صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left کانادا left مقایسه دانشگاه مک گیل با دانشگاه تورنتو کانادا

مقایسه دانشگاه مک گیل با دانشگاه تورنتو کانادا

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

تصمیم برای تحصیل در کانادا، تصمیم سختی به شمار نمی‌آید؛ ولی این موضوع بدین معنی نیست که انتخاب دانشگاه در این کشور آسان است. در صورتی که در این تصمیم ثابت قدم هستید، احتمالا دو دانشگاه برتر کانادا را در نظر دارید: دانشگاه تورنتو و دانشگاه مک گیل.

این دو دانشگاه، دانشگاه‌های برتر کانادا با رتبه‌های ۲۸ و ۳۳ در رنکینگ بین‌المللی دانشگاهی QS هستند.

البته، لازم به ذکر است که سیستم آموزش عالی کانادا بسیار فراتر از این دو دانشگاه است. ۲۶ دانشگاه کانادا جزو بهترین رتبه‌های رنکینگ‌های جهانی دانشگاهی QS هستند که ۱۳ عدد از آن‌ها ۳۰ رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

با این حال، دانشگاه‌های مک گیل و تورنتو دو دانشگاه برتر کانادا هستند و با توجه به این که هر دو عملکرد بسیار خوبی دارند، انتخاب شما احتمالا شخصی خواهد بود.

در این مقاله برای کمک به انتخاب دانشجویان، نگاهی به سطح کیفی هر یک از این دو دانشگاه در موارد کلیدی می‌اندازیم و با جزئیات بیش‌تری این دو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه مک گیل

رنکینگ‌های جهانی دانشگاهی QS

رتبه ۲۸ در دنیا

رتبه ۱۸ در دنیا برای اساتید و رتبه ۳۵ برای کارکنان

امتیاز بالاتر از مک گیل برای نسبت تعداد دانشکده به دانشجویان و گستردگی دانشکده‌های بین‌المللی

رتبه ۳۳ در دنیا

رتبه ۳۶ در دنیا برای اساتید و رتبه ۳۹ برای کارکنان

امتیاز بالاتر از دانشگاه تورنتو برای تقدیرنامه‌های پژوهشی و گستردگی دانشجویان خارجی

کیفیت رشته‌ها

رتبه ۲۲ در دنیا برای هنر و علوم انسانی

رتبه ۱۳ در دنیا برای علوم زیستی و پزشکی

رتبه ۲۳ برای علوم طبیعی

رتبه ۴۳ برای مهندسی و تکنولوژی

رتبه مشترک ۳۴ برای علوم اجتماعی و مدیریت

رتبه ۴۳ در دنیا برای هنر و علوم انسانی

رتبه ۳۲ در دنیا برای علوم زیستی و پزشکی

رتبه مشترک ۶۱ برای علوم طبیعی

رتبه مشترک ۷۶ برای مهندسی و تکنولوژی

رتبه مشترک ۶۰ برای علوم اجتماعی و مدیریت

موقعیت

تورنتو، بزرگ‌ترین شهر کانادا

ساختمان‌های فرعی واقع در اسکاربرو (Scarborough) و میسیساگا (Mississauga)

مونتر‌آل، دومین شهر بزرگ کانادا واقع در ایالت فرانسه زبان کبک (آموزش در دانشگاه مک‌گیل به زبان انگلیسی است)

جامعه دانشجویی

۸۸,۷۶۶ دانشجو (سال‌ تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۶)

۱۸,۰۳۸ دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و PhD

(۲۰.۳ %)

۱۷,۴۵۲ دانشجوی خارجی (۱۹٫۶ %)

۴۰,۹۷۱ دانشجو (پاییز ۲۰۱۷)

۹,۷۰۴ دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و PhD

(۲۳.۶%)

حداکثر ۱۲,۰۴۵ دانشجوی خارجی (۲۹٫۴ %)

هزینه شهریه در هر سال

  • دوره‌های کارشناسی برای دانشجویان بومی:

از ۶,۵۹۰ دلار کانادا به بالا

(۸,۱۳۴٫۴۲ دلار، شامل هزینه‌های جانبی)

  • هزینه دوره‌های تکمیلی بالاتر از کارشناسی برای دانشجویان بومی:

۹,۳۷۰ دلار تا ۴۸,۴۸۰ دلار

  • شهریه‌ دانشجویان خارجی:

۲۹,۷۴۰ تا ۵۵,۹۰۰ دلار

  • دوره‌های کارشناسی:

از ۲,۴۵۵٫۵۰ دلار کانادا به بالا برای دانشجویان اهل کبک

۷,۶۳۱٫۷۰ دلار برای سایر دانشجویان بومی کانادا

  • شهریه‌های دانشجویان خارجی مقطع کارشناسی:

از ۱۶,۸۱۵٫۶۰ دلار شروع می‌شود و تا ۴۵,۲۶۲٫۸۰ دلار بالا می‌رود.

  • شهریه کارشناسی ارشد و PhD برای دانشجویان خارجی:

شهریه کارشناسی ارشد و PhD یکسان و به مقدار ۱۵,۰۹۳٫۶۰ دلار است.

* اطلاعات این جدول بر اساس بخش‌هایی از رنکینگ جهانی دانشگاهی QS بر مبنای رشته (QS World University Rankings by Subject) قرار داده شده است.

دانشگاه

رنکینگ‌های جهانی دانشگاه QS در سال ۲۰۱۹

دو دانشگاه برتر کانادا از نظر رتبه در دنیا تفاوت اندکی دارند؛ هر دوی آن‌ها به وضوح جزو موسسات پیشروی دنیا هستند و از نظر تمامی شاخص‌های مورد استفاده برای آمارگیری در رنکینگ، امتیاز خوبی دریافت می‌کنند. هر دوی این دانشگاه‌ها به خصوص از نظر اعتبار جهانی در وضعیت خوبی به سر می‌برند و رتبه خوبی را در میان ۵۰ دانشگاه اول دنیا توسط بررسی‌های دانشگاهی دارند.

دانشگاه تورنتو بیش‌ترین میزان گستردگی را در میان اعضای دانشکده‌های خود دارد و نسبت دانشکده به دانشجوی آن کمی بهتر از دانشگاه مک گیل است (این نسبت نشان می‌دهد که دانشجویان چه مقدار زمانی با یکدیگر در ارتباط هستند)؛ این در حالی است که دانشگاه مک گیل هر عضو دانشکده را به تحقیق و پژوهش تشویق می‌کند (که به منظور تعیین تاثیر تحقیقات انجام می‌شود) و همچنین دانشجویان خارجی بیش‌تری دارد.

در رنکینگ جهانی دانشگاهی QS بر اساس رشته، تورنتو در هر یک از ۵ رشته پرطرفدار، جلوتر از مک گیل است. نکته جالب آن است که به نظر می‌رسد دو دانشگاه‌ برتر کانادا در رشته‌های مشابهی، قدرت عمل دارند: هر دوی آن‌ها در هنر و علوم انسانی و همینطور علوم زیستی و پزشکی، امتیاز بالایی را کسب می‌کنند. تنها تفاوت شاخص این دو، مهندسی و تکنولوژی است که تورنتو رتبه ۴۳ را در آن کسب می‌کند، در حالی که مک گیل رتبه مشترک ۷۶ را در این رشته دارد.

دانشگاه مک گیل و تورنتو در رنکینگ جهانی دانشگاهی بر اساس رشته در سال ۲۰۱۸

دانشگاه تورنتو

دانشگاه مک گیل

حسابداری و اقتصاد

۲۴=

۵۱-۱۰۰

کشاورزی و جنگلداری

۵۱-۱۰۰

۵۱-۱۰۰

آناتومی و فیزیولوژی

۸=

۵

مردم شناسی

۸

۴۰

باستان شناسی

۳۴=

معماری

۴۳=

۵۱-۱۰۰

هنر و طراحی

۵۱-۱۰۰

علوم بیولوژیک

۱۶

۳۷

بازرگانی و مدیریت

۴۱=

۵۱-۱۰۰

شیمی

۲۱

۳۸=

تاریخ کلاسیک و باستان

۳۳

علوم کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعات

۱۰=

۵۱-۱۰۰

ارتباطات و مطالعات رسانه‌ای

۵۱-۱۰۰

دندانپزشکی

۴۲=

مطالعات توسعه

۱۵

۳۹=

زمین شناسی و دریا شناسی

۱۷=

۳۵

اقتصاد

۲۲

۵۱-۱۰۰

آموزش و پرورش

۱۱

۳۶

مهندسی (شیمی)

۳۹

۴۳=

مهندسی (مدنی)

۳۳

۵۱-۱۰۰

مهندسی (الکترونیک)

۲۴

۵۱-۱۰۰

مهندسی (مکانیک)

۳۶=

۳۴

مهندسی (معدن)

۲۵

۳

زبان و ادبیات انگلیسی

۱۲

۳۶

مطالعات محیطی

۳۳=

۲۹=

جغرافیا

۹

۳۳

تاریخ

۱۴

۳۶

حقوق

۱۸

۲۳

مدیریت کتابخانه و اطلاعات

۱۱=

۱۱=

زبان شناسی

۲۰

۳۸

ریاضیات

۱۹

۵۱-۱۰۰

علوم مواد (متالورژی)

۵۱-۱۰۰

۴۶

پزشکی

۱۱=

۲۱=

زبان‌های مدرن

۳۰

۵۱-۱۰۰

پرستاری

۲

۳۷

هنرهای نمایشی

۴۷

۵۱-۱۰۰

داروسازی

۱۵

۳۴

فلسفه

۱۳

۴۵

فیزیک و ستاره شناسی

۲۳=

۵۱-۱۰۰

سیاست

۱۴

۴۳=

روان‌شناسی

۱۸=

۲۳

مدیریت و سیاست اجتماعی

۸

جامعه شناسی

۱۸

۳۹

رشته‌های ورزش – محور

۶

۲۶

آمار

۱۷

۴۸=

الهیات و مطالعات دینی

۸=

۲۲

موقعیت مکانی

انتخاب بین این دانشگاه‌ها به معنی انتخاب شهرهایی که این دو دانشگاه در آن قرار گرفته‌اند، یعنی مونترآل و تورنتو نیز هست. هر دوی این شهرها در جنوب شرقی کانادا قرار دارند (شهر تورنتو کمی جنوبی‌تر است) و هر دو شهرهای بزرگی هستند؛ در واقع، این دو شهر، بزرگ‌ترین شهرهای کانادا می‌باشند.

با این که شهر تورنتو به عنوان پایتخت تجاری و مالی کانادا به شمار می‌رود، هر دوی این شهرها مدعیان بزرگ‌ترین قطب فرهنگی این کشور هستند و هر دو دلایل زیادی برای اثبات این ادعا دارند. هر دو شهر علاوه بر داشتن موسیقی، فیلم و زندگی شبانه زنده، مهاجران خارجی بسیاری نیز دارند. در حقیقت، تورنتو یکی از چند فرهنگی‌ترین شهرهای دنیاست. بر اساس گزارش بنیاد تورنتو در سال ۲۰۱۱، بیش از نیمی از ساکنین این شهر خارج از کانادا به دنیا آمده‌اند.

با این که به طور کلی تورنتو کمی گسترده‌تر از مونترآل است، مونترآل جامعه دانشجوی متنوع‌تری برای دانشجویان خارجی دارد. در رنکینگ بهترین شهرهای دانشجویی QS، مونترآل در حال حاضر رتبه ۴ در دنیا را دارد و بالاتر از تورنتو قرار گرفته است. همینطور این شهر، بهترین شهر دنیا بر اساس شاخص “دیدگاه دانشجو” است که بر مبنای آماری که از دانشجویان خواسته تا به تجربه خود از این شهر در زمینه‌هایی مانند توان مالی، دوستانه بودن ساکنین و تحمل و گنجایش شهر امتیاز دهند. تورنتو نیز در این شاخص خوب عمل کرده است و رتبه ۱۴ ام را دارد؛ ولی مونترآل به مراتب از این نظر جلوتر است.

یکی از تفاوت‌های اصلی بین این دو شهر، زبان آن‌هاست. تورنتو انگلیسی زبان است؛ در حالی که مونترآل که مک گیل در آن قرار دارد، در ایالت فرانسه زبان کبک قرار دارد. با این حال، بیش‌تر آموزش در دانشگاه مک گیل به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد و یکی از الزامات اپلای برای این دانشگاه، مدرک برای اثبات مهارت زبان انگلیسی (دریافت نمره خوب در آزمون‌های بین‌المللی زبان) می‌باشد.

همچنین باید به این نکته توجه کرد که با این که ساختمان اصلی دانشگاه تورنتو در قلب شهر دارد، این دانشگاه ساختمان‌های فرعی دیگری نیز دارد که یکی از آن‌ها در اسکاربرو (ناحیه‌ای در شرق شهر) و دیگری در میسیساگا (شهری در همسایگی غربی تورنتو) واقع می‌باشد.

دانشگاه

جامعه دانشجویی دانشگاه کانادا

در پاییز سال ۲۰۱۷، دانشگاه مک گیل تعداد ۴۰,۹۷۱ دانشجو را ثبت‌نام کرد که حدود ۱۲,۰۴۵ نفر از آن‌ها (۲۹٫۴ درصد) خارجی بودند و حدود ۹,۷۰۴ نفر (۲۳٫۶ درصد) در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می‌کردند. تنها کمی بیش‌تر از ۲۰ درصد از این تعداد دانشجو، فرانسه زبان هستند.

دانشگاه تورنتو به طور قابل ملاحظه‌ای بزرگ‌تر است و حدود ۸۸,۷۶۶ دانشجو در سال دانشگاهی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ در آن ثبت نام کرده‌اند. از میان این تعداد، ۱۸,۰۳۸ نفر (۲۰٫۳ درصد) در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می‌کردند و ۱۷,۴۵۲ نفر (۱۹٫۶ درصد) خارجی بودند که این تعداد دانشجو، با هر میزانی بسیار زیاد به شمار می‌رود. تورنتو یکی از بزرگ‌ترین جوامع دانشجویی را در میان موسسات مطرح در رنکینگ جهانی دانشگاهی QS دارد.

دانشگاه تورنتو علاوه بر پخش شدن در ۳ ساختمان، مدیریت جامعه دانشگاهی عظیم خود را با استفاده از یک سیستم کالج محور، مشابه Oxbridge (آکسفورد و کمبریج در انگلیس)، آسان‌تر کرده است. داوطلبان ورود به دانشکده هنر و علوم یکی از ۷ کالج این دانشگاه را انتخاب می‌کنند که جامعه دانشجویی کوچک‌تری را نسبت به کل دانشگاه فراهم می‌کند.

بنابراین در صورتی که نتوانسته‌اید بر اساس دوره‌ای که مناسب علاقه دانشگاهی و اهداف شغلی شما باشد تصمیم بگیرید که در کدام دانشگاه کانادا تحصیل کنید، فاکتورهای سبک زندگی قطعا می‌توانند در گرفتن این تصمیم به شما کمک کنند. ممکن است بخواهید برای یادگیری زبان فرانسه در یک ایالت فرانسه زبان تمرین کنید یا شاید از این ایده که عضو جامعه کوچک‌تر کالج محور و هم‌زمان عضوی از یک بدنه دانشجویی بسیار بزرگ باشید خوشتان می‌آید. (یا شاید رنگ قرمز مک گیل یا آبی تورنتو را دوست دارید)

شهریه و فاند دانشگاه کانادا

سوابق درخشان دانشگاه‌های مک گیل و تورنتو ممکن است شهریه نسبتا بالای آن‌ها را جبران کند.

هزینه شهریه برای دانشجویان بومی کانادا در مقطع کارشناسی، بسته به دوره مورد نظر، از ۶,۵۹۰ دلار کانادا (۸,۱۳۴٫۴۲ دلار شامل هزینه‌های جانبی) به بالا می‌باشد. قیمت‌ها برای دانشجویان خارجی بسیار بالاتر هستند و باز هم بسته به دوره مورد نظر، از حدود ۲۹,۷۴۰ دلار تا ۵۵,۹۰۰ دلار تغییر می‌کنند.

هزینه‌ها برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بسته به نوع دوره، تغییر بیش‌تری از ۹,۳۷۰ دلار کانادا تا حداکثر ۴۸,۴۸۰ دلار کانادا (۷,۰۳۱ تا ۳۶,۳۸۱ دلار) دارند. با این حال، دانشگاه تاکید می‌کند که متعهد به فراهم کردن حمایت مالی برای افرادی است که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در دوره‌های پژوهش – محور هستند. فاند نیمه کامل (Partial funding) نیز برای این دانشگاه موجود است. دانشگاه تورنتو به تازگی اعلام کرده که از پاییز ۲۰۱۸ اغلب دانشجویان خارجی برای دوره‌های PhD نیز به اندازه دانشجویان بومی شهریه می‌پردازند (به استثنای دوره‌های خاص)

سیاست‌های ورود به دانشگاه مک گیل کمی متفاوت است؛ به طوری که افراد مقیم ایالت کبک در شهریه‌های خود تخفیف می‌گیرند. همچنین قیمت‌ها به دوره دانشگاهی بستگی دارند. افراد مقیم کبک برای دوره‌های رشته هنر و علوم باید ۲,۴۵۵ دلار کانادا (حدود ۱,۸۴۲ دلار) در سال، افراد کانادایی که مقیم ایالت کبک نیستند باید ۷,۶۳۱ دلار کانادا (حدود ۵,۷۲۷ دلار) و دانشجویان خارجی باید ۱۶,۸۱۵٫۶۰ دلار کانادا (۱۲,۶۱۹ دلار) بپردازند. در مقاطع تکمیلی، تمامی دانشجویان می‌توانند با هزینه یکسان با شهریه کارشناسی، در یک دوره کارشناسی ارشد تمام وقت ثبت نام کنند؛ در حالی که دانشجویان خارجی باید برای دوره‌های مقطع PhD، مبلغ ۱۵,۰۹۳٫۶۰ دلار کانادا (۱۱۳۲۶ دلار) بپردازند.

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

علی

۱۳۹۸/۰۱/۲۴

خیلی ممنون مختصر و مفید بود

تهران پیمنت

۱۳۹۸/۰۱/۲۴

سلام، از شما ممنونیم.