صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left آمریکا left همه چیز درباره فرم I-20

همه چیز درباره فرم I-20

به‌روزرسانی: ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

وقتی برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا اقدام می‌کنید، پیش از اخذ ویزای تحصیلی، لازم است مدارک موردنیاز را به یکی از سفارتخانه‌های آمریکا در یکی از کشورهای همسایه ارائه دهید. یکی از این مدارک فرم I-۲۰ است که دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته‌اید برای شما صادر می‌کند.
برای اینکه بتوانید با کمترین دردسر آن را دریافت کنید لازم است قوانین اخذ آن و برخی نکات مربوط به دریافت این فرم را بدانید. در این مقاله هر نکته‌ای را که لازم است برای دریافت فرم I-۲۰ بدانید، جمع‌آوری کردیم تا مطالعه کنید.

همه چیز درباره فرم I-۲۰ و نحوه اخذ آن و اخذ ویزای تحصیلی آمریکا
همه چیز درباره فرم I-۲۰

فرم I-۲۰ چیست؟

فرم I-20 یک گواهی‌نامه برای تایید صلاحیت دانشجویان بین‌المللی است که قصد تحصیل در آمریکا را دارند. در واقع دانشجویانی که برای تحصیل در آمریکا از طریق ویزاهای نوع F و M این کشور اقدام می‌کنند، باید حتما فرم I-۲۰ را از موسسه آموزشی که از آن پذیرش گرفته‌اند دریافت کنند.

فرم i-20 باید حتما مهر و امضای مسئول تعیین‌شده در دانشگاه را یعنی مسئول مجاز به صدور فرم که DSO نامیده می‌شود، داشته باشد.

فرم I-20 هنگام اخذ تمام ویزاهای دانشجویی مانند ویزای F-1 که برای تحصیل در دوره‌های تحصیلی و آموزش زبان و ویزای M-1 که برای دوره‌های غیر‌آکادمیک و دوره‌های حرفه‌ای کاربرد دارد، الزامی‌ است.

این فرم شامل تمام اطلاعات رسمی مرتبط با دانشجو، مانند نام دانشگاهی که در آن قصد ادامه تحصیل دارد، مدت دوره تحصیل، صلاحیت مالی دانشجو در تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل در آمریکا می‌شود. این گواهینامه تایید می‌کند که دانشجو در یک برنامه تحصیلی مجاز در آمریکا ثبت نام کرده و بودجه کافی برای زندگی و تحصیل را حین دوره آموزشی خود دارد. هیچ دانشجوی خارجی بدون اخذ فرم I-20 نمی‌تواند ویزای دانشجویی آمریکا را دریافت کند.

تفاوت میان فرم I-20 و ویزای دانشجویی آمریکا

فرم I-20 همان ویزای تحصیلی نیست و برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا لازم است اول فرم I-20 را دریافت کنید. هر دو فرم آی ۲۰ و ویزای تحصیلی برای تحصیل در آمریکا الزامی هستند. هر متقاضی هنگام اخذ ویزای تحصیلی لازم است ابتدا فرم I-20 را از دانشگاهی که برایش اپلای می‌کند دریافت کند و به همراه دیگر مدارک برای اخذ ویزای دانشجویی F-1 به سفارت آمریکا ارائه کند.

فرم I-۲۰ چه کاربردی دارد؟

علاوه‌بر امکان اخذ ویزای تحصیلی، فرم I-۲۰ کاربردهای دیگری هم دارد. در ادامه با مهمترین کاربردهای فرم I-۲۰ آشنا می‌شوید:

  • فرم I-۲۰ یک تایید علمی و قانونی برای تحصیل در آمریکاست.
  • برای دریافت شماره تامین اجتماعی (Social Security Number) و همچنین اخذ گواهینامه رانندگی در آمریکا به فرم I-۲۰ نیاز دارید.
  • با ارائه فرم I-۲۰ می‌توانید در آمریکا بورسیه‌ و فاند تحصیلی بگیرید.
  • هنگام درخواست کار و کارآموزی در آمریکا باید فرم I-۲۰ داشته باشید.
  • برای سفر در داخل آمریکا و همچنین بازگشت از این کشور نیاز است فرم I-۲۰ خود را ارائه دهید.
  • هنگام درخواست برای تمدید ویزای آمریکا حتما باید فرم I-۲۰ خود را به همراه دیگر مدارک ارائه دهید.

چه اطلاعاتی در فرم I-20 وجود دارد؟

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم این فرم سند رسمی تایید صلاحیت دانشجوی بین‌المللی است و در مدت تحصیل در آمریکا موردنیاز است. در اینجا تصویری از بخش‌های مختلف فرم I-20 را به‌طور مثال می‌توانید ببینید که با اطلاعات یک دانشجوی اهل لائوس پر شده است.

بخش‌های مختلف فرم I-20

در بخش ابتدایی این فرم که در دو صفحه طراحی شده، بعد از SEVIS ID، نام و نام خانوادگی دانشجو، تاریخ تولد، آدرس دائمی و اطلاعات تماس وی درج شده است.

SCHOOL INFORMATION
در این بخش نام دانشگاه، مسئولی که پس از رسیدن به دانشگاه با او اطلاع دهید، آدرس دانشگاه و کد و تاریخ تایید درخواست شما از دانشگاه نوشته شده است.

PROGRAM OF STUDY
در این بخش چنانکه از نام آن نیز پیداست مقطع تحصیلی، مهارت موردنیاز در زبان انگلیسی، تاریخ شروع کلاس‌ها، رشته تحصیلی، سطح مهارت زبان انگلیسی دانشجو، تاریخ پایان برنامه تحصیلی و نزدیک‌ترین تاریخی که دانشجو می‌تواند در دانشگاه حضور پیدا کند، ارائه شده است.

FINANCIALS
هزینه تخمینی شهریه و حداقل هزینه‌های زندگی، اطلاعات کامل مالی دانشجو نیز در این بخش نوشته شده است.

REMARKS
این بخش در فرم I-20 یک قسمت اختیاری است اما مسئول مربوطه می‌تواند از آن برای ارائه اطلاعات اضافی مرتبط با وضعیت دانشجو استفاده کرد که ممکن است در جای دیگری از فرم نباشد.

SCHOOL ATTESTATION
این بخش شامل امضا و تاریخ گواهی مسئول رسمی دانشگاه (DSO) است.

STUDENT ATTESTATION
این بخش امضا و گواهی تعهدات دانشجو در قبال حفظ وضعیت قانونی خود به عنوان دانشجوی F-1 در آمریکا است.

EMPLOYMENT AUTHORIZATIONS
این بخش مجوز اشتغال دانشجو را در صورت وجود نشان می‌دهد.

EMPLOYER INFORMATION
این بخش را کارفرمای دانشجو در صورت اشتغال با مجوز CPT یا OPT پر می‌کند. این بخش شامل اطلاعاتی مانند نام کارفرما، آدرس، نوع شغل و تاریخ شروع و پایان اشتغال دانشجو است.

CHANGE OF STATUS/CAP-GAP EXTENSION
این بخش برای دانشجویانی است که قصد دارند وضعیت ویزای خود را به نوع دیگری (مانند H-1B) تغییر دهند یا در صورت نیاز به تمدید اقامت خود در آمریکا پس از اتمام تحصیلات یا OPT، از تمدید فاصله زمانی (Cap-Gap) استفاده کنند.

AUTHORIZED REDUCED COURSE LOAD
این بخش برای دانشجویانی است که با تایید DSO، به دلیل شرایط خاص (مانند مشکلات پزشکی یا خانوادگی) به طور موقت مجاز به گذراندن واحدهای درسی کمتر از حد معمول هستند.

CURRENT SESSION DATES
این بخش تاریخ‌های شروع و پایان ترم یا دوره تحصیلی فعلی شما را نشان می‌دهد.

TRAVEL ENDORSEMENT
این بخش برای دانشجویانی است که قصد سفر به خارج از آمریکا و بازگشت مجدد به آن را دارند. DSO دانشجو باید این بخش را قبل از سفر دانشجو تایید کند.

چه کسانی واجد شرایط دریافت فرم I-۲۰ هستند؟

اگر متقاضی تحصیل در آمریکا باشید برای اخذ فرم I-۲۰ باید معیارها و شرایط خاصی را رعایت کنید. مهمترین شرایط اخذ این فرم عبارت‌اند از:

  1. در یک دانشگاه یا موسسه آموزش عالی معتبر در آمریکا ثبت نام کنید.
  2. مدارک معتبر خود را برای اثبات تمکن مالی و امکان تامین و پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی در آمریکا متحده ارائه دهید.
  3. دانشگاهی که برایش اپلای می‌کنید باید گواهینامه SEVP داشته باشد.
  4. نباید سابقه تخلفات مهاجرتی یا سابقه کیفری داشته باشید.
  5. برای اخذ فرم ممکن است لازم باشد دیپازیت فی پرداخت کنید تا نشان دهید قصدتان از ثبت نام در دانشگاه جدی است. همچنین دانشگاه از شما یک صورتحساب بانکی یا گواهی پرداخت بدهی برای تایید توانایی مالی برای تامین هزینه تحصیلات می‌گیرد. فراموش نکنید مبلغ دیپازیت فی پرداخت شده قابل استرداد نیست. البته در صورتی که دارای فاند (کمک هزینه تحصیلی) از طرف دانشگاه باشید و مبلغ Fund تمام هزینه‌های شما را پوشش دهد، دیگر نیازی به ارسال گواهی بانکی ندارید.
  6. یکی از مواردی که برای احراز واجد شرایط بودن شما و صدور فرم I-۲۰ لازم است، ارسال تاییدیه بانکی (Bank Statement) مهر و امضا شده برای دانشگاه است تا نشان دهید که شما از منابع مالی لازم برای تامین مخارج تحصیلی خود برخوردار هستید. میزان مبلغی که شما باید در حساب خود داشته باشید پس از دریافت پذیرش از طرف دانشگاه اعلام می‌شود و شامل تمام هزینه‌ها از جمله شهریه، هزینه زندگی و دیگر موارد برای مدت یک سال اقامت خواهد بود. پس از ارسال تاییدیه یا گواهی بانکی، فرم I-۲۰ برای شما صادر می‌شود.

چگونه فرم i-20 را دریافت کنیم؟

هنگامی که برای پذیرش تحصیلی آمریکا اقدام می‌کنید لازم است اطلاعات شخصی خود را در یک وبسایت زیر نظر دولت آمریکا با نام اختصاری SEVIS ثبت کنید. سویس یا سیستم اطلاعات دانشجویی و تبادل بازدیدکنندگان، اطلاعاتتان را پردازش کرده و براساس آن یک فرم I-20 به شما می‌دهد. پس از صدور فرم I-۲۰ می‌توانید هزینه سویس فی را پرداخت کنید. سپس فرم I-20 که مسئول تاییدشده دانشگاه آن را مهر و امضا کرده برایتان ارسال می‌شود تا در کنار دیگر مدارک برای اخذ ویزای تحصیلی به سفارتخانه آمریکا ارائه دهید.

نکته مهم هنگام اخذ فرم I-۲۰ این است که به جز تعدادی از دانشگاه‌های خاص در برخی ایالت‌های آمریکا که این فرم را با پست DHL ارسال می‌کنند، باقی دانشگاه‌ها I-۲۰ را به ایران نمی‌فرستند و چنانچه این کار را انجام دهند آن را با پست عادی می‌فرستند که با توجه به اهمیت این فرم، این نوع ارسال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. زیرا در این نوع ارسال، بسته‌های پستی کد رهگیری (Tracking Number) ندارند و امکان رهگیری برای شما وجود ندارد و همچنین امکان گم شدن آن وجود دارد.
علاوه بر این موارد این نوع پست بیش از یک ماه از زمان ارسال تا رسیدن فرم به دست شما طول می‌کشد. بنابراین در این موارد بهتر است برای دریافت I-۲۰ از طریق آدرس یکی از بستگانتان در خارج از کشور و یا شرکت‌هایی که خدمات دریافت و ارسال مدارک را از کشورهایی مانند امارات متحده انجام می‌دهند، اقدام کنید.

برخی دانشگاه‌ها نیز از خدمات «پست UEMS-eShipGlobal» به عنوان واسطه برای ارسال استفاده می‌کنند و از شما می‌خواهند در eShipGlobal اکانت بسازید، مبلغ را پرداخت کنید و بعد از نهایی شدن سفارش به دانشگاه اطلاع دهید تا فرم را برای شما ارسال کند. برای استفاده از خدمات این پست نیز باید توجه داشته باشید که امکان ارسال مستقیم به ایران وجود ندارد و باید آدرسی در خارج از ایران ذکر کنید تا مدرک برایتان ارسال شود.

آیا می‌توان در فرم I-20 تغییراتی ایجاد کرد؟

بله، در صورت لزوم می‌توانید تغییراتی را در فرم I-20 خود ایجاد کنید. برخی از شرایطی که ممکن است به فرم I-20 جدید نیاز داشته باشید عبارت‌اند از:

  • تغییر در مشخصات شخصی ذکر شده در این فرم
  • تغییر در تاریخ برنامه تحصیلی
  • تغییر در رشته دانشگاهی
  • اضافه شدن مجوز کار
  • به‌روزرسانی وضعیت ویزا
  • افزودن دوره‌های آموزش عملی، از جمله آموزش عملی اختیاری (OPT) و آموزش عملی درسی (CPT)
  • اخذ مرخصی یا انصراف از تحصیل

برای اصلاح اطلاعات و ایجاد تغییرات در فرم لازم است در اسرع وقت به مسئول رسمی دانشگاه (DSO) اطلاع بدهید تا این تغییرات را به پایگاه داده SEVIS اعلام کند و فرم جدید I-20 برایتان صادر کند.

اعتبار فرم I-20 چه مدت است؟

فرم I-20 شما تا زمانی معتبر است که در یک برنامه تحصیلی در دانشگاهی دارای گواهینامه SEVP در آمریکا تحصیل کنید. اگر دوره تحصیلی شما تمدید شود، می‌توانید فرم I-20 را هم تمدید کنید. برای تمدید فرم قبل از ددلاین و پیش از آخرین روز دوره تحصیل خود لازم است برای تمدید مدت زمان فرم درخواست دهید.

نکته مهمی که درباره اقامت در آمریکا با ویزای تحصیلی وجود دارد این است که تنها تا زمانی که فرم I-20 شما معتبر باشد می‌توانید به صورت قانونی در این کشور اقامت کنید. اگر فرم I-20 درحالیکه هنوز ویزای دانشجویی معتبر دارید، منقضی شود به طور غیرقانونی در آمریکا زندگی می‌کنید و باید در اسرع وقت فرم خود را تمدید کنید.

مبلغ سویس فی چقدر است و چگونه آن را پرداخت کنیم؟

به طور کلی هزینه سویس فی بسته به نوع ویزای دانشجویی متفاوت است. پس از مشخص کردن نوع ویزای تحصیلی آمریکا (نوع F، M یا J)، فرم مشخصی را باید درخواست کنید و هزینه آن را بپردازید.

  • برای ویزاهای دانشجویی نوع F۱ و M۱ لازم است فرم I-۲۰ درخواست کنید و ۳۵۰ دلار پرداخت کنید.
  • برای ویزای دانشجویی نوع J-۱ نیز ملزم به دریافت فرم DS-۲۰۱۹ بوده و مبلغ آن ۲۲۰ دلار خواهد بود.

برای پرداخت هزینه SEVIS باید از کارت‌های اعتباری بین‌المللی مانند ویزا کارت، مسترکارت یا پی پال استفاده کنید. اگر خودتان به این کارت‌ها دسترسی ندارید، می‌توانید از دوستان یا آشنایان خود در خارج از کشور درخواست کنید تا هزینه سویس فی را برایتان بپردازند. در غیر این صورت می‌توانید روی تهران پیمنت برای پرداخت سریع و به‌موقع هزینه سویس فی حساب کنید. در تهران پیمنت سفارش شما طی ۱ تا ۳ ساعت بررسی شده و در صورتیکه اطلاعات خود را کامل وارد کرده باشید، به سرعت آن را برایتان پرداخت می‌کنیم.

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*