صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left هاوینگ یا هالوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ یا هالوینگ بیت کوین چیست؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۷/۲۷

هالوینگ یا هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving/Halvening) به رویدادی محوری در بازار ارز دیجیتال تبدیل شده است. هاوینگ‌ها با تاثیر بر روی صدور سکه‌های جدید، کل بازار رمز ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهند. حتی برخی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که رونق و رکود بازار با چرخه‌های هالوینگ بیت کوین همزمان می‌شود. بنابراین، اگر قصد خرید بیت کوین یا سایر رمز ارزها را دارید دانستن در مورد هاوینگ BTC و نحوه اثرگذاری آن بر بازار ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید.

ماین بیت کوین - هاوینگ بعدی بیت کوین - زمان هاوینگ بیت کوین - تاریخ دقیق هاوینگ بیت کوین - هاوینگ بیت کوین یعنی چه
هاوینگ بیت کوین چیست

منظور از هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین زمانی است که پاداش استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining) به نصف کاهش پیدا می‌کند. سیاست هاوینگ از طریق حفظ محدودیت به‌منظور مقابله با تورم در الگوریتم استخراج بیت کوین در نظر گرفته شد. در تئوری، کاهش سرعت صدور بیت کوین به این معنی است که اگر تقاضا یکسان بماند، قیمت افزایش خواهد یافت.

هاوینگ بخشی از یک استراتژی کلی برای ثابت نگه داشتن عرضه کل BTC بر خلاف ارزهای فیات مانند دلار آمریکاست، زیرا ارزهای فیات منابع نامحدودی دارند و وقتی دولت‌ها تعداد زیادی از آن‌ها را چاپ می‌کنند ارزش خود را از دست می‌دهند. در شبکه بیت کوین هر بار که ۲۱۰ هزار بلوک استخراج می‌شود، هاوینگ رخ می‌دهد. در واقع، این رویداد تقریبا هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این روند تقریبا تا سال ۲۱۴۰، وقتی کل ۲۱ میلیون سکه استخراج شود، ادامه خواهد داشت.

هالوینگ بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

یک شبکه غیرمتمرکز از اعتبارسنج‌ها همه تراکنش‌های بیت کوین را در فرایندی به نام استخراج تایید می‌کنند. به عبارت دیگر، بیت کوین‌ها از طریق یک سیستم غیرمتمرکز به وجود می‌آیند که در آن ماینرها (Miners) از سیستم‌های کامپیوتری بسیار قوی برای حل پازل‌های رمزنگاری‌شده استفاده می‌کنند تا تراکنش‌های دفتر کل بیت کوین یعنی بلاک چین را تایید کنند.

ماین بیت کوین، نوعی رقابت است؛ ماینرها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا اولین نفری باشند که بلوک‌های جدید را به بلاک چین اضافه می‌کنند. هر ماینر بیت کوین که موفق به اضافه کردن یک بلوک جدید می‌شود، به‌عنوان پاداش مقدار مشخصی BTC دریافت می‌کند. ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، پاداش استخراج را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا در فواصل منظم به نصف کاهش پیدا کند.

مقدار بیت کوین درست مانند میزان محدود طلا بر روی زمین، به ۲۱ میلیون محدود شده است. بنابراین، تقریبا می‌توان بیت کوین را مانند یک منبع طبیعی در نظر گرفت اما به صورت دیجیتال. به همین دلیل است که به بیت کوین، طلای دیجیتال گفته می‌شود.

هاوینگ بیت کوین چه زمانی است؟

همانطور که مطرح شد هاوینگ های بیت کوین وقتی رخ می‌دهند که ۲۱۰ هزار بلوک جدید استخراج شوند که این معمولا هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد. در جدول زیر با جدول زمانی و تاریخ هاوینگ بیت کوین آشنا می‌شوید. بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است، جدول زیر برای شما مفید خواهد بود.

رویداد

تاریخ

تعداد بلوک

پاداش بلوک (بیت کوین)

مجموع بیت کوین‌های جدید بین هاوینگ‌ها

شروع به کار بیت کوین

۳ ژانویه ۲۰۰۹

صفر

۵۰

۱۰,۵۰۰,۰۰۰

هاوینگ اول

۲۸ نوامبر ۲۰۱۲

۲۱۰,۰۰۰

۲۵

۵,۲۵۰,۰۰۰

هاوینگ دوم

۹ جولای ۲۰۱۶

۴۲۰,۰۰۰

۱۲.۵

۲,۶۲۵,۰۰۰

هاوینگ سوم

۱۸ می ۲۰۲۰

۶۳۰,۰۰۰

۶.۲۵

۱,۳۱۲,۵۰۰

هاوینگ چهارم

احتمالا ۲۰۲۴

۷۴۰,۰۰۰

۳.۱۲۵

۶۵۶,۲۵۰

هاوینگ پنجم

احتمالا ۲۰۲۸

۸۵۰,۰۰۰

۱.۵۶۲۵

۳۲۸,۱۲۵

با Bitcoin Halving چه تغییراتی ایجاد می‌شود؟

اکنون که با جدول هاوینگ بیت کوین آشنا شدید ممکن است بخواهید بدانید که این رویدادها چه تغییراتی را به دنبال دارند. تئوری هاوینگ و واکنش زنجیره‌ای که ایجاد می‌کند به شکل زیر است:

  1. پاداش نصف می‌شود،
  2. تورم نصف می‌شود،
  3. عرضه در دسترس کاهش می‌یابد،
  4. تقاضا افزایش می‌یابد،
  5. قیمت بالاتر می‌رود،
  6. انگیزه ماینر برای استخراج بدون توجه به پاداش کمتر، باقی می‌ماند، زیرا ارزش بیت کوین در این فرایند افزایش می‌یابد.

در صورتی که هاوینگ باعث افزایش تقاضا و قیمت نشود، ماینرها انگیزه‌ای برای استخراج نخواهند داشت. در این شرایط، پاداش تکمیل تراکنش‌ها کمتر خواهد بود و قیمت بیت کوین به اندازه کافی بالا نخواهد رفت. برای جلوگیری از این مسئله، شبکه بیت کوین فرایندی برای تغییر سختی استخراج دارد. اگر پاداش استخراج به نصف کاهش یابد اما ارزش بیت کوین افزایش پیدا نکند، سختی شبکه بیت کوین کاهش می‌یابد تا ماینرها برای ماینینگ بیت کوین انگیزه داشته باشند.

تاکنون، نتیجه هاوینگ BTC، افزایش قیمت و به دنبال آن افت شدید بوده است. با این حال، با وجود این افت‌های شدید، همچنان قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ نسبت به قیمت رمز ارز پیش از آن بالاتر رفته است. برای مثال، در سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ ارزش بیت کوین به حدود ۱۹ هزار دلار رسید و سپس به ۳۷۰۰ دلار کاهش پیدا کرد.

ماینینگ بیت کوین - آخرین هاوینگ بیت کوین - هاوینگ بیت کوین کی است - هاوینگ بعدی بیت کوین – تاریخچه هاوینگ بیت کوین
تاریخ هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین چه پیامدهایی دارد؟

از آنجایی که هاوینگ، رویداد بسیار مهمی است، تاثیرات قابل‌توجهی بر طرف‌های درگیر در شبکه دارد و این موضوع در تاریخچه هاوینگ BTC نیز مشخص است. در ادامه با این تاثیرات آشنا می‌شوید.

تاثیر هاوینگ بر سرمایه‌گذاران

هاوینگ عمدتا منجر به افزایش قیمت ارز دیجیتال به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌شود. بنابراین، این رویداد می‌تواند خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران باشد. ترید بیت کوین بر روی بلاک چین رمز ارز با پیش‌بینی هاوینگ افزایش پیدا می‌کند و بسیاری در این زمان، تصمیم به خرید بیت کوین می‌گیرند. با این حال، سرعت افزایش قیمت بر اساس محاسبات و شرایط هر هالوینگ متفاوت است و زمان دقیق هاوینگ BTC نیز مشخص نیست.

تاثیر هاوینگ بر ماینرها

تاثیر استخراج بر اکوسیستم بیت کوین پیچیده است. از یک طرف، کاهش عرضه بیت کوین، تقاضا و قیمت را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر پاداش کمتر می‌تواند بقای ماینرهای انفرادی یا گروه‌های کوچک استخراج را در اکوسیستم بیت کوین دشوارتر کند، زیرا رقابت با سازمان‌های استخراج‌کننده بزرگتر می‌تواند برای آن‌ها دشوار باشد.

بر اساس تحقیقات، ظرفیت استخراج بیت کوین با قیمت رمز ارز رابطه معکوس دارد. بنابراین، وقتی قیمت ارز دیجیتال افزایش می‌یابد، تعداد ماینرهای اکوسیستم کاهش پیدا می‌کند و برعکس. یک رویداد هاوینگ با افزایش قیمت مشخص می‌شود و می‌تواند احتمال حمله ۵۱ درصدی به شبکه بیت کوین را افزایش دهد، زیرا ماینرها از شبکه این رمز ارز خارج می‌شوند و بنابراین، امنیت شبکه کاهش پیدا می‌کند.

آیا هاوینگ بر افزایش قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

قیمت بیت کوین از زمان عرضه آن یعنی سال ۲۰۰۹ به‌طور قابل‌توجه و پیوسته افزایش یافته است. از آنجایی که نصف شدن پاداش بلوک، هزینه‌ها را برای ماینرها که اساسا تولیدکننده بیت کوین‌ها هستند دو برابر می‌کند، باید تاثیر مثبتی بر روی قیمت بیت کوین داشته باشد زیرا تولیدکنندگان باید قیمت فروش رمز ارز را با هزینه‌های تولید تنظیم کنند.

چرا هزینه تولید بلوک افزایش پیدا می‌کند؟ با وقوع هر هالوینگ، سختی شبکه بیت کوین افزایش می‌یابد و بنابراین، ماینرها به توان محاسباتی بیشتری برای تولید بلوک نیاز پیدا می‌کنند. شواهد نشان می‌دهند که قیمت بیت کوین در هنگام پیش بینی هاوینگ از چند ماه قبل از رویداد افزایش می‌یابد. این موضوع می‌تواند سیگنال خوبی برای بهترین زمان خرید بیت کوین در ایران باشد.

وقتی دیگر بیت کوینی باقی نماند چه اتفاقی می‌افتد؟

با وجود هاوینگ، آینده بیت کوین چگونه خواهد بود؟ حدود سال ۲۱۴۰، آخرین سکه‌های باقی‌مانده از ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج می‌شوند. در این مرحله، برنامه هاوینگ متوقف می‌شود، زیرا دیگر بیت کوین جدیدی عرضه نمی‌شود. با این وجود، ماینرها همچنان به ادامه تایید تراکنش‌های جدید تشویق می‌شوند. با توقف هاوینگ، استخراج‌کنندگان احتمالا تنها از کارمزد پردازش تراکنش‌ها به‌جای ترکیبی از پاداش‌های بلوک و کارمزد تراکنش، درآمد خواهند داشت.

در انتها، هاوینگ بیت کوین موجب ایجاد تورم مصنوعی قیمت در شبکه ارز دیجیتال و نصف شدن نرخ صدور سکه‌های جدید می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند در روزهای منتهی به هالوینگ و پس از آن، انتظار افزایش قیمت بیت کوین را داشته باشند. از سوی دیگر، این رویداد موجب می‌شود استخراج بیت کوین توسط ماینرهای بزرگتر تصاحب شود و ماینرهای فردی و گروه‌های کوچک استخراج از این فرایند خارج شوند. اگر قصد خرید بیت کوین را دارید، ممکن است انجام این کار پیش از هاوینگ و فروش BTC یک سال پس از هالوینگ ایده مناسبی برای کسب سود باشد.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

تهران پیمنت

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.