صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left کارت‌ اعتباری و پی‌پال left دبیت کارت و کردیت کارت left دبیت کارت (Debit card) چیست و چه کاربردی دارد؟

دبیت کارت (Debit card) چیست و چه کاربردی دارد؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

کارت‌های بانکی در سراسر جهان، فارغ از نام‌ و طرح‌های جذابی که دارند یک نقش مشترک را ایفا می‌کنند، آن‌ها جایگزینی برای پول نقد هستند و برای پرداخت هر کالا یا خدمتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. دبیت کارت به عنوان یک ابزار مالی متصل به حساب بانکی افراد است و از موجودی حساب برای انجام معاملات استفاده می‌کند؛ همچنین، مدیریت آسان‌تر امور مالی را برای افراد محقق می‌کند. برای اطلاع بیشتر درباره دبیت‌ کارت‌ها، ویژگی و معایب آن‌ها، همچنین انواع دبیت کارت در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

دبیت کارت بین‌المللی

Debit Card چیست؟

دبیت کارت با نام انگلیسی debit card که با نام‌های دیگری مانند چک کارت و کارت بانکی نیز شناخته شده است، نوعی کارت اعتباری یا کارت پرداخت محسوب می‌شود که به‌صورت مستقیم به حساب جاری بانکی وصل است. از این کارت می‌توان در مراکز خرید و فروشگاه‌ها استفاده کرد و از دستگاه خودپرداز (ATM) پول برداشت کرد. دبیت کارت‌ها همانند کارت‌های اعتباری ایرانی هستند، با این تفاوت که این کارت‌ها برای پرداخت‌های ارزی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا دبیت کارت‌ها با نام‌های مستر کارت، ویزا کارت و یونیون پی موجود‌ هستند. مستر کارت و ویزا کارت در کشورهای اروپایی و آمریکایی رایج بوده و یونیون پی در کشورهای آسیایی پرکاربرد است.

نحوه استفاده از دبیت کارت

نحوه استفاده از دبیت کارت بسیار راحت و همانند استفاده از دیگر کارت‌های اعتباریتان است. هنگامی که شما در هنگام خرید از دبیت کارت خود استفاده می‌کنید، مبلغ از حساب شما کسر شده اما به حساب فروشنده واریز نمی‌شود. این مبلغ ۲۴ ساعت در بانک مسدود شده و پس از آن به حساب فروشنده انتقال داده می‌شود. این وقفه در انتقال پول در سراسر جهان رایج بوده و دلیل آن جلوگیری از پولشویی و تقلب در حساب است.

توجه: دبیت کارت‌ها محدودیت خرید روزانه دارند و خرید‌های بسیار بزرگ را نمی‌توان با آن‌ها انجام داد.

انواع دبیت کارت

برای استفاده بهتر از دبیت کارت‌ها بهتر است انواع آن را به‌خوبی بشناسید. درجدول زیر می‌توانید سه روش برای پردازش تراکنش‌های کارت نقدی را مشاهده کنید.

انواع دبیت کارتتوضیح
دبیت کارت آنلایننیاز به مجوز الکترونیکی برای هر پرداخت دارد و پرداخت‌های انجام شده فورا در حساب خریدار ظاهر می‌شود.
دبیت کارت آفلاینکارت فیزیکی است که افراد برای خرید حضوری و دریافت پول از ATM از آن استفاده می‌کنند. 
کارت کیف پول الکترونیکیچیپ کارت نیز نامیده می‌شود و مقدار پول برای خرید را ذخیره می‌کند؛ بنابراین، نیاز نیست دستگاه فروشنده آنلاین باشد. 

مزایای اخذ دبیت کارت

اواخر قرن ۲۰ میلادی سیستم جدیدی در پرداخت وجه جهان راه اندازی شد تا زندگی افراد را دگرگون کند. دبیت کارت‌ها و کردیت‌ کارت‌ها از این زمان عرضه و جایگزین اسکناس‌ها شدند. پس از ازدیاد استفاده از کارت‌های اعتباری و پیشرفت تکنولوژی، روش‌های پرداخت اینترنتی نیز در بین مردم رواج پیدا کرد. موارد نام برده شده بخشی از ویژگی و مزیت‌های دبیت کارت محسوب شده و دیگر ویژگی‌های آن عبارت‌اند از:

  • استفاده آسان فقط با وارد کردن رمز و شماره کارت
  • کنترل هزینه‌های ماهانه و پس‌انداز بیشتر
  • قابلیت شارژ مجدد
  • قابلیت اتصال به شبکه ATM و خرید به‌صورت آنلاین و آفلاین
  • دارای امنیت و جلوگیری از سرقت مال
  • رهگیری و رصد خرید‌ها
  • دریافت وام در صورت داشتن امتیاز بالا
  • امکان جابه‌جا کردن پول به‌صورت بین‌المللی با کد سوئیفت

کد سوئیفت: سوئیفت مخفف کلمه Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication است که بانک‌ها و مؤسسات مالی در سراسر جهان را شناسایی می‌کند؛ همچنین کد شناسه بانک بوده و محل استقرار آن را مشخص می‌کند. تمامی دبیت کارت‌ها کد سوئیفت را دارا هستند.

دبیت کارت چیست

معایب اخذ دبیت کارت

تمام کارت‌های اعتباری علاوه‌بر ویژگی‌های خوب و جذاب، دارای معایبی نیز هستند. یکی از معایب دبیت کارت‌ها که بزرگترین آن‌ها نیز محسوب می‌شود، این است که در زمان برداشت پول از طریق ATM، دو دلار به‌عنوان دستمزد از حساب شما کسر می‌کند. از دیگر معایب این کارت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرج بیش از اندازه: به این معنا که چون پول در دست شما نیست و همه چی مجازی است، ممکن است بدون آن‌که متوجه باشید، بیشتر از زمانی که پول به‌صورت نقد دارید از آن استفاده کنید.
  • سود بانکی: بانک‌ها با هر تراکنش سودی از روی پول شما دریافت می‌کنند که این به نوبه خود جزو معایب این روش حساب می‌شود.
  • استفاده جعلی از دبیت کارت: ممکن است قربانی کلاهبرداری افراد سودجو شوید. کلاهبرداران و هکرهای حرفه‌ای می‌توانند با روش‌های مختلف اطلاعات کارت شما را به‌دست آورده و حساب شما را خالی کنند.

مدارک لازم برای اخذ دبیت کارت

تمام مهاجرانی که حساب بانکی در کشور مقصد داشته باشند، می‌توانند دبیت کارت را دریافت کنند. اما باز کردن حساب خود دارای شرایطی است که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

  • داشتن یک حساب جاری یا پس‌انداز
  • رسیدن به سن قانونی (۱۸ سال)
  • حسابی که با آن دبیت کارت دریافت می‌کنید باید موجودی داشته باشد.
  • قابلیت پرداخت کردن هزینه تمدید سالانه دبیت کارت
  • دارا بودن فرم KYC یا همان احراز هویت برای جلوگیری از پول‌شویی و کلاهبرداری

تفاوت دبیت کارت با کردیت کارت

دبیت کارت مانند کارت اعتباری است که در ایران دارید و با آن کارهایی از قبیل خرید و برداشت وجه از ATM انجام می‌دهید. اما کردیت کارت به عنوان یک وام محسوب می‌شود که شما از بانک موردنظرتان دریافت می‌کنید. توجه کنید که خرید با کردیت بانک شما را به بانک بدهکار تبدیل می‌کند که باید پس از ۱ ماه بدهی خود را پرداخت کنید؛ در غیر این صورت به آن بهره تعلق می‌گیرد. در این موقعیت، شما باید علاوه‌بر پول اصلی بهره آن را نیز حساب کنید. در جدول زیر دیگر تفاوت‌های دبیت کارت و کردیت کارت را عنوان کرده‌ایم.

دبیت کارتکردیت کارت
به حساب جاری متصل است.به حساب جاری متصل نیست.
مبلغ از حساب جاری کم می‌شود. 
در صورت کمبود موجودی نمی‌توان خرید کرد. 
مبلغ از حساب جاری کم نمی‌شود. 
در صورت کمبود موجودی می‌توان خرید کرد.
تنها با داشتن حساب بانکی می‌توانید دبیت کارت را دریافت کنید.برای دریافت کردیت کارت سابقه مالی شما بررسی می‌شود. 
با دبیت کارت به اندازه مبلغی که دارید خرج می‌کنید و هیچوقت بدهکار نمی‌شوید. با دارا بودن کردیت کارت به بانک بدهکار می‌شوید. 

دبیت کارت در ایران

به طور خاص در ایران، کارت‌های نقدی رایج‌ترین نوع کارت از نوع ریالی هستند. بدین ترتیب که شما می‌توانید پس از باز کردن حساب ریالی، درخواست صدور کارت نقدی یا دبیت‌ کارت دهید که به حساب بانکی شما متصل باشد و می‌توانید به اندازه موجودی حساب خود، با استفاده از کارت بانکی دریافت شده از دستگاه‌های خودپرداز پول دریافت کنید، با دستگاه‌های POS پرداخت انجام دهید و یا با استفاده از رمز دوم کارت از یک وب‌سایت به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید. کارت‌های نقدی یا دبیت کارت‌های ارزی نیز دقیقاً کاربرد مشابهی دارند با این تفاوت که موجودی آن‌ها به جای ریال، دلار آمریکا، یورو، پوند و یا سایر ارزهای بین‌المللی است.

توجه: متاسفانه به دلیل تحریم دبیت کارت‌ها در ایران قابل استفاده نیستند.

دبیت کارت ها به حساب‌های بین‌المللی مانند سوئیف متصل می‌شوند.

هزینه دریافت دبیت کارت

دریافت دبیت کارت از بانکی که در آن حساب باز کرده‌اید هزینه زیادی برای شما ندارد. همانند دریافت کارت‌های اعتباری، بانک مورد نظر با کم کردن مبلغی به‌عنوان دستمزد، ظرف مدت سه روز تا یک هفته، Debit card را برای شما ارسال می‌کند. دارندگان Debit Card پس از گذشت چند ماه و بر اساس میانگین گردش و موجودی حساب بانکی می‌توانند درخواست اعتبار اضافه تا  1000 تا ۵۰۰۰ دلار را به بانک بدهند.  

دبیت‌کارت‌ها برای کسانی که می‌خواهند درآمد ارزی داشته باشند یا نیازمند روشی برای دریافت پول از خارج کشور هستند، می‌تواند ابزاری کارآمد باشد. با داشتن یک دبیت‌ کارت، می‌توانید با ارائه اطلاعات حساب بانکی خود به یک فرد یا شرکت خارجی، مبالغ ارزی دریافت کنید و با استفاده از مسترکارت یا ویزا کارت متصل به آن، این موجودی دریافت شده را خرج کنید. از سویی دیگر شارژ کردن دبیت‌ کارت همواره به کمک حواله‌های ارزی از طریق صرافی‌های داخل کشور، مستقل از شرکت یا بانک ارائه دهنده کارت، امکان‌پذیر است.

من زهرا قبادی مهر کارشناس تولید محتوا و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی هستم.
به نویسندگی و خواندن رمان‌های کلاسیک علاقه دارم. هدفم ارائه محتوای ارزشمند است تا به شما برای رسیدن به اهدافتان کمک کنم.

ثبت نظر

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

تهران پیمنت

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.