صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left ارز ایاس (EOS) چیست؟

ارز ایاس (EOS) چیست؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۷/۲۷

وقتی عرضه اولیه ایاس (EOS) یا EOSIO در جولای ۲۰۱۷ اتفاق افتاد، توانست دنیای بلاک چین را تکان دهد. ایاس در دو سال اول معرفی به یکی از پنج رمز ارز برتر بازار تبدیل شد و در رقابت سنگینی با رمز ارزهای بزرگ مانند اتریوم (ETH) و رمز ارزهای جدیدتر مانند ترون (Tron) و نئو (NEO) قرار گرفت. با این وجود آینده ارز دیجیتال ارز ایاس مانند هر ارز دیجیتال دیگری غیرقابل‌پیش‌بینی است. بنابراین، اگر قصد خرید و فروش ارز ایاس را دارید مهم است در ابتدا با این رمز ارز و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا شوید.

ایاس چیست – ایاس ارز دیجیتال – آینده ارز دیجیتال ایاس
ارز ایاس چیست

ایاس چیست؟

ایاس یک شبکه مبتنی بر بلاک چین کاملا غیرمتمرکز است که توسعه، میزبانی و اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) در مقیاس تجاری را امکان‌پذیر می‌سازد. این پلتفرم، زیرساخت بسیار قوی‌ای برای پشتیبانی از این فرایند دارد. هدف اولیه EOS، فراهم کردن یک ابزار کاربرپسند و کسب‌وکارپسند برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و در عین حال، غلبه بر چالش‌های پلتفرم‌های سنتی بلاک چین مانند اتریوم است.

یکی از مشکلات قابل‌توجهی که باعث جلوگیری از پذیرش بالای تکنولوژی بلاک چین می‌شود، مقیاس پذیری (Scalability) است. برای مثال، نرخ تراکنش‌هایی که در حال حاضر روی اتریوم انجام می‌شوند بسیار کم است. علاوه بر این، کاربران برای استفاده از هر اپلیکیشن غیرمتمرکز ساخته‌شده بر روی پلتفرم باید هزینه گس (Gas Fee) بپردازند. این مسئله به‌شدت ناکارآمد است و هیچ کاربری دوست ندارد از سیستمی استفاده کند که برای هر مرحله از او هزینه دریافت می‌کند. به همین دلیل، برخی بین ایاس و اتریوم، ایاس را انتخاب می‌کنند.

پروژه ارز ایاس برای اینکه اپلیکیشن‌های خود را برای کاربران رایگان کند، مقیاس پذیری عمودی و افقی را به کار می‌گیرد که توسط تولیدکنندگان بلوک انجام می‌شود؛ ایاس پلتفرم امن و مقیاس‌پذیری را ارائه کرده است که در هر ثانیه هزاران تراکنش را اداره می‌کند. EOS یک پلتفرم بلاک چین کاملا کارآمد و امن برای ارائه خدمات وب از جمله قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ذخیره‌سازی ابری و احراز هویت کاربر است. توسعه‌دهندگان این پلتفرم، نقاط قوت ایاس را حذف کامل کارمزد تراکنش‌ها و امکان انجام میلیون‌ها تراکنش در ثانیه مطرح می‌کنند.

بنیانگذاران ایاس چه کسانی هستند؟

این پلتفرم توسط کمپانی Block.one پایه‌گذاری شد. Block.one یک شرکت نرم‌افزاری متخصص در تکنولوژی‌های بلاک چین است که در سال ۲۰۱۶ شروع به کار کرد. مدیران اجرایی این شرکت یعنی دانیل لاریمر (Daniel Larimer) و برندان بلومر (Brendan Blumer) اوراق سفید ایاس را صادر کردند. یکی از اولین کسب‌وکارهای بلومر، فروش قطعات بازی مجازی بود. لاریمر نیز تعدادی از پروژه‌های رمز ارز مانند پلتفرم معاملاتی BitShares و بلاک چین Steem را ایجاد کرده است.

ویژگی‌های فنی EOS چیست؟

برای اینکه بدانید EOS چه فرصت‌ها و امکاناتی را فراهم می‌کند مهم است با ویژگی‌های فنی این پلتفرم آشنا شوید.

  • مقیاس‌پذیری: از آنجایی که پلتفرم‌های بلاک چین برای رسیدن به اجماع به هر یک از نودها (Nodes) نیاز دارند، مقیاس پذیری برای آن‌ها یک چالش است. مقیاس‌پذیری به معنی تعداد تراکنش‌های انجام‌شده در هر ثانیه در پلتفرم است. این چالش باعث تاثیر منفی بر تجربه کاربر می‌شود. برای مثال، پی پال ۱۹۳ تراکنش را در هر ثانیه مدیریت می‌کند. این در حالی است که بیت کوین (Bitcoin) تنها سه یا چهار تراکنش را در هر ثانیه پردازش می‌کند. با این حال، ایاس ادعا می‌کند که الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) این پلتفرم می‌تواند میلیون‌ها تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند.
  • طرح مجوز (Permission Schema): از طریق سیستم مجوز گسترده EOS می‌توان مجوز‌های منحصربه‌فردی را برای تعداد بسیاری از موقعیت‌های مرتبط با کسب‌وکار ایجاد کرد. برای مثال، با استفاده از آن می‌توانید برای محافظت از یک ویژگی خاص قرارداد هوشمند ایاس، یک مجوز سفارشی ایجاد کنید. علاوه بر این، می‌توان از طریق این ویژگی، مسئولیت فراخوانی یک تابع در قرارداد هوشمند را میان افراد مختلف توزیع کرد. چنین امکانی به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند بدون اختراع چرخ، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز قدرتمندی را بسازند.
  • قابلیت ارتقا: در شبکه بلاک چین ایاس، هر اپلیکیشن غیرمتمرکز نصب‌شده از قابلیت ارتقا برخوردار است. این بدین معنی است که کاربران می‌توانند برای اصلاح کدها، افزودن یا تغییر ویژگی‌ها و تغییر منطق برنامه‌ها اقدام کنند. همچنین، توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را در هنگام روبرو شدن با مسئله از نو برنامه‌ریزی کنند. با این حال، امکان ایجاد قراردادهای هوشمند غیرقابل‌بازگشت نیز در شبکه ایاس وجود دارد اما چنین تصمیماتی بر اساس صلاحدید توسعه‌دهندگان گرفته می‌شوند، نه بر اساس محدودیت‌های شبکه.
  • مصرف کمتر انرژی: با توجه به پروتکل اجماع ایاس، این پلتفرم نسبت به شبکه‌های دیگر انرژی کمتری مصرف می‌کند.
  • حاکمیت: حاکمیت در EOS، از طریق صلاحیت قضایی و انتخاب قانون و همچنین، قوانین متقابلا پذیرفته‌شده حفظ می‌شود. این امر از طریق قانون اساسی الزام‌آور به دست می‌آید. هر تراکنش در EOS به هش (Hash) قانون اساسی که به امضا پیوست شده است نیاز دارد. این باعث متعهد کردن کاربر به قانون اساسی می‌شود.
  • سیستم‌عامل غیرمتمرکز: ایاس یک سیستم‌عامل غیرمتمرکز است که به آن امکان می‌دهد طیف متنوعی از ویژگی‌های کسب‌وکارپسند و کاربرپسند را ارائه کند.

شبکه EOS چگونه کار می‌کند؟

شبکه ایاس به‌گونه‌ای طراحی شده است که عملکرد یک کامپیوتر واقعی را داشته باشد و حتی خود نرم‌افزار نیز از برخی ویژگی‌های محاسباتی شناخته‌شده استفاده می‌کند. برای مثال، شبکه ایاس دارای سه نوع منبع است که از آن‌ها برای پردازش تراکنش‌ها و تقویت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند:

  • RAM: این فضای ذخیره یا حافظه است. قراردادهایی که به ذخیره داده‌ها نیاز دارند، می‌توانند این کار را در RAM پلتفرم انجام دهند.
  • CPU: این منبع، قدرت پردازش را فراهم می‌کند. پهنای باند CPU قدرت پردازش واقعی مورد نیاز برای اجرای اپلیکیشن غیرمتمرکز است.
  • NET: پهنای باند شبکه با اندازه بایت تراکنش‌های ذخیره‌شده اندازه‌گیری می‌شود. وقتی یک تراکنش در بلاک چین انجام می‌شود، CPU و NET را مصرف می‌کند. بنابراین، برای تکمیل تراکنش‌ها به NET کافی نیاز است.

EOSIO با ارائه مکانیسم اجماع نوآورانه خود، یعنی DPoS، تعهد می‌دهد که انعطاف‌پذیری، کاربردپذیری و مقیاس‌پذیری بیشتری را فراهم می‌کند. این مکانیسم اجماع به این صورت کار می‌کند که کاربران توکن‌های ایاس را به شبکه اختصاص می‌دهند و در نتیجه، می‌توانند به تولیدکنندگان بلوک رای دهند. تولیدکنندگان بلوکی که بیشترین رای را می‌آورند مسئولیت تولید بلوک‌های جدید و تایید تراکنش‌ها را به عهده می‌گیرند.

اگر یک تولیدکننده بلوک ظرف ۲۴ ساعت بلوک تولید نکرده باشد تا وقتی که اعلام نکند دوباره آماده تولید بلوک است از فرایند حذف می‌شود. این بدین دلیل انجام می‌شود که اطمنیان حاصل شود تایید صحت تراکنش‌ها به شیوه‌ای کارآمد انجام می‌شود و بلوک‌ها نادیده گرفته نمی‌شوند. DPoS به مکانیسم اجماع محبوبی تبدیل شده است که در برخی دیگر از پلتفرم‌های ارز دیجیتال مانند سولانا (Solana) و پولکادات (Polkadot) نیز استفاده می‌شود.

نقاط قوت و ضعف EOS چیست؟

قبل از اینکه برای خرید ارز دیجیتال ایاس تصمیمی بگیرید، مهم است که با نقاط قوت و ضعف پلتفرم EOS به‌خوبی آشنا باشید تا بدانید این پلتفرم چقدر قابلیت رشد دارد.

نقاط قوت ایاس

مکانیسم اجماع ایاس به این پلتفرم امکان می‌دهد که به صورت ایمن کار کند و در عین حال، با ارائه سرعت و مقیاس‌پذیری، از رشد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پشتیبانی کند. این پلتفرم می‌تواند بدون هیچ هزینه‌ای و بسیار سریع‌تر از شبکه اتریوم (Ethereum) هزاران تراکنش را در ثانیه پردازش کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های رقابتی شبکه ایاس، تراکنش‌های رایگان آن است. این بدین معنی است که کاربران برای انجام تراکنش‌ها نیاز به پرداخت کارمزد ندارند و توسعه‌دهندگان نیز برای ساخت برنامه بر روی پلتفرم مجبور به پرداخت هزینه نیستند.

نقاط ضعف ایاس

یکی از نقاط ضعف ایاس این است که این پلتفرم در گذشته در معرض هک قرار گرفته است. در دسامبر سال ۲۰۲۱، با از دست رفتن ۵ میلیون دلار توکن کاربران، به این شبکه ضربه وارد شد. علاوه بر این، مشکل ارز ایاس این است که قیمت ایاس نیز مانند قیمت سایر ارزهای دیجیتال با نوسان زیادی روبرو است. از سوی دیگر، این شبکه در رقابت سختی با دیگر پلتفرم‌هایی قرار دارد که از اهداف مقیاس‌پذیری مشابهی برخوردار هستند.

مزایای ایاس

معایب ایاس

مکانیسم اجماع DPoS کارآمد و به حل مشکل مقیاس پذیری کمک می‌کند.

در برابر نقص‌های امنیتی آسیب‌پذیر است.

در مقایسه با اتریوم امکان تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر را فراهم می‌کند.

ارز دیجیتال ایاس، نوسانات قیمتی زیادی را تجربه می‌کند.

تراکنش برای کاربران هزینه‌ای ندارد.

با پلتفرم‌های دیگری که اهداف مشابهی دارند در رقابت سنگینی قرار دارد.

ارز ایاس چه کاربردهایی دارد؟

طبیعتا کاربرد اصلی ایاس، استیک کردن (Staking) آن در مکانیسم اجماع DPoS و شرکت در حاکمیت شبکه است. در واقع، این ارز برای رای دادن به تولیدکنندگان بلوک یا دسترسی به منابع شبکه لازم است. با این حال، بسته به بازار می‌توان از EOS به‌عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری و پرداخت نیز استفاده کرد، زیرا تراکنش‌های ایاس سریع و بدون هزینه هستند. با این وجود، EOS به اندازه دیگر ارزهای دیجیتال استفاده نشده است و پلتفرم آن برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کمی داشته است.

ایاس ارز – ایاس در تراست ولت – آینده ارز ایاس
خرید ارز دیجیتال ایاس

آیا خرید ارز ایاس سرمایه‌گذاری خوبی است؟

خرید رمز ارز ایاس می‌تواند در بلندمدت یک سرمایه‌گذاری خوب باشد اما اگر به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت هستید، خرید و فروش EOS نمی‌تواند ایده خوبی برای شما باشد. علاوه بر این، مهم است تصمیم سرمایه‌گذاری بر پایه تحلیل قیمت، تحلیل فاندامنتال و موقعیت آتی تکنولوژی بلاک چین صورت گیرد.

رشد بلاک چین و نحوه جایگزینی بسیاری از چیزها نشان می‌دهد که آینده ارز دیجیتال ایاس روشن است. با این حال، هیچ پاسخ قطعی‌ای برای این پرسش وجود ندارد که ارز ایاس بخریم یا نه. این امر به سبک سرمایه‌گذاری شما نیز بستگی دارد.

همانطور که می‌دانید بازار ارز دیجیتال غیرقابل‌پیش‌بینی است و ما نمی‌توانیم به شما توصیه‌ای کنیم. اینکه چقدر بخواهید برای خرید ارز ایاس سرمایه‌گذاری کنید به میزان ریسک‌پذیری و درآمد شما نیز بستگی دارد اما اگر در زمان مناسب، تصمیمات درست را بگیرید، خرید و فروش ایاس می‌تواند برای شما سودآور باشد.

بهترین کیف پول‌های ایاس کدامند؟

قبل از اینکه اقدام به خرید ارز ایاس کنید، مهم است که کیف پول مناسب را برای ذخیره آن انتخاب کنید. در ادامه چند مورد از بهترین انواع کیف پول ایاس را به شما معرفی می‌کنیم.

  • لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • اتمیک (Atomic)
  • گواردا (Guarda)
  • اکسودوس (Exodus)
  • ترزور تی (Trezor T)
  • تراست ولت (Trust Wallet)

در انتها، ایاس یکی از امیدوارکننده‌ترین پلتفرم‌ها در بخش رمز ارز است زیرا نه‌تنها از پتانسیل استفاده جهت ابزار پرداخت فوری و کم‌هزینه برخوردار است، بلکه به‌عنوان یک پلتفرم توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز نیز عمل می‌کند. اگرچه برخی از تحلیلگران بر این باورند سیستم رای‌گیری این پلتفرم می‌تواند مشکلات امنیتی ایجاد کند، برخی دیگر آن را منحصربه‌فرد دانسته و آن را قاتل اتریوم (Ethereum Killer) می‌نامند. اگر قصد سرمایه‌گذاری بر ارز دیجیتال این شبکه را دارید، لازم است بدانید تهران پیمنت امکان خرید و فروش ارز ایاس و انتقال آن به کیف پول را برای شما فراهم کرده است.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

تهران پیمنت

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.