صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left ارز دیجیتال ترون (TRX) چیست؟ همه چیز درباره ترون

ارز دیجیتال ترون (TRX) چیست؟ همه چیز درباره ترون

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۰۳

ترون (Tron) یک ارز دیجیتال و بلاک چین است که از طریق پشتیبانی از قرارداد هوشمند (Smart Contract) و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps)، سایر ارزها و محصولات دیجیتال را توانمند می‌کند. این ارز دیجیتال در ابتدا روی شبکه اتریوم (Ethereum) بود و پس از فعال شدن بلاک چین ترون در سال ۲۰۱۸، به این شبکه منتقل شد. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که ارز دیجیتال ترون (TRX) چیست، چگونه توسعه یافته و نحوه کارکرد آن چگونه است. بنابراین، اگر قصد سرمایه‌گذاری بر این رمز ارز را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

قیمت ترون – آینده ارز دیجیتال ترون – کیف پول ترون
ترون چیست و چگونه کار میکند

ترون چیست؟

ترون یک پروژه متن‌باز (Open Source) مبتنی بر بلاک چین است که در سال ۲۰۱۷ و به‌منظور بهبود محتوا و سرگرمی ایجاد شد. این پروژه در زمان راه‌اندازی نوآوری خاصی را ارائه نداد و به همین دلیل، یک برنامه منحصربه‌فرد محسوب نمی‌شد. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، قراردادهای هوشمند، توکن‌ها و مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) همه تا آن زمان توسط پروژه‌های دیگر توسعه پیدا کرده بودند.

برخی افراد از عدم نوآوری ترون انتقاد کرده‌اند اما بسیاری از افراد استفاده از ویژگی‌ها و فرایندهای آزمایش‌شده به‌جای ویژگی‌های جدید را تایید کرده‌اند. این امر باعث شده است این شبکه بیشتر بر بهبود تجربه کاربری و طراحی شبکه خود متمرکز شود. وقتی بنیاد ترون در سال ۲۰۱۸ پلتفرم همتا به همتا (Peer to Peer) بیت تورنت (BitTorrent) را خریداری کرد بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

TRX، توکن مورداستفاده در شبکه ترون است و برای سوخت‌رسانی به برنامه‌های در حال اجرا در شبکه استفاده می‌شود. TRX به‌جای سکه (Coin)، توکن در نظر گرفته می‌شود زیرا علاوه بر ذخیره ارزش و ابزاری برای معامله، در خدمت اهداف دیگری نیز هست.

تاریخچه ترون چیست؟

این شبکه در سال ۲۰۱۷ توسط بنیاد ترون ایجاد شد و قبل از مهاجرت به شبکه خودش در سال ۲۰۱۸ روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شد. بنیاد ترون در جولای سال ۲۰۱۸ خدمات اشتراک فایل بیت تورنت را خریداری کرد و آن را در سیستم گنجاند. در سال ۲۰۱۹، یک استیبل کوین (Stablecoin) به نام TRC20-USDT در بلاک چین ترون با مشارکت با تتر (Tether) شروع به کار کرد. بعد از آن، همکاری با سامسونگ (Samsung) شکل گرفت. در نتیجه این همکاری، گوشی‌های گلکسی (Galaxy) سامسونگ در حال حاضر، TRX را پشتیبانی می‌کنند.

سال ۲۰۲۰، سال رکوردشکنی برای ترون محسوب می‌شود. در اوت این سال، JustSwap راه‌اندازی شد و امکان معامله فوری بین توکن‌های TRC-20 برای معامله‌گران فراهم گردید. در اواخر سال ۲۰۲۰، حجم تراکنش‌های شبکه حتی از حجم تراکنش‌های شبکه اتریوم پیشی گرفت.

چه کسی ترون را خلق کرد؟

ترون توسط فردی به نام جاستین سان (Justin Sun) که قبلا برای ریپل (Ripple) کار می‌کرد خلق شد. ریپل شرکتی است که ارز دیجیتال XRP را ایجاد کرده است. نام خالق ترون دو بار در فهرست کارآفرینان برتر زیر ۳۰ سال فوربس (Forbes) مطرح شده است.

ترون چگونه کار می‌کند؟

ترون یک اینترنت جدید غیرمتمرکز بدون هیچ اتکایی به شخص ثالث ایجاد کرده است و در واقع، این شبکه از طریق روش‌های زیر به دنبال بهبود اینترنت است:

  • آزاد ساختن داده و عدم کنترل آن
  • ایجاد یک اکوسیستم که به کاربران در هنگام به‌اشتراک‌گذاری محتوا به‌طور مستقیم پاداش می‌دهد
  • ایجاد یک زیرساخت آنلاین که تبادل غیرمتمرکز دارایی‌های دیجیتال مانند بازار و پیش‌بینی‌های بازار را ممکن می‌سازد

ترون برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز طراحی شد تا به‌جای استفاده از داده‌های افراد برای فروش به یوتیوب (YouTube)، فیس‌بوک (Facebook)، اینستاگرام (Instagram) و غیره، به آن‌ها به دلیل محتوا پاداش داده شود.

معماری ترون

بلاک چین ترون از طریق سه لایه ذخیره، اپلیکیشن و لایه هسته‌ای، اطلاعات را ارسال می‌کند. در ادامه با این لایه‌ها آشنا می‌شوید.

  • لایه ذخیره: این لایه به دو حالت تقسیم می‌شود: ذخیره‌سازی بلوک و ذخیره‌سازی وضعیت. حالت اول، داده‌های هر بلوک در بلاک چین را ذخیره می‌کند. حالت دوم، به ثبت و ضبط وضعیت برنامه‌های غیر متمرکز می‌پردازد. این لایه باعث سهولت به روزرسانی‌ها و افزایش سرعت پردازش‌ها می‌شود.
  • لایه اپلیکیشن: در لایه اپلیکیشن، توسعه‌دهندگان می‌توانند به ساخت اپلیکیشن‌ها و کیف پول‌هایی که با رمز ارز TRX کار می‌کنند بپردازند.
  • لایه هسته‌ای: لایه هسته‌ای، دستورالعمل‌هایی که به زبان برنامه‌نویسی جاوا (Java) یا زبان برنامه‌نویسی منحصربه‌فرد اتریوم که سالیدیتی (Solidity) نام دارد نوشته شده‌اند را پردازش می‌کند. دستورالعمل‌ها به ماشین مجازی ترون، جایی که برنامه‌ها اجرا می‌شوند، ارسال می‌گردند.

مکانیسم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS)

ترون به‌جای استفاده از مکانیسم اثبات کار (PoW) بیت کوین (Bitcoin) یا مکانیسم PoS اتریوم از مکانیسم اثبات سهام نمایندگی‌شده استفاده می‌کند. اجماع به این معنی است که طرفین در مورد نحوه تایید و ثبت تراکنش‌ها چگونه به توافق می‌رسند. ترون از سیستمی متشکل از ۲۷ نماینده برتر برای رسیدن به اجماع استفاده می‌کند. نمایندگان هر شش ساعت عوض می‌شوند و آن‌هایی که انتخاب می‌شوند می‌توانند ارز TRX جدیدی که توسط پروتکل ایجاد شده است را به دست بیاورند.

بلوک‌ها به بلاک‌چین ترون اضافه می‌شوند و هر سه ثانیه یک بلوک جدید ایجاد می‌شود. نمایندگان برتر هر بار که موفق به ایجاد یک بلوک معتبر می‌شوند، ۳۲ توکن جدید TRX دریافت می‌کنند. سه نوع مختلف از نودها (Nodes) در این شبکه وجود دارند که هر یک تکالیف متفاوتی را انجام می‌دهند:

  • نودهای شاهد: نودهای شاهد به تصمیمات جدید در مورد پروتکل رای می‌دهند.
  • نودهای کامل: نودهای کامل در مورد بلوک‌ها و تراکنش‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند.
  • نودهای سالیدیتی: نودهای سالیدیتی، رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) را فراهم می‌کنند و بلوک‌های اطلاع‌رسانی‌شده توسط نودهای کامل را با یکدیگر مطابقت می‌دهند.

ترون چه تفاوتی با اتریوم دارد؟

ترون در تلاش است که از اتریوم و بسیاری از کاربردهای آن پیشی بگیرد. بنابراین، دانستن شباهت‌ها و تفاوت‌های اصلی میان این دو شبکه می‌تواند برای شما مفید باشد و به شما کمک کند که در انتخاب ترون یا اتریوم تصمیم بهتری بگیرید. در جدول زیر، این شباهت‌ها و تفاوت‌ها را مطرح کرده‌ایم.

ترون

اتریوم

توکن

ترونیکس (TRX)

اتر (ETH)

بلاک‌چین

متن‌باز

متن‌باز

زبان قرارداد هوشمند

سالیدیتی

سالیدیتی

استانداردهای توکن

TRC-10، TRC-20

طیف متنوعی از استانداردهای مختلف ERC

سرعت پردازش

بسیار سریع

کند ولی در حال بهبود

تراکنش‌های پردازش‌شده در هر ثانیه

۲۰۰۰

۲۰ اما آپدیت‌ها آن را به 10 هزار می‌رسانند

تاریخ آغاز به کار شبکه اصلی

۲۰۱۷

۲۰۱۵

چه عواملی در تعیین قیمت TRX موثر هستند؟

اگرچه ارز دیجیتال TRX و اکوسیستم این شبکه از پتانسیل رشد بالایی برخوردار است، پیش‌بینی قیمت ارز ترون مانند پیش‌بینی قیمت سایر ارزهای دیجیتال دشوار است. با این حال، برخی عوامل می‌توانند بر قیمت این ارز تاثیر بگذارند. در ادامه با این عوامل آشنا می‌شوید.

عرضه و تقاضا

TRX استخراج نمی‌شود. به‌جای آن، توکن‌ها به‌عنوان پاداش به نمایندگان برتر شبکه داده می‌شوند. از سوی دیگر، حداکثر عرضه این رمز ارز ۱۰۱ میلیارد است. هر چه سکه‌های بیشتری صادر شوند، عرضه کمتر می‌شود و در نتیجه، تقاضا برای ترون افزایش می‌یابد. بنابراین، این مسئله می‌تواند به افزایش قیمت ارز دیجیتال ترون کمک کند. البته میزان محبوبیت ارز دیجیتال نیز در این میان نقش زیادی بازی می‌کند.

شراکت‌ها

ترون در سال‌های اخیر شراکت‌های زیادی با کمپانی‌های دیگر داشته است که یکی از مهم‌ترین موارد از میان آن‌ها شراکت با کمپانی بزرگ سامسونگ (Samsung) بوده است. چشم‌انداز شراکت ترون با کمپانی‌های دیگر خوب به نظر می‌رسد. برای مثال، ترون از شراکت جدیدی با کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی PRC (PRC National Development and Reform Commission) که بخشی از دولت چین است خبر داده است.

محبوبیت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز

ترون یکی از پلتفرم‌های مطرح برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است و به نظر می‌رسد این روند در سال‌های پیش رو نیز ادامه داشته باشد. با این حال، این موضوع تازه شروع شده است و هیچکس از نحوه ادامه آن آگاه نیست. مطمئنا در آینده اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کاربرد زیادی خواهند داشت و این می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر قیمت TRX داشته باشد.

ترون چقدر رشد میکند – چگونه ترون بخریم – خرید ارز دیجیتال ترون
پیش بینی قیمت ترون

TRX در شبکه چگونه استفاده می‌شود؟

رمز ارزی که در این شبکه استفاده می‌شود ترونیکس (TRX) نام دارد که کاربردهای مختلفی دارد. در ادامه با کاربردهای این ارز دیجیتال آشنا می‌شوید.

  • TRX برای پرداخت در قبال محتوایی که کاربران می‌خواهند به آن دسترسی داشته باشند استفاده می‌شود و این ارز دیجیتال مستقیما به دست خالقان محتوا می‌رسد. این موضوع باعث می‌شود که به افراد به‌ازای کارهایی که با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز انجام می‌دهند پاداش داده شود. توکن‌های TRX می‌توانند به سایر ارزهای دیجیتال تبدیل شوند یا برای پرداخت در ازای خدمات در بلاک‌چین استفاده شوند.
  • از TRX می‌توان برای پرداخت در قبال کالاها و خدمات روزمره استفاده کرد. با این حال، این نقش TRX هنوز به‌طور کامل پذیرفته نشده است.
  • TRX در تئوری می‌تواند مانند بیت کوین و اتریوم ذخیره ارزش باشد. افزایش قیمت ترون همان چیزی است که دارندگان TRX به آن امیدوارند.
  • توکن‌های TRX را می‌توان برای به دست آوردن حق رای در شبکه قفل کرد. توکن‌های قفل‌شده را نمی‌توان استفاده کرد اما در هر زمانی می‌توان قفل آن‌ها را باز کرد.

شبکه ترون چگونه ایمن می‌شود؟

این شبکه از طریق مکانیسم اجماع DPoS ایمن می‌شود. بر اساس رای دارندگان توکن TRX، شبکه هر شش ساعت، اعتبارسنج‌ها را تغییر می‌دهد. از سوی دیگر، ترون به این دلیل منحصربه‌فرد است که برنامه‌ای به نام شکار باگ (Bug Bounty) را راه‌اندازی کرده است. از طریق این برنامه، شبکه در ازای هر اشکال یا آسیب‌پذیری‌ای که یافت می‌شود پاداش ارائه می‌دهد. کاربران شبکه می‌توانند آن را بهبود ببخشند، ایمن کنند و به‌طور کلی باعث بهبود استفاده از شبکه شوند.

مزایا و معایب ترون چیست؟

اکوسیستم و ارز دیجیتال TRX مزایای متعددی دارد و به همین دلیل، برخی افراد تمایل زیادی به خرید ترون دارند. در ادامه با مزایای این شبکه آشنا می‌شوید.

  • کارمزد پایین تراکنش: کارمزد این شبکه آنقدر پایین است که تقریبا می‌توان آن را نادیده گرفت. در هنگام انجام تراکنش در این شبکه لازم است تنها ۰.۰۰۰۰۰۵ دلار پرداخت کنید.
  • توانایی انجام حجم زیادی از تراکنش‌ها: برخی از اصول بنیادی و ویژگی‌های محبوب ریپل (Ripple) در این اکوسیستم گنجانده شده‌اند و به همین دلیل، ترون امکان انجام تراکنش‌ها با حجم بالا را فراهم کرده است.
  • سرعت تراکنش‌ها: ترون از توانایی پردازش سریع برخوردار است و هر ثانیه ۲۰۰۰ تراکنش را انجام می‌دهد. پردازش سریع تراکنش‌ها در این شبکه می‌تواند بر قابلیت‌ها و موفقیت این شبکه و آینده ارز دیجیتال ترون به‌طور قابل‌توجهی تاثیر بگذارد.

اگرچه اکوسیستم ترون و ارز دیجیتال ترونیکس بسیار سودمند و امیدوارکننده هستند، برخی معایب نیز در مورد آن‌ها مطرح است که مهم است از آن‌ها آگاه باشید. در ادامه با این معایب آشنا می‌شوید.

  • تمرکزگرایی: بسیاری از افراد معتقدند که این شبکه بیش از اندازه متمرکز است و این انتقاد کاملا به این شبکه وارد است زیرا تنها ۲۷ نماینده برتر دارد.
  • تاخیر در شروع به کار: ترون در مقایسه با برنامه‌هایی که به دنبال جایگزینی آن‌هاست با تاخیر شروع به کار کرد و این موضوع باعث شده است که این شبکه در رقابت مستقیم با اتریوم که از ترون جاافتاده‌تر است قرار گیرد.
  • فعالیت کمتر توسعه‌دهنده: فعالیت توسعه‌دهنده ترون در بلاک چین کند شده است که این معمولا نشان‌دهنده یک مشکل است. در حال حاضر، کاردانو (Cardano) فعالیت توسعه‌دهنده را رهبری می‌کند و پولکادات (Polkadot) و اتریوم نزدیک به آن هستند. در این میان، ترون با رقابت شدیدی روبرو شده است.
  • تاثیرپذیری قیمت TRX از دیگران: متاسفانه TRX به‌شدت تحت تاثیر رمز ارزهای پایه قرار دارد، زیرا بازار ارز دیجیتال تمایل دارد در یک جهت کلی یکسان حرکت کند. اخبار بد برای بیت کوین و اتریوم، در جدیدترین اخبار ارز ترون نیز خودش را نشان می‌دهد.

استیکینگ (Staking) ترون چگونه است؟

استیکینگ شامل نگه داشتن توکن‌های TRX در شبکه برای مشارکت در بلاک‌چین است. استیکینگ اغلب به پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها درون شبکه بلاک‌چین کمک می‌کند. برای اینکه تراکنش در شبکه بلاک چین با موفقیت انجام شود، دارندگان توکن باید هر درخواست تراکنش را تایید کنند. بنابراین، هر زمان که شما ترون استیک می‌کنید، به تایید این تراکنش‌ها کمک می‌کنید و در عوض، به‌عنوان پاداش، ترون دریافت می‌کنید.

دارندگان ارز دیجیتال، استیکینگ را یک فرصت سرمایه‌گذاری مناسب می‌دانند که به آن‌ها کمک می‌کند برای نگهداری یک توکن خاص، جایزه یا سود دریافت کنند. در عین حال، آن‌ها می‌توانند از رشد ذاتی دارایی‌هایی که دارند، بهره‌مند شوند. استیکینگ ترون شامل اختصاص بخشی از موجودی ترون یا همه آن به اکوسیستم ترون است.

وقتی استیکینگ انجام می‌دهید، لازم است توکن‌ها را برای یک دوره خاص رزرو کنید و در این مدت نمی‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در واقع، این شبیه یک حساب بانکی قفل‌شده است. بنابراین، اگر سوال شما این است که چگونه ترون رایگان بگیریم، لازم است بدانید یکی از بهترین راه‌ها برای این کار استیکینگ این رمز ارز است.

نحوه خرید و فروش ترون چگونه است؟

اگر می‌خواهید با خرید ترون، در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید می‌توانید با استفاده از خدمات تهران پیمنت، کیف پول رمز ارز خود را طی یک تا سه ساعت شارژ کنید. همچنین اگر سوال شما این است که چگونه ترون را به ریال تبدیل کنیم، لازم است بدانید تهران پیمنت موجودی TRX کیف پول شما را طی حداکثر دو سیکل پایا به حساب بانکی شما واریز می‌کند. علاوه بر این، از طریق وبسایت و همچنین، کانال تلگرام تهران پیمنت می‌توانید از آخرین قیمت TRX مطلع شوید.

بهترین کیف پول ترون چیست؟

برای اینکه بتوانید TRX را در محلی امن ذخیره کنید به کیف پول مناسب نیاز دارید. همه انواع کیف پول، همه رمز ارزها را پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین، اگر قصد خرید و فروش ترون و انتقال TRX به کیف پول را دارید مهم است بدانید که بهترین کیف پول ترون کدام است. در ادامه چند مورد از کیف پول‌هایی که از TRX پشتیبانی می‌کنند را معرفی می‌کنیم.

  • ترون اسکن (Tronscan)
  • ترون ولت (Tron Wallet)
  • ترون لینک (TronLink)
  • لجر نانو ایکس ولت (Ledger Nano X Wallet)
  • اتومیک ولت (Atomic Wallet)
  • تراست ولت (Trust Wallet)

آیا خرید ترون (TRX) سرمایه‌گذاری خوبی است؟

پیش‌بینی قیمت ترون در آینده بسیار دشوار است. TRX به‌صورت مستقیم استخراج نمی‌شود و بنابراین، اقتصاد اکوسیستم قویا به تعداد سکه‌هایی که قفل شده‌اند بستگی دارد. توکن‌ها توسط دارندگانی که استیکینگ را انتخاب کرده‌اند قفل می‌شوند تا تراکنش‌ها در شبکه تایید گردند.

در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۷ جاستین سان اعلام کرد که بنیاد ترون حدود ۳۴ میلیارد دلار TRX را تا ژانویه ۲۰۲۰ قفل کرده است. این حرکت برای جبران کمبود رمز ارز انجام می‌گیرد. این کار دوباره در سپتامبر ۲۰۲۰ انجام شد. در آن زمان، ۵ میلیارد TRX در صرافی DeFI جاست سوآپ (JustSwap) قفل شد و باعث شد صعود ترون رخ دهد و قیمت TRX تقریبا دو برابر شود.

اگر تقاضا برای TRX افزایش یابد، این موضوع می‌تواند باعث افزایش قیمت TRX شود، زیرا تعداد زیادی TRX به‌صورت همزمان قفل می‌شوند. با این حال، هیچ راهی برای آگاهی از میزان نوسان تقاضا و چگونگی آینده ارز دیجیتال ترون وجود ندارد. به همین دلیل، مهم است که همیشه در هنگام سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال، در پورتفولیوی خود تنوع ایجاد کنید.

اگرچه به نظر می‌رسد ترون ارز دیجیتالی آینده‌دار است، این سوال که آیا دنیا را تسخیر می‌کند یا خیر، سوال متفاوتی است. این بلاک چین از این نظر منحصربه‌فرد است که به خالقان محتوا اجازه می‌دهد در قبال محتوایی که تولید می‌کنند پول دریافت کنند. بنابراین، ممکن است در آینده شاهد پلتفرم‌هایی شبیه به یوتیوب و اینستاگرام روی این شبکه باشیم. در آن زمان باید ببینیم آیا این پلتفرم‌ها آنقدر محبوب می‌شوند که افراد به استفاده از توکن TRX ترغیب شوند یا خیر.

البته، این شبکه کاربردهای دیگری نیز دارد اما در حال حاضر، تولید محتوا و سرگرمی مهم‌ترین کاربرد این شبکه محسوب می‌شود. به همین دلیل، این شبکه تا حدی منحصربه‌فرد است. با این حال، بسیاری از مزایای ترون در حال از بین رفتن هستند، زیرا اتریوم به‌شدت در حال ارتقاست و ترون نیز رقبای دیگری دارد. TRX می‌تواند بخشی از یک پورتفولیوی متوازن باشد و اگرچه در حال حاضر، جزء ۱۰ رمز ارز برتر نیست اما از پتانسیل رشد خوبی برخوردار است.

در پایان، ترون یک پروژه ارز دیجیتال منحصربه‌فرد است که از فناوری‌های مختلفی استفاده می‌کند. این شبکه یک راه‌حل موثر را به تولیدکنندگان محتوا ارائه می‌دهد تا گرفتار سانسور یا سایر مشکلات پلتفرم‌های متمرکز محتوا نشوند. علاوه بر این، کارمزد تراکنش بسیار پایین آن، این شبکه را به یک گزینه مناسب برای کسب‌وکارها و مشتریانی تبدیل کرده است که به دنبال پرداخت با ارز دیجیتال هستند. از سوی دیگر، خرید ارز دیجیتال ترون با توجه به پتانسیل رشد این شبکه، یکی از گزینه‌های محبوب برای سرمایه‌گذاری است.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*