صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left عمومی اپلای left مشمولان سربازی چگونه می‌توانند برای اپلای معافیت تحصیلی بگیرند؟

مشمولان سربازی چگونه می‌توانند برای اپلای معافیت تحصیلی بگیرند؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

اپلای تحصیلی که این روزها بسیار مورد استقبال دانشجویان قرار می‌گیرد، یکی از بهترین موقعیت‌ها و یک فرایند مهم در زندگی آن‌ها است و این امکان را به‌ آن‌ها می‌دهد تا برای تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اقدام کنند. در این راستا امکان دارد بعضی از موارد مانند سربازی، سبب دلسردی دانشجویان شود و آن‌ را مانعی بر سر راه خود بدانند.
با مطالعه این مقاله کاملا متوجه می‌شوید که با اخذ معافیت تحصیلی به روش‌های مختلف می‌توانید به‌راحتی برای تمام دانشگاه‌های جهان اپلای کنید و موفقیت‌های بیشتری کسب کنید.

پسری با گذرنامه در دست

معافیت تحصیلی چیست؟

اگر به دلیل تحصیل در مقاطع دانشگاهی و در مدت معینی نتوانید به خدمت سربازی بروید، یعنی شما در آن برهه زمانی معاف هستید؛ ولی بعد از آن باید وضعیت نظام وظیفه‌ خود را مشخص کنید. معافیت تحصیلی شامل مواردی مانند معافیت تحصیلی دانش آموزی، دانشجویی، طلاب علوم دینی و برای اپلای است که ما در این مقاله به معافیت تحصیلی برای افرادی که قصد اپلای دارند پرداخته‌ایم.

صفر تا صد اپلای برای تحصیل در خارج از کشور بدون سربازی

پسرانی که به سن ۱۸ سالگی می‌رسند یا باید به سربازی بروند یا معافیت تحصیلی داشته باشند. یکی از معافیت‌های تحصیلی برای اپلای و مهاجرت است که برای اخذ آن باید مراحلی را طی کرد. در متن زیر، تمامی این مراحل را گام‌به‌گام توضیح داده‌ایم.

اخذ نامه پذیرش از دانشگاه مقصد

اولین قدم برای اپلای با معافیت تحصیلی، اخذ پذیرش از دانشگاه مقصد است. دانشگاه انتخابی شما باید مورد تایید نظام وظیفه باشد، در غیر این صورت این پذیرش قابل قبول نیست. هم‌چنین باید از دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید، نامه معافیت تحصیلی خطاب به ناجا که شامل اطلاعات فارغ التحصیلی است، دریافت کنید. به این نکته توجه کنید که تنها یک‌بار این نامه برای شما صادر می‌شود.

ثبت‌نام در سامانه نشا برای تحصیل در خارج از کشور مشمولین

در مرحله دوم و پس از اخذ معافیت تحصیلی از دانشگاه فارغ‌التحصیلی خود، در سامانه نشا ثبت‌نام و فرم‌های مربوطه را پر کنید. در انتها در قسمت درخواست‌ها، درخواست معرفی به‌ نظام‌ وظیفه را کامل کنید.
سامانه نشا: این سازمان برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، توسط وزارت علوم راه‌اندازی شده است که می‌توانید درخواست‌های مهاجرتی خود مانند دریافت معافیت تحصیلی و یا دریافت ارز دانشجویی را در آن‌جا عنوان کنید.

دریافت نامه از وزارت علوم برای تحصیل در خارج بدون پایان خدمت

در این مرحله، با تمامی مدارکی که زمان ثبت‌نام در سامانه نشا از آن‌ها استفاده کردید، مانند نامه دریافتی از دانشگاه مبداء، نامه پذیرش دانشگاه مقصد و فرم درخواست معرفی به‌نظام وظیفه، به ساختمان وزارت علوم، قسمت امور دانشجویان مراجعه کرده و درخواست ارسال نامه از وزارت علوم به نظام وظیفه را ثبت کنید.

ارائه برگه سبز

برگه سبز در واقع آمادگی و تاریخ اعزام شما را مشخص می‌کند. طبق قانون، شما باید قبل از گذاشتن وثیقه، برگه سبز را پر کنید. برای دریافت این برگه ابتدا به پلیس ۱۰+ مراجعه کنید، سپس با دریافت برگه معاینه پزشکی و انجام واکسیناسیون، این برگه را دریافت کنید.

وثیقه سربازی

میزان هزینه وثیقه سربازی برای اپلای و خروج از کشور در سال ۱۴۰۲، ۴۰ میلیون تومان است. این مبلغ را به‌عنوان ودیعه در بانک بگذارید و ضمانت‌نامه دریافت کنید.
توجه: نخبگان و افرادی که بورسیه می‌شوند، نیازی به پرداخت وثیقه ندارند.

مراجعه به نظام وظیفه

در مرحله آخر، با مدارک لازم که تا الان جمع آوری کردید به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید. با ارائه این مدارک، برگه سبز اعزام و فرمی شامل چند بخش به شما تحویل داده می‌شود که باید توسط چندین بخش مهر و امضا شود. به‌ترتیب به‌بخش مالی، باجه اعزام، باجه تحصیلی و همچنین دفتر رئیس برای مهر و امضا مراجعه کنید و در نهایت با برگه معافیت به دانشگاه خود مراجعه کنید و مدرک تحصیلی‌تان را آزاد کنید. حال می‌توانید برای تحصیل در دانشگاه موردعلاقه‌تان اپلای کنید.

شرایط مهم خروج از کشور برای مشمولان چیست؟

دانشجویانی که به خدمت سربازی نرفته‌اند، باید دارای شرایطی باشند تا بتوانند برای خروج از کشور اقدام کنند. این شرایط به شرح زیر است:

  • مشمولان برای خروج موقت از کشور باید فاقد غیبت باشند و وضعیت تحصیلی مشخص داشته باشند. همچنین در سنوات ارفاقی مازاد بر سنوات مجاز تحصیل نباشند.
  • مهلت معرفی مشمولان فارغ‌التحصیل به پایان نرسیده باشد و دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند. همچنین برای بازگشت به موقع به کشور، وثیقه مورد نیاز را بسپارند. متقاضیان مشمول باید درخواست (فرم) مجوز خروج موقت از کشور را به دانشگاه مربوطه ارائه کنند.

نکته: اگر در زمان معین به ایران بازگردید اما در موعد مقرر به سازمان نظام وظیفه مراجعه نکنید، از خروج شما از کشور به مدت ۶ ماه جلوگیری می‌شود و هیچ معافیتی در این زمان شامل حال شما نخواهد شد. جریمه‌ها برای افرادی که دیرتر از زمان مشخص شده به کشور باز می‌گردند سخت‌تر خواهد بود و این دسته از افراد، علاوه بر آن که مبلغ وثیقه‌شان به نفع دولت ضبط می‌شود، بلکه با آن‌ها همانند سایر غایبین برخورد شده و بر اساس مدت غیبت افزایش خدمت خواهند داشت یا به مراجع قضایی احضار می‌شوند.

مدارک مورد نیاز برای معافیت تحصیلی

  • ۲ عدد عکس ۴*۳ زمینه رنگی تمام‌رخ
  • فرم درخواست معافیت تحصیلی
  • کپی صفحات کامل شناسنامه
  • اصل شناسنامه متقاضی
  • اصل کارت ملی
  • کپی کارت ملی
معافیت تحصیلی برای سربازی

مواردی که می‌توانید به عنوان وثیقه به سازمان نظام وظیفه ارائه دهید

نظام وظیفه در مقابل ارائه معافیت تحصیلی به شما، یک وثیقه دریافت می‌کند و شما می‌توانید یکی از موارد زیر را برای تهیه وثیقه انتخاب کنید.

سند ملکی

شما باید سند شش دانگ یک ملک مسکونی را نزد نظام وظیفه بگذارید. توجه کنید که سند زمین و یا باغ پذیرفته نمی‌شود. اگر خانه در تهران باشد، نظام وظیفه شما را به یک دفترخانه ارجاع می‌دهد تا استعلام‌هایی مانند استعلام از شهرداری انجام شود و پس از تکمیل مدارک، با حضور نماینده نظام وظیفه در دفترخانه، سند به رهن سازمان نظام وظیفه در می‌آید و کار به اتمام می‌رسد. چنانچه خانه در شهرستان باشد، قبل از مراجعه به نظام وظیفه، از وکیل دادگستری درخواست کنید که خانه را قیمت‌گذاری کند تا نامه رسمی این قیمت‌گذاری را به نظام وظیفه ببرید.

ضمانت بانکی

برای دریافت ضمانت بانکی ۲ راه پیش روی شماست. یا باید پول نقد به بانک پرداخت کنید و در ازای آن ضمانت بانکی بگیرید و یا می‌توانید سند یا سفته نزد بانک به امانت گذاشته و ضمانت بانکی دریافت کنید. توجه کنید که همه بانک‌ها این ضمانت‌نامه را نمی‌دهند، پس لازم است بانک‌هایی که در این زمینه با شما همکاری می‌کنند را از قبل شناسایی کنید تا زمان کمتری از دست بدهید. نمونه ضمانت‌نامه را از نظام وظیفه بگیرید و به بانک مورد نظر ببرید تا طبق مقررات نظام وظیفه، ضمانت‌نامه پر شود.

پول نقد

در این روش باید حداقل مبلغ ۴۰ میلیون تومان را به‌صورت سپرده بلندمدت، سرمایه‌گذاری کنید. از آنجا که نظام وظیفه از شما تعهد ۴ الی ۶ ساله می‌خواهد ولی بانک به شما ضمانت‌نامه ۱ ساله می‌دهد، کافی است به نظام وظیفه تعهد بدهید که هر ساله این ضمانت‌نامه را تمدید می‌کنید. به فرد مورد اعتمادی وکالت محضری بدهید که هرسال به عنوان نماینده شما این تمدید را برایتان انجام دهد.

سند

برای دریافت ضمانت بانکی می‌توانید سندی را در گرو بانک بگذارید. برای این کار سند را به بانک می‌برید و بانک، شما را به شهرداری معرفی می‌کند تا ملک ارزش‌گذاری شود و پس از آن بانک ضمانت‌نامه را به شما می‌دهد تا به نظام وظیفه ببرید.

دریافت گذرنامه

پس از ارائه ضمانت‌نامه به سازمان نظام وظیفه این سازمان مدارک شما را بررسی و در صورت تایید مدارک، آن‌ها را به اداره گذرنامه ارسال می‌کند. بعد از حدود ۱ هفته باید به اداره گذرنامه مراجعه کنید و در این مرحله، اداره گذرنامه با زدن مهر در صفحه آخر پاسپورت شما، بازه زمانی مجاز خروج از کشور را ذکر می‌کند.

آدرس مراکز نظام وظیفه تهران و شهرستان‌های اطراف آن

مراکز 

آدرس

مرکز تهران 

ميدان سپاه- سازمان وظيفه عمومی/ ساعات کار ازشنبه تا چهارشنبه (ازساعت ۷:۳۰ الی ۱۲:۳۰)

شهرستان ورامين

ورامين- كمربندی شهيد بهشتی- مجتمع ادارات- روبروی بخشداری

شهرستان پاكدشت

پاكدشت- خ هلال احمر- جنب كانال

شهرستان دماوند

گيلاوند- بلوارشهيدباهنر- جنب كلانتری ۱۲

شهرستان فيروزكوه

فيروزكوه- خ پاسداران- داخل ستاد فرماندهي شهرستان

نکات مهم در رابطه با مهاجرت مشمولین سربازی

  • بهتر است قبل از اپلای و مهاجرت، ابتدا وضعیت نظام وظیفه، سنوات و مابقی شرایط را بررسی کنید.
  • چنانچه پس از اپلای در زمان معین به کشور باز نگردید، مرتکب تخلف شده و غیبت می‌خورید.
  • برای دانشجوهای انصرافی نیز معافیت تحصیلی صادر می‌شود؛ اما باید دقت کنید از زمان انصراف شما، تنها یک‌سال گذشته باشد.
  • در صورتی که دوران تحصیلی دبیرستان یا مقطع متوسطه خود را در ایران سپری کرده باشید، نمی‌توانید به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی یا کاردانی در خارج از کشور بپردازید. مجوز خروج از کشور تنها برای مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری و رشته‌های پزشکی صادر می‌شود؛ بنابراین مشمولین خدمت سربازی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی نمی‌توانند وثیقه برای خروج از کشور بگذارند.
  • ارائه ضمانت به‌صورت پول نقد تنها یک‌سال اعتبار دارد و باید هر سال این ضمانت تمدید شود.
  • سنوات تحصیل دانشجویان در خارج از کشور و داخل کشور یکسان است و پس از فراغت از تحصیل، ترک تحصیل، انصراف، اخراج و عدم اتمام تحصیل در زمان سنوات مجاز، باید ظرف مدت یک‌سال، خود را به نماینده جمهوری اسلامی در خارج از کشور یا به سازمان نظام وظیفه معرفی کنید.
  • گواهی اشتغال به تحصیل از طرف دانشگاهی که برای آن اپلای کرده‌اید صادر می‌شود و از طریق آن معافیت تحصیلی دریافت می‌کنید، بنابراین نمی‌توانید دانشگاه یا رشته خود را در خارج از ایران تغییر دهید.

بر اساس مطالب ذکر شده، چنانچه به خدمت سربازی نرفته‌اید نیز می‌توانید گذرنامه دریافت و مراحل اپلای برای تحصیل در خارج از کشور را پیگیری کنید. تحصیل در کشورهای خارجی و خدمت سربازی، دو امر جدانشدنی از هم هستند که بهتر است پیگیری‌های لازم را انجام دهید و بعد اپلای کنید. همچنین می‌توانید با دریافت پاسپورت برای خروج موقت، در زمان دریافت پذیرش از دانشگاه، مراحل را با سرعت بیشتری پیش ببرید و در مرحله بعد، برای دریافت معافیت تحصیلی از سازمان نظام وظیفه اقدام کنید.

من زهرا قبادی مهر کارشناس تولید محتوا و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی هستم.
به نویسندگی و خواندن رمان‌های کلاسیک علاقه دارم. هدفم ارائه محتوای ارزشمند است تا به شما برای رسیدن به اهدافتان کمک کنم.

ثبت نظر

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

تهران پیمنت

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.