صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left آیلتس left بین آزمون تافل و آیلتس کدام آزمون را انتخاب کنیم؟

بین آزمون تافل و آیلتس کدام آزمون را انتخاب کنیم؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

نمرات آزمون‌ های تافل iBT و آیلتس برای دانشگاه‌ ها و نهادهای علمی از درجه اعتبار بالایی برخوردار است. اما اینکه کدام آزمون برای ما مناسب‌‌تر است، کدام راحت‌‌ تر است و کدامیک را انتخاب کنیم به چند عامل بستگی دارد. برای پاسخ به این قبیل سوالات ابتدا باید درباره ویژگی هر یک، ساختار و مدت زمان این دو آزمون بدانیم. در این مقاله اطلاعاتی آمده است که می‌تواند در این انتخاب شما را یاری کند.
در جدول زیر، اطلاعاتی کلی در خصوص مدت زمان برگزاری، هزینه و طیف نمرات هر یک از آزمون‌ های آیلتس و تافل در دو ستون مجزا آورده شده است. توجه داشته باشید که منظور از آیلتس در این مقاله، آیلتس آکادمیک است.

TOEFLIELTS
زمان آزمونکمتر از ۲ ساعتکمتر از ۳ ساعت
هزینه آزمون۲۶۵ دلار آمریکا۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان در ایران
(در کشورهای مختلف متفاوت است)
نمره آزموناز ۰ تا ۱۲۰محدوده ای بین ۱ تا ۹

آزمون آیلتس و تافل iBT چه تفاوتی باهم دارند؟

هم آزمون تافل و هم آیلتس، دانش زبان انگلیسی افراد را در سطح آکادمیک می‌سنجند و برای اپلای به دانشگاه‌های خارجی مناسب هستند. البته آزمون آیلتس دو نسخه دارد: آکادمیک و عمومی (General). آزمون آیلتس جنرال، آسان‌تر از آیلتس آکادمیک یا تافل است و مناسب افرادی است که به قصد تحصیل مهاجرت نمی‌کنند. به طور کلی این دو نسخه از امتحان IELTS دارای تفاوت‌هایی از نظر ساختار، نوع سوالات و حتی کاربرد (مثل تحصیل، مهاجرت و غیره) هستند.
در این بخش ما دو آزمون آیلتس آکادمیک و تافل را از لحاظ ساختار با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

تفاوت رایتینگ (Writing) تافل و آیلتس

بخش Writing هر دو آزمون تافل و آیلتس از دو قسمت (Task) تشکیل شده است. سوالات Task اول تافل و آیلتس با یکدیگر متفاوت است. برای تافل iBT آزمون‌دهنده باید در مدت ۲۰ دقیقه، نظر موافق یا مخالف خود را در خصوص موضوع بیان شده، در قالب یک متن ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه‌ای بنویسد. اما در Task اول آزمون آیلتس، پرسشی در خصوص یک نمودار، جدول یا گراف پرسیده می‌شود و آزمون دهنده می‌بایست در مدت زمان ۲۰ دقیقه و در قالب حداقل ۱۵۰ کلمه، اطلاعات مربوط به آن جدول یا نمودار را توصیف کند و در قالب نوشتار آکادمیک بنویسد.
سوالات Task دوم بخش Writing تافل و آیلتس بسیار مشابه یکدیگر است. در این سوال، نظر و عقیده متقاضی در خصوص یک موضوع، مورد پرسش قرار می‌گیرد. آزمون‌دهنده در آزمون تافل باید نظر خود را در قالب یک متن حداقل ۳۰۰ کلمه‌ای در مدت ۱۰ دقیقه و در آزمون آیلتس یک متن حداقل ۲۵۰ کلمه‌ای را در مدت زمان ۴۰ دقیقه بنویسد. سوالاتی نظیر “آیا شما ترجیح می‌دهید به صورت گروهی درس بخوانید یا انفرادی و چرا؟” از جمله این سوالات است.

ریدینگ (reading) تافل و آیلتس

بخش ریدینگ تافل و آیلتس شامل تعدادی متن آکادمیک با موضوعات مختلف است. به این قسمت از آزمون تافل ۲ متن با ۲۰ سوال اختصاص داده شده که مدت زمان مطالعه و پاسخ‌دهی به سوالات آن‌ها ۳۵ دقیقه است. ریدینگ آیلتس شامل ۳ متن است و سوالات آن برخلاف تافل که چهار گزینه‌ای است، در انواع مختلف مثل جای خالی، پاسخ‌های کوتاه و غیره ارائه می‌شود. برای ریدینگ آزمون آیلتس نیز ۶۰ دقیقه در نظر گرفته شده است.
reading آیلتس هم متون آکادمیک و هم بخش‌هایی از روزنامه‌ها و مجلات را شامل می‌شود. ریدینگ (reading) تافل iBT فقط از متون آکادمیک تشکیل می‌شود.

لیسنینگ (listening) آیلتس و تافل

قسمت Listening تافل و آیلتس با یکدیگر تفاوت زیادی دارد. در آزمون IELTS حین گوش دادن به فایل صوتی به سوالات پاسخ داده می‌شود. در صورتی که در لیسنینگ (listening) آزمون TOEFL iBT ابتدا یک فایل صوتی پخش می‌شود و پس از اتمام آن داوطلب می‌تواند به سوالات پاسخ دهد. به قسمت لیسنینگ در آزمون آیلتس ۳۰ دقیقه و در تافل ۴۰ تا ۶۰ دقیقه زمان اختصاص داده شده است.

اسپیکینگ (Speaking) آیلتس و تافل

تفاوت عمده اسپیکینگ تافل و آیلتس در نحوه برگزاری آن است. این بخش مانند سایر تسک‌ها در آزمون تافل به صورت آنلاین برگزار می‌شود؛ به این صورت که صدای شما حین پاسخگویی از طریق میکروفون ضبط می‌شود. این در حالی است که برای اسپیکینگ آیلتس، ممتحن در اتاقی همراه با شما حضور دارد و از شما سوالاتی می‌پرسد و شما به او جواب می‌دهید.
مدت زمان speaking آیلتس حداکثر بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و اسپیکینگ تافل حدودا ۲۰ دقیقه است. در اسپیکینگ هر دو آزمون از شما سوالاتی پرسیده می‌شود که بنا به دیدگاه خود باید به آن‌ها پاسخ دهید.

شخصی در حال انجام آزمون آیلتس

تافل یا آیلتس، کدام بهتر است؟

پاسخ به این سوال بستگی به شرایط شما دارد و در بسیاری موارد شما حق انتخابی نداشته و دانشگاه، سفارت و دیگر مراکزی که می‌خواهید مدرک زبان را ارائه کنید، برای شما تعیین می‌کند که نمره چه آزمونی را نیاز دارد. البته این مسئله در مهاجرت بیشتر به چشم می‌خورد و در مورد اپلای امروزه بسیاری از دانشگاه‌ها برای هر دوی این آزمون‌ها نمره معیار جداگانه‌ای را در نظر می‌گیرند تا در صورتی که دانشجو هر کدام از این مدرک های زبان را داشته باشد بتواند اپلای کند.
آزمون تافل راحت‌تر است یا آیلتس؟” یکی از رایج‌ترین پرسش‌های متقاضیان این آزمون‌ها است. واقعیت امر این است که نمی‌توان پاسخ دقیقی به این پرسش داد. همچنین مقایسه این دو آزمون بسیار مشکل است و پاسخ به این سوال که در کدام آزمون شرکت کنیم، دشوار است. اما یکی از راه‌ها برای پاسخ به پرسش ذکر شده، پاسخ دادن شما به چند سوال ساده‌تر است که در ادامه آمده است. با انتخاب پاسخ بله یا خیر به سوالات ساده زیر می‌توان به انتخاب صحیح‌تری دست یافت. اگر بیشتر جواب‌های شما به پرسش‌های زیر بله است، با توجه به مهارت‌های شما، احتمالا ثبت نام آزمون تافل برایتان مناسب‌تر است.

  • آیا آزمون آنلاین برای من راحت‌تر است؟
  • آیا من با صحبت کردن فی‌البداهه و بی مقدمه جهت ضبط با میکروفون مشکلی ندارم؟
  • آیا من مهارت تایپ سریع و دقیق را دارا هستم؟
  • آیا من در پاسخ دادن به سوالات چند گزینه‌ای مهارت خوبی دارم؟
  • آیا برای من یادادشت برداری هنگام شنیدن موضوعی، راحت است؟
  • آیا معمولا بیشتر منابع معتبر انگلیسی را جهت پیگری اخبار می‌خوانم، گوش می‌دهم و یا نگاه می‌کنم؟

حال اگر بیشتر جواب‌های شما به پرسش‌های زیر بله است ، با توجه به مهارت‌های شما، احتمالا آزمون آیلتس برایتان مناسب‌تر است:

  • من با مصاحبه رودرو راحت‌تر هستم؟
  • من دست ‌خط انگلیسی خوانایی دارم؟
  • آیا من طیف گسترده‌ای از لهجه‌های انگلیسی را متوجه می‌شوم؟
  • من آزمون‌هایی با طیف متنوع پرسش‌ها را ترجیح می‌دهم؟ (آزمون هایی که در برگیرنده‌ی پرسش‌های چند گزینه‌ای، جای خالی، صحیح/ غلط، فلوچارت و غیره است.)

پس از بررسی ساختار دو آزمون IELTS و TOEFL iBT و نیز پاسخ دادن به پرسش‌هایی که مطرح شد، راحت‌تر می‌توانید برای شرکت در هر یک تصمیم بگیرید. جهت آشنایی با نمونه سوالات آزمون تافل به سایت ETS و برای مشاهده پرکتیس تست آیلتس (IELTS Practice Test) به سایت IELTS مراجعه کنید. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، هزینه ثبت نام آزمون تافل و آیلتس تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و شاید این موضوع برای انتخاب چندان تعیین کننده نباشد. مدرک هر دو آزمون نیز از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است و کافیست برای انتخاب بین این دو، مهارت‌ها و ترجیحات خود را در نظر بگیرید.

انگلیسی‌زبان‌ها اصطلاحی دارند که معادل فارسی آن حق مطلب را ادا نمی‌کند؛ پس در توصیف علاقه‌ام به نویسندگی می‌گویم "Writing is my thing"!
من با نوشتن به کسب‌وکارها کمک می‌کنم تا راحت‌تر با مخاطب‌های خود ارتباط بگیرند و به مخاطب‌ها کمک می‌کنم تا راحت‌تر به پاسخ برسند. ماموریت من در تهران پیمنت، نوشتن راهنما و راه‌حل‌های ساده برای تسهیل پرداخت‌های ارزی است.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*