صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left اخبار left تفاوت ساتنا و پایا چیست؟ کارمزد و سقف تراکنش کدام حواله بیشتر است؟
پایا و ساتنا - ساتنا و پایا

تفاوت ساتنا و پایا چیست؟ کارمزد و سقف تراکنش کدام حواله بیشتر است؟

انتشار: ۱۴۰۱/۰۴/۰۶

سامانه‌ها و پلتفرم‌های مختلفی برای انتقال وجه بین بانکی وجود دارند که هر یک مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارد. ساتنا و پایا از جمله این سامانه‌ها هستند که محدودیت‌های انتقال وجه کارت به کارت را ندارند و از آن‌ها می‌توان برای انتقال‌های با مبالغ بالا و به دفعات زیاد استفاده کرد. در ادامه به تمام آنچه نیاز است در رابطه با تفاوت ساتنا و پایا، سقف تراکنش و کارمزد آن‌ها بدانید می‌پردازیم.

سامانه پایا چیست؟

پایا یا “سامانه اتاق پایاپای الکترونیک” یک سامانه انتقال وجه جهت پرداخت بانک به بانک است. این سامانه برای جابه‌جایی پول با مبالغ کم و تعداد دفعات زیاد، با استفاده از شماره شبا، طراحی شده است. در سامانه پایا امکان انتقال وجه بین ‌بانکی و بین حساب‌ها در یک بانک وجود دارد. هم‌چنین، انتقال وجه به صورت گروهی از طریق این سامانه امکان‌پذیر است و شما می‌توانید واریز وجه به حساب‌های بانکی مختلف را برای تاریخ خاصی تنظیم کنید.

برخلاف حواله ساتنا، حواله پایا غیرآنی است؛ به این معنی که زمان واریز وجه به شماره حسابی که مبلغی به آن پایا شده است، به زمان ایجاد درخواست پایا بستگی دارد. انتقال وجه از طریق پایا طی سیکل‌ های پایا انجام می‌شود. در جدول زیر می‌توانید این سیکل‌ها و ساعات انتقال وجه پایا را مشاهده کنید:

ساعت کاری چرخه‌های پایا

کف و سقف انتقال وجه پایا چقدر است؟

سقف انتقال وجه در سامانه پایا در صورت مراجعه به بانک ۲۰۰ میلیون تومان و به صورت آنلاین ۱۰۰ میلیون تومان است. انتقال از طریق پایا دارای کف یا حداقل نیست؛ به این معنی که شما هر مبلغی را تا ۱۰۰ میلیون تومان می‌توانید پایا کنید.

حواله پایا چیست - واریز پایا چیست - ساتنا و پایا
تفاوت ساتنا و پایا چیست و سیکل های پایا چگونه است؟

سامانه ساتنا چیست؟

ساتنا مخفف عبارت “سامانه تسویه ناخالص آنی” است. همانطور که از نامش پیداست، ساتنا یک سامانه انتقال وجه بین بانکی است که از طریق آن می‌توان با مراجعه به بانک یا به صورت الکترونیکی، واریز و انتقال وجه را به صورت آنی و در همان روز انجام داد. تسویه مبادلات بانکی در سامانه ساتنا به صورت نهایی و برگشت‌ناپذیر انجام می‌شود؛ به این معنی که انتقال وجه در آن قطعی است و امکان لغو درخواست انتقال وجود ندارد. از این سامانه برای انتقال مبالغ کلان با دفعات کم استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که انتقال وجه از طریق ساتنا تنها با شماره شبا امکان پذیر است.

همه دستورهای پرداختی که در سامانه ساتنا صادر می‌شوند دارای سررسید همان روز هستند و یک شماره ۱۶ رقمی به هر یک اختصاص می‌یابد که امکان تکرار شدن آن در کل شبکه بانکی کشور را غیر ممکن ساخته و امنیت انتقال وجه از این طریق را زیاد می‌کند.

انتقال وجه از طریق ساتنا چقدر طول می‌کشد؟

حواله ساتنا طی ساعات کاری بانک انجام شده و از ساعت ۶:۳۰ شروع می‌شود. چنانچه در این بازه زمانی از طریق ساتنا انتقال وجه انجام دهید، پرداخت شما حداکثر طی نیم ساعت انجام می‌شود. در غیر این صورت انجام تراکنش به روز کاری بعدی موکول خواهد شد.

تفاوت ساتنا و پایا چیست؟

کف و سقف انتقال وجه ساتنا چقدر است؟

حداقل مبلغی که شما می‌توانید با ساتنا انتقال دهید، ۵۰ میلیون تومان است. سقف انتقال با ساتنا، بسته به روش انتقال متفاوت است. چنانچه برای حواله ساتنا به بانک مراجعه کنید، محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. البته برای انتقال مبالغ بیش از ۲۰۰ میلیون تومان، ارائه مدارک و شرح علت پرداخت الزامی است. اگر به صورت آنلاین و از طریق موبایل بانک یا اینترنت بانک حواله ساتنا انجام می‌دهید، سقف انتقال، بسته به بانک مبداء متفاوت خواهد بود. با این‌حال معمولا در بیشتر بانک‌ها، سقف انتقال روزانه ساتنا به صورت آنلاین ۱۰۰ میلیون تومان و ماهیانه ۵۰۰ میلیون تومان است.

کارمزد انتقال وجه ساتنا و پایا چقدر است؟

کارمزد انتقال وجه از طریق ساتنا، ۰.۰۲ درصد مبلغ تراکنش و تا سقف ۲۵۰۰۰ تومان است. کارمزد انتقال وجه پایا انفرادی ۰.۰۱ درصد مبلغ تراکنش با کف ۲۰۰ تومان و سقف ۲۵۰۰ تومان است. کارمزد انتقال وجه پایا به صورت گروهی برابر با ۱۰۰ تومان به ازای هر تراکنش است.

هنگام بازپرداخت ریالی، کارمزد پایا و ساتنا توسط تهران پیمنت پرداخت می‌شود و از مبلغ دریافتی شما کسر نمی‌گردد؛ به عبارت دیگر شما این کارمزد را پرداخت نمی‌کنید. اما اگر شما برای انتقال مبلغی به کیف پول ریالی خود در حساب کاربری تهران پیمنت از ساتنا استفاده کنید، این کارمزد را پرداخت خواهید کرد.

تفاوت ساتنا و پایا چیست؟

تفاوت‌ پایا و ساتنا در مبلغ وجه انتقالی، شیوه و مدت زمان انتقال است:

مبلغ وجه: کف انتقال وجه با ساتنا ۵۰ میلیون تومان است درحالی‌که پایا کف انتقال ندارد. سقف انتقال این دو سامانه نیز با یکدیگر متفاوت است. اگر به بانک مراجعه کنید، با ساتنا بدون محدودیت می‌توانید وجه انتقال دهید در حالی‌که با پایا تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان قادر به انجام این کار هستید.

شیوه انتقال وجه: در سامانه ساتنا درخواست واریز وجه به حساب مقصد، به صورت مورد به مورد، در همان زمان ثبت درخواست، به بانک مقصد ارسال می‌شود و واریز معمولا تا ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد. در سامانه پایا پردازش تراکنش در ساعات مشخصی صورت می‌گیرد و پس از آن واریز به صورت دسته‌ای از بانک مبدا به بانک مقصد انجام می‌شود.

مدت زمان انتقال: حواله ساتنا به صورت آنی و حداکثر طی نیم ساعت انجام می‌شود. حواله پایا طی سیکل یا چرخه های پایا واریز می‌گردد و زمان دریافت وجه توسط گیرنده، به زمان ثبت درخواست پایا توسط فرستنده بستگی دارد.

روش های انتقال وجه از طریق پایا و ساتنا

  • اینترنت بانک/همراه بانک
  • مراجعه به بانک
  • دستگاه خودپرداز

لازم به ذکر است که سقف انتقال وجه پایا یا ساتنا با هر یک از روش‌های ذکر شده متفاوت است و بسته به میزان وجهی که قصد جابه‌جایی آن را دارید می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که فارغ از روش انتقال وجه، انجام تراکنش‌های ساتنا و پایا فقط از طریق شماره شبا امکان‌پذیر است.