صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left PTE left همه چیز درباره آزمون PTE + نکات مهم آزمون

همه چیز درباره آزمون PTE + نکات مهم آزمون

به‌روزرسانی: ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

آزمون زبان پیرسون (Pearson Language Test of English) که با نام امتحان PTE شناخته می‌شود، یکی از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی در دنیا است. آزمون زبان PTE مانند آزمون‌های معتبر تافل (TOFEL) و آیلتس (IELTS) در بسیاری از کشورها برای پذیرش‌ کاری و تحصیلی اعتبار دارد. PTE به صورت اینترنتی برگزار می‌شود و متقاضیان با مراجعه به مراکز آزمون در آن شرکت می‌کنند. در ادامه درباره امتحان PTE بیشتر صحبت می‌کنیم و در نهایت یک روش سریع و مناسب برای پرداخت هزینه ثبت نام آزمون PTE به شما معرفی می‌کنیم.

همه چیز درباره آزمون PTE
همه چیز درباره آزمون PTE

آزمون زبان PTE چیست؟

آزمون زبان PTE را موسسه Pearson اولین‌بار در سال ۱۹۸۲ برگزار کرد. PTE نسبت به آزمون‌های تافل و آیلتس جدیدتر است اما توانسته میان دانشگاه‌های معتبری در دنیا از جمله کشورهای بریتانیا، آمریکا، استرالیا، کانادا و نیوزیلند جایگاه خود را به دست آورد. در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰۰ مرکز آموزش عالی در دنیا مدرک زبان PTE را می‌پذیرند.

آزمون زبان PTE مانند دیگر آزمون‌های معتبر زبان، مهارت‌های اصلی Writing ،Speaking ،Reading و Listening متقاضیان را می‌سنجد. نمره آزمون PTE از ۱۰ تا ۹۰ بارم‌بندی می‌شود و هرچه نمره شما به ۹۰ نزدیک‌تر باشد نشان‌دهنده دانش بالاتر در زبان انگلیسی است.

انواع آزمون PTE

آزمون PTE هم به‌صورت آنلاین در منزل (PTE Home) و هم در مراکز رسمی برگزار می‌شود. نوع دیگری از آزمون PTE وجود دارد که مختص کشور انگلستان است و تحت عنوان PTE Academic UKVI شناخته می‌شود. البته امکان شرکت در آزمون PTE Home برای ایرانیان وجود ندارد و متقاضیان ایرانی می‌توانند در آزمون رسمی PTE Academic شرکت کنند.

آزمون PTE Academic 

این آزمون چنان‌که از نام آن پیداست مهارت‌های زبان انگلیسی متقاضیان خارجی یا بین‌المللی تحصیل در دانشگاه‌های سراسر دنیا را می‌سنجد. نوع سوالات آزمون براساس مهارت‌های آکادمیک انگلیسی مانند خواندن و درک کنفرانس‌های دانشگاهی، نمودارها، مقاله‌ها و منابع علمی است. این آزمون موردقبول دانشگاه‌های بسیاری برای درخواست ویزای تحصیلی است.   

آزمون PTE Core 

آزمون PTE Core که به گفته موسسه پیرسون در اوایل سال ۲۰۲۴ برگزاری آن آغاز می‌شود به نوعی آزمونی برای سنجش مهارت‌های عمومی زبان با مقاصد غیرآکادمیک و در موقعیت‌های روزمره و کاری است. به‌طور مثال ممکن است در سوالات این آزمون خواندن یک مجله یا نوشتن ایمیل درخواست شود.همچنین طبق اطلاعیه که اداره مهاجرت کانادا اردیبهشت ۱۴۰۲ درباره این آزمون داد برای ویزای کار یا اقامت دائم موردقبول خواهد بود.

آزمون PTE چند ساعت است؟

آزمون PTE از طریق کامپیوتر در مراکز برگزاری آزمون طی ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه برگزار می‌شود. امتحان پی تی ای ۳ بخش اصلی دارد که زمان‌بندی هر بخش به شکل زیر است:

  • بخش Speaking و Writing حدود ۵۴ تا ۵۷ دقیقه
  • بخش Reading حدود ۲۹ تا ۳۰ دقیقه
  • بخش Listening حدود ۳۰ تا ۳۴ دقیقه
پرداخت هزینه امتحان PTE-نحوه ثبت نام و نکات مهم آزمون PTE

بخش های آزمون PTE

گفتیم امتحان PTE سه بخش دارد. در ادامه می‌توانید جزئیات بیشتری در رابطه با بخش‌های مختلف آزمون PTE بخوانید.

بخش Speaking و Writing آزمون PTE

بخش اول شامل سوالات Speaking و Writing است و طولانی‌ترین بخش آزمون PTE محسوب می‌شود. در این قسمت ۷ نوع سوال مختلف طرح می‌شود و دانش زبانی شما در محیط آکادمیک سنجیده می‌شود. سوالات بخش Speaking و Writing شامل انواع زیر می‌شود:

  • Personal Introduction

بخش Personal Introduction فرصتی است تا با تکنولوژی آزمون PTE آشنا شده و برای پاسخگویی به سوالات اسپیکینگ و لیسنینگ آماده شوید. سوالات این بخش در نمره نهایی شما تاثیری ندارد و تنها با هدف آشنایی با آزمون طرح می‌شود. در این بخش ۲۵ ثانیه فرصت دارید تا سوالات را بخوانید و ۳۰ ثانیه فرصت برای ضبط پاسخ خود دارید. توجه کنید که برای پاسخ‌دهی تنها یک‌بار فرصت دارید.

  • Read Aloud

در بخش Read Aloud متنی روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود که لازم است آن را با صدای بلند بخوانید. حدود ۳۰ تا ۴۰ ثانیه فرصت دارید تا متن را برای خود بخوانید و آماده پاسخگویی شوید. سپس بعد از شنیدن یک صدای کوتاه لازم است متن را با صدای رسا بخوانید تا ضبط شود. توجه کنید که تنها یک‌بار می‌توانید صدای خود را ضبط کنید.

  • Repeat Sentence

در بخش Repeat Sentence لازم است با شنیدن یک فایل صوتی از پیش ضبط شده، آن را تکرار کنید. در واقع صدا به طور خودکار شروع به پخش می‌کند. هنگامی که صدا به پایان رسید، میکروفون شما فعال می‌شود. با فعال شدن میکروفون باید صحبت کنید و دقیقاً همان چیزی را که شنیدید تکرار کنید. در این بخش نیز توجه کنید که تنها یک‌بار می‌توانید به سوال پاسخ بدهید.

  • Describe Image

در بخش Describe Image حدود ۲۵ ثانیه فرصت دارید تا تصویر روی صفحه نمایش را ببینید و برای پاسخگویی درباره آن آماده شوید. شمارش معکوسی وجود دارد که با کمک آن می‌توانید زمان خود را برای پاسخگویی مدیریت کنید. پس از شنیدن یک صدای کوتاه می‌توانید تصویر روی صفحه نمایش را توصیف کنید.

  • Re-tell Lecture

در بخش Re-tell Lecture، پس از گوش دادن یا تماشای یک سخنرانی (Lecture)، آن را دوباره با ادبیات خودتان بگویید. صدا به طور خودکار شروع به پخش می‌کند. این بخش همچنین ممکن است تصویر مرتبط داشته باشد که می‌توانید روی صفحه مانیتور آن را تماشا کنید. پس از اتمام Lecture، حدود ۱۰ ثانیه فرصت دارید تا آماده پاسخگویی شوید. پس از آن میکروفون شما فعال می‌شود تا Lecture را از زبان خودتان تعریف کنید. در حین پخش صدا، می‌توانید با استفاده از نوت‌بورد (Note Board) یادداشت برداری کنید.

  • Answer Short Question

در بخش Answer Short Question لازم است به سوالی که از شما پرسیده می‌شود کوتاه و خلاصه پاسخ بدهید. سوال این بخش می‌تواند فقط صوتی یا همراه با تصویر روی مانیتور باشد. با فعال شدن میکروفون بلافاصله می‌توانید در میکروفون صحبت کنید.

  • Summarize Written Text

در بخش Summarize Written Text باید خلاصه‌ای از متن داده‌شده را بنویسید. برای انجام این بخش از آزمون PTE حدود ۱۰ دقیقه زمان دارید. توجه داشته باشید که نکات اصلی قسمت ریدینگ را حتما ذکر کرده و پاسختان بیشتر از ۷۵ کلمه نباشد. در پایین صفحه نمایش تعداد کلماتی که نوشته‌اید شمرده می‌شود. می‌توانید از این امکان استفاده کنید تا پاسختان بیشتر از ۷۵ کلمه نشود.

  • Essay

بخش Essay مربوط به نگارش یک متن ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه‌ای درباره یک موضوع مشخص است. مدت زمانی که برای این بخش دارید ۲۰ دقیقه است و بهتر است هنگام نوشتن متن Essay از طریق شمارنده پایین صفحه حواستان به تعداد کلمات و همچنین زمان باقیمانده باشد. پیشنهاد ما این است حداقل ۲۰۰ کلمه را برای این بخش بنویسید اما توجه کنید که متنتان بیشتر از ۳۰۰ کلمه نشود.

بخش Reading آزمون PTE

بخش دوم آزمون PTE شامل Reading است که ۲۹ تا ۳۰ دقیقه زمان برای پاسخگویی لازم دارد. در بخش دوم ۵ نوع سوال متنوع در حوزه ریدینگ طرح می‌شود و یکی از سوالات این بخش حتما در دو بخش ریدینگ و رایتینگ خواهد بود. سوالات بخش Reading آزمون PTE شامل موارد زیر است:

  • Reading & Writing: Fill in the Blanks

در بخش اول سوالی که مطرح می‌شود به هر دو مهارت ریدینگ و رایتینگ نیاز دارد. در این بخش متنی با چند جای خالی به شما نمایش داده می‌شود که کلمات مناسب را باید از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید.

  • Multiple Choice, Multiple Answer

در بخش بعدی، متنی به شما نمایش داده می‌شود که برای آن لازم است عنوان انتخاب کنید. در این بخش بیشتر از یک پاسخ صحیح وجود دارد که باید گزینه‌های صحیح را انتخاب کنید. توجه کنید که گزینه‌ها ممکن است درباره محتوا یا لحن آن باشد.

  • Re-order Paragraphs

در بخش Re-order Paragraphs چند جمله تصادفی روی مانیتور نمایش داده می‌شود که لازم است آن‌ها را به ترتیب صحیح، پشت سر هم قرار بدهید. ترتیب قرار گرفتن متون پشت سر هم بر مبنای ارتباط معنایی صحیح میان جملات است.

در بخش Fill in the Blanks یک متن با چند جای خالی روی مانیتور به شما نشان داده می‌شود. برای پاسخ به این بخش لازم است کلمات مناسب را از کادر پایین صفحه انتخاب کنید و در جاهای خالی قرار دهید. توجه کنید که تعداد کلمات داده شده بیشتر از جاهای خالی است و در نهایت تعدادی از کلمات در کادر پایین باقی می‌ماند.

  • Multiple Choice, Single Answer

در بخش Multiple Choice, Single Answer به شما یک متن داده می‌شود و چند گزینه به عنوان پاسخ‌های احتمالی در کادر پایین صفحه وجود دارد. توجه کنید تنها یک پاسخ صحیح برای این بخش وجود دارد و لازم است متن را با دقت بخوانید و پاسخ صحیح را انتخاب کنید.

بخش Listening آزمون PTE

سوالات Listening، سومین بخش در آزمون PTE است که حدود ۳۰ تا ۳۴ دقیقه زمان برای پاسخگویی به این بخش اختصاص داده شده است. ۸ نوع سوال مختلف برای سنجش مهارت‌های شنیداری در امتحان PTE از طریق کلیپ‌های صوتی و تصویری مطرح می‌شود. نکته مهم هنگام پاسخگویی به بخش آخر این است که کلیپ‌های صوتی و تصویری تنها یک‌بار پخش می‌شوند و با همان یک‌بار لازم است به سوالات پاسخ دهید. البته زمان شنیدن کلیپ‌ها در این بخش می‌توانید یادداشت‌برداری کنید. سوالات بخش Listening آزمون PTE به صورت زیر است:

  • Summarize Spoken Text

در بخش Summarize Spoken Text با گوش دادن به یک صدای از پیش ضبط شده، خلاصه‌ای ۵۰ تا ۷۰ کلمه‌ای درباره آن لازم است بنویسید. در مجموع برای پاسخ‌دهی به این بخش از آزمون ۱۰ دقیقه فرصت دارید. توجه کنید که صوت به صورت خودکار پخش می‌شود و تنها یک‌بار می‌توانید به آن گوش بدهید. با کمک شمارنده کلمات در بخش پایینی مانیتور حواستان به تعداد کلماتی که می‌نویسید باشد و کمتر از ۵۰ کلمه و بیشتر از ۷۰ کلمه نگارش نکنید.

  • Multiple Choice, Multiple Answers

برای پاسخ‌دهی به بخش Multiple Choice, Multiple Answers لازم است ابتدا به ریکورد ضبط شده گوش داده، سپس پاسخ‌های موردنظر خود را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید. توجه کنید در این بخش بیشتر از یک پاسخ صحیح وجود دارد و باید همه گزینه‌های صحیح را انتخاب کنید.

  • Fill in the Blanks

در بخش Fill in the Blanks باید به صدای ضبط شده گوش داده و جاهای خالی را با کلمات مناسبی که در ریکورد می‌شنوید، پر کنید. صدای ضبط شده به طور خودکار پخش می‌شود و فقط یک‌بار می‌توانید به صدای ضبط شده گوش دهید. در حین پخش صدا، می‌توانید با استفاده از نوت‌بورد (Note Board) یادداشت برداری کنید.

  • Highlight Correct Summary

در این بخش لازم است ابتدا به یک قطعه ضبط شده گوش داده و پارگرافی را از میان پارگراف‌های داده شده انتخاب کنید که بهترین خلاصه را از متن ارائه می‌دهد. توجه کنید که در این بخش تنها یک پاسخ صحیح وجود دارد و لازم است با دقت کافی گزینه صحیح را پیدا کنید. صدای ضبط شده به طور خودکار پخش می‌شود و فقط یک‌بار می‌توانید به صدای ضبط شده گوش دهید.

  • Multiple Choice, Single Answer

در بخش Multiple Choice, Single Answer لازم است پس از گوش دادن به یک قطعه ضبط شده، پاراگرافی را انتخاب کنید که بهترین خلاصه را از متن ارائه می‌دهد. صدای ضبط شده به طور خودکار پخش می‌شود و فقط یک‌بار می‌توانید به صدای ضبط شده گوش دهید. چند گزینه به عنوان پاسخ‌های احتمالی در این بخش وجود دارد اما تنها یکی از گزینه‌ها پاسخ صحیح است.

برای پاسخ دادن به بخش Select Missing Word، به ریکورد ضبط شده گوش می‌دهید و کلمه مناسب را از میان کلمات موجود در کادر انتخاب می‌کنید. در صدای ضبط شده پاسخ صحیح با صدای بوق جایگزین شده تا جای خالی مناسب را انتخاب کنید. صدای ضبط شده به طور خودکار پخش می‌شود و فقط یک‌بار می‌توانید به صدای ضبط شده گوش دهید. چند گزینه به عنوان پاسخ‌های احتمالی در این بخش وجود دارد اما تنها یکی از گزینه‌ها پاسخ صحیح است.

  • Highlight Incorrect Words

هنگام پاسخگویی به بخش Highlight Incorrect Words متن یک صدای از پیش ضبط شده روی صفحه مانیتور ظاهر می‌شود و شما در این بخش لازم است کلمات متفاوت داخل متن را با آنچه می‌شنوید شناسایی کنید. در این بخش صدا به طور خودکار پخش می‌شود و با یک‌بار گوش دادن باید بتوانید کلمات اشتباه را شناسایی و مشخص کنید.

  • Write from Dictation

بخش آخر هم Write from Dictation نام دارد که لازم است به صوت پخش شده گوش داده و جمله‌ای که بیان می‌شود را به طور دقیق تایپ کنید.

برگزاری امتحان PTE در ایران

آزمون PTE در ایران برگزار نمی‌شود و چنانچه قصد دارید در این آزمون شرکت کنید لازم است به یکی از کشورهای همسایه سفر کنید. نزدیک‌ترین کشورها به ایران که PTE را برگزار می‌کنند و می‌توانید به عنوان مرکز آزمون انتخاب کنید، ترکیه، عراق، آذربایجان و امارات هستند. ضمن این‌که می‌توانید با مراجعه به صفحه مراکز برگزارکننده PTE فهرست تمامی کشورهای برگزار کننده PTE را به همراه هزینه ثبت نام در این آزمون مشاهده کنید.

هزینه آزمون PTE

از آنجا که PTE در ایران برگزار نمی‌شود، هنگام ثبت نام در آزمون PTE لازم است هزینه را به پول رسمی کشور مقصد بپردازید. هزینه آزمون PTE در سال ۲۰۲۴ در کشورهای همسایه به شرح زیر است:

نام کشورهزینه ثبت‌نام استاندارد
امارات متحده عربی۱۲۰۰ درهم امارات
ترکیه۴۵۰۰ لیر ترکیه
آذربایجان۲۲۰ دلار آمریکا
عراق۲۵۰ دلار آمریکا

نمره معادل آزمون PTE

زمانی که تصمیم به شرکت در امتحان پی تی ای می‌گیرید، لازم است با نحوه نمره‌دهی این آزمون آشنا شوید و مقیاس درستی از نمره‌دهی آزمون PTE داشته باشید. در ادامه جدولی را می‌توانید مطالعه کنید که نمره معادل آزمون PTE را با سیستم استاندارد CEFR مقایسه می‌کند. چنانچه سوالات بیشتری درباره نمره آزمون PTE و مقایسه آن با آزمون‌های تافل، آیلتس و دولینگو داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب مقایسه نمرات آیلتس، تافل، PTE و دولینگو را هم مطالعه کنید.

سطوح مختلف CEFRنمره معادل PTE
۸۵-۹۰
۷۶-۸۴
۵۹-۷۵
۳۶-۵۸
۲۶-۳۵
۱۰-۲۵

منابع آزمون PTE

کتاب‌های معتبر زیادی برای مطالعه آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی تالیف و منتشر شده‌اند. البته موسسه پیرسون (برگزار کننده آزمون PTE) خود نیز کتاب‌هایی را عرضه کرده که پیشنهاد می‌شود هنگام مطالعه برای شرکت در امتحان PTE به آن‌ها مراجعه کنید. در ادامه به اختصار این منابع را معرفی می‌کنیم:

  • کتاب راهنمای PTE آکادمیک (The Official Guide to PTE Academic)
  • کتاب تخصصی PTE Academic مناسب سطوح بی۱ و بی۲ (Expert PTE Academic Coursebook B1 & B2)
  • کتاب تست تمرینی PTE Academic پلاس جلد ۱ و ۲ (PTE Academic Practice Test Plus – Volume 1 and 2)
  • کتاب WIND پی تی ای (Wiley’s PTE Advantage For The Academic Module)
  • کتاب واژگان پی تی ای (PTE Academic Official Vocabulary)

نکات مهم آزمون PTE

  1. برای شرکت در آزمون PTE باید پاسپورت معتبر ارائه بدهید.
  2. برای شرکت در آزمون PTE حداقل باید ۱۶ سال داشته باشید. نکته مهم این است که شرکت کنندگان زیر ۱۸ سال به تایید والدین نیاز دارند. (نیاز به ارائه رضایت نامه کتبی والدین یا قیم در روز آزمون)
  3. نیم ساعت پیش از شروع آزمون در محل برگزاری حضور داشته باشید.
  4. پیش از شروع آزمون تجهیزات الکترونیکی مانند کامپیوتر، هدست و کیبورد شما تست می‌شود تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  5. مدت اعتبار نمره آزمون PTE مانند دیگر آزمون‌های زبان انگلیسی تافل و آیلتس، ۲ سال از تاریخ شرکت در امتحان است.
  6. پنج روز کاری بعد از شرکت در آزمون، نتایج امتحان خود را می‌توانید در وبسایت رسمی PTE مشاهده کنید.
  7. همراه داشتن تلفن همراه و هرگونه وسیله الکترونیکی مانند ساعت هوشمند، هدفون و غیره سر جلسه آزمون ممنوع است.
  8. همراه داشتن هرگونه دیکشنری ممنوع است و تقلب محسوب می‌شود.
  9. از آزمون‌های آزمایشی برای شبیه‌سازی حضور در جلسه آزمون استفاده کنید. از طریق صفحه آمادگی برای PTE می‌توانید به آزمون‌های آزمایشی و بانک سوالات امتحان PTE دسترسی داشته باشید.

نحوه ثبت نام آزمون PTE

همان‌طور که گفتیم آزمون PTE در ایران برگزار نمی‌شود و می‌توانید به کشورهای همسایه مانند ترکیه، عراق، آذربایجان و امارات سفر کرده و در امتحان PTE شرکت کنید. هزینه ثبت نام آزمون زبان PTE نیز بسته به کشوری که برای آزمون سفر می‌کنید متفاوت است و لازم است این هزینه را با کردیت کارت‌های بین‌المللی پرداخت کنید. چنانچه به کارت‌های اعتباری مانند مستر کارت، ویزا کارت یا پی پال دسترسی ندارید، تهران پیمنت در کنار شماست تا هزینه ثبت نام در آزمون PTE را برایتان با کارمزد پایین و زیر ۳ ساعت پرداخت کند. برای این منظور می‌توانید به صفحه پرداخت هزینه ثبت نام امتحان PTE مراجعه کرده، در سمت چپ صفحه روی «ثبت سفارش» کلیک کنید، وارد پنل کاربری خود شوید و سفارش پرداخت هزینه امتحان PTE را ثبت کنید. برای آشنایی گام به گام و تصویری با نحوه ثبت نام آزمون PTE می‌توانید به مطلب مربوطه مراجعه کنید.

چنانچه پیشتر تجربه شرکت در آزمون PTE را داشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تجربه خود را از ثبت نام و شرکت در این آزمون از طریق بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

سحر مجاب هستم کنجکاو همیشگی دنیای محتوا و در تهران پیمنت درباره خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*