صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left GRE left تاثیر نمره GRE در جبران معدل کارشناسی پایین برای اپلای چقدر است؟

تاثیر نمره GRE در جبران معدل کارشناسی پایین برای اپلای چقدر است؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

نگرانی از معدل پایین در دوره کارشناسی، میزان تاثیر منفی آن روی نتیجه اپلای و چگونگی جبران آن یکی از نگرانی‌های رایج متقاضیان اپلای است. متقاضیان اپلای معتقدند کسب نمره بالا در آزمون GRE می‌تواند معدل پایین کارشناسی را جبران کند. سوال این است که چه نمره‌ای از آزمون جی آر ای می‌تواند معدل کارشناسی را ترمیم کند و اصلا چه معدلی در کارشناسی نیازمند جبران با کمک نمره بالا در آزمون GRE است؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ می‌دهیم. چنانچه قصد دارید در آزمون GRE ثبت نام کنید، می‌توانید از طریق صفحه ثبت نام آزمون GRE General سفارش خود را ثبت کنید.

ترمیم معدل کارشناسی و جبران معدل با نمره GRE
راهنمای جبران معدل با نمره GRE

تاثیر معدل دوره کارشناسی روی اپلای

علت اهمیت مضاعف معدل کارشناسی نسبت به معدل کارشناسی ارشد هنگام اپلای، دقیقا مشخص نیست. برخی دلیل این امر را در طول دوره تحصیلی کارشناسی می‌دانند؛ زیرا مدت زمان تحصیل دانشجویان در مقطع کارشناسی بیشتر از دوره کارشناسی ارشد است و معدل بالای دوره کارشناسی نشانه‌ای از استمرار دانشجو در کسب موفقیت تحصیلی است.

البته برخی دیگر معتقدند متوسط معدل کارشناسی ارشد عموماً برای متقاضیان اپلای بالاتر از متوسط معدل کارشناسی است و با توجه به تعداد زیاد افرادی که برای دریافت پذیرش با یکدیگر رقابت می‌کنند، عملاً این رقابت به جایی که تفاوت معدل وجود دارد، یعنی به دوره کارشناسی کشیده می‌شود.

بی آن که دلیل آن دقیقا مشخص باشد، به خوبی می‌دانیم که معدل کارشناسی از مهمترین معیارها برای ارزیابی در اپلای است. ولی از آن جا که معمولاً دانشجویان در دوره کارشناسی (یا حداقل در مدت زمان زیادی از این دوره) هنوز تصمیمی برای اپلای ندارند، پس ممکن است به بالا بودن معدل خود نیز توجهی نداشته و در نتیجه معدل پایینی در دوره کارشناسی به دست آورده باشند. این دسته از متقاضیان اپلای، زمانی که تصمیم به اپلای می‌گیرند با واقعیت تلخ پایین بودن معدلشان روبرو می‌شوند. مشکلی که عملاً قابل تغییر یا اصلاح نیست.

اگر شما نیز جزو این دسته از افراد باشید که نگران معدل پایین خود در دوره کارشناسی هستند، اولین توصیه‌ای که برای این شما داریم این است: ناامید نشوید. راه‌هایی برای جبران وجود دارد و ما در بسیاری از موارد شاهد بوده‌ایم که افرادی با معدل پایین در دوره کارشناسی موفق به دریافت پذیرش در بهترین دانشگاه‌ها شده‌اند. از سویی دیگر، علاوه بر معدل کارشناسی، موارد زیاد دیگری وجود دارد که هنگام بررسی درخواست پذیرش شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. رزومه علمی قوی، یک انگیزه‌نامه (SOP) خوب، دریافت نمره‌های مناسب از آزمون‌های آیلتس و تافل iBT و از همه مهم‌تر جلب نظر اساتید نیز هر یک به نوبه خود تاثیراتی گاه بیشتر از معدل کارشناسی روی نتیجه اپلای شما دارند.

حداقل معدل لازم کارشناسی برای اپلای

شاید سوال شما هم باشد که حداقل معدل لازم برای کارشناسی چقدر است؟ واقعیت این است تعیین مرز مشخصی برای معدل کارشناسی که بتوانیم نمره‌ای بالاتر از آن را معدل بالا و  متقابلا معدل پایین‌تر از آن را به عنوان معدل پایین در نظر بگیریم، ساده نیست. این موضوع بسته به هر دانشگاه یا فردی که می‌خواهد معدل متقاضی را ارزیابی کند، متفاوت است. به خصوص در شرایطی که معدل از سیستم ۲۰ نمره‌ای در ایران به سیستم ۴ نمره‌ای تبدیل می‌شود.

اما اگر بخواهیم برای ساده‌سازی کمی از دقیق بودن دست برداریم، می‌توان معدل پایین‌تر از ۱۶ را در دوره کارشناسی معدل پایینی به حساب آورد و همچنین معدل بالای ۱۷ برای این دوره را معدل بالا و مناسب دانست. در واقع هر چه معدل بالاتر باشد، شرایط بهتری در رقابت برای متقاضی ایجاد می‌شود و هر چه معدل پایین‌تر باشد، کار برای او سخت‌تر خواهد شد. معدل بالای ۱۹ در دوره کارشناسی، متقاضی را به گزینه‌ای متمایز تبدیل می‌کند و معدل زیر ۱۵، به یک چالش برای یک Applicant تبدیل می‌شود که نیازمند اقدامات جبرانی و اصلاحی خواهد بود.

حداقل معدل لازم کارشناسی ارشد برای اپلای

برای دانستن حداقل معدل لازم کارشناسی ارشد برای اپلای، باید یک نکته مهم را بدانید و آن نکته این است که وضعیت معدل در دوره‌های کارشناسی ارشد به مراتب متفاوت با دوره‌ کارشناسی است. متوسط معدل در دوره‌های کارشناسی ارشد بالاتر از ۱۷ است. پس اگر می‌خواهید در رقابت با سایر متقاضیان موفق باشید، نباید معدل شما در دوره کارشناسی‌ارشد پایین‌تر از ۱۷ باشد. در واقع درست است که در رابطه با اپلای توجه بیشتری به معدل کارشناسی می‌شود، ولی معدل کارشناسی ارشد زیر ۱۷ نیز می‌تواند دردسر‌ساز و مشکل‌آفرین باشد. پس به طور کلی معدل بالای ۱۷ در دوره کارشناسی ارشد به نوعی یک الزام محسوب می‌شود و دیگر یک مزیت رقابتی نیست.

ضمن این‌که در دوره کارشناسی ‌ارشد هر چقدر معدل بالاتر باشد، بهتر است؛ اما اگر به دنبال مزیت رقابتی در معدل کارشناسی ارشد باشید، احتمالاً فقط معدل‌های بالاتر از ۱۹ دوره کارشناسی ارشد را می‌توانید نقطه تمایز خود در رزومه یا CV بدانید. به این نکته هم توجه کنید که حتی معدل کارشناسی ارشد پایین را می‌توانید با سایر مزیت‌ها پوشش بدهید. به خصوص داشتن یک رزومه علمی مناسب شامل مقالات علمی و ارتباط موثر با استاد و جلب نظر او، می‌تواند به خوبی آن نقیصه را برطرف کند.

تاثیر آزمون GRE بر معدل پایین
ترمیم معدل کارشناسی و جبران معدل با نمره GRE

تاثیر آزمون GRE بر معدل پایین

فرض کنیم معدل کارشناسی شما پایین بوده است. راه حلی که هنگام اپلای با معدل پایین پیشنهاد می‌شود ترمیم معدل کارشناسی با شرکت در آزمون GRE و کسب نمره خوب در این آزمون است. سوال اینجاست که تاثیر نمره GRE برای جبران معدل پایین در دوره کارشناسی چقدر است؟ پیش از دانستن تاثیر نمره آزمون GRE بر معدل پایین کارشناسی، اول درباره این آزمون بیشتر بدانید.

آزمون GRE چیست؟

GRE مخفف  Graduate Record Examinations و به معنای «آزمون‌های سوابق تحصیلات تکمیلی» است. دو نوع آزمون GRE توسط موسسه ETS برگزار می‌شود: GRE General و GRE Subject. آزمون GRE General آزمونی عمومی است و آزمون GRE Subject به صورت تخصصی در موضوع فیزیک، ریاضی و روان‌شناسی برگزار می‌شود.

نمره آزمون GRE General برای دریافت پذیرش در دوره‌های کارشناسی ارشد و PhD در تقریبا تمامی دانشگاه‌های ایالات متحده الزامی است. نمره این آزمون برای بسیاری از دانشگاه‌ها (و نه همه آن‌ها) در سایر کشورها نیز  مورد نیاز است. نمره آزمون GRE Subject نیز فقط برای اپلای در مقاطع ارشد و دکترا در رشته‌های علوم پایه در آمریکا لازم است. یعنی متقاضیان این رشته‌ها در آمریکا علاوه بر نمره GRE General، باید نمره GRE Subject را نیز داشته باشند.

در نتیجه وقتی درباره تاثیر آزمون GRE بر معدل پایین کارشناسی صحبت می‌کنیم، منظور ما تاثیر نمره GRE General است و معمولاً نمره GRE Subject نمی‌تواند جبران‌کننده معدل کارشناسی باشد.

معرفی آزمون GRE General

آزمون GRE General از سه بخش استدلال کلامی (Verbal Reasoning)، استدلال کمی (Quantitative Reasoning) و نوشتار تحلیلی (Analytical Writing) تشکیل می‌شود. نمره بخش‌های استدلال کلامی و استدلال کمی از ۱۳۰ تا ۱۷۰ و نمره بخش نوشتار تحلیلی از ۱ تا ۶ محاسبه می‌شود. چنانچه علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره آزمون GRE باشید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب آزمون GRE چیست؟ را مطالعه کنید.

هر چه بیشتر با آزمون GRE General آشنا شوید، پی می‌برید که دریافت نمره بالا در این آزمون کار آسانی نیست. هر چند متقاضیان ایرانی در بخش Quantitative به طور معمول موفق عمل می‌کنند، اما دریافت نمره مناسب در بخش Verbal برای این متقاضیان به سادگی میسر نیست. برای بسیاری از متقاضیان اپلای، دریافت نمره مناسب در بخش Verbal Reasoning آزمون GRE General نیاز به ۶ تا ۸ ماه مطالعه منظم دارد.

بنابراین تنها افرادی می‌توانند در آزمون GRE نمره مناسب کسب کنند که از بهره هوشی بسیار بالایی برخوردار بوده یا بسیار سخت‌کوش و باپشتکار باشند. هوش بالا و پشتکار زیاد دو ابزاری به شمار می‌روند که دانشگاه‌ها و اساتید برای مقایسه اپلیکنت‌ها درنظر می‌گیرند تا از میان انبوهی از گزینه‌ها، افراد با شانس موفقیت بیشتر در دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا را انتخاب کنند.

حالا شاید برایتان بیشتر مشخص شده باشد که چرا نمره GRE General می‌تواند در ترمیم معدل کارشناسی نقش مهمی ایفا کند. نمره GRE کمک می‌کند تا برای قیاس بین شما و سایر متقاضیان اپلای یک ابزار سنجش کمی و نسبتاً سرراست وجود داشته باشد. به همین دلیل در برخی دانشگاه‌ها، نمره این آزمون برای دریافت کمک هزینه و بورسیه‌های تحصیلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور کسب نمره مناسب در آزمون جی آر ای، توصیه می‌کنیم مطلب راه های قبولی آسان در آزمون GRE کدامند؟ را هم مطالعه کنید.

نمره مناسب آزمون GRE General

این که چه نمره‌ای در آزمون GRE General نمره خوب و بالا محسوب می‌شود و چه نمره‌ای پایین، کاملا به رشته تحصیلی شما بستگی دارد. برای این که بتوانیم تصویر درستی از نمره مناسب برای ترمیم معدل کارشناسی داشته باشیم، رشته‌های تحصیلی را به دو دسته تقسیم می‌کنیم. دسته اول شامل رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه و دسته دوم شامل سایر رشته‌ها (مانند علوم انسانی، مدیریت، زبان، هنر و …) می‌شوند.

گروه اول: رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه

در رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه، عملاً فقط نمره بخش Quantitative مهم است و ممکن است یک نمره Quantitative بالای ۱۶۵ برای این گروه کافی باشد، حتی اگر نمره آن‌ها در دو بخش دیگر بسیار پایین باشد. از این رو ما در این گروه، دو دسته‌بندی برای نمره آزمون GRE General مشخص می‌کنیم:

  1. حداقل نمره برای این گروه

اگر می‌خواهید برای رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه اپلای کنید و نمره شما در بخش Quantitative پایین‌تر از ۱۶۰ شده است، نمره شما پایین محسوب می‌شود. در این شرایط لازم است نمره خود را با شرکت مجدد در آزمون GRE General اصلاح کنید.

  1. نمره مناسب

برای یک متقاضی اپلای در رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه، نمره ۱۶۵ و بالاتر در بخش Quantitative یک نمره مناسب محسوب می‌شود. در بخش‌های دیگر نیز هر چه نمره فرد بالاتر باشد، نسبت به سایر Applicant ها مزیت رقابتی بیشتری دارد.

خوشبختانه دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه در ایران، معمولاً با یک تا دو ماه آمادگی، می‌توانند به چنین نمره‌ای در آزمون GRE General دست پیدا کنند. اگر آن‌ها بتوانند در بخش‌های Verbal  و Analytical Writing هم نمره‌های بهتری کسب کنند، آن‌گاه تمایزی جدی نسبت به سایر رقبای خود خواهند داشت.

گروه دوم: رشته‌های علوم انسانی، مدیریت، زبان، هنر و …

در مورد سایر رشته‌های تحصیلی شرایط می‌تواند بسیار متفاوت باشد و این امر نیازمند بررسی دقیق Requirement های مرتبط با برنامه تحصیلی (Program) است که می‌خواهید برای آن اپلای کنید.

واضح است برای موفقیت در اپلای، نیاز دارید حداقل در یک بخش نمره خوبی داشته باشید. شما باید یا مثل متقاضیان رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه در بخش Quantitative نمره بالای ۱۶۵ داشته باشید، یا در بخش Verbal که متقاضیان ایرانی معمولاً ضعیف هستند، نمره ۱۵۵ یا بالاتر به دست بیاورید.

به عنوان مثال افرادی که می‌خواهند برای رشته‌های علوم انسانی و مدیریت (Business) اپلای کنند، لازم است نمره ۱۵۵ یا بالاتر در بخش Verbal و نمره ۴ یا بالاتر در بخش Analytical Writing به دست آورند. البته رسیدن به چنین نمراتی برای ایرانیان بسیار مشکل است و معمولاً نیازمند ۶ تا ۸ ماه مطالعه جدی و متمرکز است.

چگونگی جبران معدل با نمره GRE

بسته به این‌که معدل کارشناسی شما در چه سطحی است و با توجه به نمره GRE General شما، چهار حالت ممکن است پیش بیاید. در ادامه هر ۴ حالت جبران معدل با نمره GRE را با هم بررسی می‌کنیم:

حالت اول جبران معدل با نمره GRE

اگر نمره آزمون GRE شما بالا باشد و معدل خوبی از مقطع کارشناسی کسب کرده باشید: وضعیت اولیه خوبی برای اپلای دارید و در رقابت، جایگاه خوبی را به دست می‌آورید. پس از این نظر نگرانی نخواهید داشت و باید به سایر بخش‌های پرونده اپلای فکر کنید.

 حالت دوم جبران معدل با نمره GRE

اگر نمره آزمون GRE شما بالا باشد ولی معدل مقطع کارشناسی شما پایین باشد: در بسیاری از دانشگاه‌های ایالات متحده نمره آزمون GRE اهمیت زیادی دارد و کسب نمره بالا تا حدود زیادی معدل پایین را جبران خواهد کرد. بنابراین در این شرایط، شما عملاً ضعف خود را در بخش معدل جبران کرده‌اید.

حالت سوم جبران معدل با نمره GRE

اگر نمره آزمون GRE شما پایین باشد ولی معدل مقطع کارشناسی شما بالا باشد: در شرایط خطرناکی قرار ندارید و با توجه به سایر بخش‌های رزومه و پرونده اپلایتان، شما نسبتاً در حاشیه امن قرار دارید. در این وضعیت، اگر چه نیاز شما به نمره GRE ممکن است حیاتی نباشد ولی با توجه به اهمیت بالای نمره GRE در رقابت برای دریافت پذیرش، توصیه می‌کنیم دوباره در آزمون GRE General شرکت کنید و نمره خود را اصلاح کنید. با توجه به شرایط رقابتی، توصیه اکید ما این است که به این نمره بسنده نکنید و حتماً آن را بهبود دهید.

 حالت چهارم جبران معدل با نمره GRE

اگر نمره آزمون GRE و معدل مقطع کارشناسی شما پایین باشد: وضعیت شما نامناسب است و برای این که بتوانید شانسی برای رقابت جهت دریافت پذیرش داشته باشید، نیاز مبرم دارید که نمره آزمون GRE خود را اصلاح کنید. در این شرایط بهتر است ضمن کسب آمادگی بیشتر و با هدف به دست آوردن نمره مناسب، دوباره در آزمون GRE شرکت کنید؛ چرا که با دریافت نمره GRE مناسب‌تر، می‌توانید ضعف خود را با ترمیم معدل کارشناسی پایین پوشش دهید، در عین حال در رقابت با سایر Applicantها مزیت رقابتی داشته باشید.

نکات تکمیلی جبران معدل با نمره GRE

  • ارتباط با اساتید یک تسهیل کننده مهم در اپلای است. گاهی ارتباط با اساتید و ایجاد اثر مثبت در آن‌ها، می‌تواند تمامی ضعف‌های موجود در پرونده شما مثل معدل پایین و نمره GRE نامناسب را به طور کامل پوشش دهد.
  • فرآیند اپلای فقط یک عامل تعیین کننده نیست. صِرف داشتن معدل بالا در دوره کارشناسی، تضمین‌کننده موفقیت در فرآیند اپلای نیست. همان‌طور که یک معدل پایین، شانس دریافت پذیرش را برای هیچ اپلیکنتی به صفر نمی‌رساند، مجموعه‌ای از عوامل، شامل نمره زبان (تافل iBT یا آیلتس)، نمره GRE، رزومه علمی، ارتباط با اساتید، SOP و حتی Recommendation ها، در کنار معدل، می‌تواند سرنوشت اپلای یک فرد را مشخص کنند.
  • دانشگاه‌ها، پرونده‌ها را به شکلی یکسان بررسی نمی‌کنند. ممکن است برای یک دانشگاه نمره آزمون GRE اهمیت کمتری داشته باشد و نظر استاد مهم‌تر باشد و برای دانشگاهی دیگر، این روند برعکس باشد.

چگونه در آزمون GRE ثبت نام کنیم؟

حالا که از اهمیت نمره آزمون GRE و ترمیم معدل کارشناسی و در نتیجه افزایش شانس اپلای اطلاع پیدا کردید، بد نیست با نحوه ثبت نام در این آزمون هم آشنا شوید و به مطلب راهنمای تصویری نحوه ثبت نام آزمون GRE مراجعه کنید.

پرداخت هزینه ثبت نام آزمون GRE از طریق کردیت کارت‌ها صورت می‌گیرد. چنانچه به کردیت کارت (مستر کارت یا ویزا کارت) دسترسی ندارید، می‌توانید از خدمات تهران پیمنت استفاده کنید. به این منظور به صفحه پرداخت هزینه ثبت نام آزمون GRE General مراجعه کنید و در سمت چپ تصویر روی گزینه «ثبت سفارش» کلیک کنید. با ورود به پنل کاربری سفارشتان را ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و باکمترین میزان کارمزد آن را پرداخت کنیم.

اگر در آزمون GRE ثبت نام کرده یا پیش‌تر برای اپلای تلاش کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تجربه خود را در بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

تهران پیمنت

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.