صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left آیلتس left برای گرفتن مدرک آیلتس از کجا شروع کنیم؟

برای گرفتن مدرک آیلتس از کجا شروع کنیم؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

اگر تصمیم به گرفتن مدرک آیلتس (IELTS) دارید، ممکن است راه رسیدن به این مدرک در ابتدا برای شما پیچیده و دشوار به نظر برسد. با این حال، اگر بدانید از کجا باید شروع کنید و چه گام‌هایی را لازم است بردارید، این مسیر برای شما آسان‌تر و حتی هیجان‌انگیزتر می‌شود.

چگونه مدرک آیلتس بگیریم

ساختار آزمون آیلتس چگونه است؟

از گام‌های مهم گرفتن مدرک آیلتس برای مهاجرت یا به هر منظور دیگر، آشنایی با ساختار آزمون است. در ابتدا مهم است بدانید نمره‌دهی آیلتس چگونه است و بر چه اساسی صورت می‌گیرد. با دانستن این موضوع، می‌توانید برای آزمون آماده‌تر باشید و بدانید که دقیقا عملکرد شما در امتحان باید چگونه باشد. همچنین، بررسی کنید که این آزمون از چه بخش‌هایی تشکیل شده است، چه نوع سوالاتی را دربرمی‌گیرد و زمان پاسخگویی به سوالات چقدر است.
علاوه‌بر این، حتما به نمونه سوالات آیلتس مراجعه کنید و با جواب دادن به سوالات و بررسی بخش‌های آزمون، سعی کنید اطلاعات بیشتری در مورد قالب امتحان کسب کنید. وقتی برای اولین بار به سوالات آزمون‌ آزمایشی آیلتس پاسخ می‌دهید، نگران زمان یا درست و غلط بودن پاسخ‌های خود نباشید. این کار تنها برای آشنایی با آزمون انجام می‌شود.

نسخه مناسب آزمون آیلتس را برای خود انتخاب کنید

قبل از اینکه به نحوه کسب آمادگی برای آیلتس فکر کنید، اولین موضوعی که لازم است به آن توجه کنید این است که کدامیک از نسخه‌های آزمون آیلتس برای شما مناسب‌تر است. آزمون آیلتس ۲ نسخه دارد: آیلتس آکادمیک (IELTS Academic) و آیلتس جنرال (IELTS General Training). این ۲ آزمون کمی با هم متفاوت‌اند. قبل از ثبت نام آیلتس (IELTS)، مهم است بدانید کدامیک از انواع آن برای شما بهتر است.
اگر قصد دارید از دانشگاهی پذیرش تحصیلی بگیرید که تدریس در آن به زبان انگلیسی باشد، نیاز به شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک دارید. اما آیلتس جنرال برای افرادی است که می‌خواهند از کشوری دیگر پذیرش شغلی بگیرند یا به یک کشور دیگر مهاجرت کنند. اگرچه این ۲ نسخه از آزمون آیلتس شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال عمدتا مربوط به بخش‌های Writing و Reading آزمون است.

سطح زبان خود را مشخص کنید

مسیر آمادگی برای شرکت در آزمون آیلتس همانند دیگر آزمون های زبان همچون تافل از تعیین سطح زبان آغاز می‌شود و این تعیین سطح و در واقع ارزیابی سطح زبان، سبب آگاهی شما از توانایی و تسلط خودتان، بر بخش‌های تشکیل دهنده آزمون می‌شود. اغلب موسسات معتبر آموزش آیلتس و تافل، آزمون‌های تعیین سطح برگزار می‌کنند و اغلب نتیجه را به صورت، پایه (Elementary)، متوسط (Intermediate)، بالاتر از متوسط (Upper intermediate) و پیشرفته، اعلام می‌کنند. علی‌رغم تفاوت‌های آزمون تافل و آیلتس شما می‌توانید از زمان‌بندی ارائه شده برای آزمون تافل به‌عنوان یک مبنای کلی برای آزمون آیلتس، استفاده کنید. برای مثال، اگر پس از ارزیابی سطح زبان خود متوجه شدید که در بخش Reading تسلط اندکی دارید، به جز تمرین و استفاده از منابع معتبر و بروز، سعی کنید مهارت‌ها و تکنیک‌ها را بیاموزید و دامنه لغات خود را گسترده‌تر کنید.

برای مطالعه خود برنامه ریزی کنید

در کنار نتیجه آزمون تعیین سطح، عامل دیگری که توجه به آن اهمیت ویژه دارد، ددلاین دانشگاه مقصد شما است. با در نظر داشتن این ۲ عامل می‌توانید برنامه زمانی مطالعه برای آزمون آیلتس را تنظیم کنید. اگر به‌موقع برای اپلای و گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خارجی اقدام کنید، برای برنامه‌ریزی هر یک از مراحل، وقت کافی در اختیار خواهید داشت. زمان‌بندی به شما کمک می‌کند برای هر یک از بخش‌های تشکیل دهنده آزمون آیلتس مهارت لازم را کسب کنید. چرا که تقویت هر ۴ بخش به طور همزمان، دریافت نمره خوب را برای شما تضمین می‌کند. اما چنانچه به هر دلیلی فرصت زیادی تا آزمون برایتان باقی نمانده است، بهترین راه حل برای شما تمرین، تمرکز و پیوستگی در مطالعه است. بدین معنا که اگر کمتر از سه ماه برای آماده شدن وقت دارید و سطح زبان شما در حد متوسط ارزیابی شده است، حداقل روزانه، ۵ الی ۶ ساعت به مطالعه برای آزمون آیلتس اختصاص دهید. این تمرکز تا حد زیادی شما را به نمره مطلوب‌تان نزدیک می‌کند.
بنابراین، بهترین حالت برای زمان‌بندی و در نهایت دریافت نتیجه دل‌خواه، شروع به موقع مطالعه بر اساس سطح زبانی شما است و در صورت نبود زمان مناسب، تنها با تمرین و تمرکز باید خود را برای شرکت در آزمون آیلتس آماده کنید.
همیشه زمانی را برای شرکت در آزمون انتخاب کنید که در صورت عدم دریافت نتیجه مطلوب، حداقل فرصت شرکت در یک آزمون دیگر را پیش از ددلاین دانشگاه‌ها، داشته باشید.

منابع معتبر آزمون آیلتس را برای مطالعه پیدا کنید

یک برنامه ریزی مطالعاتی منسجم تنها زمانی موفق خواهد بود که از منابع موثق و معتبر بهره گیرد. کسب آمادگی برای آزمون آیلتس هم از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین، لازم است منابع اصلی این آزمون که توسط موسسات بین‌المللی زبان هر ساله معرفی می‌شوند مورد بررسی قرار گیرند.

گرفتن مدرک آیلتس چه مدت طول میکشد

در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید

در طول مدت کسب آمادگی برای شرکت در آزمون آیلتس، ممکن است احساس کنید در بخش‌هایی از آزمون توانایی بیشتری دارید. برای مثال این امکان وجود دارد، دیدن فیلم‌های بسیار به زبان انگلیسی، تبحر شما را در بخش Listening زبان انگلیسی افزایش داده باشد و یا صحبت با افراد انگلیسی زبان، باعث تسلط شما در Speaking شده باشد ولی این بدان معنا نیست که در آزمون آیلتس هم به خوبی این بخش‌ها را پشت سر خواهید گذاشت، چرا که هر یک از بخش‌های آزمون به مهارت‌ها و تکنیک‌های خاصی در پاسخ‌گویی وابسته است. شرکت در آزمون‌های آزمایشی کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و مهارت مدیریت زمانی در روز آزمون را کسب کنید.‌ برای ثبت‌نام در آزمون‌های آزمایشی می‌توانید به موسسات آموزشی معتبر زبان انگلیسی که این نوع آزمون‌ها را برگزار می‌کنند، مراجعه کنید و بر اساس برنامه‌های زمانی تعیین شده در این موسسات و میزان زمان باقی‌مانده تا روز آزمون، در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید.

نکات و تکنیک‌ها را یاد بگیرید

شرکت در آزمون‌های زبان تافل و آیلتس نیازمند آشنایی شما با یک‌سری نکات و آشنایی با تکنیک‌ها است. نکات به شما کمک می‌کند در زمان پاسخگویی به سوالات روی موارد کوچک اما کلیدی دقت کنید و بر اساس آن سوال را به درستی پاسخ دهید. تکنیک‌ها یا مهارت‌ها به سرعت عمل شما در پاسخ‌گویی کمک کرده که شما زمان کمتری را از دست می‌دهید. به‌عنوان مثال، در آزمون آیلتس و تافل می‌توانید از تکنیک Note Taking (نت برداری) برای نکته‌برداری در بخش‌ Speaking کمک بگیرید و در زمان کوتاه‌تری به سوالات این بخش پاسخ دهید.

به مدرک آیلتس با چه نمره‌ای نیاز دارید؟

آگاهی از نمره هدف برای مدرک IELTS، به شما کمک می‌کند که برنامه‌ریزی بهتری برای امتحان داشته باشید. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارید می‌توانید به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه و بررسی کنید که برای مقطع و رشته تحصیلی شما چه نمره زبانی مورد نیاز است. نمره مورد نیاز آیلتس جنرال نیز بسته به نوع ویزا و کشور مورد نظر شما متفاوت است. برای مثال، اگر استرالیا کشور مورد نظر شماست، مهم است بدانید نمره آیلتس مورد نیاز برای مهاجرت به استرالیا چیست.

کسب آمادگی برای آیلتس به‌صورت خودخوان بهتر است یا با کمک استاد؟

یکی دیگر از نکات مهم پیش از شروع مطالعه برای آزمون آیلتس، تصمیم‌گیری در مورد نحوه یادگیری زبان انگلیسی است. سلف استادی (Self-Study) آزمون آیلتس و دریافت کمک از یک استاد زبان، هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. سلف استادی به شما کمک می‌کند در هزینه‌های آمادگی برای آیلتس صرفه‌جویی کنید و همچنین، متناسب با سبک زندگی خود مطالعه داشته باشید. شرکت در دوره آیلتس باعث می‌شود از همان ابتدای مسیر گرفتن مدرک آیلتس، برای آزمون آماده‌تر باشید، به ادامه دادن مسیر متعهدتر باشید و از بهترین منابع آیلتس آگاه‌تر شوید.
با این حال، اگر از سطح زبان خوبی برخوردارید و تنها نیاز به آگاهی از ساختار آزمون دارید، ممکن است تنها استفاده از نمونه سوالات آزمون آیلتس و شرکت در آزمون‌های آزمایشی برای آمادگی شما کافی باشد. آنچه در این شرایط اهمیت زیادی دارد این است که برنامه‌ریزی درستی برای آزمون داشته باشید و پس از انتخاب منابع مناسب، روزانه و به اندازه کافی مطالعه داشته باشید.

کلاس خصوصی آیلتس بهتر است یا کلاس گروهی؟

اگر برای گرفتن مدرک آیلتس، تصمیم به شرکت در دوره‌های زبان گرفته‌اید، ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که کدامیک از دوره‌ها برای شما بهتر است؟ خصوصی یا گروهی؟ هر یک از این کلاس‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند و انتخاب از میان آن‌ها به نیازها، شرایط و سبک یادگیری شما بستگی دارد. از میان مزایای کلاس‌های گروهی آیلتس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوست‌یابی
  • استفاده از سوالات مهمی که دیگران می‌پرسند
  • فشار کمتر به دلیل نیاز کمتر به مشارکت

کلاس خصوصی آیلتس نیز می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • زمان انعطاف‌پذیر
  • کلاس‌های شخصی‌سازی‌شده
  • آموزش متمرکزتر
  • پیش رفتن کلاس بر اساس سرعت شما

چه مهارت‌هایی برای موفقیت در آزمون آیلتس ضروری است؟

وقتی با ساختار آزمون آشنا شدید و تصمیم خود را در مورد روش کسب آمادگی برای آیلتس گرفتید، وقت آن است که مهارت‌های لازم برای این آزمون را بیاموزید. آزمون آیلتس دارای چهار بخش Reading ،Listening ،Writing و Speaking است که نوع سوالات در هر یک از این بخش‌ها متفاوت است. بنابراین، برای هر کدام از آن‌ها نیاز به یادگیری مهارت‌های متفاوتی دارید.
قسمت عمده‌ای از آمادگی برای آزمون آیلتس حتی برای گرفتن مدرک آیلتس بدون کلاس، صرف یادگیری این مهارت‌ها می‌شود و وقتی این مهارت‌ها با دانش زبان انگلیسی ترکیب می‌شوند، بهترین نتیجه از آزمون به‌دست می‌آید. برای یادگیری این مهارت‌ها می‌توانید از دوره آیلتس یا منابع آزمون آیلتس کمک بگیرید. پیش از یادگیری نحوه ثبت نام آیلتس و انجام آن مطمئن شوید که مهارت‌های لازم برای آزمون را آموخته‌اید.

برای گرفتن مدرک آیلتس از کجا شروع کنیم

چه کتاب‌هایی برای آیلتس بخوانیم؟

منابع بسیار زیادی برای آزمون آیلتس وجود دارد و انتخاب کتاب مناسب از میان آن‌ها می‌تواند در ابتدا دشوار باشد. با این حال، ما در ادامه برخی از بهترین کتاب‌های آمادگی برای آیلتس و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. اگر به دنبال گرفتن مدرک آیلتس در کوتاهترین زمان ممکن هستید، مهم است از منابع مناسب استفاده کنید.

The Official Cambridge Guide to IELTS

  • دارای راهنمای جامع در مورد ساختار و الگوی آیلتس
  • دارای مطالب مرتبط با بخش ریدینگ آیلتس
  • مطرح کردن اشتباهات متداول در آمادگی برای آزمون
  • طرح راهکارها و نکات آیلتس برای رسیدن به نمرات خوب
  • همراه یک DVD برای یادگیری بهتر بخش اسپیکینگ یا لیسنینگ

Focus on IELTS Foundation Coursebook

  • دارای محتوای مجزا برای یادگیری لغات و گرامر
  • دارای تکالیف و تکنیک‌های یادگیری خلاقانه
  • همراه با یک DVD حاوی بخش لیسنینگ
  • حاوی بخش ارزیابی برای سنجش دانش خود

Barron’s IELTS Superpack

  • یک کتاب بسیار جامع برای آمادگی آزمون آیلتس
  • دارای کتاب‌های اختصاصی برای بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ
  • دارای دو CD و فایل‌های صوتی آنلاین برای گوش کردن به کتاب

Cambridge IELTS 17 Academic Student’s Book

  • دارای تست، اطلاعات مرتبط با مولفه‌های مختلف آزمون و نحوه نمره‌دهی
  • دارای CD حاوی فایل‌های صوتی برای تقویت لیسنینگ آیلتس و یک تست ویدئویی برای بخش اسپیکینگ
  • دارای نمونه سوالات مجزا برای بخش‌های مختلف آزمون
  • حاوی کلیدهای پاسخ به همراه توضیح آن‌ها

IELTS Practice Tests Plus 2 with Key

  • توضیحات کامل در مورد همه موضوعات
  • گزینه‌ای عالی برای سلف استادی آیلتس
  • حاوی تست‌های تمرینی به همراه پاسخ

چگونه آیلتس را سلف استادی بخوانیم؟

همانطور که مطرح شد، گرفتن آیلتس بدون کلاس نیز امکان‌پذیر است. با این حال، اگر قصد دارید بدون کلاس و به‌صورت سلف استادی برای آزمون آیلتس آماده شوید، قبل از ثبت نام آزمون آیلتس، مهم است از برخی راهکارها استفاده کنید تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را بگیرید. در ادامه با این راهکارها آشنا می‌شوید.

  • در فعالیت‌های مبتنی بر یادگیری زبان انگلیسی شرکت کنید. با اعضای خانواده یا دوستان خود فعالیت‌هایی را انجام دهید که در آن‌ها از زبان انگلیسی استفاده می‌شود. همراه کردن بازی با یادگیری می‌تواند مهارت‌های زبان انگلیسی شما را تقویت کند.
  • در تست‌های آزمایشی شرکت کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای سلف استادی آیلتس و آماده شدن برای آزمون اصلی این است که در تست‌های آزمایشی شرکت کنید. می‌توانید به‌صورت آنلاین و رایگان، در آزمون‌های ماک شرکت کنید و امتحان آیلتس دهید. یکی از وبسایت‌هایی که در این زمینه مفید است، وبسایت IeltsOnlineTests است.
  • با افرادی که سطح زبان انگلیسی خوبی دارند صحبت کنید. برای تمرین اسپیکینگ مهم است که با افرادی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند یا سطح زبان آن‌ها بسیار خوب است تمرین کنید. به این منظور، می‌توانید از چت روم‌ها یا اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که امکان ارتباط با افراد انگلیسی‌زبان را برای شما فراهم می‌کنند.
  • فیلم‌ها یا مستندهای انگلیسی‌زبان را تماشا کنید. یکی بهترین راه‌ها برای یادگیری لغات، لهجه و لحن صحبت به زبان انگلیسی تماشای فیلم‌ها یا مستندها به این زبان است. این راه می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده نیز باشد و یادگیری زبان را برای شما لذت‌بخش‌تر کند.
  • از منابع سلف استادی آزمون آیلتس استفاده کنید. منابع مختلفی وجود دارند که به‌ویژه می‌توانند برای سلف استادی زبان انگلیسی مفید باشند. در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره کردیم.

گرفتن مدرک آیلتس چه مدت طول می‌کشد؟

مدت‌زمان لازم برای گرفتن مدرک آیلتس زبان انگلیسی بسته به عوامل مختلف متفاوت است. این عوامل شامل سطح زبان انگلیسی شما، نمره مورد نیاز و میزان مطالعه روزانه می‌شوند. با این حال، کارشناسان مطرح می‌کنند برای گرفتن مدرک زبان معمولا به حدود ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز است. بنابراین، پیش از ثبت نام امتحان آیلتس زمان تقریبی مورد نیاز را در نظر بگیرید.
اگر سطح زبان خوبی داشته باشید، طبیعتا می‌توانید مدرک آیلتس را زودتر بگیرید. از سوی دیگر، به‌دست آوردن نمره ۷ به بالا در آزمون معمولا دشوارتر است و به مطالعه و آمادگی بیشتری نیاز دارد. علاوه‌بر این، هر چقدر مطالعه بیشتری برای آزمون داشته باشید، می‌توانید سریع‌تر برای این امتحان آماده شوید. سریعترین راه گرفتن مدرک آیلتس، مطالعه مداوم برای آزمون همراه با برنامه‌ریزی درست است.

میزان مطالعه برای گرفتن مدرک آیلتس چقدر باید باشد؟

این موضوع که برای گرفتن مدرک IELTS چقدر لازم است در روز مطالعه کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان زمان ثابتی را به همه افراد توصیه کرد. این عوامل عبارت‌اند از:

  • سطح زبان انگلیسی شما
  • فشردگی مطالعه
  • سن شما
  • میزان مواجهه شما با زبان انگلیسی

از سوی دیگر، موسسه کمبریج (Cambridge) در یک جدول گزارش کرده است که برای رسیدن به هر یک از سطوح CEFR به چند ساعت مطالعه نیاز است. در واقع، در هر سطحی از زبان انگلیسی که هستید، برای رسیدن به سطح بعد لازم است حدود ۲۰۰ ساعت مطالعه داشته باشید. در جدول زیر سطح CEFR معادل نمرات آیلتس را نیز مطرح کرده‌ایم.

سطح CEFRنمره آیلتستعداد ساعت (تقریبی)
C2۸.۵ و بالاتر ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰
C1۷ تا ۸.۵۷۰۰ تا ۸۰۰
B2۵.۵ تا ۷۵۰۰ تا ۶۰۰
B1۴ تا ۵.۵۳۵۰ تا ۴۰۰
A2۳ تا ۴۱۸۰ تا ۲۰۰
A1صفر تا ۳۹۰ تا ۱۰۰

در انتها، آمادگی آیلتس می‌تواند دشوار، پیچیده و حتی در برخی مواقع طاقت‌فرسا باشد. با این حال، اگر مسیر خود را از همان ابتدا روشن کنید و بدانید که چگونه باید در این مسیر پیش بروید، می‌توانید سریع‌تر و آسان‌تر موفق به گرفتن مدرک آیلتس (IELTS) شوید. بنابراین، پیش از ثبت نام آیلتس حتما نکاتی که در این مقاله مطرح شد را به یاد داشته باشید، برای مطالعه برنامه‌ریزی کنید، بهترین منابع آیلتس را انتخاب کنید و به برنامه مطالعه خود متعهد بمانید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*