صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left عمومی اپلای left ددلاین (Deadline) چیست؟ مهم‌ترین ددلاین‌‌ها در کشورهای مختلف

ددلاین (Deadline) چیست؟ مهم‌ترین ددلاین‌‌ها در کشورهای مختلف

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۱۳

اگر با اپلای تحصیلی آشنایی داشته باشید، حتما کلمه ددلاین دانشگاه‌ها را نیز شنیده‌اید. اما معنی کلمه ددلاین چیست؟ کلمه Deadline در لغت به معنای ضرب‌العجل، موعد مقرر یا آخرین مهلت است. از این کلمه برای پروژه‌های کاری، دانشجویی، ثبت‌نام در دانشگاه‌ها و هر آن چیزی که سررسیدی داشته باشد، استفاده می‌شود. در برنامه‌ریزی برای اپلای دانشگاه‌های خارج از کشور همه‌چیز به Deadline دانشگاه‌ها وابسته است؛ اما Deadline دانشگاه‌ها چه زمانی است؟ کی ددلاین‌ها شروع می‌شوند و کی به پایان می‌رسند؟ تا چه زمانی اگر مدارک و نمره زبانمان آماده باشد به ددلاین‌های دانشگاه‌ها می‌رسیم؟ برای دریافت پاسخ تمامی این سوالات می‌توانید مقاله ما را تا انتها مطالعه کنید. 

ددلاین دانشگاه ها در سال 2023

ددلاین دانشگاه‌ چیست؟

در فرآیند اپلای برای دانشگاه‌های خارجی و در موعد ارائه درخواست پذیرش (Application Submission) با اصطلاحی به نام ددلاین (Deadline) برخورد می‌کنید. ددلاین (ضرب العجل) دانشگاه‌ها به معنی آخرین تاریخی است که می‌توان اپلیکیشن آنلاین دانشگاه را Submit (ارائه) کرد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم توضیحات بیشتری پیرامون ددلاین دانشگاه‌های آمریکا و کانادا و این که مهمترین ددلاین‌ها چه زمانی هستند، ارائه دهیم. در ابتدا باید گفت که هر دانشگاه، Deadline مخصوص به خود را دارد و شما باید با مراجعه به بخش How to Apply یا Apply Now (یا دیگر عناوین مشابه) در سایت دانشگاه مقصد، از این که ددلاین ترم تحصیلی مورد نظرتان چه زمانی است، مطمئن شوید.

در نظر داشته باشید که ترم تحصیلی یا برنامه تحصیلی (Program) به یک دوره آموزشی گفته می‌شود که برای رشته‌ای تحصیلی در ترمی خاص شروع می‌شود و انتظار می‌رود در زمانی مشخص نیز به پایان برسد. به عنوان مثال، رشته Electronic Engineering در مقطع Ph.D برای ورودی فصل پاییز سال ۲۰۱۸ یک برنامه تحصیلی است.

از آنجا که تاریخ ددلاین زمانی است که فرصت ارائه اپلیکیشن به پایان می‌رسد، اگر این تاریخ را از دست بدهید، احتمالاً باید چند ماه تا یک‌سال برای ددلاین بعدی منتظر بمانید و این بدین معناست که یک ترم یا یک‌سال دیرتر تحصیل خود را آغاز می‌کنید.

برخی از دانشگاه‌ها پرونده کسانی را که پس از ددلاین ترمی خاص (مثلا ترم پاییز)، فرم اپلیکیشن خود را پر کنند، به طور خودکار برای ترم بعدی (ترم زمستان) مورد بررسی قرار می‌دهند. تنها تعداد کمی از دانشگاه‌ها ممکن است که حتی تا یک ماه بعد از اتمام Deadline، فرم اپلای را باز نگاه دارند و پذیرای اپلیکیشن‌ها برای ترم مورد نظر باشند؛ پس بهتر است تاریخ‌های Deadline دانشگاه‌ها را جدی بگیرید و برای از دست ندادن آن‌ها، برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

نکاتی پیرامون ددلاین دانشگاه‌ها

  • هنگام پر کردن اپلیکیشن آنلاین، باید اطلاعات مهمی همچون نمره زبان (مثل نمره آزمون تافل iBT، IELTS، GRE General و یا GRE Subject) را در فرم آنلاین وارد کنید، بنابراین تا پیش از ددلاین دانشگاه، باید در آزمون مورد نظرتان شرکت کرده و نمره آزمون در اختیار شما باشد.
  • تقریبا تمامی دانشگاه‌های آمریکا و کانادا تاکید دارند که همه مدارک از جمله Report نمره زبان، ریز نمرات (Official Transcripts) و دانشنامه رسمی باید تا پیش از تاریخ ددلاین به دانشگاه رسیده باشد.
  • ارسال مدارک با شرکت‌های پستی نظیر DHL و یا TNT بین ۵ تا ۱۰ روز به طول می‌انجامد، بنابراین برای اطمینان از رسیدن مدارک تا پیش از ددلاین، این مسئله را در نظر بگیرید. اگرچه بسیاری از دانشگاه‌ها حتی تا یک ماه بعد از ددلاین نیز مدارک را می‌پذیرند و مشکلی در روند اپلای متقاضی پیش نمی‌آید، اما تاخیر در این کار نوعی ریسک محسوب شده و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
  • تاریخ Deadline هر دانشگاه تا پایان آن روز محاسبه می‌شود. به عنوان مثال اگر ددلاین دانشگاهی تاریخ ۱۵ ژانویه باشد، این ددلاین در ساعت ۲۴ روز ۱۵ ژانویه و به وقت محلی ایالتی که دانشگاه در آنجا قرار دارد، به پایان می‌رسد. برای دانشگاه‌هایی که در آمریکای شمالی قرار دارند، این زمان در زودترین حالت برابر با ساعت ۸:۳۰ یا ۱۱:۳۰ صبح روز بعد (یعنی ۱۶ ژانویه) به وقت تهران است.
  • رزومه یا CV و همچنین SOP شما باید پیش از رسیدن ددلاین آماده باشد، اما در مورد توصیه‌نامه شرایط کمی متفاوت است. هنگامی که شما در فرم اپلیکیشن آنلاین استادانی را برای نوشتن Recommendation Letter (توصیه نامه) مشخص می‌کنید، فرم‌های مربوط به توصیه‌نامه معمولا بعد از Submit اپلیکیشن برای استادها ارسال می‌شود، بنابراین عملا برای پیگیری این نامه دو تا سه هفته بعد از ددلاین نیز وقت خواهید داشت.
  • ددلاین دانشگاه‌ها باهم متفاوت و به‌صورت سلیقه‌ای است؛ حتی ممکن است دو دانشگاه در یک کشور ددلاین‌های متفاوتی باهم داشته باشند.
  • سعی کنید ددلاین دانشگاه مورد علاقه‌تان را از سایت رسمی آن بیابید و از یک‌سال قبل برای آن برنامه ریزی کنید. یادگیری زبان، گرفتن وقت سفارت، اخذ ویزا، پر کردن فرم دانشگاه و تمامی فرایند مربوط به اپلای باید قبل از ددلاین انجام گیرد.
  • دو تا سه ماه قبل از رسیدن ددلاین‌ها زمان طلایی جهت ارتباط با استادها است. بنابراین از اواخر شهریور می‌توانید بر شدت مکاتبات و تماس‌های تلفنی با استادها بیافزایید و این موضوع را جدی‌تر پیگیری کنید. هر چند که در سال‌های اخیر، استادها بیشتر به متقاضیانی پاسخ می‌دهند که حتماً اپلای کرده باشند، در نتیجه زمان مناسب برای مکاتبات به سمت بعد از ددلاین‌ها در حال حرکت است.
ددلاین

مهم‌ترین ددلاین‌ دانشگاه‌ها

در متن زیر درباره ددلاین دانشگاه‌‌های کشورهای مطرح و محبوب جهان صحبت کرده‌ایم.

ددلاین دانشگاه‌های آمریکا

دانشگاه‌های آمریکا برای ترم بهار، تابستان و پاییز دانشجو می‌پذیرند. معمولا برای ترم پاییز دو ددلاین اعلام می‌شود که مهلت زودهنگام آن یکم و پانزدهم نوامبر و مهلت ثبت‌نام در زمان معمول آن یکم و پانزدهم ژانویه است. دانشگاه‌های آمریکا معمولا در ترم بهار دانشجو نمی‌پذیرند، اما آن دسته از دانشگاه‌هایی که می‌توانید در ترم بهار در آن‌ها ثبت‌نام کنید، ددلاینشان از ماه جولای تا ماه دسامبر خواهد بود. برای ثبت‌نام در تابستان نیز از ماه نوامبر شروع شده تا ژانویه ادامه دارد. برای اطلاع بیشتر در رابطه با ددلاین دانشگاه‌های آمریکا به لینک مربوطه مراجعه کنید.

ددلاین دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه‌های کانادا که از معروف‌ترین و محبوب‌ترین دانشگاه‌های سراسر جهان به‌شمار می‌آیند، در تابستان، پاییز و زمستان دانشجو می‌پذیرند. ددلاین دانشگاه‌های کانادا در ترم تابستان از اکتبر تا فوریه است. در دانشگاه‌های کانادا، ترم پاییز، ماه‌های دسامبر و مارس دانشجو پذیرفته می‌شود و در ترم زمستان، سپتامبر تا نوامبر. برای مشاهده دانشگاه‌های کانادا که در سه ترم تابستان، پاییز و زمستان دانشجو می‌پذیرند،همچنین مطالعه نکات لازم برای ددلاین دانشگاه‌ها، می‌توانید به مقاله ددلاین دانشگاه‌های کانادا مراجعه کنید. 

ددلاین دانشگاه‌های ایتالیا

ایتالیا که در سال‌های اخیر یکی از بهترین و محبوب‌ترین کشورها برای تحصیل مهاجران شده است، در ترم‌های پاییز و بهار دانشجو می‌پذیرد و این فرایند برای ترم زمستان از اکتبر تا نوامبر ادامه خواهد داشت. برای ددلاین در ترم بهار نیز در ماه می یا ژوئن آغاز می‌شود. برای مشاهده ددلاین دانشگاه‌های ایتالیا روی لینک کلیک کنید.

ددلاین دانشگاه‌های آلمان

دانشگاه‌های آلمان که یکی از پرمتقاضی‌ترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شوند، طبق گفته یونی اسیست، دوبار درسال درخواست پذیرش دانشجویان را بررسی می‌کنند. اولین تاریخ ددلاین برای زمستان و ۱۵ جولای است و دومین ددلاین برای تابستان بوده و تا ۱۵ ژانویه ادامه دارد. البته این موضوع یک قاعده کلی است و ممکن است بعضی از دانشگاه‌ها از این قاعده پیروی نکنند.

توجه: ددلاین‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم به‌صورت یک قاعده کلی است. شما برای دریافت اطلاعات درباره مهلت ثبت‌نام در دانشگاه موردعلاقه‌تان باید به سایت اصلی خود دانشگاه مراجعه کنید.

ددلاین‌های بسیاری از دانشگاه‌ها، پس از ماه دسامبر هر چند روز یک بار فرا می‌رسند (به طور معمول هر دو هفته) و با گذشت هر روز از اول دسامبر هر سال، تعداد دانشگاه‌های کمتری را برای انتخاب در آن سال خواهید داشت، بنابراین ددلاین ۱ دسامبر را می‌توان نقطه آغاز زنجیره ددلاین‌های مهم دانشگاه‌ها دانست. در نتیجه، چنانچه تاریخ اول دسامبر را برای ددلاین خود در نظر بگیرید و مدارک خود را تا آن زمان آماده کنید، دانشگاه‌های بسیاری را برای ارائه اپلیکیشن خواهید داشت.  

در جدول زیر برخی از مهمترین Deadline‌های دانشگاه‌ها برای مقاطع فوق لیسانس (Master) و دکترا (Doctorate) در کشور‌های ایالات متحده آمریکا و کانادا به ترتیب زمانی فهرست شده‌اند:

تاریخ ددلاین (میلادی)

تاریخ ددلاین (شمسی)

توضیحات

۱۵ نوامبر

۲۴ آبان

دانشگاه‌های بسیار اندکی این ددلاین را دارند

۱ دسامبر

۱۰ آذر

۱۵ دسامبر

۲۴ آذر

۳۱ دسامبر

۱۰ دی

۱ ژانویه

۱۱ دی

۳ ژانویه

۱۳ دی

۵ ژانویه

۱۵ دی

۱۵ ژانویه

۲۵ دی

بیشترین ددلاین دانشگاه‌های مهم آمریکا و کانادا

۳۱ ژانویه

۱۱ بهمن

در این تاریخ ددلاین بیشتر دانشگاه‌های مهم به پایان می‌رسد

۱ فوریه

۱۲بهمن

۱۵ فوریه

۲۶ بهمن

۲۸ فوریه

۹ اسفند

فراموشی ددلاین دانشگاه‌ها

ددلاین دانشگاه یکی از مهم‌ترین بخش‌های اپلای تحصیلی است و بهتر است آن را فراموش نکنید. اما با فراموشی آن یا نرسیدن به آن به دلایل مختلف، مانند مدارک ناقص یا تمام نشدن دوران تحصیل در ایران، یکی از کارها این است که در ترم بعدی درخواست پذیرش خود را برای دانشگاه مقصد ارسال کنید. اما اگر به‌دلایلی می‌خواهید در همان ترم دانشگاه ثبت‌نام کنید دو راه برای شما وجود دارد.

تماس با کارمندان دانشگاه

می‌توانید بعد از اتمام مهلت ددلاین دانشگاه به کارمندان بخش اپلای مهاجران تماس بگیرید و از آن‌ها بپرسید که می‌توان هنوز هم برای آن‌ها درخواست پذیرش ارسال کرد یا نه.

بررسی وب‌سایت دانشگاه

ممکن است بعضی از دانشگاه‌ها برای افرادی که از ددلاین جا مانده‌اند اقداماتی داشته باشند، بهتر است به سایت رسمی دانشگاه موردنظرتان سر بزنید و آن را بررسی کنید.

به‌صورت کلی ممکن است دانشگاه‌ها به دلیل پر نشدن همه مکان‌های موجود برای یک برنامه تحصیلی، ددلاین را تمدید کرده یا با تماس شما درخواست پذیرشتان را بپذیرند؛ اما بهتر است مراحل آماده‌سازی خود و مدارکتان را جلو انداخته تا درگیر این بخش از اپلای تحصیلی نشوید.

در پایان، باید گفت که مساله برنامه‌ریزی و زمان‌بندی یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت در فرایند اپلای است و برای برنامه‌ریزی، آگاهی از زمان ددلاین‌های دانشگاه‌ها بسیار کلیدی و با اهمیت است؛ بنابراین، در پروسه اپلای خود، تاریخ ددلاین را بسیار جدی بگیرید تا زمان را از دست ندهید.

سوال‌های پرتکرار شما

ددلاین در لغت به معنای ضرب‌العجل، موعد مقرر یا آخرین مهلت است و در این مطلب تاریخ سررسید مهلت پذیرش دانشگاه‌ها معنی می‌دهد.

چهار نوع: ددلاین در زمان معمول (Regular Decision)، ثبت‌نام زود هنگام (Early Decision) و اقدام اولیه (Early Action)، پذیرش‌های متوالی (Rolling Admissions).

بستگی به دانشگاه شما دارد. اگر دانشگاهی که انتخاب می‌کنید پس از بسته شدن مهلت ددلاین بازهم پنجره آن را باز کند یا در سایت اصلی خود پنجره‌ای برای افراد جا مانده داشته باشد، می‌توانید برای همان ترم درخواست پذیرش کنید. در غیر اینصورت، باید برای ترم بعد درخواست خود را ارسال کنید.

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*