صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left عمومی اپلای left فاند یا بورسیه تحصیلی چیست؟ + انواع فاند و راه‌های دریافت آن

فاند یا بورسیه تحصیلی چیست؟ + انواع فاند و راه‌های دریافت آن

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

اپلای تحصیلی و مهاجرت خارج از کشور هزینه‌هایی دارد که ناگزیر به پرداخت آن‌ها هستید. هزینه‌های سفارت، هزینه‌های مربوط به ثبت نام دانشگاه، شهریه‌های هر ترم، سکونت در خوابگاه‌های دانشجویی، تهیه لوازمی همچون کتاب و غیره. پرداخت هزینه‌های تحصیل مبلغ کمی نیست و تقریبا می‌توانیم بگوییم تمامی دانشجویان شانس خود را برای دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی مختلف امتحان می‌کنند. کمک‌هزینه‌های تحصیلی را به طور عموم با فاند می‌شناسیم و انواع فاندهای تحصیلی برای متقاضیان اپلای از سوی دولت‌ها، دانشگاه‌ها و حتی مراکز خصوصی در نظر گرفته شده است. با این حال، تفاوت فاند و بورسیه نیز قابل‌توجه است. در این مطلب درباره انواع کمک هزینه‌های تحصیلی صحبت می‌کنیم.

آشنایی با انواع فاند تحصیلی

 

فاند تحصیلی چیست؟

فاند به معنای عام در فرایند پذیرش تحصیلی مفهوم کمک‌هزینه‌ای را دارد که دانشجویان هنگام مهاجرت به خارج از کشور دریافت می‌کنند تا بتوانند خرج تحصیل خود را پرداخت کنند. در واقع فاند تحصیلی هزینه‌ای است که به دانشجو داده می‌شود تا بتواند هنگام تحصیل و زندگی خارج از کشور، هزینه‌های تحصیل خود یا بخشی از آن را پرداخت کند. فاندهای تحصیلی گاهی تنها بخشی از هزینه دانشگاه را پوشش می‌دهد و گاهی نیز هزینه اقامت (مانند خوابگاه)، کتاب‌ها، بیمه دانشجویی و مواردی از این دست را هم می‌توانید با آن پرداخت کنید. همچنین کمک هزینه تحصیلی می‌تواند به ازای فعالیت کلاسی و اشتغال به شما تعلق بگیرد یا اینکه بدون نیاز به فعالیت خاصی این هزینه را دریافت کنید.

 

فول فاند چیست؟

فول فاند (Full Fund) به کمک‌هزینه‌ای گفته می‌شود که تمامی هزینه‌های تحصیل را تامین می‌کند. هزینه‌هایی مانند شهریه دانشگاه، بیمه دانشجویی، هزینه‌های مربوط به سفارت، خرید کتاب و لوازم، هزینه خوابگاه و مواردی از این دست. چنانچه موفق به دریافت فول فاند شوید، در طول مدت زمان تحصیل خود هیچ مبلغی را برای تحصیل پرداخت نمی‌کنید.

 

پارشال فاند چیست؟

پارشال فاند (Partial Fund) یا نوعی کمک هزینه تحصیلی است که بخشی از هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد و بخش دیگر را خودتان باید پرداخت کنید. بنابراین چنانچه دانشگاه که برای آن اپلای کرده‌اید بخشی از هزینه‌های تحصیل متقاضی مانند ثبت نام و شهریه را تامین کند، شما موفق به دریافت پارشال فاند شده‌اید. معمولا برای دریافت پارشیال فاند لازم است رزومه قوی تحصیلی و پژوهشی ارائه کنید.

 

سلف فاند چیست؟

سلف فاند (Self Fund) کمک هزینه تحصیلی از سوی خود فرد، خانواده او یا یک اسپانسر و حامی مالی شخصی است. در واقع در سلف فاند دولت‌ها، دانشگاه‌ها، موسسات دولتی یا خیریه‌ها هزینه تحصیل شما را پرداخت نمی‌کنند و شما با اندوخته مالی خود یا از طریق خانواده‌تان هزینه‌های تحصیل را پرداخت می‌کنید. اسپانسرهای مالی معمولا افراد خانواده و درجه اول مانند همسر محسوب می‌شوند که هنگام استفاده از سلف فاند و هنگام اخذ پذیرش تحصیلی باید مدارک اسپانسر خود را به سفارت و دانشگاه ارائه دهید تا اثبات کنید توانایی تامین هزینه‌های تحصیل را طی مدت زمان مشخص دارید.

همه چیز در مورد بورسیه تحصیلی

 

در مجموع کمک هزینه های تحصیلی که با عناوین مختلف و به دلایل گوناگون به دانشجویان اعطا می‌شود به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند: فاندهایی که به ازای فعالیت خاصی به دانشجویان پرداخت می‌شوند و فاندهایی که بدون نیاز به انجام فعالیت به دانشجویان تعلق می‌گیرند. در ادامه درباره این دو دسته کمک هزینه های تحصیلی بیشتر توضیح می‌دهیم:

 

فاند بدون نیاز به انجام فعالیت

کمک هزینه های تحصیلی که نیاز به انجام فعالیت یا اشتغال ندارند معمولا از طرف دانشگاه، دولت یا موسسات به دانشجویان اعطا می‌شود. این نوع از کمک هزینه تحصیلی، خود به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه با هر یک آشنا می‌شوید و به طور مختصر درباره‌شان می‌تونید بخوانید:

 

اسکالرشیپ تحصیلی

اسکالرشیپ‌ (Scholarship) بخش عمده کمک هزینه های تحصیلی را تشکیل می‌دهد. اسکالرشیپ‌ها به دلایل گوناگون و با نام‌های متنوعی به دانشجویان اعطا می‌شود. اسکالرشیپ‌ها را سازمان‌های مختلفی می‌توانند اعطا کنند. مبلغ اسکالرشیپ باید صرف مخارج دانشگاه مانند شهریه، خرید کتاب و غیره شود. عمده اسکالرشیپ‌ها هر ترم به دانشجویان تعلق می‌گیرد و پس از پایان هر ترم افراد لازم است دوباره برای دریافت آن اقدام کنند. معیارهای مختلفی برای اعطای اسکالرشیپ‌ها وجود دارد که معمولا با برآورده کردن شایستگی‌های موردنیاز سازمان اهداکننده اسکالرشیپ، می‌توانید موفق به دریافت اسکالرشیپ شوید. در ادامه با معروف‌ترین اسکالرشیپ‌های تحصیلی آشنا می‌شوید:

  • اسکالرشیپ شایسته‌محور یا مبتنی بر لیاقت دانشجو (Merit-based scholarship)
  • اسکالرشیپ نیازمحور یا مبتنی بر احتیاج دانشجو (Need-based scholarship)
  • اسکالرشیپ حرفه‌محور یا مبتنی بر مهارت تخصصی دانشجو (Career-specific scholarship)
  • اسکالرشیپ شرایط خاص (Student-specific scholarship)
  • اسکالرشیپ زنان (Women scholarship)

نکته مهم درباره اسکالرشیپ‌ها این است که این بورسیه تحصیلی به صورت محدود در دوره‌های کارشناسی و به صورت گسترده برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا قابل دریافت است.

 

فلوشیپ تحصیلی

فلوشیپ (Fellowship) که به دوره تکمیلی تخصصی نیز شناخته می‌شود، دوره‌ای است که دانشجویان رشته پزشکی و فارغ‌التحصیلان این رشته به عنوان تحصیلات تکمیلی می‌توانند برای آن درخواست دهند. فلوشیپ‌ها معمولا ۱۲ تا ۱۸ ماهه هستند و با پرداخت هزینه مشخصی از افراد واجد شرایط حمایت مالی می‌کنند تا بتوانند طی مدت زمان مشخصی در یک حوزه تخصصی تحصیل و پژوهش کنند. امروزه دوره‌ها و فلوشیپ‌های پزشکی متنوعی در سراسر دنیا ارائه می‌شود. البته فلوشیپ محدود به رشته‌های پزشکی نیست و در برخی از رشته‌های مهندسی نیز اعطا می‌شود. در مجموع هزینه فلوشیپ‌ها توسط دپارتمان دانشگاه و سوپروایزر تامین می‌شود. اخذ فلوشیپ کار آسانی نیست و نیازمند برآورده کردن شایستگی‌های مختلفی همچون معدل بالا، تسلط به زبان انگلیسی و همچنین موفقیت در مصاحبه هستید.

 

بورسیه تحصیلی

بورسیه (Bursaries) نوعی فاند مشابه اسکالرشیپ است که در کنار اسکالرشیپ آن را برای کمک به دانشجویان با شرایط خاص در نظر می‌گیرند. معمولا بورسیه‌ها به دانشجویانی اهدا می‌شود که درآمد پایینی داشته و از نظر مالی نیاز به حمایت دارند. بعضی دانشگاه‌ها بورسیه‌ها را به صورت خودکار به دانشجویانی که از کشورهای خاصی مهاجرت می‌کنند نیز اهدا می‌کنند.

 

گرنت تحصیلی

گرنت (Grant) را معمولا سازمان‌های خیریه و موسسات خصوصی و همچنین سازمان های مردم نهاد و به دلایل مختلف به دانشجویان اهدا می‌کنند. اهداکننده گرنت‌های تحصیلی جهت حمایت مالی از گروه‌های خاص این مبالغ را به افراد می‌دهند و مبلغ گرنت‌ها معمولا کمتر از اسکالرشیپ‌ها و فلوشیپ‌هاست. گرنت‌ها عموما سالیانه داده می‌شوند و هر سال لازم است آن‌ها را تمدید کنید.

 

جوایز تحصیلی

جوایز تحصیلی (Awards) در حین تحصیل و بر اساس میزان پیشرفت دانشجویان به آن‌ها داده می‌شود. جوایز تحصیلی در قالب کمک‌های نقدی یا حتی غیرنقدی به دانشجویان اعطا می‌شود. مبالغ جوایز تحصیلی کمتر از دیگر فاندهای تحصیلی است و بیشتر برای تشویق افراد به آن‌ها جایزه تعلق می‌گیرد. در واقع در برخی موارد مانند کسب رتبه برتر در ترمی خاص، تائیدیه هیئت علمی در مورد صلاحیت برتر علمی دانشجو و موارد مشابه، برای دانشجویان جایزه یا پاداش (Award) در نظر گرفته می‌شود و مستقیما به حساب دانشجو واریز می‌شود. برخی اوقات نیز ممکن است جایزه به صورت کوپن، بن خرید کتاب، هزینه سفر برای ارائه مقاله در کنفرانسی خاص و یا هزینه شرکت در یک دوره تخصصی باشد.

 

درخواست چشم‌پوشی از پرداخت شهریه

درخواست چشم‌پوشی از پرداخت هزینه تحصیل (Tuition Waiver)، اگرچه فاند محسوب نمی‌شود اما روشی برای کاهش هزینه‌های تحصیل خارج از کشور است. متقاضیان می‌توانند هنگام تحصیل در دانشگاه مدنظرشان برای ویو کردن هزینه تحصیل و سکونت مانند هزینه‌های مربوط به خوابگاه، درخواست تخفیف کنند. گاهی چشم‌پوشی از هزینه تحصیل ممکن است تنها هزینه یک واحد درسی یا هزینه یک بازدید علمی را کم کند و گاهی می‌تواند مبلغ بیشتری را در بر بگیرد.

 

وام تحصیلی (Loans)

وام (Loans) نیز نوعی فاند محسوب می‌شود که بدون نیاز به انجام فعالیت و اشتغال پاره‌وقت از دانشگاه می‌توانید درخواست کنید. البته وام طبق قراردادی به شما اعطا می‌شود و باید طی مدت زمان مشخصی (اغلب پس از فارغ‌التحصیلی) آن را به دانشگاه پس بدهید. وام را بانک یا نهادهای خصوصی یا دولتی ارائه می‌دهند. این وام‌ها که به شکل‌های مختلف و با شرایط متفاوت ارائه می‌شوند، اغلب به طور مستقیم به حساب دانشگاه واریز می‌شود. مهم‌ترین نکته در خصوص دریافت وام، معرفی فردی جهت ضمانت است که ضمانت‌نامه و تعهد‌نامه بازپرداخت را به دانشگاه ارائه دهد.

بررسی شرایط دریافت فاند

با توجه به شرایط و قوانین دانشگاه یا موسسه آموزشی که برای آن اپلای می‌کنید شرایط دریافت فاند نیز تغییر می‌کند. در غالب وب‌سایت دانشگاه‌ها بخشی با عنوان Funding یا Financial aid و واژگان مشابه وجود دارد که در آن اطلاعات درباره انواع فاندها و بورسیه‌هایی که برای دانشجویان بین‌المللی ارائه داده می‌شود قابل دسترس است. همچنین در صورتی که متقاضی هرگونه کمک‌ هزینه تحصیلی از دانشگاه باشید بایستی به تاریخ اپلای برای چنین درخواستی نیز توجه کنید. مثلا در دانشگاه بریتیش کلمبیا در بخش Financial planning می‌توانید به صفحه‌ Scholarship & awards for international students  مراجعه و شرایط موردنظر را بررسی کنید.

 

فاند نیازمند انجام فعالیت

دسته دیگری از فاند وجود دارد که به ازای فعالیت و کار دانشجویی به شما اعطا می‌شود. این نوع از کمک هزینه تحصیلی نیز انواع مختلفی دارد که در ادامه با هر یک آشنا می‌شوید:

 

دستیار تدریس (TA)

دستیار آموزشی یا تدریس که مخفف Teacher Assistant است، نوعی فعالیت جهت دریافت کمک هزینه تحصیلی است که به ازای فعالیتتان زیر نظر استاد هزینه‌ای به شما داده می‌شود. در برخی از دانشگاه‌ها علاوه بر اعطای هزینه دستیاری آموزشی، مبلغی از شهریه دانشگاه‌تان نیز کاسته می‌شود. هنگامی که TA می‌شوید، به ازای برگزاری کلاس‌های حل تمرین و اداره آزمایشگاه، هزینه دریافت می‌کنید. علاوه‌بر این، به عنوان دستیار آموزشی ممکن است برگه‌های امتحانی را تصحیح یا حتی برگزاری جلسات آزمون را مدیریت کنید. برگزاری جلسات رفع اشکالات درسی و کمک به دانشجویان برای حل پرسش‌ها و تمرین‌های درسی از دیگر وظایف شما به عنوان دستیار تدریس (TA) است.

استاد حل تمرین با نام Teaching Assistantship هم شناخته می‌شود و یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده جهت کسب این نوع موقعیت تحصیلی در دوره دکترا، مهارت بالای دانشجویان متقاضی در Speaking است. در نتیجه کسب نمره Speaking بالای ۲۵ در آزمون تافل و نمره ۷ در آزمون آیلتس، احتمال دریافت این موقعیت را برای شما در دوره دکترا به شدت افزایش می‌دهد.

 

دستیار تحقیق (RA)

دستیار تحقیق یا پژوهش مخفف Research Assistant است و نوعی فعالیت جهت دریافت کمک هزینه تحصیلی به ازای فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی است. فاند دستیاری تحقیق نیز توسط استاد به شما پرداخت می‌شود و در قبال این هزینه از شما انتظار می‌رود طبق ساعت‌های معینی در آزمایشگاه یا دفتر استاد به پژوهش بپردازید. وظایفتان به عنوان دستیار پژوهشی (RA) محدود به کار در آفیس نیست و ممکن است در شبیه‌سازی، برنامه نویسی، مدلسازی، ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی و نوشتن مقاله با استاد خود همکاری کنید. بیشتر اوقات اساتید پروژه‌های تحقیقاتی خود را با بودجه معین، با کمک دستیاران تحقیق پیش می‌برند و به شما به عنوان دستیار تحقیق حقوق پرداخت می‌کنند. فاند دستیاری تحقیق گاهی به دانشجویان ارشد و اغلب به دانشجویان دکتری داده می‌شود. گاهی در بعضی از دانشگاه‌ها علاوه بر اعطای هزینه دستیاری تحقیق، مبلغی از شهریه دانشگاه‌تان نیز کاهش می‌یابد.

دستیاری تحقیق با عنوان Research Assistantship هم شناخته می‌شود و توسط استاد به دانشجو پرداخت می‌شود. مبلغ دستیاری تحقیق در کشورها و دانشگاه‌های مختلف می‌تواند تفاوت داشته باشد. به عنوان مثال میانگین حقوق دستیاری پژوهش در دانشگاه‌های آمریکا از ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ دلار است. در این نوع بورسیه، اولویت با دانشجویان مقطع دکترا است. به همین دلیل لازم است که با اساتیدی ارتباط برقرار کنید که زمینه کار تحقیقاتی و آموزشی آن‌ها به زمینه کاری شما نزدیک‌تر باشد.

در مجموع دستیاری تدریس (TA) و دستیاری تحقیق (RA) شبیه به هم هستند؛ البته موقعیت دستیاری تحقیق (RA) بهتر و مناسبتر نسبت به دستیاری تدریس (TA) شناخته می‌شود چون دانشجویان دکترا در طول تحصیل باید روی پروژه دکترای خود کار کنند و از این طریق فرصت مطالعه و تحقیق بیشتری خواهند داشت. دانشجویان با دریافت RA، دیگر نیازی به تدریس نخواهند داشت و با همسو کردن پروژه دکترای خود با تحقیقاتی که برای استاد انجام می‌دهند همزمان با کار بر روی پروژه خود، حقوق نیز دریافت می‌کنند.

 

کارآموزی

کارآموزی (Internship) دوره‌های کوتاه‌مدتی است که متقاضیان برای کسب تجربه بیشتر و ورود به بازار کار شرکت می‌کنند. شما ممکن است حین تحصیل یا پس از فارغ‌التحصیلی در دوره‌های کارآموزی شرکت کنید. به شما به عنوان کارآموز طی مدت کارآموزی هزینه پرداخت می‌شود. البته حقوق کارآموزی بالا نیست و کمتر از مبلغی خواهد بود که به افراد متخصص و باتجربه داده می‌شود.

دانشجویان دستیاری تدریس (TA) و دستیاری تحقیق (RA) به این دلیل که قراردادهای ۹ ماهه دارند فقط در فصل تابستان می‌توانند برای کارآموزی اقدام کنند اما دیگر دانشجویان در تمام فصول سال می‌توانند با شرکت در دوره‌های کارآموزی درآمد و تجربه کسب کنند. پیدا کردن موقعیت کارآموزی چندان راحت نیست و در صورت یافتن این موقعیت تنها ۲۰ ساعت در هفته مجاز به کار کردن هستید. علی رغم اینکه کارآموزی باید مرتبط به رشته تحصیلی شما باشد اما گذراندن این دوره ارتباطی با دانشگاه نداشته و دانشجو به طور مستقل و به صورت پاره وقت برای یک شرکت یا موسسه کار می‌کند.

معمولا شرکت‌هایی که کارآموز می‌پذیرند از تقریبا ماه December تا May اطلاعاتی را در مورد موقعیت‌های Internship در وب‌‌سایت خود قرار می‌دهند و در طول این مدت، رزومه‌های دانشجویی را جمع‌آوری می‌کنند تا پس از آن با توجه به دانش و توانایی‌های مطرح شده در رزومه‌ها، از دانشجویان برای شرکت در مصاحبه دعوت کنند. معمولا از افرادی که در مصاحبه پذیرفته می‌شوند، درخواست می‌شود تا توصیه‌نامه‌ای از طرف استاد خود به دانشگاه ارائه کند.

 

اشتغال پاره‌وقت

برخی کشورها به دانشجویان خارجی اجازه کار کردن برای ساعات معینی در هفته یا ماه را می‌دهند. میزان ساعات مجاز کار کردن برای دانشجویان خارجی بسته به قوانین کشورها و ایالت‌ها متفاوت است. به عنوان مثال این میزان در کشور آمریکا ۲۰ ساعت در هفته است. کارهای داخل دانشگاه نظیر مسئولیت کتابخانه و … که به Working On-Campus معروف هستند، در این گروه قرار دارند. بنابراین چنانچه می‌خواهید درآمد حاصل از کار را جزء منابع تامین هزینه تحصیل خود قرار دهید، پیش از اقدام به اپلای حتما از قوانین مربوط به کار اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

پرداخت هزینه های دانشگاه با تهران پیمنت

پرداخت هزینه های دانشگاه با تهران پیمنت

همانطور که در این مطلب خواندید هنگام اپلای تحصیلی هزینه‌های متنوعی از هزینه‌های مربوط به وقت سفارت، اپلیکیشن فی و دیپازیت فی دانشگاه تا هزینه‌های مربوط به بیمه دانشجویی، پرداخت شهریه دانشگاه و رزرو خوابگاه را لازم است پرداخت کنید. چنانچه موفق به دریافت فاند شوید، می‌توانید در هزینه‌های مهاجرتتان صرفه جویی کنید. علاوه‌براین برای کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در زمان خود می‌توانید سفارش پرداخت‌های ارزی خود را به تهران پیمنت بسپارید تا ما سفارشتان را در کمتر از ۳ ساعت و با کارمزد خیلی پایین برایتان پرداخت کنیم.

سوال‌های پرتکرار شما

فاند تحصیلی انواع مختلفی دارد که مهمترین فاندها اسکالرشیپ، فلوشیپ، بورسیه، گرنت و وام نام دارد.

اسکالرشیپ‌ها بازپرداخت ندارند اما برخی از فاندها مانند وام‌های تحصیلی را باید پس از فارغ‌التحصیلی به دانشگاه بازپرداخت کنید.

رشته‌های مهندسی، علوم پایه، علوم پزشکی، بهداشت عمومی، مدیریت و اقتصاد از بهترین رشته‌ها برای گرفتن فول فاند به شمار می‌روند. نکته‌ای که حتما باید به آن توجه کنید، این است که علاقه و توانایی شخصی و همچنین استعداد و تحصیلات پیشینی که یک دانشجو دارد، نقش مهمی در گرفتن فول فاند دارد.

بورسیه (اسکالرشیپ) نوعی فاند تحصیلی است که تنها هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد؛ در حالیکه فاند می‌تواند علاوه بر هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی دانشجو را هم فراهم کند.

سلف فاند (Self Fund) کمک هزینه تحصیلی از سوی خود فرد، خانواده او یا یک اسپانسر و حامی مالی شخصی است. در واقع در سلف فاند دولت‌ها، دانشگاه‌ها، موسسات دولتی یا خیریه‌ها هزینه تحصیل شما را پرداخت نمی‌کنند و خود باید هزینه‌های تحصیلتان را بپردازید.

پارشال فاند (Partial Fund) نوعی کمک هزینه تحصیلی است که بخشی از هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد و بخش دیگر را خودتان باید پرداخت کنید.

فول فاند به کمک‌هزینه‌ای گفته می‌شود که تمامی هزینه‌های تحصیل را تامین می‌کند. چنانچه موفق به دریافت فول فاند شوید، در طول مدت زمان تحصیل خود هیچ مبلغی را برای تحصیل پرداخت نمی‌کنید.

در حال حاضر، کشورهای زیادی در سراسر جهان فول فاند می‌دهند. البته سال به سال شرایط کشورها و بالتبع امکانات و خدمات آموزشی آن‌ها برای دانشجویان بین‌المللی می‌تواند تغییر کند. با این حال چند کشور که معمولا به دانشجویان بین‌المللی فول فاند می‌دهند، عبارتند از: آمریکا، کانادا، استرالیا، آلمان، انگلستان، ایتالیا و نروژ.

سحر مجاب هستم کنجکاو همیشگی دنیای محتوا و در تهران پیمنت درباره خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*