صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left تافل left تافل iBT چیست؟ | هر آن چیزی که درباره این آزمون باید بدانید

تافل iBT چیست؟ | هر آن چیزی که درباره این آزمون باید بدانید

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

اگر شما هم یکی از متقاضیان اپلای در مراحل ابتدایی درخواست پذیرش باشید، آزمون های معتبر استاندارد زبان انگلیسی را می‌شناسید. تافل یکی از آزمون‌های پرمتقاضی برای درخواست پذیرش از دانشگاه‌ها است که با هدف ارزیابی مهارت‌های زبانی افراد غیر انگلیسی زبان برگزار می‌شود. در طول زمان، موسسه ETS نسخه‌های متنوعی از آزمون تافل را ارائه داده تا متقاضیان با توجه به نیازشان در آن‌ها شرکت کنند. هر کدام از نسخه‌های مختلف آزمون تافل با هدف خاصی طراحی شده‌اند تا خواسته و نیاز مشخصی را پاسخ بدهند. در این مطلب ابتدا نسخه‌های مختلف آزمون تافل را معرفی می‌کنیم و در ادامه درباره پرمتقاضی‌ترین آزمون تافل یعنی تافل iBT بیشتر صحبت می‌کنیم. چنانچه قصد دارید در این آزمون ثبت نام کنید، می‌توانید به صفحه ثبت نام آزمون تافل (TOEFL iBT) از تهران پیمنت مراجعه کنید.

 تافل iBT چیست؟

آزمون تافل iBT چیست و انواع آزمون تافل کدام است؟

تافل با نام اختصاری TOEFL، از عبارت Test of English as a Foreign Language گرفته شده است. آزمون تافل تسلط متقاضیان را در چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی، یعنی خواندن، شنیدن، نوشتن و صحبت کردن می‌سنجد.
موسسه ETS آزمون تافل را از سال ۱۹۶۳ برگزار کرده است. اکثر دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در دنیا نیز از تافل به‌عنوان معیاری دقیق برای سنجش سطح دانش زبان انگلیسی دانشجویان استفاده می‌کنند. علاوه‌بر این، در ایران از آزمون تافل برای سنجش دانش زبانی افرادی که قصد دارند در دوره دکتری تحصیل کنند، استفاده می‌شود.

تا سال ۱۹۹۸ آزمون تافل فقط به صورت کاغذی (PBT) برگزار می‌شد.

روش برگزاری آزمون تافل کاغذی (Paper Based TOEFL) کاملا شبیه به کنکور بود. از سال ۱۹۹۸، موسسه ETS تافل کامپیوتری را ارائه داد که با نام CBT شناخته می‌شد. البته عمر این مدل از آزمون تافل، کوتاه بود و از سال ۲۰۰۶، آزمون CBT به آزمون تافل اینترنتی iBT تبدیل شد. امروزه محبوب‌ترین نوع آزمون تافل، آزمون internet Based TOEFL است.
آزمون تافل iBT در ایران تقریبا هر هفته توسط مرکز ETS و کاملا تحت نظارت این موسسه در مراکز برگزارکننده معتبر برگزار می‌شود. با مراجعه به مطلب مراکز برگزار کننده تافل در ایران می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید.
تافل iBT در طول ماه، چندین بار برگزار می‌شود که می‌توانید به صفحه Test Locations and Dates مراجعه کنید تا تاریخ‌ها و مراکز برگزاری این آزمون را مشاهده کنید.

آزمون تافل اینترنتی

ساختار آزمون تافل iBT

تافل iBT از ۴ بخش اصلی Reading ،Listening ،Speaking و Writing تشکیل شده است که هر کدام از بخش‌ها ۳۰ نمره دارند. به‌صورت کلی، نمره تافل iBT از ۱۲۰ نمره محاسبه می‌شود.

بخش Reading تافل iBT

تافل iBT با Reading شروع می‌شود و برای پاسخ‌دهی به این بخش ۳۵ دقیقه زمان خواهید داشت. بخش ریدینگ ۲ متن دارد و در مجموع ۲۰ سوال برای پاسخ دادن وجود دارد. برای کسب نتیجه مطلوب‌تان در بخش Reading، پیشنهاد می‌کنیم مطلب تکنیک های reading آزمون تافل را هم مطالعه کنید.

بخش Listening تافل iBT

بخش دوم آزمون تافل iBT، لیسنینگ است. در Listening توانایی متقاضی در درک مکالمات به زبان انگلیسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بخش Listening معمولا چند بخش دارد که شامل مکالمه (Conversation) و سخنرانی (Lecture) می‌شود. هر مکالمه معمولا ۳ دقیقه و هر سخنرانی معمولا ۳ تا ۵ دقیقه زمان برای پاسخگویی لازم دارد. به‌طور کلی، مدت زمان پاسخ‌دهی به ۲۸ سوال Listening نهایت ۳۶ دقیقه خواهد بود.
تمرکز در پاسخگویی به بخش Listening اهمیت زیادی دارد، زیرا مکالمات فقط یک بار پخش می‌شوند و همان یک‌بار شما باید نکات لازم را از آن استخراج کنید و به سوالات پاسخ دهید. یادداشت‌برداری در این بخش اهمیت زیادی دارد و پیشنهاد می‌کنیم مهارت نت برداری را مطالعه کنید تا برای پاسخگویی به سوالات لیسنینگ تافل، موفق‌تر باشید.

در کل برای کسب نمره دل‌خواه در بخش لیسنینگ تافل iBT پیشنهاد می‌کنیم تکنیک های Listening آزمون تافل را هم مطالعه کنید.

بخش Speaking تافل iBT

بخش سوم سوالات در تافل iBT، اسپیکینگ است. در بخش Speaking معمولا ۴ سوال مطرح می‌شود که موضوعاتی کاملا متنوع دارد. پاسخگویی به بخش سوالات بخش اسپیکینگ حدود ۱۶ دقیقه طول می‌کشد. معمولا پیش از پاسخ به هر سوال ۳۰ ثانیه می‌توانید فکر کنید و بعد تا نهایت ۶۰ ثانیه آن را بیان کنید. برای پاسخ به سوال‌های Speaking باید در میکروفون صحبت کنید و صدای شما ضبط می‌شود.

بخش Writing تافل iBT

چهارمین بخش از سوالات آزمون تافل iBT، رایتینگ و شامل ۲ بخش اصلی است. در رایتینگ تمرکز روی توانایی نوشتن شماست. البته اگر دقیق‌تر بخواهیم Writing را بررسی کنیم، پاسخگویی به سوالات رایتینگ نیازمند توانایی متقاضی در مهارت‌های ریدینگ و لیسنینگ است.برای پاسخگویی به این بخش، ۲۹ دقیقه زمان دارید.

تسک اول (Integrated Writing Task)

در این تسک باید ابتدا به یک فایل صوتی گوش دهید و متن مشخصی را بخوانید و بعد متنی ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه‌ای را بنویسید. فراموش نکنید در این بخش نباید نظر شخصی خودتان را بیان کنید و تنها باید از اطلاعات داده شده در تسک استفاده کنید.

تسک دوم (Academic Discussion)

تسک دوم رایتینگ با نام بحث دانشگاهی (Academic Discussion) شناخته می‌شود. هدف از این تسک، بررسی کیفیت نوشته­‌، رعایت قواعد دستور زبان، درستی و انسجام متن شما است.


موضوعاتی که در تسک‌های بخش رایتینگ مطرح می‌شود چندان تخصصی نیست تا همه افراد با هر سطح و مدرک تحصیلی بتوانند به این بخش پاسخ بدهند. برای آشنایی بیشتر با سوالات بخش رایتینگ می‌توانید به بخش سوالات رایتینگ از وبسایت ETS مراجعه کنید.
به منظور آشنایی هرچه بیشتر با زمان‌بندی و حداقل و حداکثر نمره آزمون تافل iBT پیشنهاد می‌کنیم جدول زیر را هم مطالعه کنید.

نام مهارتتعداد سوالات / تسکمدت زمان پاسخگوییحداقل و حداکثر نمره
مهارت در خواندن (Reading)۲۰ سوال۳۵ دقیقه۰ تا ۳۰
مهارت شنیداری (Listening)۲۸ سوال۳۶ دقیقه۰ تا ۳۰
مهارت گفتاری (Speaking)۴ تسک۱۶ دقیقه۰ تا ۳۰
مهارت نوشتاری (Writing)۲ تسک۲۹ دقیقه۰ تا ۳۰
مجموع (Total)۵۴ سوال و تسککمتر از ۲ ساعت۰ تا ۱۲۰ نمره

چنانچه درباره سوالات آزمون تافل iBT سوالی ذهنتان را درگیر کرده است، مطلب نمونه سوالات تافل iBT  را مطالعه کنید تا با نحوه طرح سوال در آزمون تافل بیشتر آشنا شوید.

مدت زمان آزمون تافل iBT چقدر است؟

به طور کلی، آزمون TOEFL کمتر از ۲ ساعت زمان می‌برد، اما ورود به جلسه و شروع آزمون ممکن است حدود ۳۰ دقیقه طول بکشد. بنابراین، اگر قصد شرکت در آزمون تافل iBT را دارید زمان امتحان را دو ساعت و نیم در نظر بگیرید. تا قبل از اعمال تغییرات اساسی تافل iBT از ماه جولای، یک زمان استراحت ۱۰ دقیقه‌ای اجباری در حین امتحان تافل وجود داشت که در حال حاضر حذف شده و زمان آزمون کاهش یافته است.

چه کسی به شرکت در آزمون TOEFL نیاز دارد؟

به‌طور معمول، افرادی که در حال برنامه‌ریزی برای تحصیل در خارج از کشور هستند و می‌خواهند از یک دانشگاه خارجی پذیرش بگیرند، در این امتحان شرکت می‌کنند. با این حال، شرکت در آزمون TOEFL تنها با این هدف صورت نمی‌گیرد. هر فردی که نیاز به نشان دادن مهارت زبان انگلیسی خود دارد، می‌تواند در این آزمون شرکت کند. هیچ معیاری از سوی ETS برای واجد شرایط بودن به‌منظور شرکت در آزمون TOEFL و محدودیت سنی‌ اعلام نشده است. دیگر افرادی که می‌توانند در این آزمون شرکت کنند عبارت‌اند از:

  • افرادی که متقاضی ویزای یک کشور انگلیسی‌زبان هستند.
  • کسانی که به دنبال گرفتن پذیرش شغلی به‌ویژه برای شغل‌های مشتری‌محور هستند.
  • افرادی که زبان اصلی آن‌ها، زبان انگلیسی نیست.
  • افرادی که در یک مدرسه یا دانشگاه انگلیسی‌زبان درس نخوانده‌اند.
  • افرادی که تنها می‌خواهند سطح مهارت زبان انگلیسی خود را ارزیابی کنند.

نحوه برگزاری آزمون تافل iBT در ایران

از آن‌جایی که آزمون تافل iBT مبتنی بر کامپیوتر است، مراکز برگزاری این آزمون، برای هر شخص یک کامپیوتر در نظر گرفته است. حدود ۱۵ دستگاه رایانه با فاصله حداقل یک متر و ۲۰ سانتیمتری در این مرکز قرار داده شده است. توجه کنید که اگر تاخیر داشته باشید، نمی‌توانید در آزمون شرکت کنید. هزاران مراکز برگزاری آزمون تافل iBT در سراسر جهان وجود دارند که ۳۰ تا ۵۰ بار در سال این آزمون را برگزار می‌کنند که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
شهرهایی مانند تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه، زنجان، شیراز و آمل این آزمون را برگزار می‌کنند. البته برای مشاهده تمامی مراکز برگزاری این آزمون در ایران، می‌توانید مقاله آزمون تافل در ایران کجا برگزار می‌شود؟ را مطالعه کنید.

تفاوت آزمون تافل iBT با دیگر تافل ها

آزمون تافل در قالب چندین نسخه توسط موسسه ETS برگزار می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها تافل iBT، تافل PBT و تافل iBT هوم ادیشن هستند. هر ۳ این آزمون‌ها تا ۲ سال اعتبار دارند و توسط بسیاری از موسسات و دانشگاه‌ها مورد قبول واقع می‌شوند. تنها تفاوت این ۳ آزمون باهم در نحوه برگزاری، زمان آزمون، مدت زمان جواب‌دهی و هزینه ثبت‌نام است.
تافل iBT مبتنی بر کامپیوتر است و در مراکز آزمون برگزار می‌شود؛ ۲ ساعت زمان برده و مدت زمان جواب‌دهی آن پس از ۴ تا ۸ روز کاری است. همچنین این آزمون ۲۶۵ دلار است.
تافل هوم ادیشن نیز مانند تافل iBT است با این تفاوت که این آزمون را می‌توانید در خانه خود شرکت کنید. تافل کاغذی یا همان تافل PBT به‌صورت کتبی در مرکز آزمون برگزار شده و ۱ تا ۱۳ روز کاری اعلام نتایج آن زمان می‌برد. هزینه این آزمون برای هر کشور متفاوت است و متاسفانه در ایران برگزار نمی‌شود. برای مشاهده دیگر تفاوت‌های این آزمون‌ها، مقاله تفاوت آزمون تافل iBT با تافل کاغذی و تافل Home Edition را مطالعه کنید.

ثبت نام در آزمون تافل iBT  

برای ثبت‌نام در این آزمون مراحل زیر را گام‌به‌گام انجام دهید.

۱- وارد وبسایت رسمی ETS (مرکز برگزاری آزمون تافل) شده و ثبت‌نام کنید.

۲- پس از ثبت‌نام، وارد حساب کاربری خود شوید و روی گزینه Register for a test کلیک کنید.

۳- آزمون تافل iBT را در میان دیگر انواع تافل‌ها انتخاب کنید.

۴- در این مرحله تاریخ و محل آزمون تافل خود را مشخص کنید.

۵- مرکز و ساعت برگزاری این آزمون در شهر انتخابی خود را مشخص کنید.

۶- اطلاعات هویتی خود را تکمیل و دانشگاهی که قصد فرستادن نمره آزمونتان را دارید، مشخص کنید.

۷- در این مرحله باید هزینه آزمون تافل خود را بپردازید که می‌توانید به صفحه ثبت نام آزمون تافل (TOEFL iBT) وارد شده و پرداخت هزینه آزمون خود را به تهران پیمنت بسپارید.

برای مشاهده ثبت‌نام آزمون تافل iBT به‌صورت تصویری و جامع به مقاله راهنمای تصویری ثبت نام آزمون تافل iBT مراجعه کنید.

منابع آزمون تافل iBT

برای آن که منابع آزمون تافل iBT را تهیه کنید، ابتدا باید سطح زبان خود را بدانید. منابع بسیاری برای سطح های متفاوت وجود دارد. آمادگی برای آزمون تافل iBT بر اساس سطح دانش زبانی به‌صورت زیر است:

  • سطح Beginner: در این سطح دانش پایه‌ای از زبان انگلیسی را دارید و باید یک‌سال مطالعه مستمر داشته باشید.
  • سطح Intermediate: سطح متوسط زبان انگلیسی را Intermediate می‌گویند که برای آمادگی لازم برای آزمون باید حداقل ۶ ماه زمان بگذارید.
  • سطح Upper Intermediate: در این سطح شما از متوسط بالاتر هستید و با مطالعه مستمر ۳ ماهه می‌توانید نتیجه قابل قبولی در آزمون تافل iBT کسب کنید. 

پس از آن‌ که سطح خود را شناخته و تعیین سطح انجام دادید، می‌توانید از انواع کتاب‌ها، پادکست‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده کنید یا در کلاس‌های زبان شرکت کنید و نمره مطلوب را کسب کنید. منابعی که در ادامه معرفی می‌کنیم نیز می‌توانند به شما کمک کنند.

  • کتاب The Official Guide to the TOEFL iBT Test
  • کتاب TOEFL iBT Test Preparation
  • کتاب TOEFL iBT Free Practice Test
  • کتاب Official TOEFL iBT Tests with Audio
  • کتاب Kaplan TOEFL iBT Premier
  • کتاب Barron’s TOEFL iBT
  • کتاب Mastering Skills for the TOEFL iBT
  • وب‌سایت Magoosh
  • وب‌سایت TOEFLTestsOnline
  • اپلیکیشن TOEFL Go! Official App
  • اپلیکیشن TOEFL Flashcards
  • اپلیکیشن TOEFL Essay

نحوه نمره‌دهی آزمون تافل iBT چگونه است؟

آزمون تافل iBT از ۱۲۰ نمره است که به هر یک از بخش‌های آن (Reading، Listening، Speaking و Writing) 30 نمره اختصاص داده شده است. نمرات غیر رسمی Reading و Listening خود را می‌توانید پس از اتمام آزمون مشاهده کنید، اما نمرات رسمی شما تقریبا ۴ تا ۸ روز کاری پس از شرکت در آزمون، به‌صورت ایمیل برای شما ارسال می‌شود. اگر از نمره خود راضی نیستید، می‌توانید هرچند بار که می‌خواهید در این آزمون شرکت کنید.گزارش نمره شما همچنین به طور خودکار شامل نمرات MyBest است که ترکیبی از بالاترین امتیازات برای هر بخش از همه آزمون‌های معتبر شما در ۲ سال گذشته است. هیچ محدودیتی در تعداد دفعات شرکت در امتحان وجود ندارد و این آزمون بیش از ۶۰ بار در سال در مراکز مجاز، برگزار می‌شود.
در حالی که بخش‌های Reading و Listening به‌طور کامل با کامپیوتر ارزیابی و نمره‌دهی می‌شوند، بخش‌های Speaking و Writing هم از طریق هوش مصنوعی و هم انسان ارزیابی می‌شوند. این روش به این دلیل استفاده می‌شود که اطمینان حاصل شود هیچ خطایی در نمره‌دهی آزمون صورت نمی‌گیرد و شما بهترین نتیجه ممکن را دریافت می‌کنید.
نمونه کارنامه تافل iBT را می‌توانید در مقاله کارنامه تافل iBT و هوم ادیشن مشاهده کنید.

کدام نمره آزمون تافل iBT مناسب است؟

آزمون تافل دارای نمره رد یا قبولی نیست و مناسب بودن نمره‌ای که به‌دست آورده‌اید کاملا به این موضوع بستگی دارد که نمره قابل‌قبول از نظر دانشگاه، موسسه یا سازمان مورد نظر شما چقدر است. در حالی که برخی مدارس، نمره تافل ۷۰ یا حتی پایین‌تر را نیز قبول دارند، موسسات دیگری وجود دارند که نمره قابل‌قبول تافل را ۱۱۰ و بالاتر اعلام کرده‌اند. بنابراین، قبل از شروع مطالعه برای این امتحان بررسی کنید که به چه نمره‌ای نیاز دارید.

بخش My Best Scores در کارنامه تافل

اگر نمونه کارنامه تافل iBT را دیده باشید احتمالا با بخش My Best Scores آشنا هستید. این بخش که توسط ETS از آگوست ۲۰۱۹ در کارنامه آزمون قرار گرفت، یک امکان جدید برای بررسی عملکرد خود در امتحان تافل است. اگر چند بار در آزمون TOEFL شرکت کرده باشید، کارنامه شما شامل My Best Scores می‌شود که ترکیبی از بهترین نمرات شما در آزمون‌هاست. برای اینکه درک بهتری از این بخش کارنامه تافل داشته باشید در جدول زیر یک نمونه را ارائه کرده‌ایم.

بخشآزمون اولآزمون دومآزمون سومMy Best Score
Reading۲۳۲۴۲۵۲۵
Listening۲۰۲۱۲۰۲۱
Speaking۱۹۲۳۲۰۲۳
Writing۲۱۲۰۲۴۲۴
نمره کل۸۵۸۸۹۰۹۳

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بالاترین نمره داوطلب در بخش ریدینگ، ۲۵ از آزمون سوم، در بخش لیسنینگ ۲۱ از آزمون دوم، در بخش اسپیکینگ ۲۳ از آزمون دوم و در بخش رایتینگ ۲۴ از آزمون سوم است. My Best Score این نمرات را با هم ترکیب و مجموع آن که بالاتر از نمره کل در سایر آزمون‌هاست را اعلام کرده است. اگرچه ممکن است این بخش در حال حاضر، کاربرد چندانی نداشته باشد چرا که تمام دانشگاه‌ها نمره My Best Score را نمی‌پذیرند، اما ممکن است در آینده نمره آن توسط دانشگاه‌های بیشتری پذیرفته شود و به شما کمک کند که نمره بالاتری در آزمون بهدست بیاورید.

نکاتی که در آزمون تافل iBT باید رعایت کرد

  • یک هفته قبل از تاریخ برگزاری آزمون تافل، مهلت ثبت‌نام به پایان می‌رسد. پس حداقل یک ماه قبل از تاریخ آزمون، ثبت‌نام کنید.
  • موسسه ETS برای افرادی که مشکلات سلامتی یا معمولیت دارند خدماتی را ارائه می‌دهد که بهتر است اطلاعات دقیق آن را در وب‌سایت رسمی آن مطالعه کنید.
  • به‌دلیل آن که این آزمون مبتنی بر کامپیوتر است، شما موظف هستید به تمام بخش‌های این آزمون به‌صورت تایپی پاسخ بدهید؛ بنابراین، سعی کنید در تایپ کردن مهارت کسب کنید.
  • نمره منفی در آزمون تافل iBT وجود ندارد، پس سعی کنید به تمامی سوالات جواب دهید.
  • سعی کنید در تمام طول آزمون نکات گرامری را رعایت کنید.
  • اسناد هویتی خود مانند کارت‌ملی و گذرنامه را با خود همراه داشته باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نکاتی که باید در آزمون تافل رعایت کنید، به مقاله در روز آزمون تافل iBT چه می‌گذرد؟ مراجعه کنید.

مزیت‌های آزمون تافل iBT

این آزمون نیز مانند تمامی آزمون‌های زبان انگلیسی دارای مزایا و معایبی است که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

  • به‌راحتی و بدون دردسر می‌توانید در آزمون تافل ثبت‌نام کنید.
  • مدرک تافل iBT بسیار معتبر است و توسط ۱۱ هزار دانشگاه در ۲۰۰ کشور مورد قبول واقع می‌شود. 
  • این آزمون در زمان‌های متعددی در سال برگزار می‌شود که می‌توانید هر زمان که آمادگی کامل را داشتید در آن شرکت کنید.
  • به‌دلیل آن که این آزمون میان افراد بسیار محبوب و مشهور است، منابع رایگان زیادی برای آن وجود دارد که می‌توانید با مطالعه این تمرین ها، کتاب ها، ویدیوها و دوره‌های آموزشی در آزمون شرکت کنید.
  • آزمون‌دهندگان تنها با پاسخ درست و غلط ارزیابی نمی‌شوند، بلکه نوع پاسخ به سوالات نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال، اسپیکینگ آزمون‌دهندگان توسط ۳ تا ۴ استاد ارزیابی شده و سوالات چندگزینه‌ای برای کسب امتیاز بهتر طراحی می‌شود.

معایب آزمون تافل iBT

  • آزمون تافل iBT طرفداران زیادی دارد و ممکن است در تاریخ دل‌خواه شما ظرفیت تکمیل باشد.
  • برای کسب نمره عالی در این آزمون باید هر ۴ مهارت زبان انگلیسی شما قوی باشد و داشتن امتیاز بالا در یک بخش کافی نیست.
  • به‌دلیل آن که این آزمون مبتنی بر کامپیوتر است، باید تمامی جواب‌های خود را تایپ کنید. بهتر است سرعت عمل خود را در تایپ کردن بالا ببرید.

چه نمره‌ای از آزمون تافل iBT برای اپلای مناسب است؟

تعیین نمره آزمون تافل iBT کاملا به موسسه یا دانشگاهی که برای آن اپلای می‌کنید بستگی دارد. به این منظور باید به بخش الزامات (Requirements) سایت دانشگاه مراجعه کنید و حداقل نمره لازم برای آزمون تافل را مطالعه کنید. به‌طور معمول کسب نمره ۷۹ تا ۱۰۵ برای آزمون تافل نمره مناسبی به نظر می‌رسد. البته توجه کنید که باید در بخش اسپیکینگ تافل حداقل نمره ۲۰ از ۲۵ را کسب کرده باشید. با مطالعه مطلب حداقل نمره تافل یا آیلتس هم می‌توانید دراین‌باره اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آیا آزمون تافل iBT برای همیشه معتبر است؟

آزمون تافل مانند هر آزمون زبان انگلیسی دیگری، تاریخ انقضا دارد. کارنامه تافل برای ۲ سال معتبر است زیرا اعتقاد بر این است که مهارت زبان با گذشت زمان خیلی سریع تغییر می‌کند. بنابراین، پس از گذشت ۲ سال برای ارزیابی سطح زبان انگلیسی خود لازم است مجددا در آزمون شرکت کنید.

آیا تاریخ و ساعت‌های آزمون تافل iBT پر می‌شود؟

هر چه به تاریخ آزمون تافل نزدیک‌تر می‌شویم، احتمال پر شدن ظرفیت آزمون بیشتر می‌شود. به همین دلیل، بررسی تقویم برگزاری امتحان تافل و برنامه‌ریزی برای ثبت‌نام در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. دقیقا نمی‌توان گفت که چه زمانی ظرفیت یک آزمون تکمیل می‌شود اما معمولا ۴ تا ۱۰ روز پیش از آزمون این اتفاق می‌افتد و دیگر نمی‌توانید برای آن ثبت نام کنید. با این حال، ممکن است بتوانید با ثبت نام دیرهنگام و پرداخت هزینه اضافه در تاریخ مورد نظر خود در امتحان شرکت کنید.

تافل iBT یا آیلتس؟ کدام بهتر است؟

تافل و آیلتس (IELTS) شناخته‌شده‌ترین و رایج‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی هستند که در هر دوی آن‌ها مهارت‌های Reading ،Listening ،Speaking و Writing ارزیابی می‌شود. با این حال، آن‌ها از ابعاد مختلف از جمله فرمت، هزینه، نحوه نمره‌دهی و غیره با یکدیگر متفاوت‌اند. به همین دلیل، انتخاب میان تافل یا آیلتس یکی از دغدغه‌های افرادی است که قصد گرفتن مدرک زبان انگلیسی را دارند. با این حال، پاسخ به این سوال چندان آسان نیست و علاوه بر آگاهی از تفاوت آیلتس و تافل، بستگی به شرایط و ترجیحات افراد دارد.

تفاوت آزمون تافل iBT و آیلتس

آزمون تافل یک آزمون کاملا چندگزینه‌ای است، اما آیلتس دارای ترکیبی از سوالات چندگزینه‌ای، پاسخ کوتاه و همچنین، سوالات تشریحی است. از سوی دیگر، آزمون آیلتس مدت زمان بیشتری نسبت به آزمون TOEFL دارد و تقریبا دو ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.
همچنین، بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس در روزی جدا از آزمون برگزار می‌شود و برای شرکت در این بخش، شما با یک ممتحن مصاحبه می‌کنید. اما آزمون تافل اینگونه نیست و در این بخش شما به سوالات پاسخ می‌دهید، صدای شما ضبط می‌شود و بعدا توسط یک فرد آموزش‌دیده ارزیابی می‌شود. علاوه‌بر این، معمولا افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای آمریکا و کانادا را دارند، تصمیم به شرکت در آزمون TOEFL می‌گیرند و آیلتس معمولا توسط افرادی ترجیح داده می‌شود که می‌خواهند به کشورهای اروپایی و استرالیا مهاجرت کنند. با این حال، هر دوی این آزمون‌ها به‌طور گسترده‌ای در جهان پذیرفته می‌شوند.

زمان مناسب برای شروع مطالعه امتحان TOEFL iBT

عوامل مختلفی روی این موضوع تاثیرگذار‌ هستند. مهم‌ترین عاملی که لازم است در نظر بگیرید، سطح فعلی زبان انگلیسی شماست. اگر سطح زبان شما از Upper-Intermediate پایین‌تر است، بهتر است امتحان را به تعویق بیندازید و ابتدا بر روی تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی خود کار کنید. رسیدن به هر سطح زبان معمولا به ۵۰ تا ۶۰ ساعت آموزش و به همین اندازه، مطالعه نیاز دارد.
اگر سطح زبان شما Upper-Intermediate است می‌توانید تنها با ۱۰ تا ۲۵ ساعت کلاس زبان خصوصی و تمرین کردن به همین اندازه برای آزمون تافل آماده شوید. حداقل زمان آمادگی برای این امتحان، یک ماه و نیم است؛ مشروط بر اینکه از قبل سطح زبان خوبی داشته باشید و همچنین، به‌طور منظم مطالعه کنید. از سوی دیگر، به یاد داشته باشید که هر چقدر زمان بیشتری از روز را به مطالعه برای آزمون اختصاص دهید، می‌توانید زودتر برای امتحان آماده شوید.

جریمه تقلب در امتحان تافل iBT چیست؟

اگرچه تقلب در آزمون تافل حتی نسخه هوم ادیشن آن بسیار دشوار و در برخی موارد غیرممکن است، برخی افراد ممکن است همچنان به دنبال راه‌هایی برای تقلب در امتحان باشند. با این حال، ETS گزارش‌های تقلب در آزمون تافل هوم ادیشن و iBT را به‌شدت جدی می‌گیرد و برای محافظت از اعتبار نمرات، بررسی‌های عمیق و کاملی را در این زمینه انجام می‌دهد. تقلب در این آزمون با جریمه‌های مختلفی همراه است که این جریمه‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

  • کنسل کردن نمرات: قبل از اینکه کارنامه در دسترس داوطلب قرار گیرد یا به موسسه مورد نظر فرد ارسال شود، ممکن است نمرات لغو شوند.
  • اطلاع‌رسانی به موسسات: اگر ETS پس از ارسال نمرات به موسسه انتخابی فرد، گزارش تقلب را دریافت کند، نمرات لغو می‌شوند و این موضوع به موسسه اطلاع‌رسانی می‌شود.
  • محرومیت از شرکت در آزمون و از دست دادن هزینه آزمون: اگر داوطلب در آزمون تقلب کند و ETS این موضوع را متوجه شود ممکن است فرد را برای همیشه از شرکت در آزمون محروم کند و هزینه آزمون را نیز به شخص برنگرداند.

گزارش یا ریپورت نمره آزمون تافل iBT چیست؟

هنگام ثبت نام آزمون تافل iBT حداکثر تا ۴ دانشگاه را می‌توانید تعیین کنید که موسسه ETS به‌صورت رایگان نمره شما را برایشان گزارش (Report) کند. دانشگاه پنجم به بعد، مشمول هزینه خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با ریپورت نمره تافل و مطالعه نکات پیرامون آن، مطالعه مقاله گزارش (Report) نمره آزمون تافل iBT پیشنهاد می‌شود.

هزینه آزمون تافل iBT چقدر است؟

هزینه ثبت نام امتحان تافل iBT برای هر کشور متفاوت است. هزینه آزمون تافل در ایران ۲۶۵ دلار است که برخی هزینه‌های اضافه نیز برای خدمات ویژه آزمون در نظر گرفته شده است. در ادامه با سایر هزینه‌های این تست آشنا می‌شوید.

هزینه ثبت نام دیرهنگام (Late)

اگر دو روز پیش از تاریخ امتحان ثبت نام کنید، لازم است ۴۰ دلار بیشتر از مبلغ آزمون بپردازید. یعنی موظفید به‌جای ۲۴۵ دلار، ۳۰۵ دلار بپردازید.

تغییر زمان و مکان یا لغو آزمون

اگر تا ۴ روز پیش از تاریخ آزمون، آن را لغو کنید، ۵۰ درصد هزینه به شما بازگردانده می‌شود. تافل از امکان ریفاند برخوردار نیست، مگر اینکه ارائه خدمات ETS با مشکل مواجه شده باشد. برای تغییر زمان یا مکان آزمون نیز از شما ۶۰ دلار هزینه دریافت می‌شود.

بازیابی نمرات لغوشده

اگر بخواهید نمرات لغو شده خود را بازیابی کنید، لازم است ۲۰ دلار هزینه بپردازید.

ریپورت نمرات

تا ساعت ۲۲ پیش از روز آزمون فرصت دارید ۴ موسسه را مشخص کنید که کارنامه به‌صورت رایگان برای آن‌ها ارسال شود، اما پس از آزمون به‌ازای ارسال کارنامه به هر یک از دانشگاه‌های مورد نظر، لازم است ۲۵ دلار هزینه بپردازید.

اعتراض به نمره

اگر به نمره بخش اسپیکینگ یا رایتینگ اعتراض دارید، می‌توانید با پرداخت ۸۰ دلار برای هر بخش، اعتراض خود را ثبت کنید. بنابراین، برای بررسی مجدد هر دو بخش، پرداخت ۱۶۰ دلار به ETS الزامی است.

هزینه ثبت نام آزمون تافل iBT چقدر بوده و چطور پرداخت کنیم؟

ثبت‌نام در آزمون تافل کار راحتی است و با کمک مطلب راهنمای تصویری ثبت نام در آزمون تافل iBT به‌سادگی می‌توانید آن را فرا بگیرید. اما برای پرداخت هزینه ثبت نام تافل iBT باید به کردیت کارت دسترسی داشته باشید.
اگر مستر کارت یا ویزا کارت برای پرداخت هزینه ثبت نام آزمون تافل (TOEFL iBT) در اختیار ندارید، تهران پیمنت در کنار شماست. ما پرداخت هزینه ثبت‌نام تافلiBT را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهیم.

در پایان، نکته کلیدی در شرکت در آزمون تافل این است که دانش کاملی در مورد این امتحان داشته باشید و به اندازه کافی برای آن تمرین کنید. بنابراین، وقتی که از آمادگی خود برای آزمون مطمئن شدید، ثبت نام امتحان تافل iBT را انجام دهید. از سوی دیگر، منابع متعددی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند برای آزمون TOEFL آماده شوید که با مطالعه منظم آن‌ها و داشتن پشتکار و صبر کافی در این مسیر می‌توانید نمره دلخواه خود را در امتحان کسب کنید.

سوال‌های پرتکرار شما

تا امسال یعنی سال 2023 در شهرهای تهران، اصفهان، کرمان، قزوین، تبریز، ارومیه، زنجان، یزد و اهواز برگزار می‌شود.

شما مجاز به بردن هیچ‌چیز به مراکز برگزاری آزمون تافل iBT نیستید. به همراه داشتن کاغذ، دیکشنری، هر نوع خودکار یا روان‌نویس یا مداد، تقلب محسوب می‌شود. کاغذ، مداد و هدفون توسط ناظر یا مراقب آزمون در اختیار شما قرار داده خواهد شد.

تقریبا 11 هزار دانشگاه و موسسه در 200 کشور دنیا آزمون تافل iBT را قبول دارند و این آزمون یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین آزمون‌های زبان انگلیسی است.

این آزمون همانند دیگر نسخه‌های تافل تا دو سال پس از جواب‌دهی آزمون اعتبار دارد.

من جزء کسانی هستم که شغلی مرتبط با علاقه‌ام دارم. شغل و علاقه من نویسندگی است. اوقات فراغتم را با خواندن کتاب پر می‌کنم و دنیای تکنولوژی برایم جذاب است.
هدفم در تهران پیمنت، ارائه محتوای ارزشمند است تا به شما برای رسیدن به اهدافتان کمک کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*