صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left آمریکا left WES چیست؟ هر آنچه درباره WES باید بدانید

WES چیست؟ هر آنچه درباره WES باید بدانید

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۹

مدرک ارزیابی WES مخفف World Education Services، به‌عنوان مدرکی که اعتبار علمی نمرات و سوابق تحصیلی شما را مطابق با استانداردهای سیستم آموزشی آمریکا و کانادا معادل‌سازی می‌کند بسیار مهم است. ارائه این مدرک برای تقاضای تحصیل شما در بسیاری از دانشگاه‌های برتر آمریکا الزامی است. درواقع چه قصد داشته باشید در آمریکا تحصیل کنید، چه به دنبال گواهینامه حرفه‌ای باشید یا بخواهید در این کشور استخدام شوید، نیازمند اخذ مدرک WES خواهید بود. در ادامه هر آنچه را که باید درباره این موسسه و نحوه پرداخت هزینه WES بدانید، ذکر می‌کنیم.

هر آنچه درباره WES باید بدانید
هر آنچه درباره WES باید بدانید

سازمان WES چیست؟

سازمان یا موسسه WES ارائه دهنده سرویس جهانی تحصیلات در آمریکاست. سازمان WES مدرک تحصیلی متقاضیان را ارزیابی کرده و ارزش آن را مطابق با استانداردهای آمریکا بررسی، تایید و معادل‌سازی می‌کند. مدرک WES نه تنها هنگام اپلای تحصیلی که برای اپلای کاری نیز کاربرد دارد. ارزیابی توسط موسسه وس به دو صورت انجام می‌شود:

  • اول: Course by course درس به درس که در اپلای تحصیلی کاربرد دارد.
  • دوم: Document by document یا مدرک به مدرک که هنگام اپلای کاری لازم است آن را ارائه دهید.

سیستم ارزیابی WES مدارک تحصیلی دانشجوی هر کشوری را به مدارک تحصیلی در آمریکا معادل‌سازی می‌کند. بنابراین با اخذ مدرک ارزیابی WES هرگونه گواهینامه تحصیلی، دیپلم و مدارک دانشگاهی خود را می‌توانید به معادل علمی آن در آمریکا تبدیل کنید. در حال حاضر گواهینامه ارزیابی WES به طور گسترده در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آمریکا پذیرفته شده است. البته موسسه WES یک سرویس اعتباری جداگانه‌ای را نیز به همین منظور در کشور کانادا ارائه کرده است. بنابراین ممکن است در پروسه اپلای تحصیلی خود به آمریکا یا کانادا، دانشگاهی از شما مدرک ارزیابی WES بخواهد که لازم است آن را ارائه دهید.

اخذ مدرک WES چقدر ضرورت دارد؟

پیش از بررسی ضرورت و اهمیت اخذ مدرک استعلام و ارزیابی WES، این موضوع را بدانید که اگر هنوز دانشجو هستید (حتی اگر سال آخر دانشگاه باشید و در حال اپلای تحصیلی) نمی‌توانید برای اخذ مدرک وس درخواست بدهید زیرا ارزیابی WES تنها در صورتی انجام می‌شود که مدارک شما تکمیل شده باشد و فارغ‌التحصیل شده باشید.

علت الزامی بودن ارائه مدرک WES به دانشگاه‌های برتر آمریکا این است این مراکز آموزش به طور دقیق درباره دانشگاهی که شما در آن تحصیل کرده‌اید یا سیستم آموزشی کشور شما، اطلاعات ندارند. بنابراین از شما می‌خواهند که نمرات خود را با استفاده از تاییدیه WES به معادل آن در آمریکا تبدیل کنید. در معادل‌سازی WES، تمامی واحدهای درسی شما به دروس معادل در آمریکا تبدیل می‌شود و معدلتان نیز بر این اساس اعلام خواهد شد.

سیستم نمره‌دهی در آمریکا

سیستم نمره‌دهی آمریکا با سیستم نمره‌دهی در ایران متفاوت است. در آمریکا بارم‌بندی عددی بین ۰ تا ۴ است؛ در حالی‌که نمره‌بندی در ایران ۰ تا ۲۰ در نظر گرفته می‌شود. سوالی که در این مرحله ممکن است از خودتان بپرسید این است که چطور نمره و معدل خود در ایران را به معادل آن در آمریکا تبدیل کنید؟ دقیقا کاری که ارزیابی وس انجام می‌دهد همین تبدیل و معادل‌سازی است. موسسه وس نمرات شما را دریافت می‌کند و هر واحد درسی را به صورت جداگانه به مقیاس ۴ نمره‌ای در آمریکا تبدیل می‌کند.

WES فقط برای پذیرش فارغ‌التحصیلان و متقاضیان اپلای تحصیلی مفید نیست. از هر شخصی که به دنبال یافتن شغل مناسب در آمریکا یا کانادا باشد نیز ممکن است خواسته شود که نمرات خود را با استفاده از موسسه WES ارزیابی کنند. حتی برخی از شرکت‌ها پیش از اینکه به شما شغل پیشنهاد دهند، از شما می‌خواهند که نمرات مدرک‌تان توسط وس معادل‌سازی شود.

پرداخت هزینه مدرک WES
پرداخت هزینه مدرک WES

اعتبار مدرک WES چقدر است؟

وس از تاریخ صدور این مدرک به مدت ۵ سال معتبر است. فرقی نمی‌کند مدرک وس را برای اپلای تحصیلی اخذ می‌کنید یا برای اپلای کاری، برای مهاجرت به آمریکا اقدام می‌کنید یا از طریق برنامه اکسپرس اینتری به کانادا مهاجرت می‌کنید، در همه موارد اعتبار مدرک WES تا ۵ سال خواهد بود.

هزینه ارزیابی مدارک توسط موسسه WES چقدر است؟

هزینه ارزیابی مدارک توسط موسسه WES به پکیج‌های متنوعی که وس ارائه می‌دهد و همچنین شرایط شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر به آمریکا مهاجرت می‌کنید سرویس پایه WES در این کشور ۱۰۷ تا ۱۷۰ دلار است؛ در حالی‌که این هزینه برای متقاضیان سفر به کانادا ۱۲۲ تا ۲۲۳ دلار کانادا است. در جدول زیر می‌توانید جزئیات بیشتری درباره هزینه ارزیابی مدرک وس بخوانید. توجه کنید که به این هزینه‌ها ممکن است هزینه ارسال نتیجه استعلام مدرکتان به دانشگاه‌های مختلف با پست و موارد مشابه هم اضافه شود.

تحصیلات تکمیلی و دانشجویان انتقالیدانشجویان سال اولی
سرویس پایه WES در کانادا۲۲۳ دلار کانادا۱۲۲ دلار کانادا
سرویس پایه WES در آمریکا۱۷۶ دلار آمریکا۱۱۱ دلار آمریکا
پکیج ICAP وس در کانادا۲۶۰ دلار کانادا۱۵۹ دلار کانادا
پکیج ICAP وس در آمریکا۲۲۵ دلار آکریکا۱۶۰ دلار آمریکا

صدور مدرک تایید WES چقدر طول می‌کشد؟

موسسه WES پس از دریافت مدارک تحصیلی شما طی ۷ روز کاری گواهینامه وس صادر می‌کند. البته این مدت زمان برای اپلای کاری متفاوت است. به عنوان مثال درخواست‌های مدرک وس برای مهاجرت به کانادا از طریق اداره مهاجرت کانادا انجام می‌شود و به ۳۵ روز کاری زمان برای پردازش نیاز دارد.

مدارک تحصیلی خود را به چه زبانی باید برای موسسه وس ارسال کنید؟

چنانچه در کشوری انگلیسی‌ زبان تحصیل نمی‌کنید لازم است مدارک خود را به زبان انگلیسی برای موسسه WES ارسال کنید. از آنجا که موسسه WES خدمات ترجمه ارائه نمی‌دهد، توصیه ما این است مدارک ترجمه شده رسمی خود (توسط دارالترجمه‌های رسمی) را برای این موسسه ارسال کنید.

مدارک لازم برای ارسال به سازمان WES و نکات مهم مربوط به آن

مدارکی که هنگام اقدام برای اخذ مدرک استعلام و ارزیابی وس لازم است ارائه دهید به همراه نکات مهم مربوط به این مدارک به شرح زیر است:

ریزنمرات تحصیلی

اولویت وس ارسال الکترونیکی مدارک از دانشگاه شما به موسسه وس است. چنانچه دانشگاهتان چنین خدماتی ارائه نمی‌دهد می‌توانید از آن‌ها بخواهید که راه‌های احتمالی ارسال الکترونیکی مدارکتان را بررسی کنند.

اگر دانشگاه شما قادر به ارسال الکترونیکی مدارک نیست، از آن درخواست کنید که مدارکتان را در یک پاکت مهر و موم شده، که توسط مسئول مربوطه در دانشگاه مهر شده است، مستقیما به WES ارسال کند.

چنانچه مدرک خود را از دانشگاه دریافت می‌کنید تا برای موسسه وس ارسال کنید توجه کنید که مهر تایید مسئول مربوطه در دانشگاه در پشت پاکت‌نامه درج شده باشد. در غیر این صورت موسسه وس مسئولیت ارزیابی مدرک شما را نمی‌پذیرد.

ترجمه ریزنمرات تحصیلی

همانطور که گفتیم نیاز است نسخه ترجمه شده ریزنمرات تحصیلی خود را به مرکز وس ارائه دهید. از آنجا که وس خدمات ترجمه مدارک انجام نمی‌دهد لازم است حتما ریزنمرات تحصیلی خود را ترجمه کرده و برای سازمان وس ارسال کنید.

مدرک تحصیلی

مهم‌ترین نکته هنگام ارسال مدرک تحصیلی‌تان به موسسه WES برای استعلام و ارزیابی مدرک این است که یک رونوشت از مدارک خود را ارسال کنید و اصل مدرک را پیش خودتان نگه دارید. توجه کنید که وس مدارک شما را بازنمی‌گرداند و چنانچه اصل مدارک خود را ارسال کنید، مرجوع کردن مدارکتان امکان‌پذیر نیست. فراموش نکنید کپی مدارک تحصیلی ارسالی به WES باید واضح و خوانا باشد.

ترجمه مدرک تحصیلی

از آنجا که مدرک تحصیلی شما به زبان انگلیسی نیست، باید ترجمه مدارک خود را به موسسه وس ارائه بدهید. به این منظور مدرک تحصیلی‌تان را توسط دارالترجمه‌های رسمی ترجمه کنید و یک نسخه واضح و خوانا از مدرک خود را برای WES ارسال کنید.

تاییدیه مدرک دکترا

اگر مدرک دکترای خود را به پایان رسانده‌اید لازم است یک بیانیه کتبی (Written Statement) از دانشگاه محل تحصیل خود را به همراه دیگر مدارک برای موسسه وس ارسال کنید. در بیانیه کتبی مورد نظر باید تاریخ اخذ مدرک دکترا و گرایش تخصصی شما ذکر شود. برای ارسال مدرک دکترای خود به روش قبل، ابتدا از دانشگاهتان بخواهید تا مدرک تحصیلی شما را به صورت الکترونیکی برای وس ارسال کند.

چنانچه دانشگاه شما به هیچ عنوان قادر به ارسال الکترونیکی مدارک نیست، درخواست کنید که مدارک را در یک پاکت مهر و موم شده به WES ارسال کند.

موسسه وس یک فرم پیشنهادی برای تاییدیه مدرک دکتری ارائه کرده است که می‌توانید با نام Conferral Form آن را در سایت این موسسه پیدا کرده و دانلود کنید.

لیست دانشگاه های مورد تایید WES

وس به‌طور گسترده‌ای توسط بسیاری از دانشگاه‌های جهان پذیرفته شده است. البته همه دانشگاه‌ها در سطح دنیا ارائه مدرک WES را یک الزام در نظر نمی‌گیرند. به عنوان مثال تقریبا هیچ کالجی در آمریکا ارائه مدرک تایید WES را الزامی نمی‌داند و در حال حاضر حدود ۱۰۰ دانشگاه برتر این کشور، ارائه مدرک WES را ضروری می‌دانند یا ارائه آن را امتیازی برای اپلای حساب می‌کنند. در ادامه با برترین دانشگاه‌های آمریکا که ارائه مدرک WES را الزامی می‌دانند، آشنا می‌شویم:

  • دانشگاه هاروارد (برای مقاطع تحصیلات تکمیلی خود ممکن است از شما مدرک WES درخواست کنند)
  • دانشگاه MIT
  • دانشگاه کلمبیا
  • دانشگاه کالیفرنیا (سانتا کروز)
  • دانشگاه کرنل
  • دانشگاه نورث وسترن
  • دانشگاه دوک
  • مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه براون
  • دانشگاه کارنگی ملون
  • دانشگاه مینه سوتا
  • دانشگاه فلوریدا

نکته مهم درباره دانشگاه‌هایی که مدرک موسسه WES را دریافت می‌کنند، این است که هر ساله الزامات و اطلاعات پذیرش دانشگاه‌ها به‌روز می‌شود و لازم است برای ترم و سالی که قصد اپلای دارید، وبسایت دانشگاه مربوطه را از نظر درخواست برای WES چک کنید. ضمن این‌که الزام ارائه مدرک WES ممکن است در هر مقطع تحصیلی متفاوت باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم الزام ارائه مدرک استعلام و ارزیابی WES را از نظر رشته و گرایش تحصیلی، مقطع تحصیلی و دانشگاه کشور مقصد بررسی کنید.

نحوه پرداخت هزینه مدرک WES

برای پرداخت آنلاین هزینه ارزیابی و تایید مدرک توسط وس نیاز به پرداخت ارزی دارید. اگر دوستان و آشنایانی در خارج از کشور دارید که می‌توانند این هزینه را برای شما پرداخت کنند می‌توانید از آن‌ها کمک بخواهید، در غیر این صورت می‌توانید روی خدمات پرداخت آنلاین ارزی تهران پیمنت حساب کنید. پرداخت هزینه مدرک WES در تهران پیمنت در کمتر از ۳ ساعت انجام می‌شود.

چنانچه پیش‌تر تجربه استفاده از خدمات موسسه WES را داشته‌اید، آن را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

سوال‌های پرتکرار شما

به طور معمول موسسه WES گواهینامه ارزیابی را در ۷ روز کاری پس از دریافت مدارک صادر می‌کند.

با توجه به پکیج‌های مختلفی که توسط موسسه WES برای متقاضیان متفاوت طراحی شده است، هزینه ارزیابی مدارک تحصیلی در این موسسه متفاوت است و لازم است شما بعد از تکمیل پروفایل خود و اطلاع از هزینه آن جهت پرداخت هزینه ارزیابی مدارک تحصیلی خود اقدام کنید.

مدرک ارزیابی و استعلام WES از تاریخ صدور این مدرک به مدت ۵ سال معتبر است. 

بعضی دانشگاه‌های آمریکا و کانادا ممکن است در کنار سایر مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی، از متقاضیان دریافت پذیرش، درخواست تاییدیه ارزیابی مدارک تحصیلی کنند. مرکز معتبری که مدارک متقاضیان اپلای کاری و تحصیلی در کانادا یا آمریکا را ارزشیابی می‌کند، WES است.

سحر مجاب هستم کنجکاو همیشگی دنیای محتوا و در تهران پیمنت درباره خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*