صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left استرالیا left چطور در استرالیا دانشگاه انتخاب کنیم؟

چطور در استرالیا دانشگاه انتخاب کنیم؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

در این مقاله می‌توانید اطلاعات مفیدی در رابطه با دانشگاه‌های استرالیا، اخلاق آموزشی، فاندها، پذیرش و اپلیکیشن‌‌های ویزا در این کشور را بیابید.

ممکن است افراد زیادی را نشناسید که در استرالیا تحصیل کرده باشند؛ ولی واقعیت این است که ۴۳ دانشگاه استرالیا جزو مشهورترین دانشگاه‌ها برای دانشجویان خارجی هستند.

از آنجایی که ملبورن و سیدنی، دو شهر برتر برای دانشجویان خارجی هستند و علاوه بر این دو، دیگر دانشگاه‌های پیشرو در دنیا نیز در سایر شهرهای زیبای استرالیا قرار دارند، این موضوع عجیبی نیست که سیستم تحصیلی و فرآیند اپلای در استرالیا با سایر کشورهای انگلیسی زبان متفاوت باشد، بنابراین ما اطلاعاتی را گردآوری کرده‌ایم که شما در هر مرحله به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

دانشگاه‌ها

اغلب دانشگاه‌های استرالیا با حدود ۲۱ موسسه در بریزبن، سیدنی، کانبرا و سایر شهرهای کوئینزلند و نیو ساوث ولز در ساحل شرقی متمرکز شده‌اند. ۸ دانشگاه دیگر در ملبورن، ۶ دانشگاه در آدلاید واقع در ساحل جنوبی و ۱ دانشگاه بین آدلاید و ملبورن قرار دارد.

در سوی دیگر جزیره، ۵ دانشگاه واقع در ساحل غربی در پرث و فریمنتل و یک دانشگاه واقع در شمال در شهر داروین وجود دارد. چهل و سومین و آخرین دانشگاه در شهر هوبارت واقع در ایالت تاسمانی است که با شمارش آن، کشور استرالیا در هر ایالت یا ناحیه‌ای حداقل یک دانشگاه دارد.

بهترین دانشگاه‌های استرالیا را پیدا کنید

اگر قصد دارید برای تحصیلات آکادمیک به خارج از کشور بروید، ممکن است دانستن این که موسسات آموزشی زیر جزو بهترین دانشگاه‌های جهان هستند برای شما جالب باشد. ۶ دانشگاه در استرالیا جزو ۱۰۰ رتبه اول رنکینگ دانشگاهی جهانی می‌باشند و بهترین دانشگاه کشور استرالیا، دانشگاه ملبورن است.

در استرالیا رایج است که دانشجویان، دو یا ترکیب چند رشته تحصیلی را انتخاب کنند. برای مثال دانشجویان می‌توانند در دو رشته تحصیلی مانند هنر و علوم، هنر و حقوق یا بازرگانی و مهندسی تحصیل کنند. کسب مدرک در هر دوره تحصیلی معمولا سه سال طول می‌کشد، ولی دوره‌های ترکیبی و رشته‌های تحصیلی خاص می‌توانند مدت زمانی بیش‌تری به طول بیانجامند.

اگر قصد دارید به سرعت، بیش‌ از آنچه دانشگاه‌های آمریکایی در مقطع کارشناسی می‌آموزند در رشته خود تخصص پیدا کنید و در عین حال آزادی انتخاب بیش از یک رشته را نیز داشته باشید، استرالیا گزینه خوبی برای برای شما به شمار می‌رود. در سال اول دست شما برای انتخاب بسیار باز است و هر نیمسال می‌توانید ۴ موضوع برای تحصیل و تحقیق انتخاب کنید.

میانه‌روی دانشگاه‌های استرالیا از این هم فراتر می‌رود. علی رغم اینکه دوره‌های تحصیلی استرالیا بسیار شبیه به سیستم آموزشی انگلیس هستند، دانشگاه‌های استرالیا به این که بسیار غیر رسمی تر از همتایان انگلیسی خود هستند معروفند. آموزش در استرالیا با آرامش بیش‌تری انجام می‌گیرد و ممکن است شما در جلسات آموزش هفتگی خود با استادان، ۱۰ تا ۳۰ همکلاسی داشته باشید.

هرجای استرالیا که باشید، احتمالا از زندگی خارج از منزل با سفرهای مرتب به ساحل و پارک‌های ملی لذت خواهید برد. انتظار تجربه موج سواری، درست کردن کباب خارج از خانه، کوه‌نوردی و دوچرخه‌سواری برای دیدن مکان‌های جذاب در طول مسیر را داشته باشید.

نحوه انتخاب دانشگاه مناسب در استرالیا بر اساس رنک دانشگاه‌، شانس قبولی، فاندهای تحصیلی
چطور در استرالیا دانشگاه انتخاب کنیم؟

پذیرش

شما نیز همانند سایر دانشجویان استرالیایی، می‌توانید تحصیل در دانشگاه را در نیمسال اول تحصیلی (مارس-ژوئن) یا نیمسال دوم (جولای-اکتبر) آغاز کنید.

اگر قصد دارید دوره تحصیلی خود را در نیمسال اول آغاز کنید، اپلیکیشن شما باید حداکثر تا دسامبر ارسال شده باشد. بیش‌تر دانشجویان بومی استرالیا اپلیکیشن خود را بسیار زودتر ارسال می‌کنند و انجام این کار به دلیل اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند چند هفته بعد پاسخ خود را ارسال کنند، اغلب ایده خوبی است.

آخرین ددلاین آغاز دوره در نیمسال دوم در ماه می است؛ ولی مشابه نیمسال اول، این که اپلیکیشن خود را تا این حد دیر ارسال کنید عاقلانه نیست.

شما علاوه بر تکمیل فرم آنلاین اپلیکیشن به وسیله ایمیل یا به صورت حضوری، باید مبلغی را به عنوان اپلیکیشن فی بپردازید و در اغلب اوقات نتیجه آزمون زبان انگلیسی مانند تافل یا آیلتس خود را ارائه دهید.

شما باید پس از دریافت نتیجه آزمون، آن را مستقیما به دانشگاه مورد نظر ارسال نمایید. بسیاری از آژانس‌های تحصیلی، نمایندگی دانشگاه‌های استرالیایی را بر عهده دارند؛ پس در صورتی که قصد دارید فرآیند اپلای شما ساده‌تر شود، بهترین راه این است که خود شما تحقیق کنید و لیست انتخاب‌های دانشگاه خود را محدود نمایید و سپس بررسی کنید چه آژانس‌هایی نماینده بهترین انتخاب‌های شما هستند.

فاند (کمک هزینه تحصیلی)

شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی، باید سالانه مبلغی بین ۱۰,۷۹۲ دلار آمریکا (معادل ۱۵,۰۰۰ دلار استرالیا) و ۲۳,۷۴۳ دلار آمریکا (۳۳,۰۰۰ دلار استرالیا) را به عنوان شهریه در نظر بگیرید. ولی نیازی نیست خودتان به تنهایی همه این هزینه را بپردازید. تعداد زیادی بورسیه دولتی استرالیایی و فرصت‌های فاند به طور مستقیم از دانشگاه‌ها وجود دارند که می‌توانند به شما در پرداخت هزینه شهریه کمک کنند.

به خصوص بعضی از بورسیه‌های استرالیا تنها برای دانشجویان خارجی اهل آسیا، آفریقا، خاورمیانه و اقیانوسیه می‌باشند. ددلاین‌های پایانی برای ارسال اپلیکیشن‌ها اغلب در آوریل موجود است؛ ولی این تاریخ برای بورسیه‌های مربوط به کشورهای مختلف متفاوت است.

یک ابزار مفید و اختصاصی برای جستجوی تمامی بورسیه‌های موجود برای دانشجویان خارجی که ضوابط متفاوتی دارند در وب‌سایت دولت استرالیا مدیریت می‌شود.

ویزا

به استثناء تحصیل در کارشناسی پژوهش محور، تقریبا در تمامی موارد دیگر لازم است برای برای طول دوره تحصیل خود، درخواست ویزای دانشجویی (subclass 500) کنید.

شما تنها زمانی قادر به اپلای هستید که برای تحصیل در دانشگاهی خاص در استرالیا پذیرفته شده‌اید، زیرا به همراه اپلیکیشن خود به یک توصیه نامه یا نامه ثبت نام نیز نیاز خواهید داشت. شما علاوه بر فرم آنلاین یا کاغذی، باید شرح دهید که برای ماندن در استرالیا تمکن مالی دارید (شخصی یا با کمک بورسیه تحصیلی) و همچنین ممکن است به معاینه سلامت نیاز پیدا کنید.

مشابه با اپلیکیشن دانشگاه، شما باید نتیجه آزمون زبان انگلیسی یا زبان دوم و سوابق آکادمیک خود را ارائه دهید. همچنین باید تحت پوشش بیمه سلامت باشید که از طریق بیمه دانشجویان خارجی (Student Health Cover) با پرداخت هزینه، قابل دریافت است.

هزینه یک اپلیکیشن درخواست ویزا حدود ۳۹۶ دلار آمریکا (برابر با ۵۵۰ دلار استرالیا) می‌باشد. بسته به طول دوره تحصیلی و تاریخ شروع تحصیلات، شما قادر خواهید بود پس از اتمام دوره تحصیلی خود، یک یا دو ماه در استرالیا بمانید. در طول دوره تحصیل، می‌توانید چندین مرتبه از استرالیا خارج شوید و دوباره به آن بازگردید (ویزای چندبار خروج یا مالتیپل دریافت می‌کنید).

اگر قصد دارید پس از فارغ‌التحصیلی در استرالیا کار کنید، می‌توانید برای ویزای موقت که برخی از انواع آن راهی به سوی دریافت اقامت دائم هستند، اپلای کنید. ویزا‌های دائم تنها برای نیروی کار متخصص (Skilled Worker) موجود هستند و به شایستگی، سابقه کاری و گاهی حمایت مالی استخدام کننده بستگی دارند.

در درجه اول، رایج‌ترین ویزای کار برای فارغ‌التحصیلان ویزای موقت فارغ‌التحصیلی (Subclass 485) است که دو روند مشابه به یکدیگر دارد و تنها تفاوت این دو، سطح شایستگی مورد نیاز برای دانشجو است که در استرالیا دریافت کرده است. هر دو گزینه پس از فارغ‌التحصیلی، یک ویزای طولانی مدت به مدت ۱۸ ماه تا ۴ سال را به شما ارائه می‌دهند.

ترجمه و تلخیص از: Times Higher Education

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*