صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left اروپا left چگونه برای کارشناسی ارشد در آلمان اپلای کنیم؟

چگونه برای کارشناسی ارشد در آلمان اپلای کنیم؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

اگر تصمیم دارید مقطع کارشناسی ارشد خود را در آلمان بگذرانید، این مقاله می‌تواند به طور خلاصه اطلاعاتی را درباره انواع دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان، الزامات مرتبط با مهارت زبان، نحوه اپلای و چگونگی دریافت ویزای دانشجویی در اختیار شما قرار دهد.

انواع دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان

دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان معمولا تحت عنوان “پیوسته” یا “ناپیوسته” دسته‌بندی می‌شوند. دوره‌های پیوسته در جهت تکمیل دانش آکادمیکی که در طول دوره کارشناسی آموخته شده است طراحی شده‌اند. دوره‌های ناپیوسته بیش‌تر روی پیشرفت حرفه‌ای تمرکز دارند و اپلای‌کنندگان برای پذیرفته شدن در این گونه دوره‌ها، اغلب هم به مدرک کارشناسی و هم به مقداری سابقه کاری مرتبط نیاز دارند. اکثر دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان، ۴ نیمسال تحصیلی (۲ سال) زمان می‌برند؛ اگرچه مدت زمان برخی از آن‌ها ممکن است کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد.

الزامات مهارت زبان

اکثر دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان به زبان آلمانی تدریس می‌شوند؛ بنابراین اپلای‌ کنندگان ملزم به اثبات مهارت زبان آلمانی خود می‌باشند. دو آزمون برای این منظور موجود هستند:

آزمون DSH یا “Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang” به معنی “سنجش زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه” و آزمون TestDaF که نام کامل آن “Test Deutsch als Fremdsprache” می‌باشد و به معنی “آزمون آلمانی به عنوان زبان خارجی” است.

آزمون DSH تنها داخل آلمان و در تعدادی از دانشگاه‌ها برگزار می‌شود؛ در حالی که آزمون TestDaF در مراکزی در بیش از ۹۰ کشور در سراسر دنیا برگزار می‌گردد. لازم به ذکر است که شما باید پیش از شرکت در آزمون زبان مورد نظر، بررسی کنید که آیا دانشگاه‌هایی که قصد دارید در آن‌ها اپلای کنید نمره آزمون مورد نظر را می‌پذیرند یا خیر.

در حالی که به طور کلی زبان آلمانی همچنان زبان اصلی آموزش در کشور آلمان به شمار می‌رود، تعداد دوره‌های انگلیسی زبان نیز رو به افزایش است. این دوره‌ها به خصوص در دوره کارشناسی و برای دانشجویانی که بورس تحصیلی کوتاه مدت دارند زیاد هستند. از جمله منابع اطلاعاتی مفید در این زمینه، می‌توان از پایگاه‌ داده‌‌‌ای نام برد که برای بررسی دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی به وسیله سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) تهیه شده است. در صورتی که زبان انگلیسی، زبان مادری شما نیست و تصمیم دارید در آلمان به زبان انگلیسی تحصیل کنید، ملزم به شرکت در آزمون‌های زبان رایج مانند آیلتس یا تافل iBT برای اثبات مهارت های زبان انگلیسی خود هستید.

آلمان

اپلای برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

برای اپلای در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، اولین کلمه‌ای که باید با آن آشنا شوید hochschulzugangsberechtigung است که به HZB مخفف شده و به معنی “صلاحیت ورود به تحصیلات عالی” می‌باشد. مدرک کارشناسی که در کشور دیگری جز آلمان کسب شده باشد، معمولا به عنوان HZB مناسب برای پذیرش مقطع کارشناسی ارشد در آلمان مورد قبول قرار می‌گیرد؛ ولی مقررات اختصاصی آن بسته به دوره، موسسه و جایی که قبلا در آن تحصیل کرده‌اید متغیر است. اپلای کنندگان برخی از دوره‌های کارشناسی ارشد ملزم به این هستند که در زمینه‌های خاصی از تحصیل، حداقل میزان اعتباری را کسب کرده باشند. این شرایط توسط دپارتمانی تعیین می‌شود که برنامه تحصیلی را ارائه می‌دهد.

اپلیکیشن‌های دوره‌های کارشناسی ارشد یا باید مستقیما به دانشگاه ارائه شوند و یا از طریق پورتال آنلاین Uni Assist ارسال شوند. Uni Assist یک سرویس مرکزی است که اپلای کنندگان را غربال می‌کند و افرادی که همه شرایط لازم موسسات انتخابی را دارند را جهت ارزیابی بیش‌تر به مرحله بعدی هدایت می‌کند. همه دانشگاه‌های آلمان از این سرویس استفاده نمی‌کنند و تعدادی که از آن استفاده می‌کنند، ممکن است از اپلای کنندگان درخواست کنند که یک فرآیند جداگانه برای تکمیل اپلیکیشن خود را نیز انجام دهند.

مدارک خواسته شده و اپلیکیشن به وسیله هر موسسه به طور خاص تعیین می‌شوند؛ ولی معمولا از شما درخواست می‌شود که یک کپی رسمی از مدارک آکادمیک خود، یک عکس پاسپورت، یک کپی از پاسپورت خود و یک کپی از نتایج صلاحیت زبان را سابمیت کنید. ممکن است از شما هزینه‌ای تحت عنوان اپلیکیشن فی نیز دریافت شود.

چه زمانی اپلیکیشن خود را سابمیت کنید؟

در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان، دو بار در سال امکان اپلای برای درخواست پذیرش تحصیلی وجود دارد و شروع تحصیلات یا در نیمسال زمستان و یا در نیمسال تابستان است. نیمسال تابستان از ماه آوریل تا سپتامبر به طول می‌انجامد؛ نیمسال زمستان نیز از اکتبر تا مارس می‌باشد.

به طور کلی اپلیکیشن‌های مخصوص ثبت‌نام زمستان باید تا ۱۵ جولای و اپلیکیشن‌های ثبت‌نام تابستانی باید تا ۱۵ ژانویه ارسال شده باشند. با این حال، ددلاین‌ها بین موسسات و دانشگاه های مختلف می‌تواند متفاوت باشد و یک موسسه ممکن است برای هر برنامه آموزشی کارشناسی ارشد خود یک ددلاین مجزا اعلام کند؛ بنابراین لازم است تاریخ‌های مخصوص به دوره تحصیلی انتخابی خود را به دقت بررسی کنید. پیشنهاد می‌شود که حداقل ۶ هفته پیش از ددلاین، اپلیکیشن خود را سابمیت کنید و در صورتی که هرگونه اطلاعاتی مبهم است اطمینان یابید که زمان انتخابی شما اصلاح یا جابجا نشده است.

ویزاهای دانشجویی مختص تحصیل در آلمان

دانشجویان اهل کشورهای اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس، برای تحصیل در آلمان نیازی به ویزا ندارند. این دانشجویان تنها باید در بدو ورود به کشور آلمان در نزدیک‌ترین دفتر ثبت احوال، ثبت نام کنند تا اجازه اقامت بگیرند. این شرایط شامل حال دانشجویانی که اهل کشورهای استرالیا، ژاپن، کانادا، نیوزلند، کره جنوبی و آمریکا هستند نیز می‌شود. دانشجویان اهل آندورا، برزیل، السالوادور، هندوراس، موناکو، سان مارینو و تایوان نیز تا زمانی که قصد ندارند در دوره تحصیل خود در آلمان کار کنند می‌توانند این روش را در پیش گیرند.

دانشجویان سایر کشورها (شامل ایران) باید پیش از ورود به آلمان، در نزدیک‌ترین سفارت آلمان برای درخواست ویزا اپلای کنند. افرادی که در یک برنامه آموزشی پذیرش گرفته‌اند، می‌توانند برای ویزای دانشجویی اپلای کنند. گرفتن وقت سفارت و دریافت ویزا می‌تواند چندین ماه به طول بیانجامد؛ بنابراین بهتر است پس از دریافت پذیرش، هرچه زودتر برای ویزا اپلای کنید. از متقاضیان ویزا درخواست می‌شود پاسپورت معتبر، تاییدیه از دانشگاه آلمانی که به آن‌ها پذیرش تحصیلی داده است، بیمه سلامت و اثباتی برای این که سرمایه شما برای پرداخت هزینه‌های زندگی کافی است (یا هر روشی که با آن بتوانید نشان دهید هزینه تحصیل و زندگی شما در آلمان تامین می‌شود) را سابمیت کنند.

منبع: Top Universities

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*