صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left PTE left آیا آزمون PTE ساده تر از آزمون تافل است؟ + تفاوت های تافل و PTE

آیا آزمون PTE ساده تر از آزمون تافل است؟ + تفاوت های تافل و PTE

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

آزمون تافل و آزمون PTE دو آزمون بین‌المللی برای سنجش دانش زبان انگلیسی افراد هستند که به طور کلی، هر دو در سراسر جهان پذیرفته می‌شوند. البته مدرک آزمون تافل بیشتر در دانشگاه‌های آمریکا و مدرک آزمون PTE بیشتر در دانشگاه‌های انگلستان، کانادا و استرالیا پذیرفته می‌شود. برای شناخت ویژگی‌های هر دو آزمون لازم است فاکتورهای مختلفی را ارزیابی کنیم تا در نهایت به این سوال پاسخ بدهیم که آیا PTE ساده تر از تافل است یا خیر. با ما همراه باشید.

بررسی تفاوت های تافل و PTE و پاسخ به این سوال که کدام آزمون راحت‌تر است

برخی از افراد ساده بودن یک آزمون بین‌المللی را در ساده بودن سوالات آزمون خلاصه می‌کنند درحالی‌که ساده بودن یک آزمون را می‌توان با فاکتورهای مختلفی بررسی کرد. به عنوان مثال ممکن است یک متقاضی در آزمون کاغذی راحت‌تر به سوالات پاسخ بدهد و آزمون را ساده‌تر معرفی کند؛ درحالی‌که شخص دیگری با کامپیوتر بهتر بتواند پاسخگوی سوالات آزمون باشد. بنابراین برای بررسی ویژگی‌های دو آزمون زبان تافل و PTE ابتدا لازم است با هر دو آزمون آشنا شویم. در ادامه هر دو آزمون را معرفی می‌کنیم و با بررسی ویژگی‌های هر یک، درباره تفاوت تافل و PTE نیز صحبت می‌کنیم. پیش از مطالعه این مقاله می‌توانید با مراجعه به مطالب همه چیز درباره آزمون PTE و کدام دانشگاه ها مدرک آزمون PTE را می پذیرند؟، اطلاعات بیشتری درباره امتحان زبان PTE کسب کنید.

امتحان تافل چیست؟

تافل (TOEFL) مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language است که آزمون استانداردی برای سنجش غیرانگلیسی‌زبانان به شمار می‌رود. تافل را Education Testing Service که با ETS نیز شناخته می‌شود عرضه کرده و نمره آزمون تافل در مقیاس عدد ۰ تا ۱۲۰ بررسی می‌شود. آزمون TOEFL iBT چهار بخش ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ دارد و مطابق با آخرین تغییراتی که از ۲۶ جولای ۲۰۲۳ روی آزمون‌های تافل صورت گرفته، هر کدام به ترتیب ۳۵ دقیقه، ۳۶ دقیقه، ۱۶ دقیقه و ۲۹ دقیقه طول می‌کشند.

امتحان PTE چیست؟

PTE نیز مخفف Pearson Test of English است که توسط گروه Pearson PLC توسعه یافته و مهارت‌های خواندن، شنیدن، نوشتن و مکالمه زبان انگلیسی افراد را ارزیابی می‌کند. نمره آزمون PTE هم در مقیاس عدد ۱۰ تا ۹۰ نمره‌گذاری می‌شود. امتحان PTE سه بخش اسپیکینگ و رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ دارد که هر کدام به ترتیب ۵۴ تا ۶۷ دقیقه، ۲۹ تا ۳۰ دقیقه و ۳۰ تا ۴۳ دقیقه طول می‌کشند.

معرفی تفاوت تافل و PTE و بررسی ویژگی‌های هر آزمون

ویژگی‌ها و تفاوت تافل و PTE

آزمون‌های تافل و  PTE هر یک ویژگی‌های خود را دارند. در ادامه با این ویژگی و همچنین تفاوت‌های میان این دو آزمون بیشتر آشنا می‌شوید:

تفاوت تافل و PTE: میزان مقبولیت نزد دانشگاه‌ها

در مرحله اول به عنوان یک متقاضی اپلای تحصیلی باید دانشگاه و کشور مقصد خود را مشخص کنید و این موضوع را بررسی کنید که دانشگاه‌های مدنظرتان نمره و مدرک کدام آزمون را می‌پذیرند. دانشگاه به دانشگاه سیاست‌های پذیرش تحصیلی متفاوت است و این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است در دانشگاهی همه مدارک آزمون زبان انگلیسی را قبول نکنند. در حال حاضر مدرک تافل در بیشتر از ۱۶۰ کشور و نزد بیشتر از ۱۱هزار موسسه و دانشگاه پذیرفته شده است. همچنین بیشتر از ۲هزار مرکز آموزش عالی در دنیا در ۷۴ کشور مدرک زبان PTE را می‌پذیرند و این رقم هرساله رو به افزایش است.

تفاوت تافل و PTE: هدف از شرکت در آزمون

در مرحله دوم باید مشخص کنید که هدف شما از شرکت در آزمون چیست؟ مثلا اگر هدف شما از شرکت در آزمون کسب نمره است، پیشنهاد ما شرکت در آزمون PTE است. اما اگر هدفتان در آزمون زبان بهبود سطح دانش زبانی است بهتر است به شرکت در آزمون تافل فکر کنید.

تفاوت تافل و PTE: نمره‌دهی در هر دو آزمون

سیستم نمره‌دهی در تافل مقداری سخت‌تر از امتحان PTE است. به عنوان مثال در بخش رایتینگ تافل ۲ تسک وجود دارد که روی توانایی نوشتاری شما متمرکز است. مقاله‌ای که از شما انتظار می رود در هر دو بخش رایتینگ تافل بنویسید طولانی‌تر است. چنانچه متون مدنظر آزمون را به خوبی ننویسید ممکن است کل امتیاز این بخش را از دست بدهید. این در حالی است که در بخش رایتینگ PTE حداقل ۷ نوع سوال مطرح می‌شود و نمرات هر سوال روی دیگر سوالات بخش رایتینگ تاثیر نمی‌گذارد. با پاسخ غلط به یک سوال از بخش رایتینگ، تمامی نمره بخش رایتینگ را از دست نمی‌دهید و در مجموع برای کسب نمره بالاتر، آزمون PTE می‌تواند گزینه بهتری باشد.

تفاوت تافل و PTE: نحوه برگزاری آزمون‌ها

تکنولوژی را ترجیح می‌دهید یا ارتباط مستقیم با ممتحن؟ برخی از افراد ترجیح می‌دهند تمامی مدت زمان آزمون خود را با کامپیوتر بگذرانند و حتی به مراکز آزمون مراجعه نکنند. به این افراد توصیه می‌کنیم در آزمون‌های مبتنی بر کامپیوتر یا آنلاین شرکت کنند که کمترین ارتباط را با افراد داشته باشند. برخی دیگر از افراد اجتماعی‌تر بوده و ترجیحشان امتحان کاغذی و صحبت با مراقبان و ممتحان آزمون است. البته این نکته درباره آزمون‌های آنلاین وجود دارد که نیازی به مراجعه به مراکز آزمون ندارید و هر ساعتی از روز که تمایل داشته باشید می‌توانید در آزمون شرکت کنید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم ترجیح خود را مشخص کنید: مبتنی بر کامپیوتر یا کاغذی؟ آزمون در منزل یا مراجعه به مراکز آزمون؟

تفاوت تافل و PTE: زمان اعلام نتایج آزمون‌ها

در مرحله بعدی باید مدت زمان اعلام نتایج آزمون را بررسی کنید. نتیجه آزمون‌تان را ۲ روزه می‌خواهید یا ۱۰ روزه؟ بیشتر اوقات مدت زمان اعلام نتایج خیلی اهمیتی ندارد اما اگر برای ارسال نمره آزمونتان برای دانشگاه مقصد عجله دارید، لازم است به طور دقیق زمان اعلام نتایج آزمون را بدانید و برای ارسال نتیجه به دانشگاه برنامه‌ریزی کنید. به طور معمول برای دریافت نتایج آزمون PTE باید ۲ تا ۵ روز و برای دریافت نتایج آزمون تافل بین ۶ تا ۱۰ روز زمان درنظر بگیرید.

تفاوت تافل و PTE: هزینه آزمون‌ها

مرحله پنجم را به موضوع هزینه آزمون اختصاص می‌دهیم. وقتی صحبت از هزینه آزمون می‌شود افراد فقط به هزینه ثبت نام فکر می‌کنند، درحالی‌که هزینه‌های آزمون تنها هزینه ثبت نام نیست. هزینه‌های تغییر زمان و مرکز آزمون، هزینه‌های مربوط به کنسل کردن امتحان، هزینه اعتراض به نمرات و ارسال نمرات به دانشگاه‌ها و حتی هزینه‌های مربوط به سفر به کشورهای همسایه برای شرکت در آزمون از مهم‌ترین مواردی است که هنگام انتخاب و ثبت نام در یک امتحان باید آن‌ها را در نظر بگیرید.
هزینه شرکت در آزمون تافل اینترنتی ۲۶۵ دلار، هزینه ثبت نام با تاخیر تافل ۳۰۵ دلار، ریپورت نمرات به دانشگاه‌ها به ازای هر دانشگاه ۲۵ دلار، هزینه تغییر زمان یا مرکز (Reschedule) آزمون ۶٠ دلار، هزینه اعتراض به نمره آزمون تافل ۸۰ دلار به ازای هر یک از بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ و در نهایت ریفاند کنسلی آزمون ۵۰درصد از کل هزینه آزمون است.
هزینه شرکت در آزمون PTE بستگی به کشوری دارد که به عنوان مرکز آزمون انتخاب می‌کنید. درباره آزمون PTE از آنجا که این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود، لازم است به یکی از کشورهای همسایه برای شرکت در آن سفر کنید. به عنوان مثال اگر ترکیه را مرکز آزمون خود معرفی کنید، لازم است ۲۶۰۰ لیر بپردازید. هزینه ثبت نام در امارات متحده عربی، ۱۱۵۰ درهم است. هزینه تغییر زمان یا مرکز (Reschedule) آزمون پی تی ای بیشتر از ۷ روز مانده به امتحان، نیمی از هزینه آزمون و کمتر از ۷ روز مانده به روز امتحان، به اندازه کل هزینه آزمون است. هزینه اعتراض به نمره پی تی ای، ۵۰ دلار است که پیش از بررسی درخواستتان دریافت می‌شود. چنانچه اعتراض شما به‌جا نباشد و تغییری در نمره‌تان صورت نگیرد، هزینه‌ای مسترد نخواهد شد. ناگفته نماند ارسال نمرات امتحان PTE به ۷ دانشگاه رایگان است.

آزمون PTE ساده تر است یا آزمون تافل؟

برمی‌گردیم به سوال اصلی این مقاله؛ میان آزمون‌های تافل و PTE کدام‌یک آسان‌تر است؟ نظرات مختلفی وجود دارد که می‌توانند پاسخ مناسبی برای این سوال باشند اما همچنان به طور قطعی نمی‌توانیم بگوییم کدام آزمون ساده‌تر است. بسیاری از افراد ساده بودن یک آزمون را مستقیماً به آسان‌تر بودن سوالات آن مرتبط می‌دانند. برخی هم معتقدند از آنجا که PTE آزمونی است که نمره‌دهی آن توسط کامپیوتر انجام می‌گیرد، نسبت به دیگر انواع آزمون‌های زبان انگلیسی ساده‌تر است.
در نهایت راه دیگری نیز برای پاسخ به این سوال وجود دارد و آن هم دانلود نمونه سوالات هر آزمون است. خودتان هم می‌توانید با دانلود سوالات و پاسخگویی به سوالات هر یک از آزمون‌های تافل و PTE میزان سختی آن‌ها را بررسی کنید.

چگونه در آزمون PTE ثبت نام کنم؟

همان‌طور که می‌دانید آزمون PTE در ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت در این آزمون لازم است به کشورهای همسایه مانند ترکیه، عراق، آذربایجان و امارات سفر کنید. مبلغ هزینه ثبت نام در آزمون PTE نیز به کشوری که برای شرکت در آزمون سفر می‌کنید بستگی دارد و باید این مبلغ را با کردیت کارت‌ها پرداخت کنید. اگر به کارت‌های اعتباری بین‌المللی مانند مستر کارت، ویزا کارت یا پی پال دسترسی ندارید، تهران پیمنت در کنار شماست تا هزینه ثبت نام در آزمون PTE را برایتان در کمتر از ۳ ساعت پرداخت کند. برای این منظور می‌توانید به صفحه پرداخت هزینه ثبت نام آزمون PTE مراجعه کرده، در سمت چپ صفحه روی «ثبت سفارش» کلیک کنید، وارد پنل کاربری خود شوید و سفارش پرداخت هزینه امتحان PTE را ثبت کنید.

چنانچه پیش‌تر تجربه شرکت در آزمون PTE را داشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تجربه خود را از ثبت نام و شرکت در این آزمون از طریق بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

سحر مجاب هستم کنجکاو همیشگی دنیای محتوا و در تهران پیمنت درباره خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*