صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left ویتالیک بوترین خالق اتریوم کیست؟

ویتالیک بوترین خالق اتریوم کیست؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳

ویتالیک بوترین یکی از شخصیت‌های برجسته و موثر در دنیای فناوری بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده است. او در اوایل سال ۲۰۱۳ به همراه تیمی از توسعه‌دهندگان، نسخه اصلی اتریوم (Ethereum) را خلق کرد. شبکه اتریوم به‌عنوان یک شبکه متن‌باز (Open Source) و غیرمتمرکز توسط توسعه‌دهندگان متعدد در سراسر جهان نگهداری و هدایت می‌شود و رمز ارز آن یکی از رمز ارزهای بسیار ارزشمند در بازار ارز دیجیتال محسوب می‌شود. بنابراین، آشنایی با خالق آن ممکن است برای شما جالب به‌نظر برسد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با بیوگرافی خالق اتریوم بیشتر آشنا شویم.

عکس ویتالیک بوترین خالق اتریوم

درباره ویتالیک بوترین، خالق اتریوم

ویتالیک بوترین خالق ارز اتریوم و فردی با ذهن متفکر و خارق‌العاده در زمینه ارز دیجیتال است. او نویسنده و برنامه‌نویس بسیار باهوشی است که در سال ۲۰۱۱ وارد انجمن بیت‌کوین شد تا دنیای ارز دیجیتال را متحول کند. ویتالیک بوترین دورگه (روسی-کانادایی) در سال ۲۰۱۳ به‌مدت ۶ ماه دور دنیا سفر کرد تا با توسعه‌دهندگان بیت‌کوین صحبت کند، که در نتیجه این سفر، اتریوم را با تکرار کردن بر روی بلاک‌چین بیت‌کوین ساخت. اتریوم Ether (ETH) پلتفرمی عظیم است که از زمان خلق آن تا به امروز دنیای ارزهای دیجیتال را دگرگون ساخته و زمینه‌ساز تولد پروژه‌هایی بسیار بزرگ شده است!

ویتالیک بوترین و کودکی عجیب!

خالق اتریوم ۳۱ ژانویه ۱۹۹۴ در کشور روسیه متولد شد. او تا ۶ سالگی در این کشور زندگی می‌کرد، تا زمانی که خانواده او برای ایجاد موقعیت و فرصت‌های شغلی بهتر به کشور کانادا مهاجرت کردند. نابغه دورگه ما اینک در کشور کانادا شرایط زندگی بهتری داشت و زمانی که کلاس سوم ابتدایی بود، در برنامه‌ای برای استعدادهای درخشان انتخاب شد. معلم‌ها و دانش‌آموزان مدرسه، او را کودکی عجیب نامیدند؛ زیرا بسیار باهوش بود و در عین حال استعداد فراوانی در زمینه‌های ریاضیات و برنامه‌نویسی داشت. او به اقتصاد علاقه زیادی نشان می‌داد و همین موضوع باعث شد که در نوجوانی به شناخت بیت‌کوین و رمزارزها روی آورد.

یک نابغه ریاضی در مدرسه آبلارد (Abelard School) کانادا

ویتالیک را در مدرسه خصوصی آبلارد، نابغه ریاضی نام نهادند. این مدرسه، دیدگاه او را نسبت به آموزش تغییر داد و باعث شد که عطش ویتالیک برای یادگیری و دانش به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

ویتالیک با دورهمی‌های اجتماعی و رویدادهای فوق‌برنامه غریبه بود و علاوه بر تحصیل، بیشتر زمان را تنها در اتاقش به بازی World of Warcraft (WoW) می‌پرداخت. این بازی را از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۰ ادامه داد، اما به دلیل حذف یکی از مهارت‌های مهم جنگجوی موردعلاقه‌اش دیگر هیچوقت آن را ادامه نداد!

ترک دانشگاه توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، در سال ۲۰۱۱ درست زمانی که ۱۷ ساله بود، با بیت‌کوین آشنا شد. او در ابتدا به این رمز‌ارز مشکوک بود و نمی‌توانست متوجه شود که چگونه یک ارز، بدون پشتوانه فیزیکی می‌تواند ارزشمند باشد. با این حال، پس از گذشت مدتی مطالعه درباره آن، مجذوبش کرد. مجذوبیت او به‌گونه‌ای بود که دلش می‌خواست با دستیابی به برخی توکن‌ها به‌طور رسمی به این اقتصاد جدید و آزمایشی بپیوندد، اما نه از کامپیوتر مناسب برای استخراج بیت‌کوین برخوردار بود و نه پول کافی برای خرید بیت‌کوین داشت؛ بنابراین تصمیم گرفت که از طریق انجمن‌های مختلف در این زمینه کار خود را آغاز کند. در نهایت، بوترین شروع به نوشتن مقالات برای یک بلاگ کرد تا به‌ازای هرمقاله، ۵ بیت‌کوین دریافت کند.

افتتاح مجله بیت‌کوین توسط خالق رمز ارز اتریوم

پس از کسب مهارت‌های لازم و رشد در زمینه مقاله نویسی، ویتالیک بوترین مجله بیت‌کوین خود را با کمک میهای آلیسی، (یک رومانیایی علاقه‌مند به بیت‌کوین) در سال ۲۰۱۱ تاسیس کرد. با شروع به‌کار این مجله، ویتالین مجذوب بیت‌کوین شده بود و تمامی وقت خود را صرف نوشتن و کسب اطالاعات درباره بیت‌کوین می‌کرد، بنابراین تصمیم به ترک دانشگاه گرفت. این موضوع یکی از بزرگ‌ترین تصمیم‌هایی بود که سرنوشت ویتالیک را عوض کرد. با کنار گذاشتن دانشگاه، سفر ۶ ماهه او به سراسر جهان آغاز شد، که در نهایت امر به این نتیجه رسید: «ارزهای دیجیتال بیش از حد روی کاربردهای خاص متمرکزند و به اندازه کافی گسترده نیستند.»

ویتالیک بوترین پس از بررسی پروتکل‌هایی که پروژه‌ها از آن‌ها استفاده می‌کردند، متوجه شد که از طریق جایگزینی کارکردهای پروتکل‌ها با زبان برنامه‌نویسی تورینگ (Turing) امکان تعمیم دادن گسترده آنچه پروتکل‌ها انجام می‌دهند وجود دارد. در علوم کامپیوتر، زبان برنامه‌نویسی تورینگ در صورت وجود الگوریتم مناسب و میزان کافی زمان و حافظه، کامپیوتر را قادر به حل هر مسئله‌ای می‌کند.

اتریوم در سال ۲۰۱۴ متولد شد!

اواخر سال ۲۰۱۳، ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، ایده خود را در وایت پیپر (White Paper) توصیف کرد و آن را برای دوستان و همکاران خود فرستاد. در ابتدا، ایده اتریوم بیشتر در مورد ارز دیجیتال بود، که با گذشت زمان، دیدگاه تیم تغییر کرد و تا پایان ژانویه ۲۰۱۴، تیم خالق ارز اتریوم متوجه شد که ایجاد مخزن فایل غیرمتمرکز تا حدودی آسان است و تنها با چند خط کد می‌توانند زنده شوند.

پروژه اتریوم در ژانویه سال ۲۰۱۴ با تیم متخصصی به نام‌های ویتالیک بوترین، میهای آلیسی (Maihai Alysi)، آنتونی دی یوریو (Anthony Di Iorio)، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، جو لوبین (Joe Lubin) و گاوین وود (Gavin Wood) به‌طور عمومی به‌جهان معرفی شد. علاوه بر این، بوترین به‌عنوان خالق اتریوم در کنفرانس بیت‌کوین در میامی، پروژه اتریوم را معرفی کرد و چند ماه بعد، تیم تصمیم گرفت که عرضه اولیه (ICO) اتر را ارائه دهد.

تیم اتریوم بیش از ۳۱ هزار بیت‌کوین از فروش اتر جمع‌آوری کرد که در آن زمان حدود ۱۸ میلیون دلار بود. پس از آن، این تیم، بنیاد اتریوم را به‌عنوان موسسه‌ای غیرانتفاعی در سوئیس تاسیس کرد که وظیفه آن نظارت بر توسعه پلتفرم متن‌باز اتریوم است. به‌طور کلی، طراحی اتریوم بر پایه چند اصل، از جمله سادگی، عمومیت، ماژولار بودن، تطبیق‌پذیری موثر و به‌هنگام، عدم تبعیض و عدم سانسور شکل گرفت.

ارز دیجیتال و اتریوم.

ماجرای حمله دائو (DAO)

جدا از ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) و سایر موارد استفاده از اتریوم، این پلتفرم به کاربران امکان راه‌اندازی و اجرای پروژه‌های دائو (مخفف Decentralized Autonomous Organization به معنی «سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز» را می‌دهد. دائو بیش از ۱۵۰ میلیون دلار اتر از حدودا ۱۱۰۰۰ عضو خود جمع‌آوری کرد که البته به دلیل نقص‌هایی که در کدهای آن وجود داشت هک شد. به همین دلیل، خالق رمز ارز اتریوم از سافت فورک (Soft Fork) شبکه اتریوم حمایت کرد.

از سوی دیگر، فرد مهاجم به جامعه اتریوم نامه‌ای نوشت و در آن مطرح کرد که وجوه به‌صورت قانونی به دست آمده‌اند. او همچنین مطرح کرد که هر کسی تلاش کند موجودی اتر او را تصرف کند، با پیامدهای قانونی روبرو خواهد شد. در نتیجه این موضوع برای بازیابی ارزهای دزدیده‌شده که همه با آن موافق نبودند، هارد فورک‌ (Hard Fork) اتفاق افتاد. در نتیجه این اتفاق، شبکه به دو بلاک‌چین مجزا به نام‌های اتریوم و اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) تقسیم شد. اتریوم کلاسیک مربوط به گروهی بود که موافق با تغییر در بلاک‌چین نبودند.

موضوع هارد فورک بسیار بحث‌برانگیز شد زیرا یکی از مهم‌ترین اهداف بلاک‌چین‌ها مقاوم بودن در برابر سانسور و عدم ایجاد تغییر در بلاک‌چین بود. این وضعیت، چالش‌های فنی‌ را ایجاد کرد و پایه‌های اخلاقی و فلسفی تکنولوژی و همچنین، تاب‌آوری رهبر پروژه اتریوم را زیر سوال برد.

پروژه اتریوم ۲ در سال ۲۰۲۰ کلید خورد

خالق ارز اتریوم متوجه شد که این شبکه قربانی موفقیت خودش شده است و کارمزد تراکنش در این شبکه بسیار بالاست؛ به‌طوری‌ که یک کاربر معمولی برای تراکنش‌ها باید هزینه گزافی را پرداخت کند. به همین دلیل، ویتالیک بوترین تصمیم گرفت که روی چند بُعد از پلتفرم اتریوم مانند کارمزد و سرعت تراکنش و همچنین، قابلیت استفاده و مقیاس‌پذیری اتریوم کار کند.

بنابراین، پروژه اتریوم ۲ در سال ۲۰۲۰ شروع شد و تا سال ۲۰۲۲ دو مرحله آن به اتمام رسید. در نتیجه این دو مرحله، مکانیسم اجماع این پلتفرم از PoW به PoS تغییر یافت تا این شبکه از نظر مقیاس‌پذیری، امنیت و حتی سازگاری با محیط زیست، بهبود پیدا کند. با این حال، یک مرحله دیگر از این پروژه که شاردینگ (Sharding) نام دارد، همچنان در حال اجرا است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که ممکن است این پیشرفت‌ها در ترغیب افراد به خرید اتریوم بسیار موثر باشند.

ثروت خالق اتریوم در سال ۲۰۲۳

ثروت ویتالیک بوترین در سال ۲۰۲۳، بیش از ۶۰۰ میلیون دلار است که ۵۵۵ میلیون دلار آن از اتریوم است. نام ویتالیک بوترین در دنیای ارز دیجیتال، جایگاه به‌خصوصی دارد اما از آنجایی که ارزش سهام و قیمت اتریوم در این بازار دائما در نوسان است نمی‌توان برای ثروت خالق اتریوم یک رقم ثابت را اعلام کرد، زیرا دارایی ویتالیک بوترین عمدتا به شکل ارز دیجیتال است.

وضعیت کنونی ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین اینک در سنگاپور زندگی می‌کند. او هنوز به سختی مشغول به‌کار روی اختراع خود است. خالق اتریوم در تلاش است تا به‌صورت مستمر به رفع باگ‌های موجود در نسخه کنونی اتریوم و ارائه قابلیت‌های بیشتر در نسخه‌های بعدی آن بپردازد، تا پایداری، امنیت و کارایی شبکه را افزایش دهد.  

جایزه‌های دریافتی خالق اتریوم

خالق اتریوم ویتالیک بوترین یک نابغه در عرصه رمز ارز و برنامه‌نویسی است و جوایز متعددی را تا به این سن دریافت کرده است. از جمله جوایز و افتخارات او عبارتند از:

  • Thiel Fellowship, 2014
  • World Technology Award in the IT Software category, 2014
  • Fortune 40 under 40 list, 2016
  • Forbes 30 under 30 list, 2018
  • Fortune the ledger 40 under 40 list, 2018
  • University of Basel Honorary doctorate, 2018

دیدار ویتالیک بوترین با ولادیمیر پوتین

در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار ویتالیک بوترین در کشور زادگاهش، روسیه، در جمع افراد جامعه سخنرانی کرد. او در این سفر با ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور کشور روسیه) نیز دیدار کرد. اطلاعات دقیقی از این دیدار در دسترس نیست، اما گفته می‌شود که ویتالیک در مورد فرصت‌های تکنولوژیک روسیه صحبت کرده و پوتین را با جزئیات ایده اقتصاد دیجیتالی آشنا کرده است.

شبکه‌های اجتماعی ویتالیک بوترین

احتمالا دنبال کردن زندگی فردی مثل ویتالیک بوترین می‌تواند هیجان انگیز و در عین حال مفید باشد. بنابراین ما آدرس شبکه‌های اجتماعی او را با شما در میان می‌گذاریم.

چند نقل‌قول از خالق اتریوم

اکنون که با زندگینامه ویتالیک بوترین بیشتر آشنا شده‌اید، ممکن است برایتان جالب باشد که چند مورد از نقل‌قول‌های خالق اتریوم را بخوانید. در ادامه برخی از این نقل‌قول‌ها را مطرح کرده‌ایم.

  • «برای داشتن یک پایگاه داده غیرمتمرکز باید امنیت داشته باشید. برای اینکه امنیت داشته باشید، باید انگیزه داشته باشید.»
  • «به یاد می‌آورم که برای مدتی طولانی می‌دانستم که از برخی جهات غیرعادی هستم.»
  • «هر چقدر جامعه پیچیده‌تر می‌شود، تقلب از بسیاری جهات آسان‌تر می‌شود و کنترل یا حتی درک آن دشوارتر می‌شود.»
  • «مزیت اصلی تکنولوژی بلاک‌چین این است که قرار است ایمن‌تر باشد اما اعتماد کردن به تکنولوژی‌های جدید عموما دشوار است و این تناقضی است که واقعا نمی‌توان از آن اجتناب کرد.»
  • «انقلاب صنعتی برای اولین بار به ما اجازه داد که نیروی انسانی را با ماشین‌ها جایگزین کنیم.»
  • «اعتماد محصول ماست. ما مشکلی با لاک‌پشت بودن در رقابت نداریم.»
  • «مدت‌هاست که گفته‌ام رقابت بسیار زیادی در پروژه‌های ارز دیجیتال وجود دارد، در حالی که رقابت اصلی با دارایی سنتی است.»
  • «اگر می‌توانید یک توکن بسازید، اگر می‌توانید یک فرهنگ بسازید، پس شما می‌توانید دنیا را از نو بسازید.»

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، یک کارآفرین، نابغه تکنولوژی و مغز متفکر اتریوم محسوب می‌شود. او همان کسی است که دنیا به آن نیاز دارد زیرا ما انسان‌ها می‌خواهیم اقتصاد جهان را بهبود ببخشیم، از داده‌های خود محافظت کنیم و برای آینده آماده شویم. بسیاری از افراد همچنان فکر می‌کنند که ارز دیجیتال فریب است، اما افرادی مانند ویتالیک بوترین شخصیت‌هایی واقعی هستند و آنچه تولید می‌کنند فاصله زیادی با فریب دارد. به‌همین دلیل است که بسیاری از افراد به سرمایه‌گذاری در این بازار و خرید و فروش اتریوم علاقه‌مندند. این افراد از پتانسیل این بازار برای رشد، به‌خوبی آگاه هستند.

من جزء کسانی هستم که شغلی مرتبط با علاقه‌ام دارم. شغل و علاقه من نویسندگی است. اوقات فراغتم را با خواندن کتاب پر می‌کنم و دنیای تکنولوژی برایم جذاب است.
هدفم در تهران پیمنت، ارائه محتوای ارزشمند است تا به شما برای رسیدن به اهدافتان کمک کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*