صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left عمومی ویزا و سفارت left همه چیز در رابطه با ویزای تحصیلی (پروسه اخذ ویزا)

همه چیز در رابطه با ویزای تحصیلی (پروسه اخذ ویزا)

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

سوالی که اکثر متقاضیان مهاجرت به خارج از کشور از طریق تحصیل می‌پرسند، نحوه اخذ ویزای تحصیلی و پروسه اخذ ویزاست. اولین قدمی که می‌توانید در جهت اخذ اپلای تحصیلی بردارید، کسب اطلاعات صحیح، دقیق و کافی است. بنابراین ما هم در این مطلب قصد داریم درباره نحوه اخذ ویزای تحصیلی بیشتر صحبت کنیم.

ویزای تحصیلی چیست؟

ویزای تحصیلی (Student Visa) یا ویزای دانشجویی، سندی است که به شما اجازه می‌دهد تا در یکی از برنامه‌های تحصیلی یک کشور خارجی تحصیل کنید. ویزاهای تحصیلی عموما برای اهداف کوتاه‌مدت صادر می‌شوند و هنگامی می‌توانید برای این نوع از ویزا اقدام کنید که از یک مرکز آموزش عالی، پذیرش تحصیلی گرفته باشید. در صورت اخذ ویزای تحصیلی و اطمینان از عدم لغو ویزا، باید قوانین ویزای دانشجویی زیر را رعایت کنید:

  1. تنها می‌توانید به صورت پاره‌وقت در مشاغل مشخصی مشغول به کار شوید. محدودیت ساعت مشاغل نیمه‌وقت معمولا ۲۰ ساعت در هفته است.
  2. شما به جز در موارد ضروری، موظف به حضور در تمامی کلاس‌های درسی خود هستید.
  3. اگر بورسیه تحصیلی دارید، می‌بایست حداقل نمره معدل (GPA) مناسبی کسب کنید.
  4. شما نمی‌توانید پس از انقضای ویزای تحصیلی خود در کشور مقصد بمانید.
  5. شما نمی‌توانید با ویزای تحصیلی برای اقامت دائم اقدام کنید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی

شرایط عمومی اخذ پذیرش و اپلای تحصیلی یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور به صورت زیر است:

  • توانایی در پرداخت هزینه‌های تحصیل و همچنین هزینه‌های مربوط به سکونت و زندگی در خارج از کشور
  • ارائه مدرک معتبر زبان، شرکت در آزمون‌های بین‌المللی لازم مانند GRE و IMAT و همچنین شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه
  • نداشتن گپ تحصیلی (به فاصله میان اتمام مقطع تحصیلی پیشین و زمانی که برای اپلای تحصیلی درخواست می‌دهید، گپ تحصیلی می‌گویند. این فاصله نباید زیاد باشد یا اگر چنین فاصله‌ای میان آخرین مقطع تحصیلی شما و هنگامی که برای اپلای اقدام می‌کنید وجود دارد، لازم است این گپ تحصیلی را با یادگیری زبان و مهارت‌های تخصصی، فعالیت اقتصادی و مواردی از این دست و مرتبط با رشته تحصیلی‌تان پر کنید)
  • ارائه امتیازهای مشخصی همچون ارائه سابقه کاری مربوط با رشته‌ تحصیلی مورد نظر

مراحل اخذ ویزای دانشجویی

اخذ ویزای تحصیلی را می‌توانیم در چند مرحله خلاصه کنیم. مراحل اخذ ویزای دانشجویی به شرح زیر است:

اقدام برای برنامه تحصیلی

برای اخذ ویزای دانشجویی ابتدا لازم است در یک برنامه معتبر تحصیلی ثبت نام کنید. بنابراین، پیش از اقدام برای ویزای تخصیلی باید از دانشگاه، ادمیشن لتر (Admission Letter) دریافت کنید.

جمع‌آوری مدارک

برای درخواست ویزا و مراجعه به سفارت نیاز به ارائه مدارک مختلف خواهید داشت. نکته مهم هنگام جمع‌آوری مدارک این است که حتما باید آن‌ها را برای ترجمه رسمی به دارالترجمه بدهید و همچنین از تکمیل بودن مدارک خود اطمینان حاصل کنید. در سایت سفارت هر کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید، تمام مدارک مورد نیاز ذکر می‌شود.

پرداخت هزینه ویزا و تعیین وقت سفارت

در این مرحله لازم است به سایت سفارت کشور مقصد خود مراجعه کرده و برای ویزای مورد نظر خود درخواست دهید. به این منظور باید فرم درخواست یا اپلیکیشن ویزای دانشجویی را پر کرده و به همراه مدارک ذکر شده در سایت، بارگذاری کنید. پس از این مرحله نوبت به پرداخت هزینه ویزا می‌رسد. با پرداخت هزینه ویزا به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که می‌توانید وقت مصاحبه خود را در سفارت‌خانه تعیین کنید.

شرکت در مصاحبه

در نهایت با طی کردن تمامی مراحل، باید در روز تعیین شده در مصاحبه شرکت کنید. در این مرحله پیشنهاد می‌کنیم مطمئن شوید که روز مصاحبه را فراموش نمی‌کنید چون امکان تعیین وقت تنها در صورتی ممکن است که تمامی مراحل را از ابتدا طی کنید. ضمن اینکه هزینه پرداخت ویزا قابل استرداد نیست و باید دوباره آن را بپردازید. چنانچه امکان شرکت در جلسه مصاحبه را نداشته باشید، لازم است چند روز پیش از روز مصاحبه، به وبسایت کنسولگری مراجعه کرده و وقت سفارت خود را تغییر دهید.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی

فهرست مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، بنابراین می‌توانیم مدارک عمومی لازم برای اخذ ویزای دانشجویی را به شما معرفی کنیم. فراموش نکنید هنگام اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی باید قوانین ذکر شده در سایت دانشگاه و همچنین سفارت کشور موردنظرتان را مطالعه کنید تا به صورت دقیق مدارک لازم را گردآوری کنید. مدارک لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی به شرح زیر است:

پاسپورت معتبر

اولین مدرکی که هنگام سفر و اعطای ویزا از شما درخواست می‌کنند، پاسپورت معتبر است. اعتبار پاسپورت در کشورهای مختلف ممکن است تفاوت داشته باشد. به عنوان مثال برخی از کشورها پاسپورت شما را تا انتهای ویزای تحصیلی صادر می‌کنند. نکته مهم هنگام درخواست ویزا این است که اگر گذرنامه منقضی شده داشته باشید، لازم است پاسپورت قدیمی خود را به همراه پاسپورت معتبر خود به سفارت ارائه کنید. ضمن اینکه گذرنامه شما باید حتما حداقل دو صفحه خالی جهت مهر ویزای تحصیلی داشته باشد.

ارائه مدرک پذیرش تحصیلی

هنگام ارائه مدارک، لازم است نامه پذیرش تحصیلی (ادمیشن لتر) خود را نیز ضمیمه پرونده کنید.

ارائه مدارک شناسایی

از جمله مدارک مهمی که باید به سفارت ارائه دهید، مدارک شناسایی است. شناسنامه شما به همراه ترجمه رسمی و ۲ رونوشت (کپی) از آن هنگام ارائه به سفارت الزامی است.

ترجمه مدارک تحصیلی پیشین

علاوه‌بر مدارک شناسایی، ارائه مدارک تحصیلی پیشین مانند دیپلم، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد (هر کدام درصورت وجود) الزامی است. مدارک تحصیلی پیشین شما باید ترجمه شوند و به همراه دیگر مدارک آن‌ها را ضمیمه پرونده کنید. زمان ترجمه مدارک تحصیلی به این نکته توجه کنید که ممکن است زبان رسمی کشور مقصد شما انگلیسی نباشد؛ بنابراین ابتدا در این‌باره اطلاعات کافی کسب کنید، سپس مدارک را به زبان موردنظر ترجمه کنید.

ارائه فرم اپلیکیشن ویزا

هنگام ارسال مدارک برای سفارت و درخواست اخذ ویزای تحصیلی، باید فرم اپلیکیشن ویزا را تکمیل کنید و به همراه دیگر مدارک برای سفارت ارسال کنید.

ارائه اثبات تمکن مالی

برای صدور ویزای تحصیلی نیاز دارید ثابت کنید که توانایی مالی کافی برای زندگی و تحصیل در کشور مقصد را دارید. گردش حساب بانکی و ارائه سند دارایی‌هایی همچون زمین و ملک از جمله روش‌هایی هستند که برای اثبات تمکن مالی استفاده می‌شوند. راه دیگری نیز برای اثبات تمکن مالی و اخذ ویزای دانشجویی وجود دارد و آن هم این است که یکی از بستگان شما در کشور مقصد بتواند در کل مدت زمان تحصیل شما را پشتیبانی کند.

ارائه انگیزه نامه

انگیزه نامه (SOP) هدف و انگیزه شما را جهت تحصیل در کشور مقصد نشان می‌دهد. در انگیزه نامه لازم است پیشینه تحصیلی خود را به همراه هدفتان از تحصیل در کشور مقصد، حرفه‌ها، مهارت‌ها و تخصص‌هایی را که آموخته‌اید ذکر کنید. نگارش یک انگیزه‌نامه قوی در اخذ ویزای تحصیلی بسیار موثر عمل می‌کند.

رزومه یا CV

در رزومه یا CV لازم است طی یک متن، به طور خلاصه درباره نحوه زندگی خود از کودکی تا زمانی که برای ویزای تحصیلی درخواست می‌دهید صحبت کنید. در متن رزومه باید به عموم فعالیت‌های خود مانند فعالیت‌های تحصیلی، شغلی و اجتماعی و همچنین تخصص‌ها و مهارت‌هایی کسب کرده‌اید اشاره کنید.

ارائه مدرک زبان معتبر

مدرک مهم دیگری که هنگام اپلای تحصیلی لازم است ارائه دهید مدرک زبان معتبر است. مدرک زبان شما بسته به کشور مقصد می‌تواند انگلیسی یا هر زبان رسمی دیگری باشد. مدارک معتبر برای زبان انگلیسی معمولا تافل، آیلتس و PTE است. آگاهی از تفاوت های تافل، آیلتس، PTE و دولینگو می‌تواند به شما در انتخاب بهترین آزمون زبان کمک بیشتری کند. چنانچه در کشوری غیر انگلیسی زبان قصد تحصیل دارید، لازم است شرکت در آزمون زبان معتبر برای زبان رسمی کشور مقصد را مدنظر قرار بدهید.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی

هزینه اخذ ویزای دانشجویی بسته به امور اداری و همچنین کشور مقصد موردنظر شما از ۱۶۰ تا حدود ۱۶۰۰ دلار متفاوت است. برخی از کشورها نیز ممکن است از دریافت بخشی از هزینه ویزای دانشجویی صرف نظر کنند. البته هزینه ویزای دانشجویی محدود به این مقدار نیست و بسته به محل سکونت، نوع دانشگاه، رشته موردنظر، مدت زمان دوره تحصیل و بورسیه‌های تحصیلی احتمالی، هزینه‌های متفاوتی لازم است پرداخت کنید.

ویزای دانشجویی شینگن چیست؟

منطقه شنگن بخشی در اروپاست که شامل ۲۶ کشور بوده و تمامی محدودیت‌های مرزی میان این کشورها لغو شده است. بنابراین اتباع کشورهای عضو شنگن می‌توانند بدون نیاز به پاسپورت در این منطقه سفر کنند. افراد خارجی البته نیاز به اخذ ویزای شینگن برای سفر به این کشورها دارند. یکی از ویزاهایی که در منطقه شنگن صادر می‌شود، ویزای تحصیلی شینگن است.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اخذ این ویزای تحصیلی این است که با اخذ این ویزا به راحتی می‌توانید میان کشورهای عضو شنگن تردد کنید. این موضوع برای افرادی که به علت دیدار خانواده و دوستان، انجام کارهای پژوهشی و فعالیت‌های اقتصادی لازم است در کشورهای عضو شنگن در تردد باشند، اهمیت زیادی دارد. شهروندان کشورهایی که عضو شنگن نیستند، می‌توانند با داشتن نامه پذیرش تحصیلی یا دعوتنامه‌ای از یک دانشگاه در منطقه شنگن برای اخذ ویزای تحصیلی شنگن درخواست دهند.

اعتبار ویزای دانشجویی شینگن

اعتبار ویزای کوتاه‌مدت شنگن معمولا تا ۳ ماه در یک بازه زمانی ۶ ماهه است. البته اگر دانشجویی بتواند ویزای تحصیلی شنگن (ویزای نوع D) دریافت کند، به اندازه طول تحصیل خود، ویزایش اعتبار دارد.

نحوه درخواست ویزای تحصیلی شینگن

برای درخواست ویزای تحصیلی شنگن چه باید کرد؟ در مرحله اول باید کشوری که قصد دارید بیشترین زمان را در آن بگذرانید انتخاب کنید. پس از انتخاب کشور مقصد لازم است از طریق کنسولگری آن کشور اقدام کنید. زمان مناسب اخذ ویزای شنگن را باتوجه به ترم تحصیلی خود مشخص کرده و پس از مراجعه به سفارت (حضوری یا آنلاین از طریق وبسایت) تحصیل را به عنوان هدفتان از سفر اعلام کنید.

در مرحله بعد لازم است فرم درخواست ویزای کوتاه‌مدت را پر کنید و مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی شینگن را جمع‌آوری کنید. پس از گردآوری مدارک و ارسال فرم درخواست ویزا، یک وقت مصاحبه تنظیم می‌کنید و در جلسه مصاحبه حاضر می‌شوید. پس از جلسه نیز باید منتظر پاسخ درخواست ویزای شنگن بمانید.

پرداخت هزینه‌های ویزای تحصیلی با تهران پیمنت

پرداخت هزینه‌های مرتبط با اخذ ویزای تحصیلی با مستر کارت، ویزا کارت و پی پال انجام می‌شود. چنانچه به کارت‌های اعتباری بین‌المللی دسترسی دارید می‌توانید این هزینه‌ها را پرداخت کنید. اگر دسترسی به کردیت کارت‌ها برایتان ممکن نیست، می‌توانید پرداخت هزینه‌های مربوط به اخذ ویزای تحصیلی را به تهران پیمنت بسپارید. پرداخت هزینه‌های ویزای تحصیلی، هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه‌، هزینه دیپازیت فی و همچنین پرداخت هزینه‌های مربوط به سفارت در تهران پیمنت حداکثر سه ساعته و با کارمزد پایین صورت می‌گیرد.

سحر مجاب هستم کنجکاو همیشگی دنیای محتوا و در تهران پیمنت درباره خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*