صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left GRE left آزمون GRE چیست؟

آزمون GRE چیست؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

یکی از مواردی که دانشجویان در پروسه اپلای برای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا ممکن است با آن مواجه شوند، ارائه نمره آزمون زبان انگلیسی GRE است. آزمون جی آر ای در ۲ نسخه آزمون GRE General و آزمون GRE Subject ارائه می‌شود که نسخه Subject آن فقط برای برخی رشته‌های خاص وجود دارد. در این مقاله با ارائه مطالبی در قالب پرسش و پاسخ، نگاهی جامع به آزمون GRE General می‌اندازیم و توضیحات کاملی پیرامون آن بیان می‌کنیم.

آزمون GRE چیست و از چند بخش تشکیل شده است؟

آزمون GRE یکی از آزمون‌های بین المللی است و در واقع آزمون سنجش مهارت‌های درک واژگان، نوشتار تحلیلی و تفکر انتقادی (Critical Thinking) به زبان انگلیسی است و نام آن از مخفف کلمات Graduate Record Examinations می‌آید. از آنجا که این آزمون از پیش نیازهای پذیرش برای مقطع ارشد و دکترا در بسیاری از دانشگاه‌ های جهان و به ویژه آمریکا می‌باشد، به آزمون پذیرش (Admission) نیز معروف است. آزمون gre را موسسه ETS در سال ۱۹۴۹ طراحی کرده است و امروزه به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود.

آزمون GRE General از سه قسمت اصلی درک واژگان (Verbal Reasoning)، ریاضیات (Quantitative Reasoning) و نوشتار تحلیلی (Analytical Writing) تشکیل شده است. هر قسمت نیز خود در برگیرنده‌ دو سری سوال است و در مجموع شامل شش سری سوال می‌شود. تعداد سوالات هر بخش (بجز Writing) 20 سوال است.

همچنین یک سری سوال ۲۰ تایی با عنوان بخش تجربی (Experimental Section) نیز وجود دارد. علی‌رغم اینکه نمره این بخش محاسبه نمی‌شود، اما برای متقاضی غیر قابل تشخیص است و همانند بخش‌های دارای نمره در آزمون ارائه می‌گردد.

نمره آزمون GRE به چه صورت است؟

نمره آزمون GRE بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح و با در نظر گرفتن دشواری سوالات هر کدام از بخش‌های درک واژگان و ریاضیات انجام می‌‌شود. ابتدا نمرات خام هر بخش بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح محاسبه شده، سپس در فرآیندی به نام معادل‌سازی (Equating) به مقیاس نمره ۱۷۰-۱۳۰ تبدیل می‌شود.

ارزیابی نمره بخش نگارش تحلیلی بر مبنای کیفیت پاسخی است که در قالب نگارش یک مقاله می‌دهید. نمره این بخش میانگین نمرات دو مقاله نوشته شده شما است. میانگین نمرات اخذ شده، از ۶-۰ در کارنامه درج می‌شود. در جدول زیر مقیاس نمرات را می‌توانید مشاهده کنید.

بخش‌های آزموننمره
Verbal Reasoning۱۳۰-۱۷۰
Quantitative Reasoning۱۳۰-۱۷۰
Analytical Writing۰-۶

 

ساختار قسمت درک واژگان یا وربال (Verbal Reasoning) آزمون GRE General چگونه است؟

قسمت درک واژگان (Verbal Reasoning) امتحان GRE در برگیرنده­‌ ۲ بخش است که هر بخش شامل ۲۰ سوال تستی است. این بخش شامل ۱۰ سوال درک مطلب (Reading Comprehension)، ۶ سوال تکمیل متن (Text Completion) و ۴ سوال Sentence Equivalence می‌باشد. مدت زمان در نظر گرفته شده برای پاسخ دادن به سوالات هر بخش ۳۰ دقیقه و در مجموع ۱ ساعت زمان برای پاسخ‌گویی به سوالات این بخش در نظر گرفته شده است. هدف از طراحی این قسمت، ارزیابی مهارت آزمون دهنده در تجزیه و تحلیل متن به همراه خوانش انتقادی، درک منطقی و توانایی تجزیه و تحلیل ارتباط بین کلمه­‌ها و محتوای مطالب ارائه شده است. در واقع بخش درک مطلب، استدلال انتقادی و کاربرد واژگان را ارزیابی می‌کند. نمره بخش درک واژگان آزمون GRE جنرال در بازه ۱۳۰ تا ۱۷۰ محاسبه می‌شود. با جست‌وجوی سوالات وربال (Verbal Reasoning) آزمون GRE و سوالات Sentence Equivalence آزمون GRE با نمونه سوالات این بخش‌ها آشنا شوید.

ساختار سوالات ریاضی آزمون GRE General چگونه است؟

بخش‌های ریاضی آزمون GRE جنرال دانش و مهارت‌های اولیه استدلال ریاضی در سطح دبیرستان را ارزیابی می‌کنند. نمره آزمون ریاضی در مقیاس ۱۳۰ تا ۱۷۰ محاسبه می‌شود. در یک آزمون عادی، هر یک از بخش‌های ریاضی شامل ۲۰ سوال هستند که باید در عرض ۳۵ دقیقه پاسخ داده شوند. مهارت‌های مورد سوال از حوزه‌‌های حساب، هندسه، جبر و تحلیل داده‌های ریاضی است. هر یک از بخش‌های ریاضی حدودا از ۸ سوال محاسباتی، ۹ سوال حل مسئله و ۳ سوال تفسیر داده‌ها تشکیل می‌شود. همان‌طور که ذکر شد، دانش ریاضی در سطح دبیرستان برای این بخش آزمون کافی است. عموما دانشجویان فنی و مهندسی و علوم پایه درکسب نمره خوب در این قسمت دچار مشکل نمی‌گردند، اما دانشجویان علوم انسانی باید وقت و زمان بیشتری برای آمادگی در این بخش صرف کنند. برای این منظور می‌توانید نمونه سوالات ریاضیات GRE را مطالعه کنید.

آزمون GRE - آزمون gre general - امتحان GRE

ساختار قسمت رایتینگ (Analytical Writing) آزمون gre چگونه است؟

سوالات بخش نگارش تحلیلی (Analytical Writing) آزمون جی آر ای، مهارت­‌های تفکر انتقادی و نوشتار تحلیلی شما را می‌­سنجد. این بخش شامل ۲ تسک نوشتاری است. تسک اول بر مبنای تحلیل یک موضوع (Issue Task) و تسک دوم بر مبنای تحلیل یک بحث (Argument Task) باید نوشته شود. برای نوشتن  هر کدام از این تسک‌ها، ۳۰ دقیقه و در مجموع ۱ ساعت فرصت خواهید داشت.

موضوعات مربوط به این دو تسک نوشتاری از مجموعه سوالاتی انتخاب می‌گردند که شما می‌توانید در وب سایت ETS با عنوان نمونه سوالات Issue Task جی آر ای و نمونه سوالات Argument Task آزمون gre به آنها دست پیدا کنید.

آزمون GRE جنرال به دنبال سنجش چه مهارت هایی در زبان انگلیسی است؟

توجه داشته باشید که معیارهای ارزیابی در آزمون GRE General با آزمونی مانند آزمون تافل iBT تفاوت‌های زیادی دارد به طور مثال تجربه نشان داده است که شخصی با داشتن نمره تافل ۱۰۰ و بالاتر، نتواسته نمره‌ خوبی در دو قسمت درک واژگان و Analytical Writing در آزمون جی آر ای جنرال کسب کند. این مطلب نشان از تفاوت‌های سنجش مهارت زبان انگلیسی شما در این دو آزمون دارد.

چه افرادی باید در آزمون GRE General شرکت کنند؟

اکثرا متقاضیانی که در صدد ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکترا در دانشگاه‌ های آمریکا هستند، باید در آزمون GRE General شرکت کنند. همچنین نمره این آزمون در پنل‌های پذیرش و بورسیه تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مکمل مدارکی نظیر ریز نمرات دوره کارشناسی، توصیه نامه‌ استادان، رزومه علمی و سایر مدارک فارغ‌التحصیلی است. باید این نکته را نیز متذکر شد که دانشگاه‌ های آمریکا شیوه‌های بسیار زیادی را در جهت استفاده از نمره آزمون جی آر ای به کار می‌برند، در برخی دانشگاه‌ها نتایج آزمون GRE در فرآیند پذیرش (Admission) تشریفاتی است، در حالی که در برخی موسسات پژوهشی و دانشگاهی نتایج آزمون یکی از مهم‌ترین و اساسی‌تر‌ین بخش‌ها در فرآیند پذیرش است.

برای ثبت‌ نام آزمون GRE چه زمانی اقدام کنیم؟

این موضوع کاملا بستگی به زمان ددلاین‌های دانشگاه مورد نظر شما دارد. چنان که می‌دانید ددلاین‌ دانشگاه‌ ها کاملا متفاوت است، در نتیجه با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه مورد نظرتان، اطلاعات مربوط به ددلاین آن دانشگاه را استخراج کنید. توصیه ما این است که با فاصله چند ماه از ددلاین برای ثبت نام آزمون gre اقدام کنید تا اگر در آزمون اول نمره مطلوب را کسب نکردید، فرصت زمانی مناسبی برای شرکت مجدد در آزمون را داشته باشید.

ریپورت نمره آزمون gre چه مدت بعد از آزمون انجام می‌شود؟

گزارش نمره (Report) آزمون GRE General بین ۱۰ تا ۱۵ روز بعد از آزمون انجام می‌گیرد. در نظر داشته باشید، زمانی که نتیجه آزمون شما اعلام می‌گردد، از سوی ETS ایمیلی نیز مبنی بر اعلام نتیجه و ریپورت نمره آزمون برای شما فرستاده می‌شود.

آزمون جی آر ای - امتحان آنلاین GRE

مدت اعتبار نمره آزمون GRE General چقدر است؟

براساس اطلاعات مندرج در وب سایت ETS از تاریخ ۱ جولای ۲۰۱۶ ، نمرات آزمون جی آر ای برای مدت ۵ سال پس از تاریخ آزمون در دسترس آزمون دهندگان است و معتبر می‌باشد. برای مثال، نمراتی که برای آزمون ۳ جولای ۲۰۲۰ اعلام می‌شود، تا تاریخ ۲ جولای ۲۰۲۵ قابل ریپورت است.

مفهوم Percentage در نمره آزمون GRE جنرال چیست؟

Percentage در کارنامه آزمون جی آر ای درج می‌گردد و تصویری از نمرات آزمون شما به افرادی ارائه می‌دهد که مدارکی نظیر رزومه، نمره تافل و دیگر مدارک برای پذیرش در دانشگاه را بررسی می‌کنند. به عنوان مثال اگر نمره‌ Verbal Reasoning شما ۱۶۵ شود، Percentage نشان می‌دهد نمره این بخش شما، از چند درصد افراد شرکت کننده بهتر بوده است. اگر Percentage نمره ۱۶۵، ۹۶% باشد به این معنی است که عملکرد شما از ۹۶ درصد افراد شرکت کننده بهتر بوده است.

هزینه آزمون GRE چقدر است؟

هزینه ثبت نام آزمون General General برابر با ۲۲۰ دلار و هزینه ثبت نام آزمون Subject برابر با ۱۵۰ دلار امریکا است.

از کدام منابع آزمون GRE استفاده کنیم؟

با مراجعه به وب‌سایت ETS و مطالعه صفحات مربوط به این آزمون، با منابع دست اول و معتبر معرفی شده از سوی ETS  مواجه می‌شوید. این منابع کمک چشم‌گیری به شما در جهت پشت سر گذاشتن موفق آزمون و کسب نمره مناسب دارند. یکی از بهترین منابع gre که می‌توانید از وب‌سایت ETS دانلود کنید، نرم افزاری با نام PowerPrep است. این نرم افزار در برگیرنده‌ دو آزمون است که کاملا مشابه آزمون جی آر ای جنرال است.

برای آمادگی بهتر در قسمت Quantitative Reasoning می‌توانید از ویدیو‌های معرفی شده در سایت ETS که برای این بخش در نظر گرفته شده است، استفاده کنید. همچنین کتاب GRE Math Bible یکی از بهترین منابع جهت آمادگی در بخش Quantitative Reasoning است.

برای قسمت Verbal Reasoning نیز از کتاب چند جلدی Official GRE Verbal Reasoning Practice Questions می‌توانید بهره ببرید. کتاب ACE The GRE Writing Assessment جهت آمادگی بهتر برای قسمت Analytical Writing توصیه می‌گردد.

در آخر به این نکته توجه داشته باشید که در آزمون آنلاین GRE General می‌بایست از واژه پرداز مخصوص آزمون استفاده کنید که این واژه پرداز با برنامه‌ای مثل Word متفاوت است و امکاناتی مثل اصلاح املای لغات را ندارد. به همین جهت به متقاضیان آزمون GRE General توصیه می‌شود هنگام مطالعه و تمرین‌ در منزل برای Analytical Writing، به جای نرم افزار Word از واژه پرداز WordPad یا Notepad که مجهز به Error Correction نیست، استفاده کنند.

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

ناشناس

۱۳۹۸/۰۶/۰۲

عالی بود. مرسی

میلاد

۱۳۹۷/۰۵/۱۷

خیلی ممنون از شما بابت مطالب مفیدتون

تهران پیمنت

۱۳۹۷/۰۵/۱۷

سلام، از شما متشکریم.

ناشناس

۱۳۹۶/۰۷/۲۷

جامع ترین، کاملترین مقاله ای که در خصوص GRE به فارسی پیدا کردم با کلی لینک به جاهای خوب ets برای خوندن. ممنون از دوستی که این مطلب حرفه ای نوشته و ممنون از تهران پیمنت که چنین مطلبی منتشر کرده موفق باشید

شایان

۱۳۹۵/۱۰/۲۴

بسیار جامع و عالی بود.با تشکر از شما

تهران پیمنت

۱۳۹۵/۱۰/۲۴

با سلام خوشحالیم که برای شما مفید بوده است.