صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left آمریکا left مسیری که برای گرفتن فاند دستیار پژوهشی (RA) طی کردم
سعید در آمریکا

مسیری که برای گرفتن فاند دستیار پژوهشی (RA) طی کردم

به‌روزرسانی: ۱۴۰۳/۰۱/۲۸

سعید هستم. در سال ۲۰۲۱ موفق به گرفتن فاند دستیار پژوهشی از دانشگاه لیهای پنسیلوانیا شدم. ۲۶ سال دارم و در حال گذارندن دوره PHD مهندسی زیستی هستم.

مکاتبه با استاد برای اپلای

+ در کدام دانشگاه درس خواندید؟ چه رشته‌ای؟ معدلتان چند بود؟
– من در دانشگاه شریف کارشناسی مهندسی شیمی خواندم. معدل ترم‌های اولم ۱۵.۰۲ بود. معدل ترم‌های آخر را به ۱۷ رساندم.

+ از کی به فکر اپلای بودید؟
– از یک سال قبل از فارغ‌التحصیلی، بعد از ترم ششم. تصمیم گرفتم برای ترم ۷ و ۸ و ۹ نمره‌های بالایی بگیرم و تقریبا توانستم معدلم را به حد خوبی برسانم. ترم ۸ هم برای آزمون تافل و کلاس زبان ثبت‌نام کردم.

+ چطور دانشگاه موردنظرتان را انتخاب کردید؟
– نمی‌توانم بگویم من یک دانشگاه خاص را انتخاب کردم چون با توجه به رشته و حوزه‌ پژوهشی، لیستی از دانشگاه‌ها و استادهای مرتبط تهیه کرده بودم. این لیست را با کمک سایت usnews نوشتم.
دانشگاه و سایت استادها را بررسی می‌کردم و اگر از آن حوزه کاری خوشم می‌آمد یا تجربه‌ تحقیق در آن زمینه را داشتم یا به هر طریق می‌توانستم ارتباطی بین رشته خودم و آن بخش پیدا کنم، سعی می‌کردم ایمیل بزنم و ارتباط بگیرم. در ایمیل، سوابق خودم را با درنظر گرفتن آن حوزه شرح می‌دادم و دلیل ایمیل زدن و همچنین علاقه خودم را به حوزه تحقیقاتی آن استاد بیان می‌کردم.

+ معیارتان برای انتخاب کشور چه بود؟
– من بیشتر به دنبال فرصت یا برنامه‌ای بودم که هزینه‌های تحصیلم را تامین کند. کشورهای آمریکای شمالی مخصوصا آمریکا نسبت به اروپا، فاندهای تحصیلی بیشتری ارائه می‌کنند.
آمریکا زمینه‌های تحقیقاتی متنوع، دانشگاه‌های بسیار و فرصت‌های کاری زیادی دارد و گزینه‌های بیشتری را در مقابل متقاضی قرار می‌دهد.

+ چه چیزی رزومه شما را خاص و قابل‌ قبول کرده بود؟
– راستش من رزومه عادی و متوسطی داشتم. پژوهش‌ها و کارهایی را که در آن مدت انجام داده بودم در رزومه قرار دادم؛ اما مسئله‌ای که در اینجا بسیار اهمیت دارد، چیدن سوابق و پروژه‌های انجام شده به‌ شیوه درست و مرتبط است.
من بارها رزومه‌ام را مطابق با حوزه کاری استادها و دانشگاه‌های مختلف تغییر دادم. گاهی برای هر استاد رزومه‌ای جداگانه می‌نوشتم و در سوابقم آن حوزه‌ مشخص را متمایزتر می‌کردم. فکر می‌کنم تاثیرگذارترین مرحله از اپلای به همین نحوه ایمیل دادن به استادها و ارتباط مؤثر با آن‌ها برمی‌گردد.

+ چقدر طول کشید تا برای اپلای آمادگی لازم را کسب کنید؟
– تقریبا ۱ سال. در این مدت هفته‌ای ۳ جلسه کلاس زبان می‌رفتم و روزانه زبان می‌خواندم. روند تحقیق و پیدا کردن دانشگاه را همزمان دنبال می‌کردم. پیش‌بردن درس‌ها و پروژه‌های دانشگاه برای بالا بردن معدل هم بود.

+ چه مدرک زبانی گرفتید؟
– من آزمون تافل دادم و نمره‌ ۹۲ را کسب کردم.

+ چرا تافل را انتخاب کردید؟
– دلیل خاص و مشخصی نداشتم. فکر می‌کردم آزمون تافل برای من راحت‌تر است و خب دانشگاه‌های بسیاری در آمریکا این آزمون را قبول داشتند.

+ چطور برای آزمون تافل آماده شدید؟
ـ یک دوره ۳ ماهه کلاس زبان رفتم و در این مدت هم هر هفته روی اسپیکینگ و رایتینگ کار می‌کردم و آزمون‌های سال‌های قبل را انجام می‌دادم. تلاش می‌کردم نقاط ضعف‌ خودم را در انگلیسی بشناسم و آن‌ها را برطرف کنم.

+ برای اپلای چقدر هزینه کردید؟
– مبلغ دقیق را به‌ یاد ندارم. من فقط یک‌بار هزینه اپلیکیشن فی را پرداخت کردم که البته ریجکت شدم. برای دانشگاه لیهای یعنی دانشگاهی که از آن پذیرش گرفتم، به پرداخت این هزینه نیازی نبود.
هزینه کلاس زبان، آزمون تافل، هزینه‌های وقت سفارت، پیکاپ ویزا، هزینه آزادسازی مدرک و وثیقه ۴۰ میلیون تومانی برای سربازی از جمله هزینه‌هایی بود که پرداخت کردم. هزینه آزادسازی مدرک هم با توجه به این‌که من منطقه ۲ بودم و دانشگاهم منطقه ۱، نصف شد. همچنین من در سال ۲۰۲۱ و دوران کرونا اقدام کردم و هزینه ماندن در قرنطینه را هم داشتم.    

+ در پروسه‌ پیدا کردن استاد و رشته تحصیلی، چقدر ایمیل زدید و برای ارتباط تلاش کردید؟
– مطمئن نیستم که عدد دقیق چند است اما به بیش از ۳۰۰ استاد ایمیل زدم! در پروسه جلب توجه و اعتماد استاد و دانشگاه باید صبور بود. دلایل بسیاری از جمله ظرفیت محدود پذیرش برای رد درخواست دانشجو از طرف استاد و دانشگاه وجود دارد.

+ در نوشتن انگیزه‌نامه ساختار خاصی را رعایت کردید؟
– خیر. من انگیزه‌نامه خودم را دقیقا بر اساس ساختار معمولی که برای نوشتن چنین نامه‌ای رعایت می‌شود نوشتم و تنها چیزی که خیلی برایم مهم بود، حفظ پیوستگی و ارتباط بین سوابقم و حوزه‌ پژوهشی بود که برای آن اپلای کرده بودم.

+ در مصاحبه با آفیسر سفارت چطور عمل کردید؟
– در مصاحبه هم به همین منوال سعی کردم توضیح بدهم که رشته‌ تحصیلی من چه بوده، در چه حوزه‌هایی تأثیرگذار است و چطور می‌تواند به سلامت مردم کمک کند؛ چون حوزه‌ای که برای آن اپلای کردم مربوط به سلامت است.

+ چه سوال‌هایی بیشتر در طول مصاحبه سفارت از شما پرسیده شد؟
– در این مصاحبه از من درباره این‌که چرا به آمریکا می‌روم، چرا می‌خواهم در آن‌جا تحصیل کنم و در مورد حوزه کاری و پژوهش من سوال‌هایی شد. پیش از مصاحبه هم درباره روند مصاحبه تحقیق کردم و برای سوال‌ها آماده شدم.

+ برای کارهای سفارت و ویزا وکیل هم داشتید؟
– خیر در هیچ‌ مرحله‌ای وکیل نداشتم، اما هم خودم درباره آن تحقیق کردم و هم از دوستان و کسانی که این مسیر را طی کرده بودند پرس‌وجو کردم.

+ در حال حاضر در دانشگاه چه مقطعی را می‌گذرانید؟ از فاند و حوزه کاری خود راضی هستید؟
– بله. در ابتدای ورود به دانشگاه یعنی سال اول، هم درس خواندم و هم در آزمایشگاه قدم‌های اولیه ریسرچ‌ خود را برداشتم. الان در حال گذراندن PHD مهندسی زیستی هستم و دستیار پژوهشی یا همان RA نیز هستم. فاند هم به‌طور کامل جوابگوی هزینه‌های زندگی دانشجویی من و حتی بیشتر از آن است.

فاطمه سلامی‌ هستم؛ علاقه‌مند به سازوکار دنیای آنلاین و البته محتوا در هر بخشی از این فضا که با آن روبه‌رو شوم. نوشتن زمین بازی من است. در تهران پیمنت برای درک بهتر و راهنمایی درباره‌ی خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*