صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left کارت‌ اعتباری و پی‌پال left سایر left پرداخت سوئیفت چیست و چه مفهومی دارد؟
پرداخت سوئیفت

پرداخت سوئیفت چیست و چه مفهومی دارد؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۳/۰۳/۲۶

کلمه سوئیفت (SWIFT)، مخفف عبارت «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) است. سوئیفت شبکه‌ای امن و استاندارد برای تبادل پیام‌های مربوط به تراکنش‌های مالی بین موسسات بانکی در سراسر جهان است. این شبکه، امکان انتقال وجه بین حساب‌های بانکی در دو کشور مختلف را به طور امن، سریع و کارآمد فراهم می‌کند. در این مقاله به‌طور مختصر شبکه سوئیفت و چگونگی کارکرد آن می‌پردازیم.

شبکه سوئیفت چیست؟

بانک‌ها در سراسر دنیا به یک روش مستمر و جهانی نیاز داشتند تا پول را از کشوری به کشور دیگر منتقل کنند و شبکه سوئیفت پاسخی برای این نیاز بود.

سوئیفت با هدف به‌وجود آوردن فرایندها و استانداردهای مشترک برای تراکنش‌های مالی در سال ۱۹۷۳ در بروکسل بلژیک پایه‌گذاری شد. این موسسه شبکه‌ای امن ایجاد کرده که به بیش از ۱۰ هزار موسسه مالی در ۲۱۲ کشور مختلف اجازه می‌دهد اطلاعات تراکنش‌های مالی یکدیگر را ارسال و دریافت کنند. پیش از آن که شبکه سوئیفت شروع به کار کند، بانک‌ها و موسسات برای انتقال پول به سیستمی به نام تلکس (TELEX) متکی بودند. سیستم تلکس برای زمانه‌ای که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت بود، کند به شمار می‌آمد و امنیت لازم را نداشت.

چه کسانی از شبکه سوئیفت استفاده می‌کنند؟

حواله ارزی سوئیفت غالبا برای پرداخت‌های بین‌المللی یعنی انتقال پول بین حساب بانکی کشورهای مختلف به‌کار می‌رود. اکثر اعضای سیستم سوئیفت، بانک‌ها هستند؛ ولی بسیاری کسب‌وکارهای دیگر هم از این سیستم استفاده می‌کنند که عبارتند از:

  • کارگزاران مالی و دلالان کارگزاری سهام
  • سیستم‌های تصفیه (clear)
  • شرکت‌های حقوقی، موسسات مالی غیر بانکی و غیره.
سوئیفت

سیستم سوئیفت چگونه کار می‌کند؟

شبکه سوئیفت را می‌توان به مسافرت از یک فرودگاه به فرودگاه دیگر تشبیه کرد. همیشه امکان پرواز مستقیم به مقصد وجود ندارد و این بدین معنی است که شما باید از طریق پروازهای جداگانه و مرتبط به یکدیگر از یک شهر به دیگری سفر کنید. اساسا سوئیفت با همین شیوه کار می‌کند. پول شما از یک کشور به کشور دیگری منتقل می‌شود، اما این کار اغلب با مشارکت بانک‌های واسطه/مکاتبه‌کننده صورت می‌گیرد.

در واقع شبکه سوئیفت، به جای انتقال خود وجوه، دستورهای پرداخت را با استفاده از کدهای سوئیفت به حساب‌های موسسات ارسال می‌کند. سوئیفت در همین راستا و برای ایجاد یک قالب استاندارد و یکدست بین کشورهای مختلف دو کد مهم را به‌وجود آورد: IBAN و BIC.

کد IBAN یا «شماره حساب بانکی بین‌المللی» که یک کد منحصر به فرد برای هر حساب بانکی در یک کشور خاص است و BIC که به عنوان «کد سوئیفت» نیز شناخته می‌شود، یک شناسه منحصربه‌فرد برای هر موسسه مالی در سراسر جهان است.

سوئیفت، مالکیت و اداره سیستم BIC را بر عهده دارد، به این معنا که می‌تواند به سرعت یک بانک را شناسایی کند و با امنیت، پرداخت را به آن ارسال کند.

سوئیفت یا حواله ارزی چه روندی دارد؟

تا زمانی‌که بانک شما عضوی از سوئیفت است، شما هم می‌توانید از شبکه سوئیفت استفاده کنید و بانک یک دستور پرداخت را با امنیت مکاتبه کند و پول شما را از جایی به جای دیگر انتقال دهد.

ابتدا باید روش حواله را مشخص کرد:

  • سوئیفت نرمال: این روش به طور خودکار و با استفاده از سیستم‌های اتوماتیک بانکی انجام می‌شود و معمولا سریع‌تر و راحت‌تر است، اما ممکن است کارمزد بیشتری داشته باشد.
  • سوئیفت منوال: این روش به‌طور دستی و با دخالت مستقیم کارکنان بانک انجام می‌شود و ممکن است کارمزد کمتری داشته باشد، اما کندتر و پیچیده‌تر است.

سپس با تکمیل فرم حواله و پرداخت کارمزد، دستور حواله به سیستم سوئیفت ارسال می‌شود.

به عنوان صاحب حساب، بهتر است به این نکات توجه کنید:

  • کارمزدها اغلب توسط بانک‌های طرف معامله و دریافت‌کننده تعیین می‌شوند.
  • اگر تراکنش سوئیفت ۲ واحد پولی را شامل شود، بانک‌ها اغلب قیمت ارز ناچیزی را اعمال می‌کنند و ما به تفاوت را خود برمی‌دارند.
  • تراکنش‌های سوئیفت در مواردی می‌تواند تا ۵ روز کاری زمان ببرد.

کارمزد حواله سوئیفت چگونه تعیین می‌شود؟

کارمزد حواله سوئیفت به عوامل مختلفی از جمله بانک‌های درگیر(حساب واریز و حساب برداشت) و تعداد آن‌ها، نوع ارزی که مبادله می‌شود و مبلغ تراکنش و سرعت انجام آن بستگی دارد.

ارسال پول از طریق سوئیفت، به خصوص برای مقادیر پایین‌تر می‌تواند بسیار پرهزینه تمام شود. همانگونه که پیش‌تر اشاره شد، اگر تراکنش سوئیفت شما نیاز به بانک‌های واسطه داشته باشد، هریک از آن‌ها کارمزد مخصوص به خود را دریافت می‌کنند. گرچه اکثر بانک‌ها به شما این امکان را می‌دهند که انتخاب کنید که گیرنده و دریافت‌کننده پول یا هردو هزینه‌های اضافه شده را بپردازند، با این حال همچنان هزینه‌ها ممکن است زیاد شوند.

علاوه بر این‌ها، اگر نیاز دارید پول خود را به واحد پول دیگری تبدیل کنید، بانک‌ها حق دارند علاوه بر به قیمتی که به شما پیشنهاد داده‌‌اند، هزینه‌ای را به عنوان سود اضافه کنند.

سوئیفت تنها یکی از موسسات و سیستم‌هایی است که بانک‌داری مدرن را تغییر داده است. در سال‌های اخیر برای پرداخت‌های ارزی راه‌حل‌های بسیاری ایجاده شده است و هرکدام با توجه به شرایط و نیاز کاربر به طریق خود موثر هستند.

فاطمه سلامی‌ هستم؛ علاقه‌مند به سازوکار دنیای آنلاین و البته محتوا در هر بخشی از این فضا که با آن روبه‌رو شوم. نوشتن زمین بازی من است. در تهران پیمنت برای درک بهتر و راهنمایی درباره‌ی خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*