صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left GRE left تفاوت های آزمون GRE و GMAT

تفاوت های آزمون GRE و GMAT

به‌روزرسانی: ۱۴۰۳/۰۲/۲۹

دو آزمون‌بین‌المللی GRE و GMAT توانایی تحصیلی شما را برای ورود به مراکز علمی معتبر سراسر دنیا می‌سنجند. این دو آزمون شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند و اگر می‌خواهید در یکی از آن‌ها شرکت کنید باید آن‌ها را بدانید. در ادامه تفاوت های GRE و GMAT را با هم بررسی می‌کنیم و در نهایت یک روش مطمئن برای پرداخت هزینه آزمون‌ GRE و آزمون GMAT به شما معرفی می‌کنیم.

تفاوت دو آزمون GRE و GMAT در یک نگاه!

بزرگترین تفاوت بین دو آزمون GMAT و GRE این است که GMAT به‌صورت معمول، برای پذیرش در مدرسه بازرگانی استفاده می‌شود، اما آزمون GRE برای اکثر برنامه‌های تحصیلات تکمیلی (مانند دانشکده های بازرگانی و حقوق) پذیرفته می‌شود. در جدول زیر تفاوت‌های آزمون GRE و GMAT را برای شما آورده‌ایم.

دلیل تفاوت GMATGRE
دلیل انتخاب اگر قصد ورود به برنامه‌های فارغ‌التحصیلی در مدارس کسب و کار را داریدتحصیل در برنامه‌های تحصیلات تکمیلی مانند دانشکده‌های بازرگانی و حقوق
برنامه‌های پذیرش مدرکبیش از ۷۰۰۰ برنامه در ۱۵۰۰ دانشگاه بازرگانی و کسب و کاررشته‌ مدیریت و سایر رشته‌ها به ویژه رشته‌های فنی مهندسی
هزینه آزمون آنلاین: ۳۰۰ دلار
آفلاین: ۲۵۰ دلار
۲۲۰ دلار
اعتبار۵ سال۵ سال
تاریخ های آزمونهر روزی از سال به‌جز یکشنبه‌ها و تعطیلات ملی۳ بار در سال در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و آوریل
نحوه برگزاری آزمونکامپیوتری یا اینترنتیکاغذی یا اینترنتی
فرمت امتحانتست تطبیقی ​​کامپیوتریتست تطبیقی ​​کامپیوتری
تعداد بخش‌ها۴۶ (۱ بخش تحقیق بدون نمره)
مدت زمان آزمون۳ ساعت و ۳۰ دقیقهکامپیوتری: ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه
کاغذی: ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه
بخش نوشتار تحلیلی۱  بخش: ۳۰ دقیقه۲  بخش: ۶۰ دقیقه
تعداد سوالات بخش استدلالی۱۲ سؤال: ۳۰ دقیقهNA
تعداد سوالات بخش کمیت۱ بخش – ۳۱ سؤال: ۶۲ دقیقههر کدام ۲۰ سؤال در ۲ بخش: ۶۰ دقیقه
تعداد سوالات بخش کلامی۱ بخش – ۳۶ سؤال: ۶۵ دقیقههر کدام ۲۰ سؤال در ۲ بخش: ۶۰ دقیقه
محدوده نمره قبولی آزمون۲۰۰ الی ۸۰۰۲۶۰ الی ۳۴۰
محدوده امتیاز کمی ۶ الی ۵۱۱۳۰ الی ۱۷۰
محدوده امتیاز کلامی ۶ الی ۵۱۱۳۰ الی ۱۷۰
محدوده امتیاز استدلالی۱ الی ۸NA
محدوده امتیاز تحلیلی۰ الی ۶۰ الی ۶

تفاوت GRE و GMAT در ساختار

به طور کلی جیمت و جی آر ای ویژگی‌های خاص، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند و بهتر است عمده تفاوت این ۲ را در ساختار، محتوا و نحوه نمره‌دهی بدانیم. در ادامه با ابعاد گوناگون تفاوت‌های GRE و GMAT آشنا می‌شویم:

تفاوت های آزمون GRE و GMAT

آشنایی با ساختار GRE

آزمون GRE مخفف عبارت Graduate Record Examination است که برای سنجش دانش زبان انگلیسی و چندین مهارت دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. GRE در واقع آزمونی بین‌المللی است که توسط بیشتر دانشگاه‌های آمریکا و کانادا برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرفته می‌شود و افراد با ارائه مدرک این آزمون شانس خود را برای گرفتن پذیرش تحصیلی افزایش می‌دهند.
آزمون GRE دو نوع General و Subject دارد که هر یک ساختار مخصوص به خود را دارند. در آزمون GRE General، سه بخش اصلی مورد سنجش قرار می‌گیرد:

بخش‌های آزمونتعداد سوالاتمدت زمان هر بخش
درک واژگان
(Verbal Section)
۲۰ سوال۲۰ دقیقه
نمونه سوالات ریاضی
(Quantitative Section)
۲۰ سوال۳۵ دقیقه
نوشتار تحلیلی
(Analytical Writing Section)
۲ تسک۶۰ دقیقه


GRE Subject نوع دیگری از آزمون GRE است که موضوعی بوده و تسلط متقاضیان را در یک رشته تحصیلی مشخص بررسی می‌کند. در حال حاضر GRE سابجکت در ۳ رشته تخصصی فیزیک، ریاضی و روانشناسی برگزار می‌شود. بارم‌بندی آزمون GRE Subject از ۹۹۰ است و این آزمون حدودا ۱۷۰ دقیقه طول می‌کشد.

آشنایی با ساختار GMAT

آزمون GMAT مخفف عبارت Graduate Management Admission Test است و متقاضیان تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی حوزه مدیریت به خصوص MBA، اقتصاد و حسابداری در این آزمون شرکت می‌کنند. آزمون GMAT چهار بخش اصلی دارد:

بخش‌های آزمونتعداد سوالاتمدت زمان هر بخش
جبر و ریاضیات
(Quantitative Sections)
۳۱ سوال۶۲ دقیقه
مهارت کلامی در زبان انگلیسی
(Verbal Reasoning)
۳۶ سوال۶۵ دقیقه
استدلال یکپارچه
(Integrated Reasoning)
۱۲ سوال۳۰ دقیقه
ارزیابی نگارش تحلیلی
(Analytical Writing Assessment)
۱ تسک ۳۰ دقیقه

بخش سوم GMAT دو ویژگی به خصوص دارد: اول، بیشتر سوالات در بخش سوم به بیش از یک پاسخ نیاز دارد و شما می‌توانید از یک ماشین حساب آنلاین ساده برای پاسخگویی به سوالات استفاده کنید. دوم، از آنجا که سوالات برای آزمایش توانایی شما در ترکیب داده‌ها برای حل مسائل طراحی شده است، لازم است به تمامی سوالات این بخش پاسخ صحیح بدهید تا بتوانید نمره این بخش را به‌طور کامل کسب کنید.
حالا که با ساختار هر دو آزمون GRE و GMAT آشنا شدید، می‌توانید تفاوت‌های این دو را از هم تشخیص بدهید. در کل از نظر ساختاری، آزمون GMAT سوالات پیچیده‌تری نسبت به آزمون GRE دارد.

تفاوت های GRE و GMAT

تفاوت GRE و GMAT در سختی آزمون

در GMAT یک بخش نوشتار تحلیلی وجود دارد، در حالی‌که در GRE باید دو نوشتار تحلیلی بنویسید. حدود یک‌سوم سوالات GMAT استدلالی هستند در حالی‌که در آزمون GRE سوال استدلالی مطرح نمی‌شود. ضمن اینکه یکی از سختی‌های آزمون را می‌توانیم نحوه پاسخگویی به سوالات بدانیم. به‌عنوان مثال، در آزمون GRE می‌توانید به سوال قبلی بازگشته و پاسخ خود را تصحیح کنید. اما این امکان در آزمون GMAT وجود ندارد و پاسختان به هر سوال در تعیین سوال بعدی موثر است. در مجموع می‌توانیم آزمون GMAT را به نسبت سخت‌تر از GRE بدانیم.

تفاوت GRE و GMAT در مرکز برگزاری

دیگر تفاوت GRE و GMAT در مرکز برگزاری این ۲ آزمون است. آزمون GMAT در ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت در این آزمون می‌توانید به یکی از کشورهای همسایه مانند ترکیه و امارات سفر کنید. شرکت در آزمون GMAT خارج از کشور یک‌سری هزینه‌ها مانند هزینه‌های رفت و آمد و شرکت در آزمون را هم در پی دارد. آزمون GRE در ایران زیر نظر موسسه ETS برگزار می‌شود. در مطلب مراکز برگزاری GRE در ایران به طور کامل درباره مراکز این آزمون صحبت کرده‌ایم.

تفاوت GRE و GMAT در مدت زمان امتحان

تفاوت دیگری که میان آزمون‌های GRE و GMAT وجود دارد مربوط به مدت زمان این ۲ امتحان است. مدت زمان آزمون GRE General سه ساعت و ۴۵ دقیقه و مدت زمان آزمون GRE Subject حدود ۳ ساعت است. بنابراین، مدت زمان آزمون جیمت کوتاه‌تر از آزمون GRE General است.

تفاوت های آزمون GRE و GMAT

تفاوت GRE و GMAT در هزینه‌ها

هزینه آزمون GRE و GMAT از کشور به کشوری دیگر متفاوت است. هزینه ثبت نام آزمون GRE General در ایران ۲۲۰ دلار است. این هزینه برای آزمون GRE سابجکت ۱۵۰ دلار است. از آنجا که GMAT در ایران برگزار نمی‌شود، هزینه این آزمون بستگی به کشوری دارد که قصد دارید در آن امتحان بدهید.

تفاوت GRE و GMAT در بارم‌بندی

بارم‌بندی نیز از دیگر تفاوت های GRE و GMAT به شمار می‌رود. در آزمون GRE جنرال ۸۲ سوال در ۷ بخش مختلف مطرح می‌شود که بارم این سوالات بین ۲۶۰ تا ۳۴۰ نمره است. در آزمون GMAT نیز ۸۰ سوال متنوع در ۴ بخش مطرح می‌شود که بارمی بین  ۲۰۰ تا ۸۰۰ دارد.

تفاوت GRE و GMAT در دفعات شرکت در آزمون

در آزمون GRE هر ۲۱ روز یک بار می‌توانید شرکت کنید، اما تعداد دفعات در یک سال نباید بیشتر از ۵ بار باشد. اما در آزمون GMAT هر ۱۶ روز یک‌بار می توانید امتحان دهید با شرط این که مانند آزمون GRE در یک سال تعداد شرکت در آزمون بیشتر از ۵ بار نشود.

پرداخت هزینه GRE و GMAT با تهران پیمنت

برای شرکت در آزمون GRE لازم است در وبسایت ETS حساب کاربری ایجاد کرده و با وارد کردن اطلاعات فردی خود، برای ثبت نام در تاریخ و مرکز آزمون مدنظرتان اقدام کنید. پس از تعیین تاریخ و مرکز آزمون، هزینه امتحان را باید با کردیت کارت‌ پرداخت کنید. چنانچه به مستر کارت، ویزا کارت یا پی پال دسترسی ندارید، می‌توانید از خدمات پرداخت آنلاین ارزی تهران پیمنت استفاده کنید که پرداخت هزینه آزمون GRE جنرال را در کمتر از ۳ ساعت برایتان انجام می‌دهد.
برای ثبت نام آزمون GMAT نیز لازم است به وبسایت GMAT مراجعه کرده و با ساختن حساب کاربری اقدام به ثبت نام کنید. فراموش نکنید که آزمون جیمت در ایران برگزار نمی‌شود و شرکت در این آزمون مستلزم برنامه‌ریزی دقیق برای سفر به یکی از کشورهای همسایه خواهد بود. برای پرداخت هزینه آزمون جیمت نیز تهران پیمنت در کنار شماست تا سفارشتان را در سریع‌ترین زمان ممکن پرداخت کند و شما با خیال راحت برای شرکت در آزمون به کشور مدنظرتان سفر کنید.

سحر مجاب هستم کنجکاو همیشگی دنیای محتوا و در تهران پیمنت درباره خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*