صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left آیلتس left آیلتس آکادمیک یا جنرال؟ کدام یک را انتخاب کنم؟

آیلتس آکادمیک یا جنرال؟ کدام یک را انتخاب کنم؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۱۵

آزمون زبان آیلتس (IELTS) یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های سنجش سطح زبان انگلیسی در جهان است که مدرک آن توسط بیش از ۱۴۰ کشور پذیرفته می‌شود. یکی از سوالات متداولی که افراد علاقه‌مند به شرکت در این آزمون می‌پرسند، تفاوت آیلتس آکادمیک (ILETS Academic) و آیلتس جنرال (IELTS General) است. به‌همین دلیل، در ادامه به‌طور مفصل شما را با تفاوت این دو آزمون آشنا می‌کنیم.

آیلتس آکادمیک برای چه کسانی مناسب است؟

آزمون آیلتس آکادمیک اغلب مشخص می‌کند که سطح زبان انگلیسی شرکت‌کننده برای مطالعه در یک محیط آکادمیک مانند دانشگاه، مناسب است یا خیر. بنابراین، اگر قصد ادامه تحصیل در کالج یا دانشگاه برای هر مقطعی را داشته باشید لازم است در این آزمون شرکت کنید.

آیلتس جنرال مناسب چه کسانی است؟

آیلتس جنرال، سطح زبان انگلیسی را در موقعیت‌های روزمره ارزیابی می‌کند. بنابراین، اگر قصد مهاجرت شغلی به کشوری دیگر را دارید یا حتی می‌خواهید از کشورهایی مانند کانادا و نیوزیلند حق شهروندی دریافت کنید، لازم است در آزمون آیلتس جنرال شرکت کنید.
در این آزمون مهم است اثبات کنید که به زبان انگلیسی در موقعیت‌های روزمره، تفریح و موقعیت‌های کاری تسلط دارید. بنابراین، تکالیف مرتبط با بخش‌های Reading و Writing این آزمون با سناریوهای اجتماعی و شغلی ارتباط دارد.

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

چه شباهت‌هایی میان آیلتس Academic و General وجود دارد؟

اگرچه آیلتس آکادمیک و جنرال اهداف متفاوتی دارند، اما از ابعاد مختلف به یکدیگر شبیه هستند. بنابراین، قبل از اینکه به تفاوت آزمون جنرال و آکادمیک آیلتس بپردازیم، شما را با شباهت‌های میان این ۲ آزمون آشنا می‌کنیم.

  • هر دو آزمون آیلتس مهارت‌های زبان انگلیسی افرادی را ارزیابی می‌کنند که قصد مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌زبان را دارند یا می‌خواهند در کشورهای دیگر به زبان انگلیسی با دیگران تعامل داشته باشند.
  • چه در آیلتس آکادمیک و چه در آیلتس جنرال، بخش‌های Listening و Speaking دقیقا یکسان است.
  • در هر دو آزمون، بخش‌های Listening ،Reading و Writing در یک روز برگزار می‌شوند و هیچ فاصله‌ای میان آن‌ها وجود ندارد. بخش Speaking نیز در روز دیگری برگزار می‌شود.
  • مدت‌زمان هر ۲ آزمون، ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است.
  • همه انواع آزمون آیلتس از اعتبار بین‌المللی برخوردارند.

آیلتس آکادمیک و جنرال چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

یکی از نکات مهم پیش از شروع مطالعه برای امتحان آیلتس این است که بدانید می‌خواهید در کدام یک از نسخه‌های این آزمون شرکت کنید. برای اینکه در انتخاب میان آیلتس جنرال و آکادمیک تصمیم بهتری بگیرید مهم است که با تفاوت این ۲ آزمون آشنا باشید. در ادامه با فرق آیلتس آکادمیک و جنرال آشنا می‌شویم.

هدف آزمون IELTS Academic و IELTS General

پاسخ سوال آیلتس آکادمیک بهتر است یا جنرال به این موضوع برمی‌گردد که می‌خواهید با چه هدفی امتحان آیلتس بدهید. همان‌طور که مطرح شد، کاربرد آیلتس آکادمیک اغلب برای دریافت پذیرش تحصیلی از کالج‌ها یا دانشگاه‌های خارجی است اما IELTS General مهارت‌های داوطلب را در تعامل به زبان انگلیسی در محیط‌های غیرآکادمیک می‌سنجد و می‌تواند به‌ویژه برای مهاجرت شغلی و دریافت حق شهروندی از کشورهای دیگر مفید باشد. بنابراین، مهم است قبل از ثبت نام امتحان آیلتس (IELTS) تصمیم بگیرید که کدام یک از نسخه‌های آن برای شما مناسب‌تر است.

بخش Reading

در بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک طی ۳ متن طولانی، دانش واژگان، توصیفی و تحلیلی شرکت‌کننده ارزیابی می‌شود. سوالات این بخش شامل تطبیق تیترها و اطلاعات، جمله‌سازی و تکمیل جمله، خلاصه‌سازی و تکمیل جدول و نمودار متفاوت است. این متن‌ها تخصصی نیستند، بلکه عمومی هستند. متن‌های این بخش از مجلات، مقالات و روزنامه‌ها انتخاب شده‌اند و توانایی داوطلب در مطالعه متن‌های انگلیسی را می‌سنجند. به هر پاسخ صحیح نمره تعلق می‌گیرد اما اگر اشتباهات املایی و گرامری داشته باشید، پاسخ شما اشتباه در نظر گرفته می‌شود.
در بخش ریدینگ آیلتس جنرال، متن‌های کوتاه متعدد و یک متن بلند در اختیار شما قرار داده می‌شود. به شما ۶۰ دقیقه فرصت داده می‌شود تا به ۴۰ سوال پاسخ دهید. بخش اول آزمون همان مهارت‌هایی را ارزیابی می‌کند که در بخش اول آزمون آیلتس Academic سنجیده می‌شود. در بخش دوم، متن‌ها و سوالات متناسب با محیط کار تنظیم شده‌اند. بنابراین، در این قسمت به سوالاتی در مورد توضیحات شغلی، اصول اخلاقی محل کار، آموزش کارکنان و غیره پاسخ می‌دهید. متن بلند در مقایسه با IELTS Academic کمی پیچیده‌تر است و تفکر انتقادی و مهارت‌های تحلیلی شما را ارزیابی می‌کند. همچنین، پاسخ‌های دارای اشتباهات املایی و گرامری، غلط در نظر گرفته می‌شوند.

بخش Writing

در تکلیف (Task) اول رایتینگ آیلتس آکادمیک از شما خواسته می‌شود که داده‌های یک جدول، نمودار، دیاگرام یا یک فرایند را در ۱۵۰ کلمه توضیح دهید یا خلاصه کنید. علاوه بر این، در این تکلیف لازم است داده‌های مشخصی را توضیح دهید، اطلاعات را پردازش کنید و به یک نتیجه منطقی برسید. زمانی که لازم است به این تکلیف اختصاص دهید، ۲۰ دقیقه است. در تکلیف بعدی نیاز دارید که با حدود ۲۵۰ کلمه و در عرض ۴۰ دقیقه به یک استدلال پاسخ دهید. برای تکلیف دوم نسبت به تکلیف اول، نمره بالاتری اختصاص داده شده است.
در مقابل، در تکلیف اول رایتینگ آیلتس جنرال لازم است با ۱۵۰ کلمه یک ایمیل رسمی یا غیررسمی بنویسید و در آن یک موقعیت را توضیح دهید یا اطلاعاتی را درخواست کنید. در تکلیف دوم،  لازم است در ۲۵۰ کلمه به یک بحث یا مسئله پاسخ دهید. در این تکلیف نیاز دارید موضوعی را توضیح دهید، موردی را درخواست کنید یا در یک موقعیت خاص از نظر خود دفاع کنید. بهتر است در این تکلیف از مثال‌هایی برای پشتیبانی از ایده‌ها و دیدگاه‌های خود استفاده کنید و همچنین، بسته به محتوا از سبک نوشتاری شخصی یا رسمی استفاده کنید.

نمره‌دهی آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال

بدون شک، مهم‌ترین تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال، نحوه نمره‌دهی در این دو آزمون زبان آیلتس است. بخش‌های Listening ،Speaking و Writing هر دو آزمون به‌صورت یکسان نمره‌دهی می‌شوند. با این حال، بخش Reading این دو آزمون که ۲۵ درصد از نمره کل را شامل می‌شود در هر یک از آزمون‌ها به‌صورت متفاوت نمره‌دهی می‌شود.
فرض کنید در ریدینگ آزمون آیلتس، از ۴۰ سوال ۳۰ مورد را درست پاسخ داده‌اید. اگر آزمون IELTS جنرال باشد، نمره Reading شما ۵ اما اگر آزمون IELTS آکادمیک باشد، نمره Reading شما ۶ می‌شود. بنابراین، نمره کل نیز در این دو آزمون کاملا متفاوت می‌شود.

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک - فرق آیلتس جنرال و آکادمیک - فرق آیلتس جنرال با آکادمیک

آیلتس آکادمیک یا جنرال؟ کدامیک آسان‌تر است؟

به‌طور کلی، همان‌طور که در مورد تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک مطالعه کردید، آیلتس جنرال پیچیدگی کمتری نسبت به IELTS Academic دارد. خلاصه کردن یک نمودار یا جدول، پیچیده‌تر از نوشتن یک نامه مختصر است. علت اصلی این موضوع این است که آزمون آیلتس Academic به مهارت‌های ادراکی تخصصی و توانایی خلاصه کردن دقیق، واضح و مختصر ایده‌های پیچیده نیاز دارد. آزمون IELTS General Training اساسا بر توانایی صحبت به زبان انگلیسی و درک آن مبتنی است.
با این حال، این موضوع که کدام یک از این دو آزمون آسان‌تر است، بستگی به داوطلب دارد. در حالی که آزمون آیلتس جنرال به‌صورت کلی آسان‌تر در نظر گرفته می‌شود، برخی آزمون آیلتس آکادمیک را آسان‌تر می‌دانند و آن را ترجیح می‌دهند. بنابراین، در هنگام ثبت نام آزمون آیلتس (IELTS) مهم است تصمیمتان را در مورد نسخه مناسب‌تر آزمون برای خود گرفته باشید. هزینه آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک یکسان است.

کدام آزمون برای شما مناسب است؟

همان‌طور که می‌دانید، آیلتس یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین آزمون‌های زبان انگلیسی است که مورد قبول اکثر دانشگاه‌های جهان قرار می‌گیرد. هر کدام از فرمت‌های آزمون آیلتس (آکادمیک و جنرال) کاربردهای خاص خود را دارند. آیلتس آکادمیک برای دانشجویانی مناسب است که می‌خواهند در دانشگاه‌های جهان به تحصیل بپردازند. آیلتس جنرال برای کسانی که قصد مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان را دارند و به زبان انگلیسی برای زندگی روزمره نیاز دارند مناسب است.

در نهایت، تفاوت اصلی میان آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال این است که آزمون آیلتس در بخش‌های Reading و Writing جنرال عمدتا موضوعات روزمره را پوشش می‌دهد. این در حالی است که آزمون IELTS Academic موضوعات عمیق‌تر و دانشگاهی را دربرمی‌گیرد. با توجه به تفاوت آیلتس آکادمیک با جنرال، بسته به اینکه می‌خواهید چگونه مهاجرت کنید مهم است نسخه مناسب را از این آزمون انتخاب کنید و سپس برای ثبت نام آزمون آیلتس اقدام کنید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*