صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left آیلتس left همه چیز درباره آزمون آیلتس + مهمترین نکات آزمون IELTS

همه چیز درباره آزمون آیلتس + مهمترین نکات آزمون IELTS

به‌روزرسانی: ۱۴۰۳/۰۲/۱۲

آیلتس (IELTS) چیست و چه کاربردی دارد؟آزمون آیلتس چند نوع است؟آیلتس جنرال سخت‌تر است یا آکادمیک؟تفاوت آزمون آیلتس کامپیوتری با آیلتس کاغذیساختار آزمون آیلتس چگونه است؟آیا تمام قسمت‌های آزمون در یک روز انجام می‌شود؟ آیلتس از چند نمره است؟آیا آیلتس نمره منفی دارد؟گرفتن آیلتس چقدر زمان می‌برد؟دریافت نتیجه آزمون آیلتس چقدر طول می‌کشد؟اعتراض به نمره آیلتس امکان پذیر است؟ اعتبار آزمون آیلتس چقدر است؟با مدرک آیلتس چه کارهایی می‌توان انجام داد؟مدرک آزمون آیلتس برای مهاجرت به چه کشورهایی مناسب است؟ چگونه برای آیلتس برنامه‌ریزی کنیم؟منابع آزمون آیلتس چیست؟روزی چند ساعت برای آیلتس بخوانیم؟تافل یا آیلتس؟ کدام بهتر است؟ارسال کارنامه آزمون آیلتس آیلتس نتایج آزمون را ضبط می‌کندنحوه ثبت نام آزمون آیلتس چگونه است؟اعتبار مدرک آزمون آیلتس چقدر است؟خرید مدرک آزمون آیلتس سطح زبان انگلیسی مورد نیاز برای کسب نمره خوب در آزمون آیلتس به چه میزان باید باشد؟آیا حد نصابی برای قبولی در نمره آزمون آیلتس وجود دارد؟در روز امتحان آیلتس، رعایت چه نکاتی مهم است؟

آیلتس (IELTS) یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی در جهان است. گرفتن آیلتس شانس شما را برای دریافت پذیرش تحصیلی یا شغلی افزایش می‌دهد. با این حال، قبل از ثبت نام امتحان آیلتس مهم است که با صفر تا صد آیلتس آشنا باشید. در این مقاله از سیر تا پیاز این آزمون را با هم بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

آیلتس چیست؟

آیلتس (IELTS) چیست و چه کاربردی دارد؟

آزمون آیلتس (IELTS) با ارزیابی ۴ مهارت پایه Writing ،Reading ،Listening و Speaking سطح تسلط شما به زبان انگلیسی را می‌سنجد. یکی از مهمترین نکات آیلتس این است که در این آزمون، هر مهارت به‌صورت جداگانه سنجیده می‌شود و کل امتحان ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. سوالات این آزمون به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که معیاری برای ارزیابی مهارت‌های زبان انگلیسی مورد نیاز برای تعامل در موقعیت‌های روزمره باشند. برای مثال، متون بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال از کتاب‌ها، مجلات تبلیغاتی، علمی یا کسب‌وکار و اخبار بین‌المللی گرفته می‌شوند.
فایل‌های صوتی بخش لیسنینگ، مکالمه‌ها و مونولوگ‌های واقعی در مورد موضوعات عمومی یا خاص هستند و سوالات بخش رایتینگ نیز شامل متون یا نامه‌هایی است که در زندگی واقعی نیاز به نوشتن آن‌ها دارید. در بخش اسپیکینگ نیز لازم است نشان دهید که چقدر قادر به صحبت کردن به زبان انگلیسی هستید و می‌توانید دیدگاه‌های خود را بیان کنید. آزمون آیلتس در بیش از ۱۴۰ کشور برگزار می‌شود و گرفتن مدرک آن برای اهداف مختلف مفید است. اگر یکی از شرایط زیر در مورد شما صدق می‌کند، ثبت نام آزمون IELTS برای‌تان مفید خواهد بود:

  • می‌خواهید از یک دانشگاه خارجی پذیرش بگیرید.
  • می‌خواهید از کشوری دیگر پذیرش شغلی بگیرید.
  • می‌خواهید به کشوری انگلیسی‌زبان مهاجرت کنید.
  • علاقه‌مندید سطح زبان انگلیسی خود را بدانید و همچنین، بدانید کدامیک از مهارت‌های خود را لازم است بهبود ببخشید.
  • به هدفی واضح برای یادگیری زبان انگلیسی نیاز دارید.

آزمون آیلتس چند نوع است؟

آزمون آیلتس در ۲ نوع آکادمیک (Academic) و جنرال (General) برگزار می‌شود. مهم‌ترین تفاوت این ۲ نوع آزمون آیلتس در مقصدی است که شما می‌خواهید به آن‌جا مهاجرت کنید.
آیلتس آکادمیک (Academic): برای افرادی است که می‌خواهند در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکترا یا در دانشگاه‌های کشورهایی مانند بریتانیا، کانادا، استرالیا، نوزیلند، ایرلند و آمریکا تحصیل کنند. علاوه‌بر این، آیلتس آکادمیک برای محققانی که می‌خواهند به تحقیق در دانشگاه‌ کشورهای دیگر ادامه دهند نیز مناسب است. در مجموع، سطح این آزمون از آیلتس جنرال آکادمیک‌تر است و مناسبت بیشتری با اهداف آکادمیک دارد.
آیلتس جنرال (General): آیلتس جنرال برای مهاجرت به کشورهای دیگر و کار در ا ین کشورها است. این آزمون معمولا ساده‌تر و به زندگی روزمره نزدیک‌تر است.
آزمون مهارت‌های زندگی آیلتس (IELTS Life Skills): این آزمون برای برآورده کردن الزامات ویزا و مهاجرت انگلستان (UKVI) و سایر اهداف مهاجرتی طراحی شده است. آزمون IELTS Life Skill مهارت‌های اسپیکینگ و لیسنینگ افراد را بر اساس مقیاس CEFR ارزیابی می‌کند.

زبان آیلتس - چگونه آیلتس بگیریم - چگونه برای آیلتس بخوانیم – گرفتن آیلتس – نکات مهم آیلتس

آیلتس جنرال سخت‌تر است یا آکادمیک؟

با توجه به تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال و نکات آیلتس که تا اینجا مطرح شد می‌توان انتظار داشت که آزمون IELTS Academic پیچیده‌تر از آزمون IELTS General باشد. دلیل آن عمدتا به این موضوع برمی‌گردد که در تسک‌های ریدینگ و رایتینگ امتحان جنرال، اغلب از موقعیت‌های روزمره استفاده می‌شود. با این حال، سختی یا آسانی هر یک از این آزمون‌ها بسته به فرد و دانش زبانی او متفاوت است.

تفاوت آزمون آیلتس کامپیوتری با آیلتس کاغذی

آزمون آیلتس به ۲ صورت کامپیوتری و کاغذی برگزار می‌شود. هر دو این آزمون‌ها برای تمامی سازمان‌ها و دانشگاه‌های سراسر جهان معتبر هستند. این انتخاب شماست که کدام را انتخاب کنید. بعضی از داوطلبان با نوشتن روی کاغذ راحت هستند و بعضی دیگر استعداد در تایپ کردن دارند. از دیگر تفاوت‌های این ۲ آزمون زمان اعلام نتایج است. نتیجه آزمون آیلتس کامپیوتری ۳ تا ۵ روز پس از امتحان و آیلتس کاغذی ۱۳ روز بعد مشخص می‌شود.
برای مشاهده دیگر تفاوت‌های این ۲ نسخه آزمون آیلتس، به مقاله تفاوت آزمون آیلتس کامپیوتری با آیلتس کاغذی چیست؟ مراجعه کنید.

ساختار آزمون آیلتس چگونه است؟

آزمون آیلتس دارای ۴ بخش مجزاست که ۳ بخش آن یعنی Writing ،Reading و Listening در یک جلسه برگزار می‌شود. اما بخش Speaking معمولا در روزی دیگر انجام می‌شود. در ادامه با بخش‌های امتحان آیلتس و نکات آیلتس برای هر یک از بخش‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

نکات لیسنینگ (Listening) آیلتس

بخش لیسنینگ دارای ۴ قسمت است که به هر کدام ۱۰ سوال اختصاص داده شده است. قسمت اول و دوم در مورد موقعیت‌های اجتماعی معمول هستند. قسمت‌های سوم و چهارم در مورد موقعیت‌های آموزشی و تحصیلی هستند. در این بخش لازم است به فایل صوتی گوش دهید و سپس، بر اساس آنچه شنیده‌اید به سوالات پاسخ دهید.

نکات ریدینگ (Reading) آیلتس

بخش ریدینگ شامل ۳ قسمت می‌شود. لازم است ۳ متن را بخوانید که از مجلات، کتاب‌ها، روزنامه‌ها یا سایر رسانه‌ها گرفته شده‌اند. پس از خواندن متن‌ها لازم است به انواع سوالات از جمله سوالات چندگزینه‌ای و سوالات پاسخ کوتاه، جواب دهید.

نکات رایتینگ (Writing) آیلتس

بخش رایتینگ شامل ۲ تسک مجزا می‌شود. برای تسک اول لازم است در مدت ۲۰ دقیقه، ۱۵۰ کلمه بنویسید. برای تسک دوم، ۴۰ دقیقه وقت دارید تا به اندازه ۲۵۰ کلمه بنویسید. بسته به اینکه در آیلتس آکادمیک شرکت کرده باشید یا جنرال، موضوعات تسک‌ها می‌توانند متفاوت باشند.

نکات اسپیکینگ (Speaking) آیلتس

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس شامل یک مصاحبه رو در رو است که در آن با ممتحن یک مکالمه خواهید داشت. این بخش دارای ۳ قسمت مجزاست. در قسمت مقدمه، در مورد خود، خانه، خانواده، شغل، مطالعات، سرگرمی‌ها، علایق و سایر موضوعات عمومی و همچنین، دلایل شرکت در آزمون آیلتس صحبت می‌کنید.
در قسمت دوم به شما یک کارت داده می‌شود که در مورد یک موضوع خاص است. یک دقیقه فرصت دارید که برای پاسخ به این تکلیف آماده شوید و سپس ۲ دقیقه به شما فرصت داده می‌شود تا صحبت کنید. در قسمت نهایی، یک بحث عمیق‌تر در مورد موضوعات قسمت دوم خواهید داشت.

آیا تمام قسمت‌های آزمون در یک روز انجام می‌شود؟

در آزمون آیلتس کاغذی، بخش‌های Listening، Reading و Writing بلافاصله پس از یک‌دیگر تکمیل می‌شوند. اما بخش Speaking، در بعضی از مراکز آزمون همان روز یا حداکثر ۷ روز پس از آزمون برگزار می‌شود. در آیلتس کامپیوتری نیز بخش Speaking در همان روز، قبل یا بعد از ۳ قسمت دیگر، آزمون گرفته می شود.

آیلتس از چند نمره است؟

در این آزمون ۹ نمره یا Band برای هر بخش در نظر گرفته شده است که در آن، نمره ۹ عالی، نمره ۷ خوب، نمره ۵ متوسط و نمره ۳ به پایین ضعیف محسوب می‌شود. حد نصاب برای پذیرش دانشجو در اغلب دانشگاه‌ها نمره ۵/۶  تا ۷ است، البته در شرایطی که نمره‌ هر بخش به تنهایی زیر ۶ نشده باشد. طیف‌بندی نمرات آزمون آیلتس را از بالاترین نمره تا کمترین در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.

نمره سطح مهارت
نمره ۰ هیچ اطلاعات قابل ارزیابی وجود ندارد.
(Did Not Attempt The Test)
نمره ۱ توانایی استفاده از زبان را فراتر از احتمالاً چند کلمه مجزا ندارد.
(Non user)
نمره ۲ فقط در استفاده از کلمات مجزا یا فرمول‌های کوتاه در موقعیت‌های آشنا
و برای رفع نیازهای فوری می‌تواند از زبان انگلیسی استفاده کند.
در درک گفتاری و نوشتاری انگلیسی مشکل زیادی دارد.
(Intermittent user)
نمره ۳در موقعیت‌های بسیار آشنا فقط معنای کلی را می‌رساند و
درک می کند. مشکلات مکرر در ارتباطات دارد.
(Extremely limited user)
نمره ۴مشکلات مکرر در درک مطلب و بیان دارد. قادر به استفاده از زبان پیچیده نیست.
(Limited user)
نمره ۵تسلط نسبی دارد و در اکثر موقعیت‌ها با معنای کلی کنار می‌آید،
هرچند ممکن است اشتباهات زیادی مرتکب شود.
باید بتواند ارتباطات اولیه را مدیریت کند.
(Modest User)
نمره ۶ با وجود برخی اشتباهات و سوء‌تفاهم‌ها، به‌طور کلی تسلط زیادی بر زبان دارد.
در موقعیت‌های آشنا می‌تواند از زبان پیچیده استفاده و آن را درک کند.
(Competent user)
نمره ۷تسلط بر زبان انگلیسی دارد. هرچند در بعضی شرایط اشتباه و سوء‌تفاهم دارد.
به‌صورت کلی، پیچیدگی‌های زبان را به خوبی مدیریت می‌کند و استدلال دقیق را درک می‌کند.
(Good user)
نمره ۸تسلط کامل بر زبان انگلیسی دارد و گاهی اوقات اشتباهات و ناهنجاری‌های
غیر سیستماتیک دارد. سوء‌تفاهم ممکن است در موقعیت‌های ناآشنا رخ دهد.
به خوبی استدلال‌های پیچیده را مدیریت می‌کند.
(Very good user)
نمره ۹تسلط کامل، دقیق و روان از زبان انگلیسی و درک مطلب عالی دارد.
(Expert user)

آیلتس نمره قبولی ندارد و خوب بودن نمره‌ای که به‌دست آورده‌اید به نمره هدف شما بستگی دارد. اگر برای پذیرش تحصیلی نیاز به مدرک آیلتس دارید، نمره مورد نیاز بسته به کشور و دانشگاه مقصد و همچنین، مقطع تحصیلی مورد نظر شما متفاوت است. بنابراین، مهم است قبل از شروع آیلتس و مطالعه برای آن، حداقل نمره آیلتس برای پذیرش دانشگاه های آمریکا و کانادا و سایر کشورها را بررسی کنید.

آیا آیلتس نمره منفی دارد؟

خیر. آزمون آیلتس نمره منفی ندارد. بنابراین، اگر تصمیم به شرکت در این آزمون را دارید به یاد داشته باشید که حتما به همه سوالات جواب دهید. ممکن است پاسخ‌های حدسی شما درست باشند و بتوانید نمره بهتری در این آزمون کسب کنید.

گرفتن آیلتس چقدر زمان می‌برد؟

پاسخ به این سوال به سطح تسلط شما به زبان انگلیسی و همچنین، نمره هدف‌تان از آزمون آیلتس بستگی دارد. علاوه‌بر این، مهم است این موضوع را در نظر بگیرید که روزانه چقدر برای آمادگی آیلتس مطالعه خواهید کرد. طبیعتا هر چقدر مطالعه بیشتری برای آزمون داشته باشید، سریع‌تر می‌توانید به نمره مورد نیاز آیلتس برای مهاجرت به استرالیا یا سایر کشورها دست پیدا کنید.
مهم است برنامه مطالعه و همچنین، انتظارات واقع‌گرایانه‌ای داشته باشید. این امر به شما کمک می‌کند که برنامه‌ریزی بهتری برای آمادگی آیلتس داشته باشید و بتوانید به آنچه می‌خواهید دست پیدا کنید. به‌طور متوسط، اگر از نحوه گرفتن مدرک آیلتس آگاه باشید و برای آن سخت تلاش کنید، معمولا بسته به سطح دانش‌تان در زبان انگلیسی، به ۲ تا ۶ ماه زمان نیاز دارید.

دریافت نتیجه آزمون آیلتس چقدر طول می‌کشد؟

مدت‌زمان اعلام نتایج آیلتس بسته به کاغذی یا کامپیوتری بودن امتحان متفاوت است. اگر در آیلتس کاغذی شرکت کرده باشید، ۱۳ روز پس از تاریخ امتحان، نتیجه را دریافت می‌کنید. اما اگر در آیلتس کامپیوتری شرکت کرده باشید، ۳ تا ۵ روز پس از تاریخ امتحان، نتیجه به شما اعلام می‌شود.
نتیجه آزمون آیلتس در قالب یک کارنامه برای‌تان ایمیل می‌شود. از خصوصیات کارنامه آیلتس این است که تمامی مهارت‌های شما در ۴ بخش آزمون آیلتس به‌تفکیک در کارنامه نمایش داده شده است.

اعتراض به نمره آیلتس امکان پذیر است؟

شما می‌توانید تا ۴۲ روز پس از امتحان آیلتس درخواست اعتراض به نمرات خود را ثبت کنید. زمانی که به نمره خود اعتراض می‌کنید، یک ممتحن ارشد با تجربه، دوباره برگه شما را تصحیح می‌کند. این در حالی است که ممتحن از نمره شما در ۴ بخش Writing، Reading، Listening و Speaking آگاه نیست. آزمون تصحیح شده برای مرکز آزمون‌تان ارسال می‌شود. اگر نمره تغییر کرده باشد، یک فرم گزارش تست جدید (TRF) برای شما ارسال می‌شود. ۲ تا ۲۱ روز زمان می‌برد تا به درخواست‌تان رسیدگی شود.
برای ثبت درخواست اعتراض به نمرات می‌توانید در مرکز آزمون خود فرم اعتراض به نمرات را پر کنید و مبلغ ۱۷۶ دلار استرالیا ( ۴ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان) را بپردازید تا به اعتراض‌تان رسیدگی شود.

آیلتس چیست؟

اعتبار آزمون آیلتس چقدر است؟

مدرک آیلتس مانند مدرک بعضی از آزمون‌های زبان انگلیسی ۲ سال معتبر است. بنابراین، پس از ۲ سال لازم است دوباره در آزمون شرکت کنید تا سطح زبان انگلیسی خود را اثبات کنید.

با مدرک آیلتس چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

آیلتس به شما کمک می‌کند که به اهداف تحصیلی، شغلی یا مهاجرتی خود دست پیدا کنید. در ادامه با مهم‌ترین کاربردهای مدرک آیلتس آشنا می‌شویم.

مزایا توضیح
ورود به دانشگاه‌های بین‌المللیمی‌توانید از مدرک آیلتس خود برای ورود به دانشگاه‌های برتر
کشورهایی مانند استرالیا، بریتانیا، آمریکا، کانادا و نیوزیلند استفاده کنید.
داشتن شغل بین‌المللیبیش از ۱۱ هزار سازمان در بیش از ۱۴۰ کشور، مدرک آیلتس را قبول دارند.
بنابراین، اگر می‌خواهید در شرکت‌های چندملیتی کار کنید،
گرفتن آیلتس می‌تواند برای شما بسیار کمک‌کننده باشد.
اضافه کردن مدرک به رزومه یا لینکدین (Linkedin) خودآیلتس یک آزمون شناخته‌شده و معتبر در سراسر جهان است. بنابراین، اگر مدرک آن را دریافت کرده‌اید، حتما آن را به‌عنوان یک دستاورد به رسمیت بشناسید و به دیگران در مورد آن اطلاع دهید. اگر این مدرک را به رزومه یا پروفایل لینکدین خود اضافه کنید، احتمال اینکه شغل دل‌خواه خود را پیدا کنید افزایش می‌یابد.
مهاجرت به کشورهای دیگرآیلتس توسط کشورهای بسیار زیادی معتبر شناخته می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید برای مثال به یک کشور انگلیسی‌زبان مهاجرت کنید، مهم است در این آزمون شرکت کنید.

مدرک آزمون آیلتس برای مهاجرت به چه کشورهایی مناسب است؟

مدرک آزمون آیلتس مورد تایید ۱۱۵۰۰ سازمان در بیش از ۱۴۰ کشور است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که این آزمون از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی است. از دانشگاه‌ها گرفته تا موسسات آموزشی، ادارات دولتی و آژانس‌های مهاجرتی، سازمان‌های حرفه‌ای و صنعتی آن را می‌شناسند. کشورهایی مانند انگلیس، آلمان، آمریکا، آرژانتین، سوئد، سوئیس، ترکیه و.. مدرک این آزمون را می‌پذیرند.
با این وجود، بهتر است ابتدا دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن دارید را شناسایی کنید و بعد برسی کنید که آزمون آیلتس را می‌پذیرند یا نه. در مقاله کدام کشورها مدرک آیلتس (IELTS) را می‌پذیرند؟ درباره تمامی کشورها و همچنین دانشگاه‌های مشهوری که آزمون آیلتس را می‌پذیرند، صحبت کرده‌ایم.

چگونه برای آیلتس برنامه‌ریزی کنیم؟

آمادگی برای آیلتس می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. اما اگر برنامه‌ریزی درستی برای آن داشته باشید می‌توانید در زمان مناسب به نمره هدف خود دست پیدا کنید. بنابراین، برنامه‌ریزی درست یکی از مهم‌ترین نکات موفقیت در آیلتس محسوب می‌شود. اگر برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید، گرفتن آیلتس بدون کلاس نیز برای شما امکان‌پذیر است. در ادامه با راه‌های برنامه‌ریزی برای این آزمون آشنا می‌شوید.

در یک آزمون آزمایشی شرکت کنید

برای اینکه بتوانید برنامه‌ریزی مناسبی برای آیلتس داشته باشید، در ابتدا لازم است سطح زبان و همچنین، نقاط ضعف خود را در این زمینه شناسایی کنید. این مرحله یکی از گام‌های حیاتی در کسب آمادگی برای آیلتس است و نه‌تنها برای بهبود نقاط ضعف مفید است، بلکه به شما کمک می‌کند از نقاط قوت خود نیز بهترین استفاده را داشته باشید.

ساختار آزمون و نکات آیلتس را بشناسید

یکی از نکات مهم پیش از شروع مطالعه برای آزمون آیلتس این است که بدانید قرار است در امتحان چه اتفاقی بی‌افتد. بنابراین، محتوای آزمون و همچنین، بخش‌ها و تکالیف و سوالات هر یک از این بخش‌ها را بررسی کنید. به یاد داشته باشید یکی از رازهای موفقیت در هر آزمونی، آشنایی با ساختار و فرمت آن امتحان است.

از محدودیت زمانی آزمون آگاه باشید

به یاد داشته باشید یکی از نکات آیلتس، محدودیت زمانی آن است. بنابراین، مهم است بتوانید در زمان تعیین‌شده به سوالات پاسخ دهید. یکی از نکات مهم کسب آمادگی برای آیلتس که در دوره‌های آموزش آیلتس از مبتدی تا پیشرفته بر آن تاکید زیادی می‌شود، این است که بتوانید با فشار محدودیت زمانی سازگار شوید، تمرکز خود را در روز امتحان آیلتس حفظ کنید و به سوالات پاسخ درست بدهید.

مهارت‌های زبان انگلیسی، استراتژی‌های آزمون و نکات آیلتس را بیاموزید

یکی از اشتباهات بسیاری از داوطلبان این است که تنها بر استراتژی‌ها و نکات آیلتس تمرکز می‌کنند. آن‌ها دائما تمرینات آزمون را انجام می‌دهند، اما فراموش می‌کنند سطح زبان انگلیسی خود را بهبود ببخشند. برای اینکه بتوانید در این آزمون نمره خوبی کسب کنید مهم است سطح زبان انگلیسی خوبی داشته باشید. یادگیری نکات آیلتس یک فرایند زمان‌بر است و تنها به یادگیری استراتژی‌های آن محدود نمی‌شود. بنابراین، حداقل ۳ تا ۶ ماه پیش از ثبت نام در آزمون آیلتس، مطالعه برای آن را شروع کنید.

منابع مناسب IELTS را انتخاب کنید

منابع مختلفی برای آیلتس وجود دارند که انتخاب از میان آن‌ها می‌تواند دشوار باشد. با این حال، با کمک معلم آیلتس خود یا استفاده از منابع رسمی آیلتس می‌توانید بدون نگرانی مطالعه برای این آزمون را شروع کنید. خوشبختانه، اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مختلفی نیز وجود دارند که می‌توانند به شما در کسب آمادگی بهتر برای IELTS کمک کنند.

خودتان را در زبان انگلیسی غرق کنید

تا جایی که می‌توانید سعی کنید در مواجهه با زبان انگلیسی قرار بگیرید. مطالب انگلیسی بخوانید، هر روز به زبان انگلیسی بنویسید، با افراد انگلیسی‌زبان در شبکه‌های اجتماعی تعامل داشته باشید و به پادکست‌های زبان انگلیسی گوش دهید. به یاد داشته باشید تا وقتی که به برنامه خود برای آیلتس پایبند باشید، می‌توانید بدون نیاز به معلم برای این آزمون آماده شوید.

آزمون آیلتس

منابع آزمون آیلتس چیست؟

یکی از نکات آیلتس برای موفقیت در این آزمون این است که بدانید چه منابعی به‌منظور کسب آمادگی برای آیلتس مناسب هستند. اگر قصد مطالعه برای این آزمون را دارید ممکن است در میان صدها منبع، سردرگم شده باشید. منابع آیلتس بسیار متنوع هستند و انتخاب از میان آن‌ها می‌تواند دشوار باشد. با این حال، ما در جدول زیر مهم‌ترین کتاب‌هایی که به‌منظور مطالعه برای آزمون آیلتس استفاده می‌شوند را معرفی می‌کنیم.

مولفکتاب‌های آمادگی برای آیلتس
Cambridge The Official Cambridge Guide to IE
Lin LougheedBarron’s IELTS Superpack
Simone BravermanSimone Braverman’s Target Band 7
Judith Wilson, Ms Morgan TerryIELTS Practice Tests Plus 2 with Key and CD Pack
British CouncilRoad to IELTS
CambridgeIELTS Trainer
MometrixMometrix IELTS Book for General Training and Academic 2022-2021
Rawdon WyattCheck Your English Vocabulary for IELTS
Sue O’ConnellaFocus on IELTS Foundation: Foundation Coursebook
IELTSmaterial.comaActual Tests eBook Combo 1 in 5 IELTS (Academic)
Michael McCarthy, Felicity O’DellEnglish Vocabulary in Use

روزی چند ساعت برای آیلتس بخوانیم؟

اگرچه میزان مطالعه برای یادگیری نکات آیلتس به زمانی که می‌خواهید امتحان بدهید، سطح زبان انگلیسی و همچنین، نمره هدف شما بستگی دارد، اغلب معلمان زبان توصیه می‌کنند که حداقل روزی ۳ تا ۴ ساعت مطالعه داشته باشید. در این میان، هر چقدر به روز امتحان نزدیک‌تر می‌شوید لازم است زمان بیشتری را برای مطالعه و تمرین در نظر بگیرید و همچنین، نمونه سوالات آزمون آیلتس را پاسخ دهید.

تافل یا آیلتس؟ کدام بهتر است؟

اگر در مورد انتخاب میان تافل (TOEFL) و آیلتس مردد هستید، در ابتدا مهم است این موضوع را در نظر بگیرید که موسسه مورد نظر شما مدرک کدامیک از این آزمون‌ها را از شما می‌خواهد. اگر فرقی نمی‌کند لازم است با توجه به نکات آیلتس و تافل بررسی کنید کدامیک از آن‌ها برای شما مناسب‌تر است. تافل طولانی‌تر است اما کاملا به‌صورت کامپیوتری انجام می‌شود. بنابراین، نگرانی‌ در مورد دست‌خط خود یا مصاحبه رو در رو با ممتحن نخواهید داشت. این در حالی است که آزمون آیلتس کوتاه‌تر است و سوالات و تکالیف متنوع از جمله مصاحبه با ممتحن را شامل می‌شود.

ارسال کارنامه آزمون آیلتس

یکی از ویژگی‌های آزمون آیلتس این است که کارنامه شما را ۲ هفته پس از آزمون، به‌صورت رایگان و الکترونیکی برای ۵ مؤسسه مربوطه‌ و دانشگاه‌هایی که در فرم درخواست آیلتس خود فهرست کرده‌اید، ارسال می‌کند. در صورتی که تعداد مقصدهای ارسالی شما بیش از تعداد مجاز باشد، با پرداخت مبلغی، کارنامه شما برای مکان‌های موردنظرتان ارسال می‌شود.

آیلتس نتایج آزمون را ضبط می‌کند

در سال‌های اخیر با توجه به تقلب‌های صورت گرفته در این آزمون، مسئولین IDP اقدام به ضبط نتایج آزمون کرده‌اند. متقاضیان در هنگام ثبت‌نام، می‌توانند در توافق‌نامه این بند را که درباره ضبط نمره و کارنامه آمده است را مشاهده کنند. ضبط نمرات آیلتس به ۲ صورت انجام می‌شود.

ضبط فردی نمرات آزمون آیلتس

  • تفاوت دست‌خط در جواب‌دهی به سوالات بخش‌های Reading ،Listening و Writing.
  • وجود تناقض در وارد کردن اطلاعات شخصی مانند نام، نام خانوادگی و تاریخ تولد فرد شرکت‌کننده .
  • رشد ناگهانی و افزایش نمره شرکت کننده در بازه زمانی کوتاه.

نکته: اگر در بازه زمانی کوتاه نمرات شما رشد ناگهانی داشته باشد، یا باید هر ۴ مهارت را مجددا امتحان دهید یا باید دلیل قانع کننده‌ای برای کمیته برگزاری آزمون آیلتس داشته باشید. اگر دلیل شما برای تیم بررسی مجدد نمرات قانع کننده نباشد، هیچ نمره‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد.

ضبط جمعی نمرات آزمون آیلتس

  • امکان و احتمال لو رفتن سوالات امتحانی از سوی مسئولان آن مرکز.
  • گزارش از نهادهای نظارتی (سازمان بازرسی کل کشور و یا سازمان سنجش) مبنی بر دریافت رشوه توسط مراکز برگزار کننده آزمون آیلتس.
  • مشاهده خطا و تقلب در طول نظارت‌های سالیانه دوره‌ای و تصادفی.

نحوه ثبت نام آزمون آیلتس چگونه است؟

مراکز زیادی برای برگزاری آزمون آیلتس در ایران وجود دارد، اما از آنجایی که سازمان سنجش تنها مرجع صدور مجوز برای برگزاری آزمون‌های بین‌المللی در ایران است، فعالیت مراکزی که از این سازمان مجوز نگرفته‌اند، فاقد اعتبار و غیرقانونی هستند. شما همواره می‌توانید اسامی مراکزی را که مجوز برگزاری آزمون IELTS را دریافت کرده‌اند در سایت این سازمان مشاهده کنید. نحوه ثبت نام آزمون آیلتس در سایت آن بسیار ساده است. برای انجام آن می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به وبسایت رسمی آیلتس مراجعه کنید و گزینه Register for test (ثبت نام در آزمون) را انتخاب کنید. در این مرحله لازم است یکی از آزمون‌های آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال را انتخاب کنید. سپس، بر اساس راحتی خود در مورد کامپیوتری یا کاغذی بودن امتحان تصمیم بگیرید.
  2. نزدیک‌ترین مرکز آزمون به خود را انتخاب کنید.
  3. تاریخ و زمان آزمون را انتخاب کنید.
  4. فرم ثبت نام را تکمیل و سپس، آن را ارسال کنید. فراموش نکنید که یک اسکن واضح از پاسپورت خود داشته باشید.
  5. هزینه ثبت نام آزمون آیلتس را پرداخت کنید. برای این منظور می‌توانید از تهران پیمنت کمک بگیرید تا در سریع‌ترین زمان سفارش شما انجام شود.

اعتبار مدرک آزمون آیلتس چقدر است؟

مدت اعتبار آزمون آیلتس ۲ سال یعنی ۲۴ ماه است و امکان تمدید مدرک آیلتس وجود ندارد. متاسفانه پس از ۲ سال اعتبار مدرک آن از بین می‌رود و باید دوباره در آزمون شرکت کنید.

خرید مدرک آزمون آیلتس

امنیت بسیار زیاد آزمون آیلتس، یکی از دلایل اعتبار بالای این آزمون است. همین موضوع باعث شده تا آزمون آیلتس در کنار آزمون‌های زبان انگلیسی دیگر مانند تافل و GRE مورد قبول سازما‌ن‌ها و دانشگاه‌های معتبر جهان قرار بگیرد. علاوه‌بر این در سال‌های اخیر، اقدامات امنیتی شدیدتری مانند گرفتن اثر انگشت و عکس‌برداری در روز امتحان برای حفظ امنیت و اعتبار آزمون به‌کار گرفته شده است.
بنابراین، می‌توان گفت گرفتن مدر آیلتس بدون امتحان غیرممکن است و کسی که ادعای فروش مدرک آیلتس را دارد کلاهبردار است. برای اطلاع بیشتر از پیامدهای خرید مدرک آیلتس می‌توانید به مقاله چرا نباید مدرک آیلتس بخریم؟ مراجعه کنید.

سطح زبان انگلیسی مورد نیاز برای کسب نمره خوب در آزمون آیلتس به چه میزان باید باشد؟

آزمون آیلتس تقریبا مانند آزمون تافل، مهارت محور است. به‌صورت کلی، بیشتر متقاضیان ایرانی در مهارت مکالمه (Speaking) برخلاف مهارت‌های خواندن، شنیدن و نوشتن نمرات ضعیف‌تری را کسب می‌کنند. اما با توجه به تجربیات آزمون‌دهندگان، افرادی که سطح زبانی Advanced و بالاتر را دارند، نمره ۷ به بالا کسب می‌کنند. افرادی که درصدد کسب نمره ۶ هستند نیز، باید سطح زبانی Upper-Intermediate به بالا داشته باشند و در نهایت افرادی که در سطح Intermediate قرار دارند، عموما نمره‌ی ۵ تا ۵/۵ را کسب می‌کنند.

آیا حد نصابی برای قبولی در نمره آزمون آیلتس وجود دارد؟

در آزمون آیلتس هیچ حد نصابی برای قبولی وجود ندارد، یعنی تنها نمراتی که به دست آورده‌اید به شما اعلام می‌شود. در واقع این مؤسسات و دانشگاه‌های مختلف هستند که با توجه به شرایط مقررات داخلی، حد نصابی از نمره IELTS را جزء شروط خود تعیین می‌کنند. نمرات کسب شده داوطلب در کارنامه آیلتس، در ۴ بخش خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن به صورت جداگانه محاسبه می‌شود و همچنین معدل نمرات این ۴ بخش نیز ارائه می‌شود.

در روز امتحان آیلتس، رعایت چه نکاتی مهم است؟

وقتی به اندازه کافی برای آزمون آماده شدید، مهم است که نکات روز آزمون آیلتس را به یاد داشته باشید و آن‌ها را رعایت کنید تا بهترین عملکرد را در طول امتحان نشان دهید. در ادامه با نکات آیلتس در این مورد آشنا می‌شوید.

  • در امتحان آیلتس کتبی، نام و نام خانوادگی خود را به درستی و با پسوند و پیشوند بنویسید. مهم است که نام و نام خانوادگی شما دقیقا شبیه مدرک شناسایی‌تان باشد.
  • قبل از امتحان خوب بخوابید و غذای خوب بخورید. آزمون آیلتس طولانی است و نیاز به تمرکز زیادی دارد. بنابراین، مهم است که در طول امتحان خسته نباشید و بتوانید تمرکز خود را حفظ کنید.
  • لباس راحت بپوشید. یکی از مهمترین نکات آیلتس برای روز امتحان این است که لباس راحتی بپوشید که در عین حال به شما اعتمادبه‌نفس بدهد.
  • آب بنوشید. تا زمانی که در طول امتحان از یک بطری شفاف استفاده کنید، می‌توانید از آن بطری آب بنوشید.
  • زودتر از زمان امتحان به محل آزمون بروید. مطمئن شوید که دقیقا می‌دانید محل آزمون کجاست و چگونه به آنجا خواهید رفت. به یاد داشته باشید که اگر دیر به محل آزمون برسید اجازه ورود به اتاق امتحان را نخواهید داشت.
  • قبل از آزمون به سرویس بهداشتی بروید. از آنجایی که در هنگام برگزاری آزمون هیچ وقت استراحتی به شما داده نمی‌شود، برای اینکه زمان خود را در طی امتحان از دست ندهید، قبل از شروع آزمون به سرویس بهداشتی بروید.
  • پاسپورت خود و همچنین، مداد، پاک‌کن و تراش را فراموش نکنید. استفاده از اتود در آیلتس ممنوع است اما لازم است حداقل ۲ مداد و یک پاک‌کن و تراش همراه خود داشته باشید. استفاده از خودکار نیز در آزمون آیلتس مطلقا ممنوع است.
  • به دستورالعمل‌های نکات آیلتس در روز آزمون خوب گوش کنید. قبل و در طول آزمون دستورالعمل‌هایی به شما داده می‌شود. به آن‌ها خوب گوش کنید تا به‌درستی به سوالات جواب دهید.
  • اگر معلولیتی دارید حتما آن را قبل از آزمون اطلاع دهید. برای افراد دارای معلولیت، تمهیداتی توسط برگزار کننده آزمون در نظر گرفته می‌شود.
  • تمرکز داشته باشید و آرامش خود را حفظ کنید. مطمئن شوید که نکات آیلتس را به‌خوبی می‌دانید و کاملا آماده امتحان دادن هستید. سعی کنید در طول آزمون اعتمادبه‌نفس و آرامش خود را حفظ کنید.
  • اگر در طول آزمون با مسئله‌ای مواجه شدید به مراقب اطلاع دهید. برای این کار دست خود را به‌آرامی بلند کنید تا مراقب نزد شما بیاید. به یاد داشته باشید که تا وقتی که مراقب برای کمک به شما نیامده است اجازه صحبت کردن ندارید.

در پایان، برای اینکه در آزمون آیلتس شرکت کنید و نمره مورد نیاز را کسب کنید، مهم است با ساختار و نکات آیلتس آشنا باشید و بدانید که در آزمون انجام چه تکالیفی از شما خواسته می‌شود و استراتژی پاسخگویی به آن‌ها چیست. همچنین، مهم است با عبارات و کلمات کلیدی برای بخش رایتینگ آیلتس آشنا باشید. علاوه‌بر این، مهم است سطح زبان انگلیسی عمومی شما برای درک مطالب و متون کافی باشد. بنابراین، پیش از ثبت نام آیلتس حتما نکات آیلتس را بررسی و سپس، برنامه‌ریزی برای آزمون را شروع کنید.

من جزء کسانی هستم که شغلی مرتبط با علاقه‌ام دارم. شغل و علاقه من نویسندگی است. اوقات فراغتم را با خواندن کتاب پر می‌کنم و دنیای تکنولوژی برایم جذاب است.
هدفم در تهران پیمنت، ارائه محتوای ارزشمند است تا به شما برای رسیدن به اهدافتان کمک کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*