صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left PTE left آیا آزمون PTE ساده تر از آزمون آیلتس است؟ تفاوت های آیلتس و PTE

آیا آزمون PTE ساده تر از آزمون آیلتس است؟ تفاوت های آیلتس و PTE

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

IELTS و PTE دو آزمون‌ معتبر زبان انگلیسی هستند که افراد با هدف مهاجرت، تحصیل یا کار در کشورهای انگلیسی زبان در آن‌ها شرکت می‌کنند. در این مقاله به تفاوت‌های میان آزمون PTE و آیلتس می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا واقعا آزمون PTE ساده‌تر است؟ برای کسب اطلاعات دقیق و جامع، با ما همراه باشید.

تمرین برای آزمون PTE و آیلتس

آیلتس چیست؟ آشنایی با آیلتس

آزمون آیلتس (International English Language Testing System) یکی از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی است. توسط سازمان IDP با همکاری دانشگاه کمبریج برگزار می‌‌شود. هدف اصلی از برگزاری آزمون IELTS، ارزیابی مهارت داوطلب در به‌کارگیری دانش زبانی خود در موقعیت‌های روزمره، محیط‌های آکادمیک و کاری در کشوری انگلیسی زبان است. این آزمون چهار بخش اصلی دارد که شامل بخش گوش کردن (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتن (Writing) و مکالمه (Speaking) است.
هر کدام از بخش‌های آیلتس برای سنجش توانایی زبان‌آموز در زمینه‌های مختلف زبان انگلیسی استفاده می‌شود. نمره آیلتس از ۱ تا ۹ نمره است. هر بخش از آزمون به‌صورت جداگانه ارزیابی شده و نمره نهایی شما بر اساس میانگین این بخش‌ها تعیین می‌شود.

PTE چیست؟ آشنایی با آزمون PTE

PTE کوتاه شده عبارت Pearson Test of English، یک آزمون رسمی و بین‌المللی برای ارزیابی مهارت‌های زبان انگلیسی است. هدف اصلی از برگزاری آزمون PTE، اندازه‌گیری توانایی استفاده از زبان انگلیسی در موقعیت‌های روزمره، تحصیلی و کاری است.
پی تی ای شامل ۳ بخش اصلی گوش کردن و خواندن (Listening and Reading)، نوشتن (Writing) و مکالمه (Speaking) است. این آزمون به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود و نمره کلی آن بر اساس عملکرد آزمون‌دهنده در هر بخش و پاسخ‌های صحیح و غلط تعیین می‌شود.

PTE یا IELTS؟

مقایسه آزمون آیلتس و PTE

آزمون pte یا آیلتس؟ سختی یا آسانی سوالات مهم‌تر است یا گستردگی پذیرش نمره آزمون‌ها در دانشگاه‌ها؟ در ادامه برای پاسخ به سوال «PTE آسان‌تر است یا آیلتس» به مقایسه دقیق‌تر این ۲ آزمون می‌پردازیم:

مقایسه ساختار آزمون آیلتس و PTE

این ۲ آزمون دارای تفاو‌ت‌هایی در ساختار هستند. به‌عنوان مثال، آزمون PTE به شکل یک‌پارچه است در حالی که آزمون آیلتس هر جزء از آزمون را تفکیک می‌کند. همچنین بخش رایتینگ و اسپیکینگ در PTE به‌صورت هم‌زمان اجرا می‌شود، اما در آزمون آیلتس این ۲ بخش از هم مجزا هستند. در جدول زیر نیز، می‌توانید دیگر تفاوت‌های این آزمون در بخش ساختار را مشاهده کنید.

بخش‌های آزمونIELTSPTE
شنیدن (Listening)
گوش‌دادن به ۴ صدای ضبط شده و پاسخ‌دادن به ۴۰ سوال در ۳۰ دقیقه
ویدیوهای صوتی و تصویری به‌صورت خودکار پخش می‌شوند و امکان یادداشت‌برداری وجود دارد. باید در ۴۵ تا ۵۷ دقیقه به ۸ نوع سؤال پاسخ داد
خواندن (Reading)خواندن ۳ متن و پاسخ‌دادن به ۴۰ سؤال در ۶۰ دقیقهدر مدت‌زمان نیم ساعت باید به ۵ نوع متفاوت از سوالات بر اساس متن پاسخ داد.
نوشتن (Writing)نگارش ۲ تسک ۴۰۰ کلمه‌ای در قالب توضیح و تفسیر نمودار و همچنین ارائه استدلال برای یک فرضیه در ۶۰ دقیقهبخش رایتینگ به‌صورت هم‌زمان با اسپیکینگ اجرا می‌شود. طولانی‌ترین بخش آزمون PTE این بخش است که ۵۴ تا ۶۷ دقیقه طول می‌کشد.
صحبت‌کردن (Speaking)صحبت‌کردن با یک ممتحن در ۳ بخش به‌صورت حضوری در مدت‌زمان ۱۱ تا ۱۴ دقیقهاین بخش در آزمون PTE با بخش رایتینگ به‌صورت هم‌زمان اجرا می‌شود.

مقایسه سطح سختی آزمون PTE و آیلتس

دومین تفاوت آیلتس و PTE را می‌توانیم به سطح سختی آزمون‌ها مرتبط کنیم. نمی‌توان به‌طور قطعی ادعا کرد که آزمون PTE ساده‌تر از آزمون آیلتس است یا برعکس. هر دو آزمون دارای سطوح متوسط تا پیشرفته بوده و به نیازها و توانمندی‌های زبانی شما بستگی دارد که کدام آزمون برای‌تان مناسب‌تر باشد.

مقایسه فرمت سوالات آزمون PTE و آیلتس

فرمت سوالات، سومین تفاوت آیلتس و PTE است. در IELTS، سوالات ممکن است چهار گزینه‌ای یا پاسخ کوتاه باشند. اما در PTE، علاوه‌بر سوالات چندگزینه‌ای از سوالات تکمیل جمله و پاسخ کوتاه نیز استفاده می‌شود. در ادامه با جزئیات بیشتری فرمت سوالات آیلتس و PTE را بررسی می‌کنیم:
بخش لیسنینگ آزمون IELTS شامل سوالات چهارگزینه‌ای (گوش دادن به یک سخنرانی، مکالمه یا برنامه رادیویی و پاسخ دادن به سوالات مربوطه) و بخش تکمیل جمله (تکمیل جملات خالی بر اساس متن شنیداری) است. ریدینگ آزمون آیلتس نیز مانند لیسنینگ، سوالات چهارگزینه‌ای (خواندن متن‌های مختلف و پاسخ دادن به سوالات) و تکمیل جمله (تکمیل جملات خالی بر اساس متن‌های خوانده شده) را شامل می‌شود.
برای پاسخ دادن به سوالات بخش رایتینگ آزمون IELTS لازم است توانایی توصیف و تحلیل نمودار یا جدول را به زبان انگلیسی داشته باشید و درباره یک موضوع خاص یا نظر شخصی خود بنویسید. در بخش اسپیکینگ نیز باید بتوانید خود را معرفی کنید و درباره یک موضوع خاص نظرات خود را بیان کنید. نمونه سوالات آزمون PTE نیز مشابه آیلتس انواع گوناگون دارد با این تفاوت که سوالات در ۳ بخش اصلی آزمون خلاصه می‌شوند.

مقایسه نمره‌دهی آزمون PTE و آیلتس

نمره‌دهی هم می‌تواند یکی از مواردی باشد که میان آیلتس و PTE تفاوت ایجاد می‌کند. نمره کلی IELTS میانگین بخش‌های مختلف آزمون است و از ۱ تا ۹ نمره حساب می‌شود. در PTE نیز بارم‌بندی از ۱۰ تا ۹۰ نمره است و هر بخش در PTE به صورت جداگانه نمره‌دهی می‌شود. معنا و مفهوم هر نمره از آزمون PTE آیلتس را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید:

مفهوم هر نمرهنمره آزمون آیلتسمفهوم هر نمرهنمره آزمون PTE
عدم شرکت در آزمون۰ناآشنا۱۰ تا ۲۹
بدون دانش۱دانش محدود۳۰ تا ۴۰
ناآشنا۲متوسط۴۱ تا ۵۰
دانش بسیار محدود۳خوب۵۱ تا ۶۵
دانش محدود۴بسیار خوب۶۶ تا ۸۰
متوسط۵خبره۸۰ تا ۹۰
شایسته۶
خوب۷
بسیار خوب۸
خبره۹

مقایسه زمان آزمون PTE و آیلتس

طول مدت آزمون‌ها، تفاوت دیگر میان آیلتس و PTE است. زمان آزمون IELTS حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است، در‌حالی که آزمون PTE حدود ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. مدت زمان آزمون می‌تواند رابطه مستقیمی با ظرفیت و توانمندی داوطلبان داشته باشد؛ به این معنا که برخی از افراد با آزمون‌های کوتاه‌تر راحت‌تر هستند و می‌توانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که مدت زمان آزمون برای‌تان اهمیت دارد، می‌توانید به شرکت در آزمون PTE فکر کنید.

مقایسه گستردگی پذیرش آزمون PTE و آیلتس

تفاوت آیلتس و PTE را می‌توانیم در گستردگی پذیرش آن‌ها هم بررسی کنیم. هر یک از آزمون‌ها می‌توانند برای موارد متعددی مورد استفاده قرار بگیرند. به‌عنوان مثال، آزمون IELTS برای مهاجرت، تحصیل و کار به کشورهای مختلف پذیرفته می‌شود. از سوی دیگر، آزمون PTE بیشتر در برنامه‌های تحصیلی و ویزاهای مربوط به کشورهای استرالیا و نیوزیلند مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین پیش از شرکت در آزمون، کشور و همچنین الزامات دانشگاه مقصدتان را از نظر مدرک لازم برای اثبات دانش زبان انگلیسی بررسی کنید.

مقایسه زمان‌بندی آزمون آیلتس و PTE

زمان‌بندی آزمون آیلتس و PTE با هم متفاوت است. آزمون PTE در سال ۲۴ بار برگزار می‌شود. این در حالی است که آزمون آیلتس آکادمیک ۴۸ بار در کل سال برگزار می‌شود.

آیا PTE ساده‌تر از آیلتس است؟

با توجه به تفاوت‌هایی که در ساختار و روش برگزاری ۲ آزمون IELTS و PTE وجود دارد، نمی‌توان به‌طور قطعی ادعا کرد که آزمون PTE ساده‌تر است یا آزمون آیلتس. هر دو آزمون مشخصه‌ها و پیش‌نیازهای خودش را دارد و به نیاز و مهارت‌های شما بستگی دارد که کدام یک از آن‌ها برای شما مناسب‌تر است.

چنانچه تمایل به ثبت نام در هر یک از آزمون‌های آیلتس و PTE داشته باشید، تهران پیمنت در کنار شماست تا پرداخت هزینه آزمون PTE و هزینه آزمون آیلتس خارج از کشور را در مدت زمان کم (کمتر از ۳ ساعت) انجام دهد. چنانچه پیش‌تر در هر یک از این ۲ آزمون شرکت کرده‌اید، از شما دعوت می‌کنیم که در بخش کامنت‌ها تجربه خود را از آمادگی و شرکت در این آزمون با ما درمیان بگذارید.

سحر مجاب هستم کنجکاو همیشگی دنیای محتوا و در تهران پیمنت درباره خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*