صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left آمریکا left چه بورسیه‌هایی در آمریکا برای دانشجویان خارجی وجود دارد؟

چه بورسیه‌هایی در آمریکا برای دانشجویان خارجی وجود دارد؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

کسب مدارک تحصیلی در آمریکا پرهزینه است، اما بورسیه های تحصیلی فراوانی به دانشجویان خارجی برای کمک به پرداخت این هزینه‌ها داده می‌شود. تقریباً همه‌ی دانشگاه‌ها برنامه‌های اعطای بورس تحصیلی دارند، که بیشتر آنها برای دانشجویان خارجی نیز موجودند – هرچند گاهی مجبورید در آزمون‌های SAT (آزمون استعداد تحصیلی) یا ACT (آزمون پذیرش دانشجوی آمریکا) شرکت کنید. به گفته‌ی کمیسیون فولبرایت، بیش از ۶۰۰ دانشگاه آمریکایی بورس‌هایی به ارزش ۲۰,۰۰۰ دلار یا بیشتر به دانشجویان خارجی اعطا می‌کنند. دانشجویان واجد شرایط معمولاً از حیث شایستگی‌ تحصیلی، استطاعت مالی یا شرکت در فعالیت‌های فوق‌برنامه ارزیابی می‌شوند.

علاوه بر این موارد، مجموعه‌ای از بورس‌ها نیز از سوی سازمان‌ها و نیکوکاران بخش خصوصی و با معیارهای گسترده‎‌ی سنجش شایستگی اعطا می‌شوند. به عنوان مثال، در ایالت مینه‌سوتا بورس‌هایی به فرزندان سربازان مجروح و مصدوم جنگ جهانی دوم اعطا می‌شود و در ایالت ایلینوی به کسانی که والدینشان مبتلا به سرطان هستند بورس‌‌هایی داده می‌شود.

بورس

انواع بورسیه‌های تحصیلی

بورسیه‌های دانشگاهی: بسیاری از دانشگاه‌ها نوعی کمک مالی به دانشجویان خارجی اعطا خواهند کرد، بنابراین مؤسسه‌ی آموزشی انتخابی‌تان باید نخستین مرجعی باشد که از آن درخواست کمک می‌کنید.

بورسیه‌های مالی: این بورس‌‌ها بر مبنای نیاز مالی دانشجویان اعطا می‌شوند. اکثر این بورس‌‌ها تنها برای افراد مقیم آمریکا موجودند، اما برخی از دانشگاه‌ها این گونه بورس‌ها را بر اساس نیاز مالی به دانشجویان خارجی نیز اعطا می‌کنند.

بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی: این بورس‌ها به دانشجویانی اعطا می‌شود که از نظر آکادمیک شایسته هستند، در دوران دبیرستان بازیکن برجسته‌ی تیم‌های ورزشی بوده‌اند یا در امور اجتماعی یا کارآفرینی برتری داشته‌اند.

بورسیه‌های مبتنی بر کشور: این بورس‌ها به طور خاص دانشجویان کشورهای در حال توسعه را هدف گرفته‌اند.

بورسیه‌های ارائه شده از سوی دولت: دولت آمریکا برنامه‌های فراوانی را برای اعطای بورس‌های تحصیلی به دانشجویان خارجی ارائه می‌کند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

بورسیه‌های ارائه شده از سوی بخش خصوصی: گاهی کسب‌‌وکارها یا نیکوکاران بخش خصوصی تأمین مالی بورس‌های تحصیلی را بر عهده می‌گیرند. این بورس‌ها نیز بیشتر دانشجویان اهل کشورهای در حال توسعه وگروه‌های اقلیتی یا برخی رشته‌های تحصیلی خاص را در بر می‌گیرند.

بورسیه‌های بخش خصوصی و دولتی

کمیسیون فولبرایت بورس‌‌های سخاوتمندانه‌ای را برای شهروندان بریتانیایی، که در مقاطع فوق لیسانس و دکتری تحصیل می‌کنند، ارائه می‌کند. متقاضیان از هر رشته‌ای می‌توانند برای دریافت این بورس‌ها درخواست کنند و در صورتی که موفق به دریافت آن‌ها شوند دست‌کم هزینه‌های سال اول تحصیل و بیمه‌ی فراگیر آن‌ها تأمین خواهد شد. برخی از متقاضیان ممکن است شایستگی دریافت کل شهریه‌ی تحصیلی، هزینه‌های کل مدارج تحصیلی یا حتی هزینه‌های پروژه‌های اضافی را داشته باشند.

انجمن زنان دانشگاهی آمریکا به دانشجویان خانم غیرآمریکایی، که قصد اخذ مدارک تحصیلی فوق لیسانس و دکترا را در آمریکا دارند، فلوشیپ‌هایی را اعطا می‌کند. این انجمن فلوشیپ‌های متعددی را به ارزش ۱۸,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ دلار ارائه می‌کند، که مبلغ آن بستگی به مدرک تحصیلی دارد و واجدین شرایط سال به سال می‌توانند برای دریافت این فلوشیپ‌ها درخواست کنند. اولویت پرداخت این فلوشیپ‌ها با خانم‌هایی است که بتوانند تعهد خود را به پیشرفت بانوان و دختران ثابت کنند.

Next Gen Scholarship بورسی ۱۰۰۰ دلاری را برای کسانی که تمایل دارند در ایالت‌های مریلند، واشنگتن یا ویرجینیا تحصیل کنند ارائه می‌کند. این بورس برای دانشجویان خارجی، شامل کسانی که از قبل به تحصیل اشتغال داشته‌اند، نیز موجود است، اما داوطلبین باید نمره‌ی میانگین (GPA) حداقل ۰/۳ را کسب کرده باشند.

بورسیه صلح بین‌المللی P.E.O تا سقف ۱۲,۵۰۰ دلار به دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در سطح لیسانس را در آمریکا دارند کمک می‌کند.

برنامه‌ی بورسیه بین‌المللی بنیاد آقاخان هر سال تعداد محدودی بورس تحصیلی برای دانشجویان نخبه‌ی اهل کشورهای در حال توسعه ارائه می‌کند تا بتوانند تحصیلات خود را در مقطع فوق لیسانس ادامه دهند. این بورس‌ها به صورت ۵۰ درصد کمک مالی و ۵۰ درصد وام اعطا می‌شوند.

Civil Leadership Awards کل هزینه‌های مقطع لیسانس را برای دانشجویانی که از نظر تخصصی و آکادمیک در سطح عالی باشند تأمین می‌کند.

بورس‌های متعدد دیگری نیز وجود دارند، بنابراین باید به دقت در اینترنت جستجو کنید و به سازمان‌های مختلفی که آن‌ها را ارائه می‌کنند نگاهی بیاندازید. برای دانشجویانی که تمایل به تحصیل در ایالت‌های معین یا رشته‌های خاص دارند نیز بورس‌های بسیاری وجود دارند، لذا این موارد را نیز باید به دقت چک کنید.

بورس

بورسیه‌های ارائه شده از سوی دانشگاه‌ها

دانشگاه American در شهر واشنگتن شهریه و بورد کامل را برای یک نفر دانشجوی خارجی در طول مدت تحصیلات مقطع لیسانس ارائه می‌کند. هم‌چنین، بورس‌های جزئی نیز از سوی این دانشگاه ارائه می‌شوند.

دانشگاه آرکانزاس: فرصت‌های دریافت کمک مالی را برای دانشجویان خارجی فراهم می‌آورد.

دانشگاه براندیس: «کل نیاز مالی احراز شده‌ی هر دریافت‌کننده»، شامل هزینه‌ی یکبار سفر هوایی در سال را تأمین می‌کند.

کالج بریا: تنها کالجی در آمریکا است که ۱۰۰ درصد هزینه‌های مالی ۱۰۰ درصد دانشجویان خارجی ثبت‌نام شده را در سال اول تحصیل بر عهده می‌گیرد. پس از آن، از دانشجویان خواسته می‌شود مبلغ ۱۰۰۰ یورو در سال صرفه‌جویی کنند تا در تأمین مخارج این کالج سهیم باشند. این کالج برای کمک به تحقق این هدف مشاغل تابستانی را نیز برای دانشجویان خارجی تأمین می‌کند.

دانشگاه کلارک به طور خودکار متقاضیان را برای دریافت دامنه وسیعی از بورس‌های مبتنی بر شایستگی در نظر می‌گیرد. علاوه بر این، دانشجویان خارجی می‌توانند برای دریافت بورس‌هایی بین ۲۰,۰۰۰ تا ۲۵,۰۰۰ دلار در سال درخواست کنند.

کالج دارتموث بورس‌ها و وام‌هایی را برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته است که شامل هزینه‌ی مسافرت آن‌ها به آمریکا است.

دانشگاه ایموری بورس‌های سخاوتمندانه‌ای را به دانشجویان خارجی اعطا می‌کند، با این حال پرداخت این بورس‌ها با قبول درخواست‌‌ دانشجویان برای تحصیل در ارتباط است. به عبارت دیگر، امکان ثبت نام در دانشگاه در صورت رد درخواست بورس وجود ندارد.

دانشگاه هاروارد برای حداکثر شش دانشجوی انگلیسی پذیرش دارد که در حال تحصیل در مقطع لیسانس یا انجام تحقیق هستند. این دانشجویان علاوه بر دریافت هزینه‌های مربوط به زندگی، کل شهریه و بیمه‌ی سلامتی را دریافت می‌کنند.

دانشگاه ایلینوی – وسلیان: بورس‌های این دانشگاه به دانشجویان متقاضی خارجی واجد شرایط با دستاوردهای آکادمیک برجسته و نمرات آزمون مجاز در آزمون‌های ورودی اعطا می‌شود. این پاداش‌ها از ۱۰,۰۰۰ تا ۲۵,۰۰۰ دلار در سال متغیرند و تا چهار سال قابل تجدید هستند.

دانشگاه ایالتی آیووا هر ساله بورس‌‌هایی از ۲,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ دلار را به دانشجویان خارجی ارائه می‌کند. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه به طور خودکار شایسته‌ی دریافت این بورس در نظر گرفته می‌شوند.

دانشگاه ایالتی میشیگان برای دانشجویان خارجی مقطع لیسانس برنامه‌ی Global Spartan Leadership را در نظر گرفته است. دانشجویان دریافت‌کننده به محض برآورده ساختن الزامات این برنامه – یعنی حضور در برنامه‌های آموزشی گوناگون و رویدادهای فرهنگی – مبلغ ۸۰۰۰ دلار دریافت خواهند کرد. دانشجویان خارجی نیز می‌توانند رزومه‌ی تجربیات دانشگاهی خود را بنویسند تا از جایزه‌ی حداکثر ۱۰۰۰ دلاری برخوردار شوند.

دانشگاه مینه‌سوتا هر ساله بورس‌‌های ۵۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ دلاری را برای دانشجویان خارجی ارائه می‌کند. این دانشجویان از بورس‌‌های متنوع دیگری نیز برخوردار می‌شوند تا به تحصیل در این دانشگاه ترغیب شوند.

دانشگاه نبراسکا – لینکلن برای دانشجویان خارجی‌ای که عملکرد آکادمیک برجسته‌ای داشته و در فعالیت‌های فوق برنامه نقش‌آفرینی کنند معافیت‌هایی را از شهریه در نظر گرفته است.

دانشگاه نیویورک بورس‌های واگنر (Wagner Scholarships) را هر ساله به تعداد محدودی از دانشجویان خارجی شایسته اعطا می‌کند. این بورس‌ها شامل بورس‌های جزئی تا شهریه کامل هستند که از ۲۵,۰۰۰ دلار تا ۴۷,۰۰۰ تغییر می‌کنند.

دانشگاه اورگون هر ساله بین ۳۰ تا ۴۰ بورس تحصیلی را به دانشجویان خارجی اعطا می‌کند. این بورس‌ها شهریه‌ی تحصیل را پوشش می‌دهند و از ۷,۵۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ دلار در سال متغیرند. در عوض، از دریافت‌کنندگان انتظار می‌رود درباره‌ی کشور خود به کودکان، سازمان‌های اجتماعی و کارکنان این دانشگاه مطالبی ارائه دهند.

دانشگاه وسلیان از طریق Freeman Asian Scholars کل شهریه‌ی تحصیلی دوره‌ی چهارساله را برای ۱۱ دانشجوی آسیایی با استعداد ویژه در مقطع لیسانس پوشش می‌دهد. همچنین، این دانشگاه کمک‌های مالی را به حدود ۳۰ دانشجوی خارجی ارائه می‌کند.

دانشگاه ویسکانسین از طریق برنامه‌ی (Non-Resident Tuition Waiver NTW) تخفیف‌های قابل توجهی را در شهریه به بسیاری از دانشجویان خارجی، که در پردیس‌ آموزش عالی دانشگاه ویسکانسین تحصیل می‌کنند، ارائه می‌کند و بدین ترتیب هزینه‌های تحصیلی سالانه در مقطع لیسانس به حدود ۶,۵۲۳ تا ۷,۹۱۲ پوند کاهش می‌یابد.

فهرست فوق به هیچ وجه فهرست کاملی از کل بورس‌های تحصیلی موجود در آمریکا برای دانشجویان خارجی نیست، اما می‌تواند نقطه‌ی آغاز مناسبی باشد. همواره مؤسسه‌ی آموزشی انتخابی‌تان را برای آگاهی از بورس‌های اعطایی به دانشجویان خارجی بررسی کنید.

ترجمه از: Times Higher Education

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*