صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left بررسی استلار و ریپل؛ شباهت ها و تفاوت ها

بررسی استلار و ریپل؛ شباهت ها و تفاوت ها

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۷/۲۵

ریپل و استلار دو پلتفرمی هستند که ارزهای رمزنگاری شده بومی خود را دارند و از آنجایی که این دو به اندازه بیت کوین (BTC) یا اتریوم (ETH) شناخته شده نیستند، ممکن است کمتر درباره آن‌ها شنیده باشید. از طرفی ریپل و استلار به اندازه‌ای به یکدیگر شباهت دارند که شاید آن‌ها را با هم یکی بدانید و از طرف دیگر به قدر کافی با هم تفاوت دارند که باید هنگام خرید، باتوجه به کارکردشان یکی را انتخاب کنید. در این مطلب قصد داریم به بررسی شباهت و تفاوت استلار و ریپل بپردازیم و در نهایت روش مناسبی برای خرید و فروش استلار (XLM) و خرید و فروش ریپل (XRP) به شما معرفی کنیم.

بررسی شباهت و تفاوت استلار و ریپل
بررسی استلار و ریپل؛ شباهت ها و تفاوت ها

بررسی اجمالی استلار و ریپل

استلار و ریپل بلاکچین‌های مشابهی هستند که باعث می‌شود این دو بیشتر از هر چیز دیگری با هم مقایسه شوند. هر دو شبکه رمزارز بومی مخصوص به خود را ارائه کرده‌اند و این دو آلت‌کوین بیش از ۶ سال است که در بازار کریپتوکارنسی خرید و فروش می‌شوند. در دوره‌ای که بیت کوین رشد زیادی را تجربه کرد و به ارزشی معادل ۲۰ هزار دلار رسید، ارزهای دیجیتال ریپل (XRP) و استلار (XLM) نیز محبوب شدند و بر ارزششان افزوده شد.

بنیانگذار هر دو شبکه بلاکچین استلار و ریپل جد مک کلیب است و مک کیلب در هر دو شبکه با هم‌بنیانگذارانی همکاری می‌کرد. در واقع نقطه تلاقی پلتفرم‌های استلار و ریپل را شاید باید در بنیانگذاران این دو شبکه بلاکچین جستجو کنیم. جد مک کیلب ابتدا روی پروژه ریپل فعالیت می‌کرد و با وجود اختلاف نظرهایی که میان مک کیلب و دیگر بنیانگذاران ریپل به‌وجود آمد، تصمیم به جدایی از این پلتفرم گرفت. بنابراین در سال ۲۰۱۴ مک کیلب به سراغ پروژه دیگری رفت و با کمک افراد دیگری توسعه استلار را کلید زد.

ریپل چیست؟

برای درک عمیق‌تر بلاکچین‌های ریپل و استلار و بررسی تفاوت استلار و ریپل باید با هر کدام جداگانه آشنا شوید. ریپل پلتفرمی بلاکچینی است که از توکن بومی XRP استفاده می‌کند. پلتفرم ریپل در سال ۲۰۱۲ توسط جد مک‌کالب و کریس لارسن عرضه شد. ریپل به نقل و انتقال پول میان بانک‌ها کمک می‌کند و تراکنش‌ها را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. درواقع با کمک ریپل می‌توانید تراکنش‌های مالی و بین‌المللی خود را در عرض چند ثانیه انجام دهید. کارمزد تراکنش‌هایی که در شبکه ریپل صورت می‌گیرد نیز بسیار ناچیز است. این ویژگی شبکه در مقابل چالش‌های قیمت بالا، کارآمدی و سرعت پایین سیستم‌های سنتی بانکی کاملا ملموس است و به چشم می‌آید.

نکته بعدی درباره ریپل آن است که از فناوری دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger Technology) استفاده می‌کند. این فناوری موجب می‌شود تا برای انجام تراکنش‌های خود نیازی به واسطه‌ای مانند بانک نداشته باشید. انتقال پول به خارج‌ از مرزها به سرعت و با هزینه‌ای ناچیز انجام می‌شود. مسئله مهم درباره ریپل آن است که بانک‌ها می‌توانند بیشترین سود را از این شبکه ببرند؛ زیرا ریپل نقدینگی موردنیاز بانک‌ها را فراهم می‌کند.

استلار چیست؟

استلار (Stellar) در سال ۲۰۱۴ توسط جد مک کیلب تاسیس شد. ارز دیجیتال بومی استلار لومن (XLM) نام دارد و کاملا مشابه ریپل برای نقل و انتقالات مالی، سریع و به صرفه است. حتی کدنویسی شبکه استلار مشابه ریپل انجام گرفته و تا مدت‌ها برخی از افراد تصور می‌کردند استلار فورکی از ریپل است. البته در حال حاضر شبکه استلار با ریپل کاملا متفاوت است؛ زیرا کدنویسی و عملکرد این شبکه تغییر کرده و کدنویسی استلار فعلی شباهت بسیار کمی با ریپل دارد.

نکته مهم درباره استلار این است که این پلتفرم برای عموم مردم در دسترس است و افراد در کشورهایی که به امکانات بانک‌ها و مراکز مالی دسترسی ندارند، می‌توانند با کمک استلار به شبکه جهانی تراکنش‌های مالی متصل شوند و با اقتصاد جهانی تعامل کنند. هزینه تراکنش‌های مالی در شبکه استلار بسیار ناچیز است و انجام معامله با استفاده از این شبکه به‌صرفه‌تر و آسان‌تر از بانک‌های سنتی خواهد بود.

تبادل مستقیم ارز فیات نیز به لطف پروتکلی که Stellar از آن پیروی می‌کند امکان پذیر است. بنابراین پول فرستنده در پلتفرم استلار به لومن تبدیل می‌شود و به حساب گیرنده ارسال خواهد شد. گیرنده نیز می‌تواند لومن انتقال یافته را به ارز دیجیتال دلخواه خود دریافت کند.

مقایسه میان استلار و ریپل
بررسی شباهت و تفاوت استلار و ریپل

تفاوت‌های کلیدی استلار و ریپل

در ادامه با تفاوت استلار و ریپل آشنا می‌شوید:

  • هدف Ripple استفاده از فرصت‌ها برای کسب سود بیشتر است در حالی‌که Stellar با هدف دسترسی به افراد بیشتر و کمک به ساکنان کشورهای در حال توسعه ایجاد شده است.
  • بازار هدف ریپل بیشتر شرکت‌ها و مؤسسات مالی بزرگ است تا بتواند خود را سریع و ایمن برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی جلوه دهد؛ در حالی‌که ارز دیجیتال استلار با هدف جذب عموم مردم و تسهیل تراکنش‌های مالی این افراد ارائه شده است.
  • ریپل به دیگران اجازه دسترسی به سورس (Source) خود را نمی‌دهد. اما استلار نرم‌افزاری متن‌باز است که به همه اجازه دسترسی می‌دهد. این موضوع به افراد کمک می کند تا نرم‌افزار استلار را مطابق با نیازهای خود سفارشی کنند و مورد استفاده قرار بدهند. نکته مهم این‌که داده‌ها و تراکنش‌های افراد هنگام استفاده از نسخه‌های سفارشی استلار نیز کاملا ایمن نگه‌داری می‌شوند.
  • ریپل برای جذب سرمایه‌گذاران روی شرکت‌های مالی و موسسات بزرگ اقتصادی تمرکز کرده است در حالیکه سرمایه گذاران استلار بیشتر کارآفرینان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا هستند.
  • تفاوت دیگری که میان استلار و ریپل وجود دارد درباره متمرکز بودن یا نبودن این‌هاست. ریپل کاملا غیرمتمرکز نیست؛ اما استلار شبکه‌ای تماماً غیرمتمرکز است.
  • کوین‌های استلار تورم‌زا ولی رمزارز ریپل تورم‌زدا هستند. این بدان معناست که ریپل می‌تواند بخشی از توکن‌های خود را بسوزاند و کل عرضه موجود خود را کاهش دهد. از سوی دیگر تورم‌زا بودن استلار بدان معناست که این کوین عرضه نامحدود و افزایشی دارد. درواقع نرخ تورم ریپل کاهشی است، در حالی که استلار هر سال یک درصد تورم دارد.

شباهت‌های استلار و ریپل

پلتفرم استلار بسیاری از کدهای خود را تغییر داده است تا تفاوت استلار و ریپل مشهود باشد اما این دو شبکه عملا شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند که قابل توجه است:

  • هر دو شبکه استلار و ریپل از پروتکل‌های دفتر کل توزیع شده برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.
  • امکان استخراج و ماینینگ هیچ‌یک از ارزهای دیجیتال بومی ریپل و استلار وجود ندارد و این دو از گره‌های خصوصی برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.
  • هر دو شبکه استلار و ریپل با نظر توسعه‌دهندگان خود هر زمان که بخواهند می‌توانند تعداد توکن‌های در گردش را افزایش داده یا بسوزانند.
  • تراکنش‌ها در پلتفرم‌های ریپل و استلار به‌سرعت و با هزینه ناچیزی صورت می‌گیرد؛ بنابراین هر دو برای انتقال بین‌المللی پول گزینه‌ای مناسب به شمار می‌روند.

انتخاب شما کدام است؟ ریپل یا استلار؟

فرض کنیم قصد دارید برای دوست خود در قاره‌ای دیگر پول ارسال کنید. از کدام پلتفرم باید استفاده کنید؟ استلار یا ریپل؟ این سوالی است که برای خیلی از افراد هنگام ارسال پول پیش می‌آید. هر دو توکن ریپل و استلار مزیت‌های منحصر به فرد خود را دارند و با هر دو می‌توانید سریع، ایمن و با هزینه اندک پول خود را ارسال کنید. با این حال استلار به دلیل پروتکل اجماع مخصوص به خود (SCP | Stellar Consensus Protocol) ایمن‌تر از ریپل به نظر می‌رسد. پروتکل SCP پلتفرم استلار موجب می‌شود تا فرایند احراز هویت تراکنش‌ها میان نودهای قابل اعتماد تایید شود و این موضوع روی سرعت تایید تراکنش نیز تاثیر به‌سزایی می‌گذارد. با این حال برای خرید و فروش استلار (XLM) و خرید و فروش ریپل (XRP) می‌توانید از تهران پیمنت استفاده کنید تا خریدتان در کمتر از ۱ ساعت انجام شده و به پول کیفتان ارسال شود.

سحر مجاب هستم کنجکاو همیشگی دنیای محتوا و در تهران پیمنت درباره خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

تهران پیمنت

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.