صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left جد مک کیلب کیست؟ از Mt.Gox تا بنیانگذاری ریپل و استلار

جد مک کیلب کیست؟ از Mt.Gox تا بنیانگذاری ریپل و استلار

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۷/۲۷

جد مک کیلب (Jed McCaleb) برنامه نویس و کارآفرین ۴۸ ساله‌ی آمریکایی است. مک کیلب را شاید با نام استلار بشناسید اما این کارآفرین از سال ۲۰۱۰ در دنیای کریپتوکارنسی مشغول عرضه ارزهای دیجیتال مختلف و همچنین یک صرافی تخصصی بیت کوین است. رزومه جد مک کیلب محدود به این نیست و مسیر شغلی مک کیلب از برنامه نویسی اپلیکیشن‌هایی همچون eDonkey2000 تا توسعه ارز دیجیتال استلار گسترده است. در این مطلب درباره خالق استلار بیشتر خواهیم خواند. چنانچه تمایل به خرید ارز XLM دارید، می‌توانید از تهران پیمنت برای خرید و فروش استلار (XLM) استفاده کنید.

جد مک کیلب (Jed McCaleb) کیست؟
معرفی جد مک کیلب، خالق استلار (Jed McCaleb)

جد مک کیلب (Jed McCaleb) کیست؟

مک کیلب متولد سال ۱۹۷۵ در شهر فیت‌ویل ایالت آرکانزاس آمریکاست و در دانشگاه کالیفرنیا تحصیل کرده است. البته مک کیلب تحصیل خود را در رشته مهندسی نرم افزار به پایان نرساند و دانشگاه را ترک کرد. اطلاعات دقیقی درباره زندگی شخصی و خانواده جد مک کالب وجود ندارد و ما در ادامه به بررسی مسیر شغلی او می‌پردازیم.

مسیر شغلی جد مک کیلب

اولین قدم جدی جد مک کیلب در سن ۲۵ سالگی تاسیس شرکت MetaMachine و ارائه برنامه eDonkey2000 در سال ۲۰۰۰ بود. eDonkey2000 با نام مستعار ed2k یک برنامه اشتراک گذاری فایل همتا به همتاست که در سال ۲۰۰۱ کار توسعه این نرم‌افزار به عهده مک کیلب و مدیریت عامل آن برعهده سم یاگان (Sam Yagan) بود. پروتکل این شبکه ed2k است و کار شبکه eDonkey2000 تبادل اطلاعات به صورت P2P است. منظور از تبادل P2P این است که می‌توانید با شخصی در آن‌سوی دنیا فارغ از نوع یا حجم داده، تبادل اطلاعات داشته باشید. اپلیکیشن eDonkey2000 در مدت زمان کوتاهی توانست بیشتر از ۴ میلیون کاربر جذب کند. سرانجام توسعه شبکه eDonkey2000 در سال ۲۰۰۵ متوقف شد.

پروژه Mt. Gox

پروژه بعدی که مک کیلب به راه انداخت مت‌گوکس (Mt. Gox) بود که طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ فعالیت می‌کرد. Mt. Gox مخفف (Magic: The Gathering Online Exchange) است که یک صرافی مستقر در کشور ژاپن، برای مبادله بیت کوین به حساب می‌آمد. طی سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بیشتر از ۷۰ درصد کل معاملات بیت کوین روی بستر مت‌گوکس انجام می‌شد. در نهایت مت‌گوکس سال ۲۰۱۴ اعلام ورشکستگی کرد، به تجارت خود پایان داد و سرویس مبادله خود را به حالت تعلیق درآورد. نکته مهم درباره پروژه مت گوکس این است که در سال ۲۰۱۱ مک کیلب Mt. Gox را به مارک کارپلز (Mark Karpeles) فروخت و شریک کوچکی از این پروژه باقی ماند تا خود به سراغ دنیای بلاکچین برود.

پروژه ریپل

در سال ۲۰۱۱ مک کلیب وارد دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال شد و به سراغ توسعه ارز دیجیتالی رفت که بتواند با بیت کوین رقابت کند. پروژه‌ای که مک کیلب توسعه داد پروتکل ریپل نام داشت که سیستم استخراجی کاملا متفاوت با بیت کوین برای آن تعریف شده بود. در نهایت در سال ۲۰۱۲ جد مک کالب به همراه دیوید شوارتز (David Schwartz) و آرتور بریتو (Arthur Britto) پلتفرم ریپل را به همراه ارز دیجیتال بومی آن، ریپل (XRP) عرضه کردند. چندماه پس از عرضه اولیه پلتفرم، کریس لارسن (Chris Larsen) نیز به عنوان مدیرعامل به پروژه ریپل اضافه شد. یکسال پس از عرضه ریپل، مک کیلب به علت اختلاف نظر با دیگر هم‌بنیانگذاران پروژه ریپل، این پروژه را ترک کرد و به سراغ توسعه یک ارز دیجیتال جدید با کارکردی متفاوت رفت.

یکی از علت‌هایی که برای جدایی مک کیلب از ریپل عنوان می‌شود مربوط به متمرکز بودن شبکه ریپل است. مک کالب معتقد است سیستم‌های پرداخت مالی متمرکز در نهایت تبدیل به پلتفرم‌هایی همچون پی پال و سوئیفت خواهند شد؛ در حالی‌که رشد یک شبکه بلاکچین در گرو تمرکززدایی است.

هنگام خروج جد مک کیلب از پروژه ریپل، براساس توافقی مشروط با دیگر هم‌بنیانگذاران، مک کیلب می‌توانست به مدت ۷ سال مقادیر محدودی رمزارز ریپل (XRP) به فروش برساند. بر اساس این توافق مک کیلب در سال ششم می‌توانست یک میلیارد ریپل (XRP) و در سال هفتم دو میلیارد ریپل (XRP) خود را بفروشد.

جد مک کیلب خالق استلار کیست
خرید و فروش استلار (XLM) توسط تهران پیمنت

پروژه استلار مک کیلب

مک کیلب در سال ۲۰۱۳ و پس از خروج از پلتفرم ریپل، توسعه پروژه استلار را آغاز کرد. در سال ۲۰۱۴ مک کیلب به همراه دیوید مازیرس (David Mazières) و جویس کیم (Joyce Kim) به صورت جدی روی پروژه استلار فعالیت کردند و در نهایت در سال ۲۰۱۵ استلار عرضه شد. یکی از ویژگی‌های مهم استلار غیرمتمرکز بودن این شبکه است. غیرمتمرکز بودن استلار درست مانند تکنولوژی دیگر شبکه‌های پرداختی غیرمتمرکز است که توسط شبکه‌ای از سرورها در سراسر جهان اجرا می‌شود. تمرکززدایی در شبکه استلار موجب شده تا هر ۲ تا ۵ ثانیه کل نودهای شبکه به‌روزرسانی شود. مک کیلب تمرکززدایی در استلار را نقطه قوت این شبکه معرفی می‌کند.

پروژه InterStellar مک کیلب

مک کیلب در ماه می سال ۲۰۱۷ سراغ پروژه Lightyear.io رفت. Lightyear پروژه‌ای است که روی شبکه استلار ساخته شده و موجب می‌شود تا شبکه استلار شبکه‌ای جهانی مناسب برای پرداخت و مبادلات رمزارزی باشد. در واقع این شبکه پرداخت مانند پلی میان موسسات مالی سنتی و دیگر شبکه‌های مبتنی بر پرداخت مانند کریپتوکارنسی عمل می‌کند. ماه اکتبر همان سال، Lightyear توانست با همکاری IBM و به کمک کوین استلار، یک سیستم بانکداری بلاکچینی را بنا کند. در نهایت، مک کیلب با ادغام Lightyear و Chain.com در سپتامبر سال ۲۰۱۸، InterStellar را ایجاد کرد.

اگرچه برخی از افراد معتقد بودند پلتفرم استلار برای رقابت با ریپل به بازار ارائه شد و آینده چندان روشنی نداشت، ساخت سیستم یکپارچه InterStellar توانست ارز دیجیتال استلار را به یکی از ۱۰ کوین برتر بازار از نظر ارزش تبدیل کند.

ثروت کنونی خالق استلار

عمده ثروت مک کالب از مقدار ریپلی که دارد تخمین زده می‌شود. مک کیلب حدود ۳.۴ میلیارد ریپل (XRP) دارد که این مقدار ریپل، خود ۲.۴ میلیون دلار ارزش دارد. مک کیلب حدود یک میلیون طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ فروخته است. ثروت مک کیلب مطابق با آماری که CoinTelegraph منتشر کرده حدود ۲۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

مک کیلب طی سال‌ها مشغول بنیانگذاری پروژه‌های مختلف تکنولوژی مانند کریپتوکارنسی بوده است. دو پروژه مطرح مک کیلب در حوزه کریپتوکارنسی ریپل و استلار هستند. اما رزومه شغلی مک کیلب، خالق استلار، محدود به ریپل و استلار نیست و همان‌طور که در این مقاله خواندید، در حوزه‌های مختلفی همچون تاسیس یک صرافی مبادلات ارز دیجیتال (Mt. Gox) نیز فعالیت داشته است. مک کیلب سرمایه‌گذاری زیادی برای پلتفرم استلار کرده و آینده این ارز دیجیتال را روشن و رو به رشد توصیف می‌کند.

سحر مجاب هستم کنجکاو همیشگی دنیای محتوا و در تهران پیمنت درباره خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*