صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left اروپا left ددلاین دانشگاه های ایتالیا چه زمانی است؟

ددلاین دانشگاه های ایتالیا چه زمانی است؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

ایتالیا با داشتن برخی از بهترین دانشگاه‌های دنیا و امکان تحصیل رایگان در سال‌های اخیر یکی از بهترین کشورها برای تحصیل دانشجویان خارجی به‌حساب می‌آید. از این‌رو فرصت مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل نیز طرفداران زیادی پیدا کرده و برای موفقیت در این پروسه دانستن زمان پذیرش دانشگاه‌های ایتالیا و همچنین ترم‌های تحصیلی آن اهمیت بسیاری دارد. ما نیز در این مطلب ددلاین دانشگاه های ایتالیا را با هم بررسی می‌کنیم و همچنین مسیری را برای پرداخت راحت هزینه‌ اپلیکیشن فی دانشگاه های ایتالیا و ثبت نهایی درخواست ویزای تحصیلی با تهران پیمنت به شما معرفی می‌کنیم.

آشنایی با ددلاین دانشگاه های ایتالیا
ددلاین دانشگاه های ایتالیا چه زمانی است؟

زمان پذیرش دانشگاه های ایتالیا

اولین موضوعی که هنگام تحقیق درباره تحصیل در ایتالیا باید در نظر بگیرید زمان ثبت نام دانشگاه های ایتالیا است. از آنجا که برنامه‌ریزی هنگام اپلای تحصیلی بسیار مهم است، ابتدا باید مهلت پذیرش دانشگاه‌های مدنظرتان را در کشور ایتالیا بررسی کنید و سپس برای اخذ پذیرش موفق در ایتالیا تلاش کنید. به طور معمول دو زمان برای اخذ مدارک در بهترین دانشگاه ایتالیا برای پذیرش و سایر دانشگاه‌های این کشور اعلام می‌شود:

پذیرش ترم پاییز دانشگاه های ایتالیا

روند درخواست پذیرش برای ترم پاییز یا سپتامبر بسته به دانشگاه و رشته‌ای که انتخاب می‌کنید در ماه می یا ژوئن آغاز می‌شود. بیشتر دانشجویان غیراروپایی (Non-EU) برای ترم پاییز دانشگاه های ایتالیا اقدام می‌کنند.

پذیرش ترم بهار دانشگاه های ایتالیا

روند درخواست پذیرش ترم بهار یا فوریه ۲۰۲۴ در ماه‌های اکتبر و نوامبر شروع می‌شود. Deadline دانشگاه های ایتالیا برای ترم فوریه معمولا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و همچنین در رشته‌های مختلف متفاوت است.
البته این نکته را هم در نظر بگیرید که اولاً اخذ پذیرش در دانشگاه های ایتالیا محدود به این دو ترم تحصیلی نیست و دانشگاه به دانشگاه تفاوت‌هایی وجود دارد؛ دوم اینکه دانشگاه های ایتالیا معمولا بیشتر از یک فراخوان پذیرش تحصیلی (Call) اعلام می‌کنند. چنانچه یک شخص غیر اروپایی نتواند از طریق فراخوان اول درخواست پذیرش خود را برای دانشگاه ارسال کند، در فراخوان دوم می‌تواند شانس خود را برای تحصیل در ایتالیا امتحان کند.

در اینجا ددلاین برخی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا را گرد آورده‌ایم اما همواره باید دقیقا رشته تحصیلی، مقطع و دانشگاه موردنظر خود را چک کنید و از تاریخ موردنظر اطمینان حاصل کنید.

نام دانشگاهترم پاییزترم بهار
Sapienza University of Rome
۳۱ جولای۱۵ دسامبر
Università di Bologna۲۵ جولای۲۵ ژانویه
Università di Padova۲۸ فوریه۳۰ سپتامبر
Politecnico di Milano۱ سپتامبر۱ دسامبر
Università degli Studi di Napoli Federico II۳۱ جولای۳۱ ژانویه
Università di Pisa۳۰ آوریل۳۱ اکتبر
Università degli Studi di Firenze۱ سپتامبر۳۱ ژانویه
Università degli Studi di Torino۱۵ سپتامبر۱ دسامبر
Università di Trento۳۱ می۳۱ اکتبر

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی در ترم سپتامبر

مرحله اول: دانشگاه‌های ایتالیایی را که تمایل به تحصیل در آن‌ها دارید فهرست کنید. همه دانشگاه‌هایی که رشته یا رشته‌های تحصیلی مدنظرتان را ارائه می‌دهند جمع‌آوری کنید و بررسی کنید که آیا رشته و مقطع تحصیلی مورد نظرتان در ترم سپتامبر ارائه می‌شود یا خیر. همچنین مهلت زمان اخذ پذیرش آن رشته تحصیلی چه تاریخی است. شرایط و الزامات احتمالی هر کدام را نیز بررسی کنید تا بتوانید شانس قبولی‌تان را تخمین بزنید.

مرحله دوم: حضور در آزمون‌های موردنظر برای اخذ پذیرش تحصیلی ترم سپتامبر از ماه آوریل شروع می‌شود و تا ماه ژوئن ادامه دارد. این آزمون‌ها می‌توانند آزمون‌های زبان انگلیسی (آیلتس و تافل) یا زبان ایتالیایی (PLIDA ،CELI ،CILS و TELC) و آزمون‌های ورودی دانشگاه (IMAT ،GRE و GMAT) باشند. در این مرحله نیز حتما به ددلاین‌های اعلام نتیجه آزمون به دانشگاه توجه کنید.

مرحله سوم: در مهلت زمان داده شده برای ارسال درخواست پذیرش باید بتوانید الزامات مشخصی که هر دانشگاه تعیین کرده برآورده کنید. ارائه انگیزه نامه قوی (Statement of Purpose | SOP) و توصیه نامه مناسب (Letters of Recommendation | LOR) می‌تواند شانس موفقیت شما را در اخذ پذیرش تحصیلی افزایش دهد. توصیه ما این است مدارک خود را پیش از ددلاین دانشگاه ارسال کنید.

مرحله چهارم: اخذ نامه پذیرش و انجام مصاحبه در ماه‌های ژوئن تا ژوئیه انجام می‌گیرد. چنانچه موفق به دریافت نامه پذیرش از دانشگاه شوید، یک ایمیل از دانشگاه برایتان ارسال می‌شود. لازم است به ایمیل پاسخ داده و اعلام کنید که برای شرکت در آن برنامه تحصیلی آماده هستید. در این مرحله ممکن است از شما مبلغی به عنوان دیپازیت فی بخواهند تا ثبت نام خود را قطعی کنید. معمولا زمانی که سر کلاس دانشگاه حاضر شوید، هزینه دیپازیت فی را به شما بازمی‌گردانند.

مرحله پنجم: با اخذ نامه پذیرش تحصیلی، ثبت نام شما در دانشگاه قطعی می‌شود. درخواست ویزای تحصیلی در ایتالیا و همچنین درخواست وام تحصیلی از دانشگاه در ماه‌های جولای و سپتامبر انجام می‌شود. فرایند اخذ ویزا حدود سه ماه طول می‌کشد و بهتر است به محض دریافت نامه پذیرش، برای ویزای دانشجویی ایتالیا اقدام کنید.

مرحله ششم: خرید بلیط و مهاجرت به ایتالیا معمولا در ماه‌های اوت تا سپتامبر انجام می‌گیرد. پیشنهاد ما هم این است بلیط هواپیمای خود را یک ماه پیش از شروع کلاس‌ها تهیه کنید و گزینه‌های اقامت خود را چه در پردیس دانشگاهی و چه خارج از دانشگاه بررسی کنید.

معرفی ددلاین دانشگاه های ایتالیا
ددلاین دانشگاه های ایتالیا برای ترم پاییز و بهار

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی در ترم فوریه

اخذ پذیرش تحصیلی ترم فوریه مشابه ترم سپتامبر است و تفاوت‌ها بیشتر مربوط به تاریخ ددلاین دانشگاه های ایتالیا است. در ادامه به صورت مختصر مراحل اخذ پذیرش تحصیلی را در ترم فوریه با هم بررسی می‌کنیم:

مرحله اول: فهرست کردن دانشگاه‌ها و برنامه‌های تحصیلی به همراه شرایط، الزامات و مهلت‌های پذیرش آن‌هاست. هنگام انتخاب پروگرام‌های تحصیلی توجه‌تان را به این نکته جلب می‌کنیم که دانشگاه‌های مدنظرتان بهتر است با اهداف دانشگاهی و همچنین آینده شما سازگاری داشته باشند و از نظر اقتصادی برایتان به‌صرفه باشند. برخی از پروگرام‌های تحصیلی ممکن است دارای بورسیه و فاند تحصیلی باشند و برای بسیاری از افراد تحصیل در این برنامه‌ها اولولیت دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم وبسایت دانشگاه‌ها را به خوبی بررسی کرده و تحقیقات کاملی در این زمینه انجام بدهید. علاوه‌بر این زمان اپلای دانشگاه های ایتالیا با هم تفاوت‌هایی دارند و هنگام جمع‌آوری اطلاعات حتما این نکته را در نظر بگیرید.

مرحله دوم: زمان شرکت در آزمون‌های موردنظر برای اخذ پذیرش تحصیلی ترم فوریه از ماه سپتامبر آغاز می‌شود و تا ماه اکتبر ادامه دارد. این آزمون‌ها شامل آزمون‌های زبان انگلیسی (آیلتس و تافل)، زبان ایتالیایی (PLIDA ،CELI ،CILS و TELC) و آزمون‌های ورودی دانشگاه (IMAT ،GRE و GMAT) هستند. در این مرحله حتما به ددلاین‌های اعلام نتیجه آزمون توجه کنید و زودتر از فرا رسیدن ددلاین در آزمون شرکت کنید تا اگر خواستید در آزمونی دوباره شرکت کنید، فرصت اعلام نتیجه را از دست ندهید.

مرحله سوم: اخذ نامه پذیرش و انجام مصاحبه در ماه‌های نوامبر تا دسامبر صورت می‌گیرد. چنانچه دانشگاه درخواست مصاحبه ویدئویی داشته باشد، در این برهه زمانی انجام می‌شود. با اخذ نامه پذیرش (Admission Letter) که برایتان ایمیل می‌شود می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در دانشگاه پذیرفته شده‌اید. در این مرحله دانشگاه ممکن است از شما بخواهد هزینه‌ای تحت عنوان ادمیشن فی (Admission Fee) پرداخت کنید که این هزینه قابل استرداد است و با شروع ترم تحصیلی آن را به شما پس می‌دهند.

مرحله چهارم: با دریافت نامه پذیرش تحصیلی، ثبت نام شما در دانشگاه قطعی می‌شود. درخواست ویزای تحصیلی در ایتالیا و همچنین درخواست وام تحصیلی در ماه‌های دسامبر تا ژانویه انجام می‌شود. فرآیند اخذ ویزا و موافقت با اعطای وام تحصیلی حدود سه ماه طول می‌کشد و بهتر است به محض دریافت نامه پذیرش، برای ویزای دانشجویی ایتالیا و اخذ وام تحصیلی اقدام کنید.

مرحله پنجم: زمان مناسب خرید بلیط و مهاجرت به ایتالیا نیز در ماه‌های ژانویه تا فوریه است و درست مانند مرحله آخر اخذ پذیرش تحصیلی در ترم سپتامبر، توصیه می‌کنیم بلیط هواپیمای خود را یک ماه پیش از شروع کلاس‌ها تهیه کنید تا گزینه‌های اقامتی خود را چه در پردیس دانشگاهی و چه خارج از دانشگاه بررسی کنید.

نکات مهم ددلاین دانشگاه های ایتالیا

  • ددلاین پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی دانشگاه های ایتالیا معمولا ژانویه آغاز و تا اواخر ژوئن ادامه دارد. شروع کلاس‌ها ترم پاییز و اواخر سپتامبر است.
  • ددلاین پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های ایتالیا در ترم‌های پاییزه (سپتامبر) و بهاره (فوریه) است.
  • ددلاین پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا دانشگاه های ایتالیا از ابتدای فوریه تا اواخر نوامبر است.
  • زمان ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا (DSU) از اوایل ماه می شروع می‌شود و تا اواخر سپتامبر ادامه دارد.
  • متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی در ایتالیا یکبار در سال و برای ترم سپتامبر فرصت ثبت نام دارند.
  • برنامه‌های تحصیلی ترم پاییز دانشگاه های ایتالیا بسیار بیشتر از ترم بهار است و هنگام انتخاب پروگرام تحصیلی به این نکته لازم است توجه کنید.
  • معمولا دانشگاه های ایتالیا دو فراخوان پذیرش دانشجو (Call) دارند اما گاهی برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه بولونیا چهار فراخوان در سال اعلام می‌کنند. جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره مهلت‌های پذیرش دانشجوی هر دانشگاه پیشنهاد می‌کنیم وبسایت دانشگاه مربوطه را مطالعه کنید.

سحر مجاب هستم کنجکاو همیشگی دنیای محتوا و در تهران پیمنت درباره خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*