صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های تخصصی left آزمون CFA چیست؟ راهنمای کامل مدرک CFA
آزمون CFA

آزمون CFA چیست؟ راهنمای کامل مدرک CFA

به‌روزرسانی: ۱۴۰۳/۰۲/۱۰

آزمون CFA مخفف (Certified Financial Analyst) یکی از معتبرترین و پرطرفدارترین آزمون‌های مالی در جهان است که توسط موسسه CFAI برگزار می‌شود. این آزمون متخصصان مالی را در حوزه تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی‌ها آموزش می‌دهد و شناخت عمیقی از مفاهیم مالی و اصول سرمایه‌گذاری را مورد سنجش قرار می‌دهد. در ادامه با همراه باشید تا با آزمون CFA و هر آنچه لازم است در مورد این مدرک بدانید آشنا شویم.

آزمون CFA چیست؟

آزمون CFA چیست؟

آزمون CFA یک آزمون کامپیوتری است که بر ایجاد تخصص و مهارت‌های دنیای واقعی در زمینه تحلیل سرمایه‌گذاری تمرکز دارد. مدرک CFA یک مدرک معتبر جهانی در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری است که به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان استاندارد طلایی برای مدیران پورتفولیو، تحلیل‌گران مدیریت ثروت و به‌طور کلی، متخصصان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود.

از زمانی که این آزمون‌ها از سال ۱۹۶۳ آغاز شدند، بیش از ۱۹۰ هزار نفر با موفقیت مدرک CFA را دریافت کردند. بسیاری از این افراد در سطح بین‌المللی در بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، شرکت‌های مدیریت دارایی، صندوق‌های پوشش ریسک، شرکت‌های مشاوره و غیره مشغول به کار شده‌اند. به همین دلیل، تقاضای روبه‌رشدی برای شرکت در آزمون‌های CFA مشاهده می‌شود که به‌ویژه از سال ۲۰۱۵ شدت گرفته است.

اخذ مدرک CFA چه مزایایی دارد؟

افرادی که دارای گواهینامه CFA هستند از پتانسیل زیادی برای کسب درآمد بالا برخوردارند. بیشتر این افراد نسبت به سایر متخصصان امور مالی، حقوق سالانه بیشتری دریافت می‌کنند. به‌طور کلی، مزایای شرکت در امتحان‌های CFA و اخذ مدرک آن عبارت‌اند از:

  • چشم‌انداز شغلی بهتر
  • اعتبار حرفه‌ای
  • مهاجرت به کشورهای پیشرفته
  • کسب تخصص و مهارت‌های تحلیلی در سرمایه‌گذاری

پیش‌نیازهای دریافت مدرک CFA چیست؟

دریافت مدرک دوره CFA یک فرایند دشوار است که شامل آموزش، تجربه و شرکت در امتحانات می‌شود. امتحان‌های CFA شامل سه سطح می‌شوند که هر کدام می‌توانند پیش‌نیازهای متفاوتی داشته باشند. در ادامه با این پیش‌نیازها آشنا می‌شویم.

مدارک تحصیلی و حرفه‌ای مورد نیاز برای شرکت در امتحان CFA

برای اینکه بتوانید در آزمون‌های CFA شرکت کنید لازم است مدرک لیسانس داشته باشید یا اگر دانشجوی کارشناسی هستید، ۲۳ ماه یا کمتر از آن به فارغ‌التحصیلی شما باقی مانده باشد. علاوه بر این، برای شرکت در سطح ۲ امتحان CFA حتما باید در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده باشید.

از سوی دیگر، قبل از ثبت نام آزمون CFA لازم است ترکیبی از ۴۰۰۰ ساعت سابقه کار حرفه‌ای و تحصیلات عالی در طی ۳ سال را ارائه دهید. دوره تحصیل و تجربه حرفه‌ای نباید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. نیازی نیست که تجربه حرفه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری باشد؛ دوره کارآموزی نیز پذیرفته می‌شود.

سایر پیش‌نیازها عبارت‌اند از:

  • آمادگی برای شرکت در آزمون به زبان انگلیسی
  • زندگی در کشور واجد شرایط (کوبا، کره شمالی، سوریه یا منطقه کریمه واجد شرایط نیستند.)
  • پاسپورت
  • تکمیل و ارسال فرم بیانیه رفتار حرفه‌ای (Professional Conduct Statement)
راهنمای کامل مدرک CFA

ساختار و فرمت آزمون CFA چگونه است؟

همانطور که مطرح کردیم آزمون CFA در سه سطح برگزار می‌شود که برای شرکت در سطوح بالاتر لازم است در سطوح قبلی، نمره قبولی را کسب کرده باشید. در جدول زیر این آزمون‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

سطح ۱سطح ۲سطح ۳
زمان برگزاریچهار بار در سال (آگوست، نوامبر، فوریه، می)چهار بار در سال (آگوست، نوامبر، فوریه، می)دو بار در سال (آگوست، فوریه)
نوع سوالاتچندگزینه‌ایچندگزینه‌ای مبتنی بر تصویرسوالات تشریحی و چندگزینه‌ای مبتنی بر تصویر
تعداد سوالات۲۴۰ سوال چندگزینه‌ای۱۲۰ سوال چند گزینه‌ای ۱۹ تا ۲۳ مجموعه سوال
زمانجلسه اول و دوم هر کدام ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه
دارای زمان استراحت اختیاری بین جلسات
جلسه اول و دوم هر کدام ۲ ساعت و ۱۲ دقیقه
دارای زمان استراحت اختیاری بین جلسات
جلسه اول و دوم هر کدام ۲ ساعت و ۱۲ دقیقه
دارای زمان استراحت اختیاری بین جلسات
مدت‌زمان اعلام نتایج۶۰ روز پس از آزمون۶۰ روز پس از آزمون۹۰ روز پس از آزمون
میانگین نرخ قبولی۴۱ درصد۴۵ درصد۵۲ درصد

در جدول زیر نیز با موضوع سوالات و وزن هر یک از آن‌ها در سطوح مختلف آزمون CFA آشنا می‌شوید.

سطح ۱سطح ۲سطح ۳
اخلاق و استانداردهای حرفه‌ای۱۵ – ۲۰ درصد۱۰ – ۱۵ درصد۱۰ – ۱۵ درصد
روش‌های کمی۸ – ۱۲ درصد۵ – ۱۰ درصدصفر
اقتصاد۸ – ۱۲ درصد۵ – ۱۰ درصد۵ – ۱۰ درصد
گزارش و تحلیل مالی۱۳ – ۱۷ درصد۱۰ – ۱۵ درصدصفر
ناشران شرکتی۸ – ۱۲ درصد۵ – ۱۰ درصدصفر
سرمایه‌گذاری سهام۱۰ – ۱۲ درصد۱۰ – ۱۵ درصد۱۰ – ۱۵ درصد
درآمد ثابت۱۰ – ۱۲ درصد۱۰ – ۱۵ درصد۱۵ – ۲۰ درصد
مشتقات مالی۵ – ۸ درصد۵ – ۱۰ درصد۵ – ۱۰ درصد
سرمایه‌گذاری‌های جایگزین۵ – ۸ درصد۵ – ۱۰ درصد۵ – ۱۰ درصد
مدیریت پورتفولیو و برنامه‌ریزی برای ثروت۵ – ۸ درصد۵ – ۱۰ درصد۳۵ – ۴۰ درصد

نمره‌دهی سوالات چندگزینه‌ای توسط کامپیوتر و نمره‌دهی سوالات تشریحی توسط افراد دارنده مدرک CFA و بر اساس دستورالعمل موسسه انجام می‌شود. علاوه بر این، این افراد برای اطمینان از صحت نمرات، ۱۰ درصد از سوالات چندگزینه‌ای نمره‌دهی‌شده را مجددا بررسی می‌کنند.

هزینه آزمون CFA چقدر است؟

هزینه ثبت نام CFA بسته به زمانی که تصمیم به ثبت نام دارید متفاوت است. از سوی دیگر، هر سال، هزینه ثبت نام آزمون CFA افزایش می‌یابد. هزینه ثبت نام زودهنگام این آزمون در سال ۲۰۲۳ برابر ۹۰۰ دلار و هزینه ثبت نام استاندارد، ۱۲۰۰ دلار است.

این در حالی است که هزینه ثبت نام زودهنگام امتحان CFA در سال ۲۰۲۴ به ۹۴۰ دلار و هزینه ثبت نام استاندارد به ۱۲۵۰ دلار افزایش می‌یابد. علاوه بر این، وقتی برای اولین بار برای امتحان CFA ثبت نام می‌کنید لازم است ۳۵۰ دلار هزینه بپردازید. این هزینه ارتباطی با هزینه آزمون ندارد. از سوی دیگر، هزینه تغییر زمان آزمون، ۲۵۰ دلار است.

نحوه ثبت نام آزمون CFA چگونه است؟

از آنجایی که آزمون CFA در ایران برگزار نمی‌شود، لازم است برای شرکت در این آزمون به یکی از کشورهای همسایه مانند ترکیه یا امارات سفر کنید. بنابراین، مهم است در هنگام ثبت نام CFA به این موضوع توجه کنید. مراحل ثبت نام آزمون CFA را در ادامه توضیح داده‌ایم.

  • به وبسایت رسمی موسسه CFA مراجعه کنید.
  • در قسمت منو بر روی گزینه Programs و سپس، Register Now کلیک کنید.
  • بر روی لینک Enroll and Register کلیک کنید.
  • آدرس ایمیل خود را وارد و پس از آن CFA Level 1 را انتخاب کنید.
  • اطلاعات مورد نیاز را در فرم اپلیکیشن وارد کنید و هزینه آزمون را بپردازید.

برای پرداخت هزینه امتحان CFA می‌توانید از تهران پیمنت کمک بگیرید. این مجموعه، هزینه آزمون را در کمتر از سه ساعت پرداخت می‌کند.

در پایان، با داشتن مدرک CFA می‌توانید به کارفرمایان نشان دهید دانش و تخصص لازم در زمینه تجزیه‌وتحلیل سرمایه‌گذاری را دارید. گرفتن این مدرک مستلزم شرکت در سه سطح آزمون است و از آنجایی که این آزمون‌ها آسان نیستند مهم است قبل از ثبت نام آزمون CFA به‌خوبی برای آن برنامه‌ریزی و مطالعه کرده باشید. اگر قصد مهاجرت به کشوری توسعه‌یافته را دارید، شرکت در دوره CFA و قبولی در این امتحانات می‌تواند گامی بلند در جهت رسیدن به این هدف باشد.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*