صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left عمومی اپلای left شناسه دیجیتالی مقاله DOI چیست؟

شناسه دیجیتالی مقاله DOI چیست؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

اگر برای آماده‌سازی یک رزومه قوی در تلاش بوده و قصد چاپ مقالات علمی در ژورنال‌های بین المللی را دارید، پیوسته نیازمند به جستجو در پایگاه‌های علمی معتبر  هستید. بر همین اساس آشنایی با شناسه دیجیتال مقالات یا Digital Object Identifier که به اختصار DOI خوانده می‌شود، برای شما مفید و کاربردی است. DOI بارکدی برای شناسایی مقالات آنلاین است که به کمک آن رفرنس‌دهی برای نویسندگان ساده‌تر می‌شود. در این مقاله به معرفی و تشریح کاربرد DOI می‌پردازیم.

معرفی کامل شناسه دیجیتالی مقاله DOI
شناسه دیجیتالی مقاله DOI چیست؟

شناسه دیجیتال چیست؟

شناسه دیجیتال مقالات علمی یا DOI، یک کد منحصر به فرد برای هر مقاله است که همانند اثر انگشت برای آن مقاله می‌باشد. DOI مثل یک بارکد برای شناسایی مقالات آنلاین عمل می‌کند. ناشران برای بهبود شاخص‌های کیفی و کمی مقالات خود با دریافت این کد، عملا قسمت عمده‌ای از مراحل ارتقاء مجله و افزایش شانس نمایه‌سازی را پشت سر می‌گذارند.

هر اسم DOI شامل مجموعه ای از اعداد و گاهی حروف و علامت‌هاست که به هر نوع منبع نوشتار دیجیتالی اختصاص می‌یابد. این شاخص از دو بخش یعنی کد ناشر و کد سند تشکیل شده است که با علامت (/) از هم جدا می‌شوند. این کد توسط موسسه DOI  صادر و به صورت یک لینک به مقاله اختصاص می‌یابد.

به عنوان مثال فرض کنید می‌خواهید مقاله‌ای را به استاد خود در دانشگاه به عنوان یکی از منابع علمی مورد نظرتان، معرفی کنید. در این حالت کافی است به جای اینکه تمامی مشخصات مقاله مانند موضوع، نام کامل نویسنده و تاریخ انتشار آن مقاله را برای وی ارسال کنید، تنها کد DOI مقاله را برای او بفرستید. بدین ترتیب او فقط با کلیک بر روی این کد، مستقیما به محل ذخیره مقاله مورد نظر شما که احتمالاً یک دیتابیس علمی یا وب‌سایت یک مجله است، منتقل خواهد شد. در تصویر زیر نمونه‌ای از یک شناسه دیجیتال مقاله را مشاهده می‌نمایید:

مزایای شناسه دیجیتال چیست؟

  1. مهمترین مزیت این شناسه در رفرنس‌دهی مقاله های علمی است. ارجاع مقاله با DOI هم ساده و سریع‌تر است و هم احتمال بروز اشتباه را به حداقل می‌رساند.
  2. به کمک شناسه دیجیتال می‌توان محل ذخیره‌سازی مقاله علمی را به Hyperlink تبدیل نمود و همین امر باعث ایجاد ترافیک بیشتر و موثرتر مشاهده مقاله مربوطه می‌شود.
  3. مشاهده بیشتر مقاله می‌تواند باعث افزایش تعداد ارجاعات علمی به آن نیز شود و در همین راستا Impact Factor مقاله نیز ممکن است بالا رفته و در نتیجه اعتبار آن نیز بیشتر شود.

ضریب تاثیر یا Impact Factor یک ژورنال علمی، بیانگر میانگین تعداد ارجاع به مقالات یک مجله علمی درسایر مقاله های چاپ شده در دیگر ژورنال‌ها و مراجع علمی است. این ضریب در واقع بیانگر اعتبار آن ژورنال، در زمینه پژوهشی خود در میان سایر مجله‌ها می‌باشد.

امروزه تمامی ناشرین معتبر بین‌المللی از شناسه دیجیتالی مقالات یا DOI استفاده می‌کنند تا با ایجاد شناسنامه‌ای علمی برای تولیدات علمی خود، فرایند رفرنس‌دهی به مقالات خود را ساده‌تر و  در نتیجه امکان دستیابی به آنها از طریق یک لینک مختصر را فراهم نمایند.

ثبت شناسه دیجیتال و به تبع آن دسترسی مناسب به مقالات علمی از طریق شناسنامه‌ای که هویت مقاله را تعریف می‌کند، ارتقای شاخص واقعی علم سنجی یا  scientometrics را در پی خواهد داشت.

علم سنجی یکی از رایج‌ترین روش‌های ارزیابی فعالیت‌های علمی است. در کشورهای توسعه یافته مدیریت تحقیق و سیاست‌گذاری در زمینه چگونگی تخصیص بودجه و ابزارهای مورد نیاز در علوم مختلف، بر اساس شاخص‌های کلیدی علم‌سنجی صورت می‌پذیرد. از مهمترین شاخص‌های این رشته میزان ارجاعات جوامع علمی است.

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*