صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left ارز فانتوم چیست؟

ارز فانتوم چیست؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۷/۲۵

فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) است که براساس تکنولوژی DAG فعالیت می‌کند. تمرکز Fantom روی پشتیبانی از توسعه اپلیکیشن‌های غیرمترمرکز است و از آنجا که پروژه‌ای منبع‌باز است، کدهای خود را روی پلتفرم گیت‌هاب در دسترس مردم قرار داده است. در این مطلب قصد داریم درباره فانتوم بیشتر صحبت کنیم و در نهایت یک روش مناسب برای خرید و فروش فانتوم (FTM) به شما معرفی کنیم.

شبکه فانتوم چیست؟

شبکه فانتوم چیست؟

فانتوم یک بلاکچین لایه یک است که با اتریوم به صورت جدی رقابت می‌کند. Fantom تلاش کرده ایرادات شبکه بلاکچین اتریوم را با کاهش هزینه کارمزد معاملات و افزایش سرعت تراکنش‌ها جبران کند تا به رقیبی جدی برای اتریوم تبدیل شود. فانتوم از تکنولوژی ساختاری و مدل‌سازی دیتا با نام DAG در شبکه بلاکچین خود استفاده می‌کند. DAG مخفف Directed Acyclic Graph است و معنای «گراف جهت‌دار غیرمدور» دارد. در تکنولوژی DAG ساختار بلاکی حذف شده و تراکنش‌ها را به صورت مستقیم به بلاکچین اضافه می‌کنند. تکنولوژی DAG در شبکه Fantom برای ثبت تراکنش‌ها از ساختار بلاکی استفاده نمی‌کند و هر بلاک به طور مجزا به عنوان یک نود به تراکنش اضافه می‌شود.

شبکه Fantom در سال ۲۰۱۸ توسط Ahn Byung Lk دانشمند اهل کره جنوبی عرضه شد و پس از مدتی در سال ۲۰۱۹ شروع به کار کرد. مدیرعامل پلتفرم Fantom در حال حاضر مایکل کانگ است که به همراه دیوید ریچاردسون، آندره کرونژ و کوان نوگین برای توسعه Fantom با هم همکاری می‌کنند. پروژه اسمارت کانترکت Fantom از زمان عرضه تاکنون، با روند رو به‌رشد خود به یکی از معروف‌ترین بلاکچین‌ها برای تراکنش‌های دیفای تبدیل شده است.

ارز فانتوم (FTM) چیست؟

ارز دیجیتال فانتوم با علامت اختصاری FTM، رمزارز بومی پلتفرم Fantom است که برای فعالیت‌های حاکمیتی، پرداخت‌ها و تامین امنیت شبکه Fantom ایجاد شده است. حداکثر ۳.۱۷ میلیارد کوین FTM وجود دارد که تا ماه می ۲۰۲۳، بیشتر از ۲.۷ میلیارد از آن در گردش بوده است. ارز FTM به عنوان کوین اصلی در شبکه ERC20 پلتفرم اتریوم و همچنین توکنی در شبکه BEP2 پلتفرم بایننس در گردش است.

لایه های شبکه فانتوم

پلتفرم فانتوم ۳ لایه دارد: لایه اصلی که با نام Opera Core شناخته می‌شود؛ Opera Ware و لایه اپلیکیشن. لایه اصلی Fantom (اپرا) همان لایه زیرین شبکه است که کار حفظ اجماع میان نودها از طریق پروتکل لاچسیس (Lachesis) را انجام می‌دهد. علاوه‌بر این لایه اصلی فانتوم وظیفه ایجاد بلاک‌های جدید در زنجیره را هم برعهده دارد. لایه Opera Ware لایه میانی Fantom است که عملیات‌های اجرایی مانند پاداش و پرداخت و همچنین کار ثبت داده‌ها را برعهده دارد. لایه اپلیکیشن اپرا نیز لایه بالایی Fantom است که مختص ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در لایه میانی Fantom است.

ایجاد امنیت در شبکه فانتوم

پس از بیت کوین (BTC) که امنیت شبکه‌ خود را با ماین کردن تامین کرده و از مکانسیم اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کند، بلاکچین‌ها به سمت کاهش مصرف انرژی حرکت کردند و Fantom نیز امنیت شبکه خود را با الگوریتم اثبات سهام که با نام Proof-of- Stake آن را می‌شناسیم تامین می‌کند. استفاده از مکانیسم اثبات سهام موجب شده از تمرکزگرایی در پلتفرم جلوگیری شود. علاوه‌بر این، با تکنولوژی DAG و همچنین مکانیسم لاچسیس (Lachesis) روند تایید نودها سرعت یافته و تعداد نامحدودی گره می‌توانند در شبکه مشارکت کنند و امنیت شبکه را افزایش دهند.

فانتوم شبکه‌ای است که بدون نیاز به مجوز می‌توانید به عنوان یک ولیداتور در آن فعالیت کنید و در پروسه تامین و افزایش امنیت شبکه Fantom شرکت کنید. به این منظور باید حداقل یک میلیون ارز دیجیتال FTM خریداری کنید و در شبکه استیک کنید. در مقاله نحوه استیکینگ فانتوم درباره روش استیک کردن رمزارز FTM در این پلتفرم به طور کامل توضیح داده‌ایم.

ارز فانتوم (FTM) چیست؟

مزیت‌های استفاده از فانتوم

پلتفرم فانتوم مزایا و ویژگی‌های خاصی فراهم کرده و موجب شده کاربران زیادی تمایل به استفاده از این پلتفرم داشته باشند. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های پلتفرم Fantom اشاره می‌کنیم:

تکنولوژی DAG

شاید مهم‌ترین ویژگی فانتوم را باید در استفاده از تکنولوژی DAG به جای استفاده از بلاکچین بدانیم. فانتوم با توسعه تکنولوژی دگ کارایی شبکه Fantom را افزایش داده است. همچنین معروف‌ترین بلاکچینی که از تکنولوژی DAG استفاده می‌کند فانتوم است.

سازگاری با EVM

ماشین مجازی اتریوم یا EVM کامپیوتری است که روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود و به قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهد با یکدیگر تعامل کنند. در واقع ماشین مجازی اتریوم، قراردادهایی که به یک زبان نوشته شده‌اند را اجرا می‌کند. از سویی هر پلتفرمی که روی شبکه اتریوم ساخته شده باشد باید با این ماشین مجازی هم سازگار باشد تا امکان انتقال پروژه‌ها فراهم شود. ارز دیجیتال FTM با ماشین مجازی اتریوم سازگار است و توسعه‌دهندگان به راحتی طی چند ساعت می‌توانند پروژه خود را به فانتوم منتقل کنند.

مقیاس‌پذیری بالا

شاید مقیاس‌پذیری (Scalability) را بتوانیم از بزرگ‌ترین چالش‌های نسل دوم بلاکچین‌ها (بعد از بیت کوین) بدانیم. مقیاس‌پذیری همان توانایی پاسخ‌گویی یک شبکه بلاکچین به میزان تقاضاست. هرچه مقیاس‌پذیری یک شبکه بالا باشد یعنی آن شبکه می‌تواند تعداد تراکنش بیشتری را در ثانیه ثبت کند. از سویی مقیاس‌پذیری بالا موجب متمرکز شدن شبکه و افزایش ریسک‌های امنیتی می‌شود و از سوی دیگر پایین بودن مقیاس‌پذیری سرعت انتقال اطلاعات در شبکه را کاهش می‌دهد. شبکه Fantom توانسته مقیاس‌پذیری بالا را به همراه غیرمتمرکز بودن شبکه و حفظ امنیت حفظ کند.

هزینه پایین ثبت تراکنش

ثبت تراکنش در شبکه‌های ارز دیجیتال هزینه‌بر است و هر پلتفرمی که بتواند این هزینه را پایین نگه دارد مورد توجه قرار می‌گیرد. مقیاس‌پذیری بالا در فانتوم موجب شده تا این شبکه بتواند هزینه‌های خود را کاهش دهد. در برابر شبکه اتریوم، هزینه ثبت تراکنش در Fantom ناچیز به نظر می‌رسد. یکی از دلایلی که اپلیکیشن‌های پرداختی روی فانتوم فعالیت می‌کنند همین هزینه پایین ثبت تراکنش‌هاست که فعالیت روی پلتفرم Fantom را مقرون به‌صرفه می‌کند.

کیف پول مناسب ارز دیجیتال فانتوم

ارز دیجیتال FTM را می‌توانید در بسیاری از والت‌ها نگهداری کنید. البته که شبکه Fantom یک کیف پول اختصاصی به نام fWallet دارد که می‌توانید FTM و دیگر ارزهای دیجیتال ساخته شده روی فانتوم را در آن نگهداری کنید. علاوه‌بر fWallet، متامسک (MetaMask)، تراست ولت (TrustWallet)، مث ولت (MathWallet) و کیف‌پول‌های سخت افزاری مانند لجر (Ledger) نیز گزینه‌های مناسبی برای نگهداری رمز ارز FTM هستند.

چگونه ارز دیجیتال فانتوم بخریم ؟

در حال حاضر رمزارز FTM رتبه ۴۴ را در وبسایت CoinMarketCap میان ارزهای دیجیتال برتر در سطح جهان کسب کرده است و میان کاربران نیز محبوبیت بالایی دارد. ارز دیجیتال فانتوم را می‌توانید از بسیاری از صرافی های بزرگ دنیا مانند بایننس، اف تی اکس، کوکوین و هوبی خرید و فروش کنید. علاوه‌بر این در بسیاری از پلتفرم‌های ایرانی می‌توانید به خرید و فروش فانتوم (FTM) بپردازید. در تهران پیمنت نیز خرید ارز دیجیتال FTM زیر ۱ ساعت انجام می‌شود.

سحر مجاب هستم کنجکاو همیشگی دنیای محتوا و در تهران پیمنت درباره خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*