صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left رمز ارز استلار (XLM) چیست؟ نگاهی به تاریخچه استلار

رمز ارز استلار (XLM) چیست؟ نگاهی به تاریخچه استلار

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۰۷

استلار رمز ارزی است که توسط بنیاد توسعه استلار (Stellar Development Foundation) عرضه شد. ارز دیجیتال این پلتفرم با نام لومن (Lumen) که به آن استلار نیز گفته می‌شود و نام اختصاری XLM در صرافی‌های مختلف ارزهای دیجیتال معامله می‌شود. ارز دیجیتال لومن (XLM) در شبکه استلار، که شبکه‌ای غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاکچین است، برای ارتباط میان بانک‌ها، افراد و همچنین سیستم‌های پرداخت جهت تسهیل نقل و انتقال دارایی‌های کم‌هزینه مانند پرداخت‌های مالی استفاده می‌شود. استلار یکی از بهترین آلت کوین‌های کاربردی در ۵ سال اخیر است که ارزشی بیشتر از ۱ میلیارد دلار در بازار دارد. در ادامه درباره تاریخچه استلار بیشتر می‌خوانید و چنانچه تمایل به خرید و فروش استلار (XLM) داشته باشید، از طریق تهران پیمنت می‌‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

خرید و فروش استلار (XLM)
استلار چیست؟

ارز دیجیتال استلار (XLM) چیست؟

استلار (Stellar) شبکه‌ای متن‌باز و همتا به همتاست که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد. این رمزارز با هدف نقل و انتقال ارزان‌تر و سریع‌تر ارز‌های مختلف در جهان برای استفاده عموم مردم عرضه شده است. در واقع XLM ارائه شد تا افرادی که به خدمات بانکداری سنتی دسترسی ندارند، بتوانند از طریق پروتکل استلار نقل و انتقالات مالی خود را انجام دهند.

ارز دیجیتال XLM از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده نمی‌کند، بنابراین مانند بیت کوین قابل استخراج نیست. تراکنش‌های این شبکه از طریق پروتکل توافقی استلار (SCP) انجام می‌شوند. در این روش ماینرها (مشابه نحوه کار بیت کوین) دیگر وظیفه تایید تراکنش‌ها را برعهده ندارند و سرورها کار تایید گره‌ها و در نتیجه تایید تراکنش‌ها را انجام می‌دهند.

لومن (XLM) به عنوان یک ارز میانی هنگام انجام تراکنش‌ها عمل کرده و به عنوان گس فی شبکه استفاده می‌شود. با استفاده از لومن می‌توانید به راحتی و با پرداخت کارمزد تراکنش بسیار پایینی، پول را به آن‌سوی مرزها ارسال کنید. پلتفرم استلار ایجاد شد تا فرایند بدون محدودیت انتقال پول، سریع و قابل اعتماد باشد.

تاریخچه استلار

جد مک کالب (Jed McCaleb)، دیوید مازیرس (David Mazières) و جویس کیم (Joyce Kim) بنیانگذاران سازمان غیرانتقاعی استلار هستند که در سال ۲۰۱۵ آن را عرضه کردند. جد مک کیلب برنامه‌نویس و کارآفرین آمریکایی است که در حال حاضر یکی از بنیانگذاران استلار است. در سال ۲۰۱۱ مک کالب توسعه پروتکل ریپل را آغاز کرد و تا سال ۲۰۱۳ مدیر ارشد فناوری شرکت ریپل و یکی از بنیانگذاران این شرکت بود.

مک کیلب روش عملکردی متفاوتی نسبت به سایر بنیانگذاران ریپل داشت و در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت ارز دیجیتال دیگری را راه اندازی کند. یکی از تفاوت های استلار و ریپل این بود که پلتفرم ریپل راه‌حل‌های بانکی ارائه می‌داد؛ در حالیکه ارز دیجیتال موردنظر مک کیلب روی تسهیل تراکنش‌های مالی بین کاربران متمرکز بود.

هنگامی که در سال ۲۰۱۵ پلتفرم استلار عرضه شد، ۱۰۰ میلیارد توکن لومن نیز توسط تیم توسعه دهنده ایجاد شد. اما در سال ۲۰۱۹ تیم توسعه دهنده استلار تصمیم گرفتند عرضه توکن‌های لومن را کاهش دهند و به نصف برسانند. بنابراین نیمی از توکن‌های لومن سوزانده شد. ارزش لومن (XLM) یک ساعت پس از اعلام خبر حذف نیمی از کل لومن‌ها بیشتر از ۱۴ درصد افزایش یافت، زیرا توکن‌های باقی مانده در گردش کمتر شدند. در حال حاضر حداکثر کوین‌های لومن ۵۰ میلیارد است که از این مقدار بیشتر از ۲۶ میلیارد XLM در گردش است.

خرید و فروش استلار (XLM)
تاریخچه استلار

نحوه عملکرد Stellar

گفتیم با کمک لومن در پلتفرم Stellar به راحتی می‌توانید انتقال پول انجام دهید. کارمزد تراکنش یا همان گس فی این تراکنش تنها ۰.۰۰۰۱ لومن است که در مدت زمان ۶ ثانیه انتقال پول از کیف پول شما به مقصدتان که هر کجای دنیا باشد، انجام خواهد شد.

مفهوم کلیدی دیگری در شبکه استلار با عنوان انکر (Anchor) وجود دارد. وظیفه انکرها ارائه یک خط اعتباری برای انتقال پول کاربران است. به عنوان مثال، اگر قصد داشته باشید برای یکی از دوستان خود از کشور هند به آمریکا پول ارسال کنید، مبلغی معادل روپیه هند را به یکی از انکرهای شبکه استلار انتقال می‌دهید تا انکر مورد نظر مبلغ را به لومن به کیف پول دوستتان انتقال دهد. دوست شما نیز لومن‌های ارسال شده را توسط یک انکر به ارز موردنظرش (مثلا دلار) می‌تواند دریافت کند. چنین تراکنشی در شبکه Stellar به سرعت انجام می‌شود و کارمزد ناچیزی خواهد داشت.

استلار (XLM) به عنوان یک سیستم پرداخت و نقل و انتقال فرامرزی که نهادهای مالی را به هم متصل می‌کند، روی کاهش قابل توجه هزینه‌های تراکنش و تاخیرهای زمانی تاکید دارد. ابتدا شاید تصور کنید عملکرد XLM شبیه به بیت کوین است اما ویژگی اصلی که استلار را از بیت کوین (BTC) متمایز می‌کند مربوط به پروتکل اجماع آن است. شبکه Stellar امروزی حاصل یک فورک در سال ۲۰۱۴ است که موجب شد پروتکل اجماع استلار (SCP) ایجاد شود. این پروتکل، استلار را به یک سیستم منبع باز تبدیل کرد تا فرآیند احراز هویت تراکنش به جای اینکه برای کل شبکه‌ای از گره‌ها باز بماند، به مجموعه‌ای از نودهای قابل اعتماد محدود شود.

هر نود شبکه مجموعه‌ای از گره‌های قابل اعتماد را انتخاب می‌کند و یک تراکنش پس از احراز هویت توسط تمام نودهایی که بخشی از این گروه انتخابی هستند، تایید شده در نظر گرفته می‌شود. این چرخه تایید کوتاه شده به شبکه استلار اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را سریع‌تر پردازش کرده و گس فی را پایین‌تر نگه دارد.

تاریخچه قیمتی ارز دیجیتال XLM

همانند بیشتر ارزهای دیجیتال، رمزارز XLM فراز و فرودهای زیادی تجربه کرده است. مطابق با گزارش‌های CoinGecko، پایین‌ترین رقمی که لومن (XLM) ثبت کرده در ماه مارس ۲۰۱۵ و رقم ۰.۰۰۰۴۷۶۱۲ دلار بوده است. همچنین بالاترین رقم ثبت شده XLM مربوط به رقم ۰.۸۷ دلار در ماه ژانویه ۲۰۱۸ بوده است. روند صعود و فرود ارز دیجیتال لومن (XLM) باعث شده این ارز در جایگاه‌های مختلفی در جدول رده‌بندی برترین رمزارزهای دنیا قرار بگیرد. به عنوان مثال، لومن اوایل سال ۲۰۱۸ که رکورددار بالاترین رقم خود بوده، توانسته رتبه هشتم را میان دیگر ارزهای دیجیتال مطابق CoinMarketCap کسب کند؛ اما در حال حاضر در ابتدای سال ۲۰۲۳، استلار رتبه ۲۹ را در جدول رتبه‌بندی کوین‌ها دارد.

آینده استلار (XLM)

تمرکز اصلی پلتفرم Stellar روی توسعه اقتصادی در حوزه حواله و وام‌های بانکی به خصوص برای کسانی است که نمی‌توانند از خدمات بانکداری سنتی استفاده کنند. شبکه استلار (XLM) از افراد یا موسسات برای خدمات‌دهی، هزینه دریافت نمی‌کند. این شبکه از یک شبکه تبادل توزیع شده استفاده می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا پرداخت‌های خود را با ارزهای مشخصی انجام دهند.

با توجه به پیشینه قیمت XLM و عملکرد این رمز ارز در مقایسه با عملکرد دیگر رمزارزها می‌توانیم انتظار داشته باشیم که سرمایه‌گذاری روی کوین XLM یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و سود ده باشد. البته این نکته را هم بدانید که هنگام سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی باید پولی که به آن احتیاج ندارید را سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید در بلندمدت به سود دهی برسید. ضمن اینکه کوین لومن برخلاف برخی از رمزارزها محدودیت عرضه دارد و این موضوع باعث می‌شود با عرضه کل کوین‌های استلار در بازار، این کوین کمیاب شود و افزایش قیمت قابل توجهی را در آینده تجربه کند.

چنانچه شما نیز تمایل به خرید استلار داشته باشید، می‌توانید از تهران پیمنت استفاده کنید و خرید و فروش استلار (XLM) خود را به راحتی انجام دهید.

سحر مجاب هستم کنجکاو همیشگی دنیای محتوا و در تهران پیمنت درباره خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*