صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left عمومی اپلای left تفاوت فاند و بورسیه (اسکالرشیپ) چیست؟

تفاوت فاند و بورسیه (اسکالرشیپ) چیست؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۷

اسکالرشیپ و فاند کمک‌هزینه‌های تحصیلی هستند که به متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های خارجی اعطا می‌شود. از آنجا که دولت و سازمان‌های مختلفی مامور تامین این کمک‌هزینه‌ها هستند، انواع مختلفی از فاند و بورسیه تحصیلی وجود دارد که با مطالعه شرایط هر یک می‌توانید هنگام اپلای برای دریافت آن‌ها درخواست دهید. در ادامه درباره تفاوت فاند و اسکالرشیپ بیشتر صحبت می‌کنیم و درباره نحوه دریافت فول فاند تحصیلی، نکاتی را ذکر می‌کنیم.

بررسی تفاوت‌های فاند و بورسیه تحصیلی

منبع مالی فاند و اسکالرشیپ

اولین تفاوت میان فاند و اسکالرشیپ (بورسیه تحصیلی) را بهتر است در منبع مالی این دو کمک‌هزینه جست‌و‌جو کنیم. فاند هرگونه کمک هزینه مالی است که دانشگاه، دولت یا سازمان‌های خصوصی برای دانشجویان در نظر می‌گیرند. درحالی‌که اسکالرشیپ اغلب توسط صندوق‌های «Scholarship fund» تامین مالی می‌شود.

نوعی صندوق اسکالرشیپ فاند با نام Scholarship Endowment هم وجود دارد. Scholarship Endowment به صندوق کمک‌هزینه‌ای گفته می‌شود که یک اهداکننده، کمک مالی قابل توجهی می‌کند و این مبلغ در صندوق نگهداری و سرمایه‌گذاری می‌شود تا به طور مستمر تحت عنوان بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان واجد شرایط تعلق بگیرد. در واقع هنگامی که پول به صندو‌ق‌های Scholarship Endowment واریز می‌شود، این مبلغ بلافاصله به دانشجویان داده نمی‌شود. تفاوت Scholarship Endowment با اسکالرشیپ تحصیلی معمول این است که اسکالرشیپ تحصیلی معمول یک‌باره به دانشجویان داده خواهد شد.

میزان پوشش هزینه‌ها در فاند و اسکالرشیپ

فاند می‌تواند همه یا بخشی از هزینه‌های تحصیل، خوراک، پوشاک، سکونت و در کل زندگی را در خارج از کشور پوشش دهد درحالیکه مبلغ اسکالرشیپ لازم است صرف مخارج دانشگاه مانند شهریه و خرید کتاب، شرکت در دوره‌های آموزشی و … شود.

علت اعطای فاند و اسکالرشیپ

اسکالرشیپ تحصیلی اغلب بر اساس دستاوردهای تحصیلی و فعالیت‌های فوق برنامه به افراد اعطا می‌شود. درحالی‌که علت اعطای فاند می‌تواند طیف گسترده‌ای از دلایل باشد. پرداخت هزینه‌هایی همچون شهریه دانشگاه، بیمه دانشجویی، خرید کتب و جزوات، مخارج مربوط به سکونت و زندگی در خارج از کشور بخشی از دلایل اعطای فاند است.

البته برخی از اسکالرشیپ‌ها و بورسیه‌های تحصیلی مبتنی بر احتیاج دانشجو هستند و براساس نیاز مالی وی اعطا می‌شوند که با نام Need-based scholarship آن‌ها را می‌شناسیم. در کل فراموش نکنید که اسکالرشیپ خود نوعی فاند تحصیلی است که بازپرداخت ندارد.

الزام به کار در فاند و اسکالرشیپ

فاند می‌تواند در ازای انجام فعالیت و شغل پاره‌وقت یا بدون نیاز به انجام فعالیت و اشتغال به افراد داده شود. از فاندهای بدون نیاز به اشتغال می‌توانیم به بورسیه (Bursary)، فلوشیپ (Fellowship)، گرنت (Grant)، جایزه (Award) و حتی وام‌های تحصیلی (Loans) اشاره کنیم. فاندهای نیازمند اشتغال پاره‌وقت نیز شامل دستیار تدریس (TA) و دستیار تحقیق (RA) می‌شود. این در حالی است که اسکالرشیپ کمک‌هزینه‌ای است که نیاز به اشتغال پاره‌وقت ندارد و هرسال قابل تمدید است.

بازپرداخت در فاند و اسکالرشیپ

نکته مهم دیگری درباره تفاوت میان اسکالرشیپ و فاند وجود دارد و آن هم مربوط به بازپرداخت کمک‌هزینه است. اسکالرشیپ بازپرداخت ندارد اما برخی از فاندها مانند وام‌های تحصیلی نیازمند بازپرداخت هستند. بازپرداخت این نوع فاند تحصیلی اغلب پس از فارغ‌التحصیلی و طبق شرایط مشخصی است که به دانشجو اعلام می‌شود.

چگونه فول فاند بگیریم؟

چگونه فول فاند بگیریم؟

فول فاند یعنی کمک‌هزینه‌ای که تمامی هزینه‌های تحصیل را تامین کند. فول فاند شهریه دانشگاه، هزینه‌های اقامت، خرید کتاب و لوازم، بلیت هواپیما، هزینه‌های اخذ ویزا، بیمه دانشجویی و زندگی را پوشش می‌دهد و بسیاری از متقاضیان تحصیل در کشورهای پیشرفته به دنبال اخذ فول فاند هستند.

هرکسی موفق به دریافت فول فاند شود، در طول مدت زمان تحصیل خود هیچ مبلغی را برای تحصیل پرداخت نمی‌کند. به همین خاطر رقابت بر سر گرفتن فول فاند میان دانشجویان بسیار زیاد است و اخذ فول فاند تحصیلی کار آسانی نیست. نکته مهم بعدی این است که اگرچه فاندها و بورسیه‌های تحصیلی متنوعی در بهترین کشورهای جهان برای تحصیل ارائه می‌شود، تعداد فول فاندهایی که تمامی هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد کم است. البته این بدان معنا نیست که هنگام مهاجرت تحصیلی تلاش خود را برای اخذ فول فاند نکنید. گرفتن فول فاند به قدری اهمیت دارد که بهتر است با انجام فعالیت‌هایی شانس خود را برای دریافت آن امتحان کنید. در ادامه مراحل اخذ فول فاند را ذکر می‌کنیم:

انتخاب دانشگاه و کشور مناسب برای تحصیل

اولین قدم برای بالا بردن شانستان در گرفتن فول فاند این است که یک دانشگاه خوب در یک کشور مناسب انتخاب کنید. کشورها و دانشگاه‌های مختلف، قوانین خاص خود را برای اعطای فول فاند دارند و قبل از هر چیزی باید قوانین مربوط به ارائه فول فاند به دانشجویان بین‌المللی و رشته موردنظرتان را برای تحصیل مطالعه کنید. در این‌ مقاله می‌توانید لیست برخی از کشورها و دانشگاه‌هایی که معمولا به دانشجویان فاند ارائه می‌دهند ببینید.

اخذ پذیرش تحصیلی

پس از انتخاب کشور و دانشگاه مناسب، لازم است با ارسال رزومه و مدارک مشخص شده، از آن دانشگاه پذیرش تحصیلی بگیرید. همزمان که برای پذیرش تحصیلی اقدام می‌کنید باید برای دریافت فول فاند هم اقدام کنید. هنگام ارسال درخواست فول فاند، دانشگاه از شما مدارک هویتی و تحصیلی و رزومه می‌خواهد. هرچه رزومه شما قوی‌تر باشد شانستان در اخذ فول فاند بیشتر خواهد بود.

هنگام ارسال درخواست پذیرش تحصیلی لازم است هزینه‌ای تحت عنوان اپلیکیشن فی پرداخت کنید تا درخواستتان از سوی دانشگاه بررسی شود. پس از اینکه دانشگاه با درخواست اپلای شما موافقت کرد لازم است هزینه‌ای تحت عنوان دیپازیت فی بپردازید تا صندلی خود را در دانشگاه رزرو کنید. پرداخت هزینه اپلیکیشن فی و هزینه دیپازیت فی در تهران پیمنت کمتر از ۳ ساعت انجام می‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت سفارش خود را به ما بسپارید.

اخذ ویزای تحصیلی

چنانچه موفق به دریافت فول فاند شوید می‌توانید برای ویزای کشور مقصدتان اقدام کنید. به این منظور به سفارت کشور مقصد مراجعه کرده، مدارک لازم را ارائه دهید و در زمانی که از قبل تعیین کرده‌اید برای مصاحبه حاضر شوید. با دریافت ویزای تحصیلی می‌توانید مهاجرت کرده و تحصیل خود را آغاز کنید.

برای دریافت فاند تحصیلی چه مدارکی لازم است؟

فاندهای تحصیلی توسط دولت‌ها، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها به دانشجویان ارائه می‌شود یا می‌تواند توسط اساتید برای دانشجویان واجد شرایط فراهم شده باشد. مهم‌ترین مدارکی که برای دریافت فاند تحصیلی لازم است ارائه دهید به شرح زیر است:

  • مدارک تحصیلی و ریز نمرات مقاطع پیشین
  • انگیزه‌های تحصیل در کشور مقصد (انگیزه نامه یا SOP)
  • داشتن حداقل معدل ۱۷ در مقطع پیشین
  • اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه
  • شرکت در یکی از آزمون‌های زبان، کسب نمره بالا و ارائه مدرک آن
  • ارائه حداقل ۲ معرفی‌نامه یا توصیه‌نامه از اساتید قبلی
  • اثبات تمکن مالی برای تامین هزینه‌های زندگی

سوال‌های پرتکرار شما

اسکالرشیپ‌ها بازپرداخت ندارند اما برخی از فاندها مانند وام‌های تحصیلی را باید پس از فارغ‌التحصیلی به دانشگاه بازپرداخت کنید.

برای ادامه تحصیل با فاند در کانادا و اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های مورد نظرتان باید حتما به چند نکته توجه داشته باشید:

  1. لیستی از دانشگاه‌های انتخابی خود تهیه کنید. این انتخاب‌ها می‌تواند بر اساس رشته‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، شهری که ترجیح می‌دهید ساکن شوید، بودجه ای که دارید و مقدار فاندی که نیاز است، متفاوت باشد.
  2. به ددلاین اپلای دانشگاه‌ها دقت کنید.
  3. دستورالعمل اپلای را با دقت بخوانید و مطمئن شوید چیزی از قلم نیفتاده است.
  4. داشتن یک رزومه بسیار قوی و Recommendation Letter از شروط بسیار مهم است. برای دریافت فاند باید دلایل کافی و متقاعد کننده‌ای داشته باشید.

بورسیه (اسکالرشیپ) نوعی فاند تحصیلی است که تنها هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد؛ در حالیکه فاند می‌تواند علاوه بر هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی دانشجو را هم فراهم کند.

رشته‌های مهندسی، علوم پایه، علوم پزشکی، بهداشت عمومی، مدیریت و اقتصاد از بهترین رشته‌ها برای گرفتن فول فاند به شمار می‌روند. نکته‌ای که حتما باید به آن توجه کنید، این است که علاقه و توانایی شخصی و همچنین استعداد و تحصیلات پیشینی که یک دانشجو دارد، نقش مهمی در گرفتن فول فاند دارد.

معدل لازم جهت اخذ فول فاند برای دانشجویان بین‌المللی دانشگاه به دانشگاه و برای هر برنامه تحصیلی ممکن است متفاوت باشد. معمولا دانشگاه‌ها معدل لازم برای اعطای فول فاند را حدود ۳.۵ تا ۴.۰ از ۴.۰ نمره ذکر می‌کنند.

سحر مجاب هستم کنجکاو همیشگی دنیای محتوا و در تهران پیمنت درباره خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*