صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left اروپا left اپلیکیشن فی دانشگاه های آلمان
اپلیکیشن فی دانشگاه‌های آلمان

اپلیکیشن فی دانشگاه های آلمان

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان از طریق راه‌های مختلفی انجام می‌شود. اینکه کدام راه برای شما مناسب است، به رشته تحصیلی و همچنین کشور محل زندگی شما بستگی دارد. شرایط، الزامات، ددلاین‌ها و هزینه‌های ثبت نام در دانشگاه‌های مختلف آلمان می‌تواند تفاوت‌هایی داشته باشد. در این مطلب ما درباره اپلیکیشن فی دانشگاه های آلمان و مهاجرت تحصیلی به این کشور صحبت می‌کنیم.

اپلیکیشن فی دانشگاه های آلمان
بررسی هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه های آلمان

اپلیکیشن فی دانشگاه چیست و چرا باید آن را بپردازیم؟

اپلیکیشن فی (Application Fee) هزینه‌ای است که می‌پردازید تا دانشگاه درخواستتان را برای پذیرش تحصیلی بررسی کند. نکته مهم این است که پرداخت هزینه اپلیکیشن فی به معنای اخذ پذیرش تحصیلی نیست. با ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه اپلیکیشن فی، مدارک و درخواست شما توسط مسئولین پذیرش دانشگاه بررسی می‌شود. هزینه اپلیکیشن فی هر دانشگاه مبلغ متفاوتی دارد و برای تامین هزینه بررسی مدارک، برگزاری جلسات آنلاین مصاحبه، صحت‌سنجی مدارک تحصیلی، پاسخ به ایمیل‌ها، پاسخ به سوالات متقاضیان و در نهایت ارسال نتیجه درخواست پذیرش از دانشجویان گرفته می‌شود. 

نحوه پذیرش دانشگاه‌ های آلمان

به طور معمول ۳ موسسه مختلف، واسطه میان شما و دانشگاه مقصدتان برای اخذ پذیرش تحصیلی هستند:

اگر شرایط کلی تحصیل در آلمان را داشته باشید، به این معنی نیست که به طور خودکار پذیرش در برنامه مورد نظر به شما اعطا می‌شود. معمولا برای اپلای تحصیلی در بسیاری از دوره‌ها، تعداد درخواست‌های پذیرش ارسال شده بیشتر از صندلی‌های خالی دانشگاه است. بنابراین محدودیت‌های پذیرش دانشگاه مشخص می‌کند چه کسی واجد شرایط اخذ پذیرش تحصیلی است. البته این موضوع شامل تمام دانشگاه‌ های آلمان نمی‌شود و بیشتر در مورد دانشگاه‌های مطرح این کشور صدق می‌کند.

به عنوان مثال رشته‌های پزشکی، علوم دارویی، دامپزشکی، دندانپزشکی و مدیریت اطلاعات جغرافیایی رشته‌های محبوبی هستند که اخذ پذیرش آن‌ها در کالج‌ها و دانشگاه‌های سراسر آلمان راحت نیست و برای اپلای تحصیلی باید با افراد زیادی رقابت کنید. برای موفقیت در اپلای تحصیلی در رشته‌های نام‌برده معیارهای زیادی را باید رعایت کنید. این معیارها معمولا توسط بنیاد پذیرش دانشگاه (Stiftung für Hochschulzulassung) تعیین می‌شوند. این موسسه تعیین می‌کند چه کسانی می‌توانند واجد شرایط تحصیل در رشته‌های مطرح تحصیلی باشند.

بررسی هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه های آلمان
پرداخت هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه های آلمان

شرایط، مدارک و الزامات تحصیل در آلمان

از آنجا که برخی کورس‌های دانشگاهی در دانشگاه‌ها محدودیت دارند، دانشگاه می‌تواند تعیین کند چه کسانی (به عنوان مثال با چه معدل دبیرستانی) واجد شرایط اخذ پذیرش تحصیلی هستند. این الزامات ممکن است شامل آزمون‌های ورودی دانشگاه یا مصاحبه باشد. توجه کنید که الزامات یادشده بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی متفاوت است. در وبسایت Hochschulkompass می‌توانید رشته مدنظرتان را در دانشگاه‌های آلمان مورد بررسی قرار دهید و از الزامات هر دانشگاه مطلع شوید.

گفتیم سه موسسه واسطه‌ای میان متقاضیان و دانشگاه‌ های آلمانی هستند و انتخاب هر یک بستگی به محل زندگی شما به عنوان متقاضی اپلای دارد. متقاضیانی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) باشند، لازم است از طریق بنیاد پذیرش دانشگاه برای اپلای تحصیلی در آلمان اقدام کنند. دیگر شهروندانی که عضو اتحادیه اروپا نیستند (Non-EU) مانند متقاضیان ایرانی، می‌توانند از طریق یونی اسیست یا به صورت مستقیم از طریق وبسایت دانشگاه (به شرطی که دانشگاه انتخابی شما عضو uni-assist باشد) اقدام به اپلای تحصیلی کنند.

مدارک لازم برای تحصیل در آلمان

مدارک عمومی لازم جهت اپلای تحصیلی در آلمان از این قرار است:

  • ترجمه رسمی و تایید شده از مدارک تحصیلی پیشین شما به همراه ریزنمرات
  • ترجمه رسمی و تایید شده از دروس گذرانده شده پیشین شما به همراه ریزنمرات
  • یک عکس پاسپورت
  • کپی پاسپورت
  • کپی‌ تایید شده مدرک زبان

توجه کنید که فقط نسخه‌های رسمی تایید شده و ترجمه شده به زبان آلمانی پذیرفته می‌شوند. البته در برخی از دانشگاه‌ها مدرک انگلیسی نیز پذیرفته می‌شود که این موضوع بستگی به دانشگاه دارد.

هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه در آلمان چقدر است؟

هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه‌ های آلمان به موسسه‌ای بستگی دارد که از طریق آن اقدام می‌کنید. از آنجا که در ایران یا باید از طریق یونی اسیست اقدام کنید یا به طور مستقیم با دانشگاه مکاتبه کنید، هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه‌ های المان متفاوت است. اگر از طریق موسسه یونی اسیست اقدام می‌کنید، برای انتخاب اولین دانشگاه لازم است ۷۵ یورو بپردازید. البته انتخاب‌های دوم و بیشتر از طریق یونی اسیست به ازای هر دانشگاه ۳۰ یورو هزینه دارد.

اگر هم به طور مستقیم با دانشگاه برای بررسی اپلای تحصیلی مکاتبه کنید، هر دانشگاه مبلغ مشخصی را برای بررسی درخواست پذیرش دریافت می‌کند. فراموش نکنید تا مبلغ اپلیکیشن فی دانشگاه آلمان را پرداخت نکنید، درخواست پذیرشتان بررسی نخواهد شد.

افرادی که شهروند اتحادیه اروپا هستند و از طریق بنیاد پذیرش دانشگاه (Stiftung für Hochschulzulassung) اقدام می‌کنند نیازی به پرداخت هزینه اپلیکیشن فی ندارند.

چه زمانی اپلای کنیم؟

زمان درخواست پذیرش تحصیلی معمولا چند ماه قبل از شروع ترم به پایان می رسد. یک دانشگاه فقط در صورتی درخواست شما را می‌پذیرد که اولا هزینه اپلیکیشن فی را پرداخت کرده‌ باشید و دوم مدارک مورد نیاز را به صورت کامل برای دانشگاه ارسال کرده باشید. نکته مهم در این باره این است که باید قبل از پایان ددلاین (مهلت درخواست) پروسه درخواست پذیرش را کامل کرده و مدارک خود را به دست موسسه آموزش عالی برسانید.

بنابراین اگر برای تحصیل در ترم زمستانه (اکتبر) در یکی از دانشگاه های آلمان اقدام می‌کنید، به طور معمول ددلاین‌های اصلی ترم زمستانه به صورت زیر است:

  • مهلت ارسال درخواست: معمولا پایان ماه مه تا ۱۵ جولای
  • مهلت اخذ نامه‌ پذیرش: ماه آگوست تا سپتامبر
  • ارسال نامه ریجکت درخواست پذیرش: در ماه‌های سپتامبر تا اکتبر

چنانچه قصد تحصیل در ترم تابستانه (مارس تا آوریل) در دانشگاه‌های آلمان را دارید، معمولا ددلاین‌های اصلی ترم تابستانه به صورت زیر است:

  • مهلت ارسال درخواست: معمولا از ابتدای دسامبر تا ۱۵ ژانویه
  • مهلت اخذ نامه‌های پذیرش: ماه فوریه تا مارس
  • ارسال نامه ریجکت درخواست پذیرش: در ماه‌های مارس تا آوریل

توجه کنید که ددلاین‌های پذیرش در برخی از دانشگاه‌های آلمانی بازه زمانی متفاوت از چیزی که گفتیم دارد. گاهی اوقات در برخی از دانشگاه‌ها اخذ پذیرش فقط برای ترم زمستانی امکان‌پذیر است و در برخی از دانشگاه‌های آلمانی نیز شروع ددلاین اپلای زودتر اتفاق می‌افتد. بنابراین توصیه ما این است تاریخ ددلاین پذیرش‌ تحصیلی دانشگاه‌های محبوب خود را از وبسایت رسمی آن‌ها چک کنید.

نکاتی برای موفقیت در اپلای تحصیلی آلمان

  1. هر چه تعداد درخواست های بیشتری ارسال کنید، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش دارید. البته این موضوع هم مستلزم پرداخت هزینه بیشتر برای اپلیکیشن فی دانشگاه است.
  2. خود را محدود به ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه‌ های شهرهای بزرگ آلمان نکنید. رقابت در شهرهای کوچک‌تر کمتر است و شانس شما برای اخذ پذیرش تحصیلی بیشتر.
  3. معدل دبیرستان تنها عامل موفقیت شما نیست. فعالیت‌های اجتماعی، تجربه‌های کاری مرتبط با رشته تحصیلی و همچنین شرکت در آزمون‌های مهارتی می‌تواند شانس شما را برای تحصیل در آلمان بیشتر کند.
  4. پیش از شروع هر ترم، دانشجویانی که پذیرفته نشده‌اند وارد مرحله قرعه‌کشی می‌شوند. از بررسی مرحله قرعه‌کشی غافل نشوید. شاید با انصراف برخی از متقاضیان، شما بتوانید ادمیشن دریافت کنید.
  5. تقریبا یک چهارم برنامه‌های کارشناسی، ترم تابستان را ارائه می‌دهند و بیشتر دانشگاه‌ها برای ترم زمستانه دانشجو می‌پذیرند. توصیه ما این است برای هر دو ترم تابستانه و زمستانه اقدام کنید تا احتمال پذیرشتان بیشتر شود.

چگونه اپلیکیشن فی دانشگاه های آلمان را پرداخت کنم؟

همانطور که گفتیم اپلیکیشن فی دانشگاه های آلمان را می‌توانید به صورت مستقیم به دانشگاه یا از طریق موسسه یونی اسیست پرداخت کنید. برای پرداخت هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه های آلمان می‌توانید از خدمات پرداخت ارزی تهران پیمنت استفاده کنید. به کمک این روش هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه در کمتر از ۳ ساعت پرداخت خواهد شد.

سحر مجاب هستم کنجکاو همیشگی دنیای محتوا و در تهران پیمنت درباره خدمات پرداخت ارزی می‌نویسم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*