صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left آیلتس left چگونه ریدینگ آیلتس را تقویت کنیم؟ + مهمترین نکات آزمون ریدینگ

چگونه ریدینگ آیلتس را تقویت کنیم؟ + مهمترین نکات آزمون ریدینگ

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۲

ریدینگ آیلتس شامل ۴۰ سوال از ۳ متن است که برای تکمیل آن به بهترین شکل، مهارت سریع خواندن و حفظ حداکثر اطلاعات در حین تجزیه‌وتحلیل ضروری است. به‌همین دلیل، بسیاری از افراد ریدینگ آزمون آیلتس را دشوارترین بخش این امتحان می‌دانند. با این حال، ما در ادامه مهم‌ترین نکات ریدینگ آیلتس را مطرح می‌کنیم تا به شما کمک کنیم نمره مورد نظر خود را از این بخش به‌دست بیاورید.

آیا ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است؟

قبل از ثبت نام آزمون آیلتس (IELTS) مهم است از تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال آگاه باشید. اگرچه مهارت‌های مورد نیاز برای پاسخگویی به ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال و سبک سوالات این ۲ یکسان است، متونی که برای بخش Reading آیلتس آکادمیک و جنرال استفاده می‌شود با یکدیگر تفاوت دارد:

  • ریدینگ آیلتس آکادمیک: شامل ۳ متن طولانی برگرفته از کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها است. این متون برای افرادی مناسب است که می‌خواهند در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کنند.
  • ریدینگ آیلتس جنرال: شامل ۳ متن پیرامون مسائل زندگی در اجتماع، کار کردن و موضوعات عمومی است.

ریدینگ آیلتس شامل چه نوع سوالاتی می‌شود؟

قبل از اینکه با تکنیک های ریدینگ آیلتس آشنا شوید، مهم است که در ابتدا بدانید چه نوع سوالاتی در این بخش مطرح می‌شوند. در این صورت می‌توانید به سوالات، بهتر پاسخ دهید. در جدول زیر با انواع سوالات ریدینگ آیلتس آشنا می‌شوید.

انواع سوالاتراهردهای پاسخ‌دهی
تطبیق اطلاعات
(Matching Information)
داوطلبان باید اطلاعات خاصی را در متن پیدا کنند.
تطبیق تیترها
(Matching Headings)
داوطلبان باید ایده یا موضوع اصلی متن را شناسایی کنند.
تطبیق ویژگی‌ها
(Matching features)
داوطلب باید نظرات و ارتباطات میان حقایق درون متن را تشخیص دهد.
تطبیق جملات
(Matching Sentences)
داوطلب باید جمله را با تعداد مشخصی کلمه تکمیل کند و برای بهترین نتیجه‌گیری از متن کمک بگیرد.
سوالات چندگزینه‌ای
(Multiple Choice Questions)
سوالات چندگزینه‌ای می‌توانند شامل درک مطلب یا تکمیل جمله با بهترین گزینه باشند.
تشخیص دیدگاه نویسنده
(Identify the author’s views)
داوطلب باید تایید کند که عبارات با اطلاعات داخل متن تطابق دارند یا خیر. گزینه‌های این سوالات شامل صحیح (True)، غلط (False)، ذکرنشده (Not Given) یا بله (Yes)، خیر (No) و ذکرنشده (Not Given) می‌شوند.
تکمیل نمودار
(Diagram-Label Completion)
توضیحات در متن وجود دارد و داوطلب باید بر اساس آن بخش‌های نمودار را نام‌گذاری کند.
تکمیل فلوچارت‌ها یا جداول
(Flow-chart Completion, Tables)
داوطلبان باید به جزئیات ارائه‌شده توجه کنند و همچنین، ایده‌های اصلی متن را تشخیص دهند.
سوالات دارای پاسخ کوتاه
(Short Answer Questions)
برای پاسخ به این سوالات، داوطلب باید اطلاعات را در متن پیدا کند، واژگان سوالات را پارافریز (Paraphrase) کند و در حد تعداد مجاز کلمات به سوال پاسخ دهد.

نمره‌دهی Reading آیلتس چگونه است؟

اگر یک نمره خاص از آزمون آیلتس مد نظر شماست، مهم است بدانید که برای رسیدن به این نمره لازم است به چند سوال، پاسخ صحیح بدهید. به‌همین دلیل، آگاهی از نحوه محاسبه نمره ریدینگ آیلتس بسیار مهم است. در جدول زیر می‌توانید از نحوه نمره دهی ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک آگاه شوید.

نمره آیلتس آکادمیک
(تعداد پاسخ‌های صحیح از ۴۰ سوال)
آیلتس جنرال
(تعداد پاسخ‌های صحیح از ۴۰ سوال)
۹۳۹ – ۴۰۴۰
۸.۵۳۷ – ۳۸۳۹
۸۳۵ – ۳۶۳۷ – ۳۸
۷.۵۳۳ – ۳۴۳۶
۷۳۰ – ۳۲۳۴ – ۳۵
۶.۵۲۷ – ۲۹۳۲ – ۳۳
۶۲۳ – ۲۶۳۰ – ۳۱
۵.۵۱۹ – ۲۲۲۷ – ۲۹
۵۱۵ – ۱۸۲۳ – ۲۶

تکنیک های تقویت ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال

اکنون که با بخش Reading آیلتس آشنا شدید، ممکن است سوال شما این باشد که چگونه سوالات ریدینگ آیلتس را جواب دهیم. در ادامه به مهم‌ترین تکنیک های ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک می‌پردازیم.

پیش از هرچیز با جزئیات ریدینگ آیلتس آشنا باشید

ریدینگ آیلتس نیز مانند تمامی ریدینگ‌های آزمون‌های زبان که به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شوند، فرمت منحصر به فردی دارد. پس قبل از هرچیز توصیه‌ می‌شود با جزئیات ریدینگ آیلتس آشنا شوید. باید بدانید که ریدینگ آیلتس
چند متن دارد؟ 
چه نوع متن‌هایی وجود دارد؟
چه نوع سوالاتی پرسیده خواهد شد؟
برای مشاهده پاسخ تمام این سوالات و فرمت آزمون آیلتس می‌توانید به مقاله همه چیز درباره آزمون آیلتس مراجعه کنید. 

یادگیری گرامر را فراموش نکنید

شاید برای‌تان پیش‌ آمده که یک جمله را بخوانید و با آن که با لغات متن آشنایی دارید، اما مفهوم جمله را متوجه نمی شوید. علت این اتفاق گرامر ضعیف است. برای فهم بهتر جملات به گرامر احتیاج دارید. بنابراین، علاوه‌بر دانستن کلمات، تسلط بر گرامر زبان انگلیسی نیز مهم و ضروری است. 

با انواع سوالات ریدینگ آشنا شوید

بر اساس تحقیقات انجام شده، ۱۴ نوع سوال مختلف برای ریدینگ آزمون آیلتس وجود دارد. برای موفقیت در این بخش باید به هر ۱۴ نوع سوال ریدینگ تسلط کافی داشته باشید. با مطالعه آزمون‌های آیلتس که تاکنون برگزار شده است، می‌توانید به این تسلط برسید. 

با پیدا کردن لغات کلیدی جان کلام متن را متوجه شوید

هر متنی که در قسمت ریدینگ آزمون آیلتس مشاهده می‌کنید، دارای یک سری لغات کلیدی است. این لغات باعث می‌شود تا شما با موضوع کلی متن آشنا شوید. با خواندن متن، زمانی که به لغات کلیدی می‌رسید زیر آن‌ها خط بکشید. این کار باعث می‌شود سرعت پاسخ‌دهی شما به پرسش‌ها بالاتر رود. 

خواندن به‌صورت عبارت‌های سه تا پنج‌کلمه‌ای را تمرین کنید

در حالی که اغلب ما یاد گرفته‌ایم تک‌تک کلمات متن را بخوانیم، این کار در بیشتر موارد ناکارآمد است و تنها باعث اتلاف وقت می‌شود، مخصوصا زمانی که محدودیت زمانی داریم. در عوض لازم است کلمات را به‌صورت گروهی بخوانیم. این بدین معنی است که چند کلمه را همزمان با هم بخوانیم و تجزیه‌وتحلیل کنیم.
برای اینکه این ترفند را به‌خوبی یاد بگیرید سعی کنید ۳ تا ۵ کلمه را همزمان با هم بخوانید و پس از اتمام آن بررسی کنید که آیا مفهوم جمله را متوجه شده‌اید یا خیر. ابتدا با خواندن ۳ کلمه با هم شروع کنید و به‌تدریج آن را تا پنج کلمه افزایش دهید. وقتی این ترفند را به‌طور مداوم تمرین کنید، می‌توانید مطالب را سریع‌تر و بهتر درک کنید.

کلمات را دوباره نخوانید

وقتی در مورد آنچه خوانده‌ایم سردرگم هستیم یا اطمینان نداریم، منطق به ما می‌گوید که برگردیم و جمله مورد نظر را دوباره بخوانیم. با این حال، این بدین معنی است که در هنگام خواندن چشمان شما به‌طور مداوم در متن عقب و جلو می‌روند. نتیجه این مسئله از دست دادن مقدار قابل‌توجهی زمان است. برای اینکه مجبور نشوید کلمات را دوباره بخوانید، می‌توانید انگشت خود را بر روی جملاتی که می‌خوانید بدون برگشت به عقب حرکت دهید تا سرعت فهم اطلاعات را در حین حرکت رو به جلو حفظ کنید.

برای افزایش سرعت درک مطلب، دایره واژگان خود را توسعه دهید

یکی از موانع تندخوانی، درک نکردن معنای کلمات است. خوشبختانه، این مشکل به‌سادگی حل می‌شود و شما می‌توانید به‌راحتی دایره لغات زبان انگلیسی خود را بهبود ببخشید. برای این کار کافیست به‌صورت فعال شروع به خواندن مطالب بیشتر و همچنین، گوش دادن به خبرگزاری‌های انگلیسی‌زبان کنید. مهم است مطمئن شوید که کلمات مهم مطالب یا اخبار را یاد می‌گیرید. برای این کار می‌توانید از لغت‌نامه یا کتاب اصطلاحات زبان انگلیسی کمک بگیرید.

ماهیچه‌های چشم خود را به خواندن متن‌ های انگلیسی عادت دهید!

چشم‌های ما به خواندن متون انگلیسی عادت ندارد، بنابراین ماهیچه‌های آن کند عمل می‌کند. با تمرین زیاد می‌توانیم چشم‌های خود را به این متن‌ها عادت دهیم. از راه‌های فوق‌العاده برای تقویت ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال، خواندن متون مجلات، کتاب‌ها و روزنامه‌هاست. در بخش‌های بعدی مقاله، چند کتاب ریدینگ آیلتس را معرفی می‌کنیم. سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه از این منابع استفاده کنیم؟ می‌توانید در ابتدا منابع مختلف را مطالعه کنید و بررسی کنید کدامیک از آن‌ها برای شما آسان‌تر یا سخت‌تر است. وقتی بدانید که در خواندن کدامیک از انواع متون با مشکل روبرو هستید، می‌توانید تمرکز بیشتری بر روی آن‌ها داشته باشید و با نحوه طرح ایده‌ها و جملات مهم در بخش‌های مختلف متن آشنا شوید.

ریدینگ را تنها به تکنیک تندخوانی محدود نکنید

اگرچه خواندن متون انگلیسی می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی مهارت ریدینگ در آیلتس داشته باشد، مهم است سعی کنید یافتن نکات و اطلاعات مهم در متن را نیز یاد بگیرید. بنابراین، تا وقتی که تجزیه‌وتحلیل مطالب را یاد نگیرید نمی‌توانید کاملا برای آزمون آیلتس آماده شوید. یکی از تکنیک‌های کمک‌کننده در این شرایط این است که از خودتان سوال کنید.
یک مقاله که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید و آن را بخوانید. در حین خواندن اطلاعاتی که فکر می‌کنید مهم هستند را یادداشت کنید. پس از آن چند سوال را بر طبق آنچه خوانده‌اید طراحی کنید. این روش به شما کمک می‌کند ذهنیتی را ایجاد کنید که در نهایت به موفقیت ختم می‌شود.

از تکنیک‌های اسکیم کردن (Skimming) و اسکن کردن (Scanning) استفاده کنید

یکی از تکنیک های ریدینگ آیلتس که بسیار موثر است و احتمالا از قبل نام آن را شنیده‌اید، اسکیم و اسکن کردن متن است. برای انجام این کار لازم است متن را بدون صرف زمان و تلاش زیاد برای فهمیدن همه کلمات و جملات، اسکیم یا مرور کنید. این روش نه‌تنها شما را با نوع و ساختار متن آشنا می‌کند، بلکه موجب می‌شود که به‌صورت کلی بدانید متن در چه مورد است.
زمان اسکیم کردن متن بهتر است از ۳ دقیقه بیشتر نشود تا وقتی که می‌خواهید به سوالات پاسخ دهید، زمان کافی برای برگشت به متن و پیدا کردن اطلاعات مورد نظر را داشته باشید. اسکن کردن به این معناست که متن را سریع بخوانید تا نکات مورد نظر خود را پیدا کنید. بنابراین، وقتی متن را برای بار اول می‌خوانید از اسکیم کردن استفاده کنید و وقتی می‌خواهید به سوالات جواب دهید، از روش اسکن کردن کمک بگیرید.

تست‌های تمرینی بزنید و زمان‌بندی را شروع کنید

اگرچه تکنیک های ریدینگ آیلتس که تا به اینجا مطرح کردیم بسیار موثر هستند، اما هیچ چیز مانند زدن تست تمرینی نمی‌تواند شرایط آزمون واقعی را برای شما شبیه‌سازی کند. وقتی نمونه سوالات ریدینگ آیلتس را جواب می‌دهید یا در آزمون آزمایشی شرکت می‌کنید، می‌توانید با در نظر گرفتن استرس پاسخ دادن به سوالات، سرعت خواندن مطالب را بهبود ببخشید. به این منظور می‌توانید از تست های آزمایشی آیلتس British Council استفاده کنید.
زمان ریدینگ آیلتس ۶۰ دقیقه است و یادگیری زمان‌بندی برای عملکرد خوب در این بخش اهمیت زیادی دارد. این کار به شما کمک می‌کند که نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. برای مثال، ممکن است لازم باشد مهارت اسکن کردن را بهبود ببخشید یا نیاز باشد توجه خود به جزئیات را تقویت کنید. درک این نقاط ضعف به شما کمک می‌کند استراتژی ریدینگ آیلتس را متناسب با ضعف‌هایی که دارید تنظیم کنید و در نهایت، مهارت‌های لازم را برای پیشرفت در این آزمون بهبود ببخشید.

سایر نکات ریدینگ آیلتس که لازم است به یاد داشته باشید

  • یکی از مهم ترین نکات آیلتس این است که این آزمون نمره منفی ندارد. بنابراین، به همه سوالات ریدینگ پاسخ دهید.
  • بر روی برگه سوالات یادداشت‌برداری کنید اما به یاد داشته باشید تنها به پاسخ‌هایی که در برگه پاسخ‌نامه نوشته‌اید نمره تعلق می‌گیرد.
  • پاسخی که غلط املایی داشته باشد، صحیح در نظر گرفته نمی‌شود.
  • تنها می‌توانید از مداد برای نوشتن پاسخ استفاده کنید. بنابراین، حتما پاک‌کن همراه خود داشته باشید.
  • برای پاسخ‌های True و False می‌توانید به‌جای هر یک از آن‌ها به‌ترتیب، T و F بنویسید.
  • سوالات همیشه به‌ ترتیب مطالب ذکر شده در متن پرسیده نمی‌شوند.
  • قبل از شروع مطالعه برای آیلتس حتما در نظر بگیرید که نمره مورد نیاز شما چیست. در این صورت می‌توانید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید. برای مثال، اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آمریکا یا کانادا را دارید لازم است حداقل نمره آیلتس برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آمریکا و کانادا را بدانید.

بهترین منابع برای ریدینگ آیلتس کدامند؟

همان‌طور که مطرح شد برای اینکه بتوانید نمره خوبی را از بخش ریدینگ آیلتس کسب کنید و درنهایت نمره مدرک زبان آیلتس را افزایش دهید، مهم است تا جایی که می‌توانید مطالب انگلیسی بخوانید. استفاده از برخی منابع می‌تواند در این زمینه برای شما بسیار کمک‌کننده باشد. در ادامه بهترین منابع ریدینگ آیلتس را معرفی می‌کنیم.

  • مجموعه کتاب‌های Active Skills for Reading
  • مجموعه کتاب‌های Cambridge IELTS Series
  • کتاب Get ready for IELTS Reading
  • کتاب IELTS Actual Tests
  • کتاب Select Reading
  • مجلات New Scientist
  • کتاب World History Encyclopedia
  • مجلات National Geographic
  • مجلات The Economist
  • کتاب Improve your IELTS: Reading skills
  • کتاب Collins Reading for IELTS
  • کتاب IELTS Advantage: Reading skills
  • کتاب IELTS Reading Recent Actual test

در پایان، Reading آیلتس یک بخش چالش‌برانگیز در آزمون IELTS است که دانستن نکات و تکنیک‌های آن اهمیت زیادی در کسب نمره بالا از این بخش دارد. علاوه‌بر این، خواندن مطالب انگلیسی می‌تواند به شما درک بهتر مطلب را یاد بدهد و درنتیجه مهارت ریدینگ آیلتس را در شما تقویت کند.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*