صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left تفاوت erc20 و trc20 چیست؟

تفاوت erc20 و trc20 چیست؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۰۳

امروزه ارز دیجیتال موضوعی داغ در صنایع مختلف است و بسیاری از رهبران و کارآفرینان برای پیشی گرفتن از رقبای خود به دنبال ساخت راه‌حل‌های رمزنگاری‌شده و ایجاد ارز دیجیتال هستند. در میان گزینه‌های متعدد، اتریوم (Ethereum) و ترون (Tron) دو مورد از محبوب‌ترین بلاک‌چین‌هایی هستند که برای توسعه رمز ارز استفاده می‌شوند. در همین راستا، بحث انتخاب گزینه مناسب از میان این دو برای توسعه دهندگان بسیار ارزشمند است. ترون، استاندارد توکن TRC20 و اتریوم، استاندارد توکن ERC20 را برای توسعه توکن‌های جدید معرفی کرده‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این استانداردها و تفاوت ERC20 و TRC20 بیشتر آشنا شوید.

تفاوت بین ERC20 و TRC20 – تفاوت شبکه ERC20 و TRC20 – تفاوت بستر ERC20 و TRC20

تفاوت TRC20 با ERC20

استاندارد توکن چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع تفاوت ERC20 و TRC20 لازم است با مفهوم استاندارد توکن آشنا شوید. استاندارد توکن مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هاست که از طریق آن هر توکن منفرد با استاندارد و مجموعه قوانین خاصی مدیریت می‌شود. این بدین معنی است که یک استاندارد توکن خاص از مکانیسم متفاوتی برای صدور و ایجاد توکن‌های جدید در یک بلاک‌چین خاص استفاده می‌کند.

منظور از استاندارد، قوانین خاصی هستند که یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) باید برای انجام عملکردهای اساسی مانند ایجاد توکن‌های جدید یا انجام تراکنش‌ها، آن‌ها را دنبال کند. این امر به کسب‌وکارها امکان می‌دهد بدون نیاز به ایجاد بلاک‌چین خودشان، ارز دیجیتال جدیدی را توسعه دهند و بعدا در صورت نیاز، بلاک‌چین خود را توسعه و توکن خود را به آن انتقال دهند.

برای مثال، وقتی یک توکن از طریق استاندارد توکن ERC20 توسعه می‌یابد، به‌صورت خودکار مسیری آسان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند که توکن‌های جدیدی را مرتبط با بلاک‌چین اتریوم طراحی کنند و بسازند. همه توکن‌های ERC20 ویژگی‌های مشترکی با یکدیگر دارند که باعث می‌شود با مقرراتی یکسان مدیریت شوند. به‌طور کلی، برای انتخاب درست استاندارد توکن مهم است که با تفاوت بستر ERC20 و TRC20 به‌خوبی آشنا باشید.

توکن ERC20 چیست؟

یک موضوع مهم در ارتباط با تفاوت ERC20 و TRC20 تعریف هر یک از این استانداردهای توکن است. ERC20 یک استاندارد ارز دیجیتال شناخته‌شده در اکوسیستم رمز ارز و متعلق به اتریوم است. شبکه اتریوم بر خلاف بیت کوین (BTC) چیزی بیش از یک تکنولوژی بلاک‌چین است. اتریوم پلتفرمی است که از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند و استاندارد توکن ERC20 آن به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد که توکن‌های خود را در این شبکه ایجاد کنند.

این امر به کسب‌وکارها کمک می‌کند که به‌جای توسعه یک بلاک‌چین جدید، با استفاده از استاندارد ERC20 اتریوم، بر روی این شبکه ارز دیجیتال خود را توسعه دهند. پس از مدتی این توکن‌ها می‌توانند به بلاک‌چین خودشان منتقل شوند. برای مثال بایننس کوین (BNB) و ترون (TRX) در ابتدا بر روی پلتفرم اتریوم توسعه یافته بودند و سپس به بلاک‌چین خودشان منتقل شدند.

استاندارد ERC20، نقش مهمی در بلاک‌چین دارد و فهرستی مشترک از قوانینی را تعیین می‌کند که توکن‌های اتریوم با استفاده از قراردادهای هوشمند باید به آن‌ها پایبند باشند. برخی از این قوانین شامل نحوه انتقال توکن‌ها، نحوه تایید تراکنش‌ها، نحوه دسترسی کاربران به داده‌های مرتبط با توکن و همچنین، حداکثر عرضه توکن می‌شوند. ویژگی‌های ERC20 عبارت‌اند از:

  • قابل‌تعویض بودن: یکی از ویژگی‌های برجسته توکن‌های ERC20، قابل‌تعویض بودن یا تعویض‌پذیری است. این بدین معنی است که شما می‌توانید یک توکن را با توکن دیگری عوض کنید. بنابراین، امکان مبادله توکن‌ها بدون هیچ‌گونه پیچیدگی فراهم می‌شود. علاوه بر این، این امر به پروژه‌های رمز ارز کمک می‌کند تا بدون توجه به نوع توکن خود با یکدیگر ارتباط و همکاری داشته باشند.
  • انعطاف‌پذیری: توکن‌های ERC20 یکی از انعطاف‌پذیرترین توکن‌ها هستند. با استفاده از این استاندارد شما می‌توانید توکن‌های خود را بر اساس پروژه رمز ارز خود، سفارشی‌سازی کنید. برای مثال، اگر کارآفرینی باشید که بخواهید یک پروژه رمز ارز را برای حل چندین مشکل راه‌اندازی کنید، می‌‌توانید توکن خود را بر اساس کاربردهای چندگانه سفارشی‌سازی کنید. یک توکن واحد می‌تواند کاربردهای متعددی مثل امتیاز وفاداری، ارز داخل بازی، کالای لوکس دیجیتال و غیره داشته باشد.
  • سازگاری: توکن‌های ERC20 را می‌توان در چندین پلتفرم، کیف پول، صرافی و پروژه استفاده کرد. برای مثال، می‌توانید توکن‌های خود را با دوستتان در دو پلتفرم متفاوت مبادله کنید. توکن‌های ERC20 را می‌توان با استفاده از کیف پول اتریوم از فردی به فرد دیگر منتقل کرد.

اگرچه ERC20 مزایای مختلفی دارد، چند ایراد نیز در مورد این استاندارد توکن مطرح شده است که از میان آن‌ها می‌توان به مقیاس پذیری پایین به دلیل تراکم شبکه اتریوم و سرعت کم و کارمزد بالای تراکنش‌ها اشاره کرد. برخی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال که بر اساس استاندارد توکن ERC20 توسعه یافته‌اند عبارت‌اند از:

  • زیلیکا (Zilliqa)
  • بایتوم (Bytom)
  • وی چین (VeChain)
  • اومیسه گو (OmiseGO)
  • ایترنیتی (Aeternity)
  • آیکون (ICON)
فرق ERC20 و TRC20 – فرق TRC20 با ERC20 – فرق بین ERC20 و TRC20

ERC20 یا TRC20

توکن TRC20 چیست؟

TRC20، استانداردی برای راه‌اندازی توکن‌ها و استفاده از آن‌ها در بلاک‌چینی دیگر به نام ترون است. این استاندارد توکن، دستوراتی را مشخص می‌کند که هر توکن در این سیستم خاص باید دنبال کند. برای مثال، این دستورات شامل صدور توکن‌های جدید، تایید انتقال توکن، دادوستد دارایی‌ها و سایر موارد می‌شوند. شبکه ترون اساسا به‌عنوان رقیب اتریوم و با هدف کارآمدی بیشتر و حتی سرعت بیشتر و کارمزد کمتر تراکنش توسعه داده شد.

TRC20 نسخه‌ای اولیه برای صدور توکن‌های جدید در بلاک‌چین خودش است. از آنجایی که این بلاک‌چین، متن‌باز (Open Source) و مشترک است، هر کسی می‌تواند توکن‌های خود را بر اساس استاندارد TRC20 ایجاد و صادر کند. همه توکن‌های TRC20 می‌توانند با سایر توکن‌ها و اپلیکیشن‌های موجود در شبکه ترون تعامل داشته باشند. از سوی دیگر، شبکه ترون از مکانیسم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده Delegated Proof of Stake (DPoS) استفاده می‌کند که از نظر سرعت تراکنش و کارمزد کم، بسیار کارآمد است. به‌طور کلی ویژگی‌های استاندارد توکن TRC20 عبارت‌اند از:

  • تراکنش P2P: از روش P2P برای حذف همه واسطه‌ها و در نتیجه، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و ایجاد امنیت استفاده می‌شود.
  • بهبود هزینه گس (Gas): هزینه گس در TRC20 بهبود یافته و کارمزد تراکنش کاهش یافته است.
  • قابلیت‌های بین پلتفرمی: ترون با سایر بلاک‌چین‌ها سازگار است که این امر، انتقال دارایی دیجیتال از یک بلاک‌چین به بلاک‌چین دیگر را آسان‌تر می‌سازد.
  • بهبود سازگاری: توکن‌های TRC20 کاملا با ماشین مجازی ترون (TVM) سازگار هستند و می‌توانند با هر اپلیکیشن غیرمتمرکز ترون استفاده شوند.
  • انعطاف‌پذیری: TRC20 به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد که توکن‌های سفارشی را بر اساس نیازهای خود ایجاد کنند.
  • امنیت: استاندارد TRC20 بسیار امن است و در اپلیکیشن‌های دنیای واقعی با موفقیت امتحان شده است.
  • مقیاس‌پذیری: استاندارد TRC20 مقیاس‌پذیر است. این بدین معنی است که می‌تواند بدون کاهش عملکرد، حجم زیادی از تراکنش‌ها را انجام دهد.
  • پرداخت سریع‌تر: ترون می‌تواند در هر ثانیه ۲۰۰۰ تراکنش را پردازش کند.

برخی از ارزهای دیجیتال محبوب که بر اساس استاندارد توکن TRC20 توسعه یافته‌اند عبارت‌اند از:

  • وینک (WINk)
  • سید (SEED)
  • آی جی گلد (IGG)
  • بیت تورنت (BTT)
  • نول (NOLE)

تفاوت ERC20 و TRC20 چیست؟

تفاوت بین ERC20 و TRC20 متعدد است که این تفاوت‌ها را به‌طور خلاصه در جدول زیر مطرح کرده‌ایم. اگر می‌خواهید تفاوت تتر ERC20 و TRC20 را بدانید نیز اطلاعات جدول زیر برای شما کمک‌کننده است، زیرا ارز دیجیتال تتر هم بر روی شبکه ERC20 و هم بر روی شبکه TRC20 ایجاد شده است.


استاندارد ERC20

  استاندارد TRC20

شبکه بلاک‌چین

اتریوم

ترون

سبک آدرس

شروع با ۰ و X

شروع با T

سرعت انتقال

بین ۵ تا ۱۰ دقیقه

خیلی سریع و چند ثانیه تا چند دقیقه

کارمزد

۳۰ USDT

۲ USDT

امنیت

بالا

متوسط

تعداد تراکنش در هر ثانیه

۲۰

۲۰۰۰

سرعت

کند

سریع

کدامیک بهتر است؟ ERC20 یا TRC20؟

پاسخ به این سوال بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود فردی توکن رمزنگاری‌شده خود را بر اساس ERC20 یا TRC20 ایجاد و صادر کند. یکی این دلایل می‌تواند این موضوع باشد که شما بخواهید نرخ پذیرش بالای شبکه اتریوم و محبوبیت آن را ترجیح دهید یا به سرعت تراکنش بالا و کارمزد کم آن در شبکه ترون علاقه‌مند باشید. به‌طور کلی، یکی از موضوعات مهم در انتخاب استانداردهای توکن، تفاوت کارمزد ERC20 و TRC20 است.

فارغ از اینکه کدامیک از این شبکه‌ها را برای صدور توکن رمزنگاری‌شده خود انتخاب می‌کنید، مهم است به پروژه رمز ارز خود نگاهی بیندازید و ببینید که چگونه می‌خواهید توکن ارز دیجیتال را در پروژه، کسب‌وکار یا فعالیت خود مدیریت کنید. این عوامل را در تصمیم‌گیری خود در نظر بگیرید و به تفاوت ERC20 و TRC20 توجه کنید تا بهترین استاندارد توکن را انتخاب کنید. علاوه بر این، آنچه در این میان اهمیت بیشتری دارد، سطح حرفه‌ای بودن توسعه‌دهندگان تیم شما برای پیش بردن پروژه ارز دیجیتال است.

بررسی تفاوت ERC20 و TRC20 کاملا نشان‌دهنده این موضوع است که هر یک از این دو استاندارد توکن، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. در حالی که تراکنش‌های ERC20 امن، کارآمد و فراگیر هستند، کاربران باید با کارمزد بالای آن‌ها کنار بیایند. در مقابل، TRC20 تراکنش سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری را ارائه می‌دهد. به هر حال، پس از اینکه تفاوت ERC20 و TRC20 را بررسی کردید، مهم است که به کسب‌وکار خود و نیازهای خاص آن توجه کنید و بر اساس آن مناسب‌ترین استاندارد توکن را انتخاب کنید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*