صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left بیت کوین (Bitcoin) چیست؟

بیت کوین (Bitcoin) چیست؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۱۵

بیت کوین (Bitcoin) را می‌توان یک سیستم پرداخت الکترونیکی و پول دیجیتال دانست. هر چند بیشتر دولت‌ها هنوز آن را به عنوان پول نپذیرفته‌اند، اما به گفته طرفدارانش، بیت کوین اولین شبکه پرداختی است که تراکنش‌های مالی در آن تنها بین دو نفر انجام می‌گیرد و شخص سومی (مثلاً بانک) در آن دخیل نیست یا بر آن نظارتی ندارد. بیت کوین (BTC) از نظر کاربردی شباهت‌هایی به پول نقد دیجیتال دارد؛ اما بزرگترین تفاوت آن با پول نقد این است که هیچ موسسه یا مدیری، این شبکه را کنترل نمی‌کند و کنترل سیستم به دست خود کاربران و از طریق فن‌آوری جدیدی به نام بلاک چین (Blockchain) یا زنجیره بلوکی انجام می‌گیرد. چنانچه قصد خرید BTC داشته باشید، می‌توانید با استفاده از خدمات تهران پیمنت به خرید و فروش بیت کوین (BTC) بپردازید. خرید و فروش بیت کوین در تهران پیمنت بدون کارمزد است و قیمت نهایی خرید یا فروش بیت کوین به شما نمایش داده می‌شود.

 

معرفی ارز دیجیتال بیت کوین توسط تهران پیمنت

بیت کوین (Bitcoin) چیست؟

 

بیت کوین (BTC) چیست؟

بیت کوین با نماد (BTC) یک ارز دیجیتال است که به صورت مجازی ساخته و نگهداری می‌شود و کسی آن را کنترل نمی‌کند. بیت کوین مانند پول نقد، به صورت چاپ شده نیست و برای انجام معامله و پرداخت در شبکه‌ای خاص (به نام بلاک چین) متشکل از کامپیوترهای زیادی در سراسر جهان نقل و انتقال می‌شود. از آنجا که می‌توان از بیت کوین برای پرداخت آنلاین و خرید کالا و خدمات استفاده کرد، عملاً بیت کوین شبیه به یک ارز است؛ اما تفاوت عمده بیت کوین (BTC) با سایر انواع ارزها در این است که هیچ دولت یا بانک مرکزی آن را کنترل نمی‌کند؛ بلکه طراحی منحصر به فرد آن، به عموم کاربران امکان کنترل و نظارت مستقیم بر پول و تراکنش‌های مالی خود را می‌دهد.

 

بلاک چین (Blockchain) چیست؟

بلاک چین (اگر بخواهیم آن را بسیار ساده و قابل فهم و البته با دقت پایین توضیح دهیم) شبیه به یک دفتر کلی است که تمامی اطلاعات مرتبط به تراکنش‌های مالی و کیف‌های پول را در خود ذخیره می‌کند، به طوری که برای همه کاربران قابل نمایش باشد. در بلاک چین، اطلاعات ثبت شده قابل تغییر یا پاک شدن نیستند و ثبت گزارش در بلاک چین به این گونه است که هر کاربر با تایید تراکنش، روی سیستم خود یک گزارش جدید را وارد شبکه کلی بلاک چین می‌کند و مجموعه گزارش تمام کاربران، اطلاعات بلاک چین را تشکیل می دهند و عملاً تکمیل می‌کنند.

بلاک چین از دو کلمه بلاک (Block) و چین (Chain) تشکیل شده است و به معنای زنجیره بلوکی است. بنابراین بلاک چین از واحدهایی به نام بلوک تشکیل شده است و تعداد مشخصی از تراکنش‌ها، در یک بلوک ثبت می‌شوند.برای اضافه شدن اطلاعات بلوک به بلاک چین، ابتدا کد بلاک باید توسط یک ماینر (Miner) پیدا شده و سپس اطلاعات به بلاک چین اضافه شوند.

 

بیت کوین در چه تاریخی و توسط چه کسی بوجود آمد؟

پس از بحران اقتصادی بزرگی که در سال ۲۰۰۷ در سراسر دنیا فراگیر شد، بسیاری از افراد سعی کردند نظام مالی حاکم را به کمک فناوری بهبود دهند. پیش از آن به دلیل عدم اطمینان افراد، فناوری وارد بحث‌های مالی، حسابداری، پرداختی، بورس و بیمه نمی‌شد؛ اما به تدریج کسب و کارهایی شکل گرفتند که ثابت می‌کردند کارهای بانکی لزوما نباید متکی به بانک‌های رایج حقیقی باشند.

در سال ۲۰۰۹، بیت کوین (BTC) به وسیله شخص یا گروهی که خود را با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی کردند، ایجاد شد. بیت کوین ابتدا به عنوان یک سیستم پرداختی که بر پایه منطق ریاضی کار می‌کند، مطرح شد. ایده اصلی بوجود آمدن بیت کوین، ایجاد ارزی مستقل از مدیریت مرکزی بود که امکان انجام  تراکنش‌های مالی را بلافاصله و با کارمزد بسیار کم فراهم می‌کرد. شاید به همین دلیل است که هنوز هم هویت سازندگان اولیه بیت کوین (BTC) بر همگان پوشیده است؛ هر چند همیشه گمانه‌زنی‌ها و ادعاهایی در این رابطه مطرح بوده است.

در حالی که کمتر از ۱۰ سال از زمانی که ساتوشی ناکوموتو، سازنده بیت کوین، با انتشار مقاله معروف خود در مورد بلاک چین، بیت کوین (BTC) را معرفی کرد نگذشته است، روز به روز به تعداد کسب و کارهایی که از بیت کوین برای دریافت پول در کنار سایر روش‌های پرداخت مثل درگاه ویزا یا مستر کارت و پی پال استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود. به این ترتیب شاید بتوان به روزی فکر کرد که حجم قابل توجهی از تراکنش‌های مالی در جهان با بیت کوین یا ارزی رمزپایه انجام گیرد. با مراجعه به مطلب ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین کیست؟، می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره هویت ساتوشی ناکاموتو کسب کنید.

 

تراکنش های بیت کوین چگونه انجام می شوند؟

تراکنش‌ها در بیت کوین (BTC) به صورت Peer to Peer (همتا به همتا) یا نقطه‌ای انجام می‌گیرند. سیستم نقطه‌ای به این معنی است که معامله، بین دو نفر و بدون هیچ واسطه یا مدیری انجام می‌شود و محدودیت‌هایی از قبیل کنترل و نظارت کشورها و بانک‌ها بر روی تراکنش‌های در مورد بیت کوین وجود ندارد. بیت کوین یک ارز بین‌المللی و فارغ از محدودیت کشورهاست و این سیستم، ممکن است بتواند نظام بانکی را از نو تعریف کند. برای این که بدانید کدام کشورها بیت کوین را پذیرفته‌اند می‌توانید مطلب بیت کوین در کدام کشورها قانونی است؟ را مطالعه کنید.

 

معرفی کامل بیت کوین چیست (BTC)

آشنایی با بیت کوین (Bitcoin)

 

آیا بیت کوین هویت افراد را کاملا پنهان می کند؟

آدرس کیف پول بیت کوین یک فرد به نام یا هویت فرد بستگی ندارد و به همین دلیل تراکنش‌های بیت کوین به آسانی می‌توانند با هویت مجهول یا پنهان شده انجام شوند. گیرنده‌ها و فرستنده‌های پول، هر یک به وسیله یک کد منحصر به فرد شناخته می‌شوند که آدرس کیف پول بیت کوین آن‌هاست.

با این حال، تمام اطلاعات و تاریخچه تراکنش‌های مالی و پرداختی یک کیف پول، در دفتر کلی عمومی به نام بلاک چین ذخیره می‌شوند و معاملات یک شماره کیف پول بیت کوین برای همه کاربران قابل نمایش است و هر کسی می‌تواند درستی تراکنش‌های یک فرد را در بلاک چین مشاهده کند. به‌این ترتیب به دلیل شفافیت در تراکنش‌ها، امکان سو استفاده مالی در شبکه بیت کوین بسیار کم است؛ اما در عین حال به دلیل مخفی بودن هویت افراد و همینطور عدم وجود یک شخص سوم نظارت کننده بر تراکنش‌ها، اشخاصی از طریق بیت کوین دست به اعمال خلاف قانون مانند خرید و فروش مواد مخدر و غیره می‌زنند و امکان ردگیری هویت آن‌ها وجود ندارد.

 

بیت کوین چگونه استخراج می شود؟

بیت‌ کوین‌ها مانند پول نقد چاپ نمی‌شوند بلکه طی فرآیندی به نام ماینینگ (Mining) یا استخراج بیت کوین، توسط کاربرانی به نام ماینر (Miner) تولید می‌شوند.

تراکنش‌های شبکه بیت کوین به وسیله کاربرانی تایید و در یک دفتر کل عمومی به نام بلاک چین ثبت می‌شوند. در واقع در فرآیند ماینینگ، ماینر با باز کردن کد یک بلاک، به تراکنش‌های انجام شده در بلاک‌های بلاک چین، دسترسی پیدا می‌کند و آن‌ها را برای سایر کاربران به نمایش می‌گذارد یا به عبارت دیگر آن را تایید می‌کند.

شکستن کد بلاک، با حل کردن مساله ریاضی بسیار پیچیده و دشواری انجام می‌شود و اولین ماینری که مساله را حل کند، قادر خواهد بود به بلوک بعدی زنجیره بلوک (بلاک چین) برود و مقداری بیت کوین جدید یا استخراج شده را به عنوان جایزه دریافت کند. این روند به صورت یک زنجیره ادامه می‌یابد تا تمامی بیت‌ کوین‌ها استخراج شوند. در نتیجه همیشه برای تایید تراکنش‌های بیت کوینی انگیزه وجود دارد؛ زیرا برای هرگونه تایید تراکنش‌ها در بیت کوین، جایزه‌ای وجود دارد که همانا تولید و به دست آوردن بیت کوین‌های جدید توسط ماینرهاست.

به‌این ترتیب هر فردی که به اینترنت و سخت افزار کامپیوتری مناسب، که ممکن است بسیار گران و تخصصی باشد، برای استخراج بیت کوین دسترسی دارد؛ قادر به شرکت در انجام فرآیند ماینینگ خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه استخراج بیت کوین پیشنهاد می‌کنیم استخراج بیت کوین چیست و چقدر طول میکشد؟ را بخوانید. همچنین برای دانستن نحوه کسب بیت کوین به لینک داده شده می‌توانید مراجعه کنید.

 

چه تعداد بیت‌ کوین‌ در جهان وجود دارد؟

تعداد بیت‌ کوین‌هایی که عرضه می‌شود، محدود است. فقط ۲۱ میلیون بیت کوین (BTC) در شبکه وجود دارد که پس از اینکه همگی آن‌ها در فرآیند ماینینگ استخراج شوند، تمام می‌شوند و تراکنش‌ها دیگر با خرید و فروش بیت کوین های موجود ادامه خواهند یافت. همین امر باعث گران‌تر شدن تقریباً همیشگی بیت کوین می‌شود. زیرا عرضه آن محدود است ولی تقاضای آن می‌تواند نامحدود باشد. با این حال، هر سکه بیت کوین می‌تواند به بخش‌های کوچک‌تری نیز تقسیم شود که کوچک‌ترین واحد آن ۱۰۰ میلیونیم یک بیت کوین است و ساتوشی نام دارد.

 

کارمزد انتقال پول به وسیله بیت کوین چقدر است؟

انجام تراکنش با بیت کوین (BTC)، بدون کارمزد، یا با کارمزد بسیار کمی صورت می‌گیرد. البته بدون پرداخت کارمزد، فرآیند دریافت نهایی مبلغ انتقال داده شده، ممکن است بسیار کند و به صورت غیرقابل باوری با تاخیر باشد. در نتیجه در حال حاضر برای انجام سریع تراکنش‌ها عملاً مجبور به پرداخت کارمزد هستیم. این کارمزدها هم بخشی از جایزه ماینرهاست که به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا تراکنش دارای کارمزد را زودتر از تراکنش بدون کارمزد مورد بررسی و تایید قرار دهند. به طور کلی کارمزدهای تراکنش‌های بیت کوین بسیار کمتر از ۱ درصد است. در نتیجه کارمزدهای بیت کوین به مراتب کمتر از کارمزدهای ۳ تا ۵ درصدی ویزا کارت و مستر کارت یا پی پال خواهد بود.

 

اگر کیف پول خود را گم کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر کیف پول بیت کوین خود را گم کنید، بیت‌ کوین‌های شما برای همیشه در بلاک چین باقی می‌مانند؛ ولی به دلیل اینکه هیچ کس نمی‌تواند کدهای محرمانه‌ای که آن‌ها را قابل استفاده می‌کند پیدا کند، امکان دسترسی به آن‌ها توسط خودتان و هیچ کس دیگری وجود ندارد. در واقع بیت کوین‌ها برای همیشه از دسترس همگان خارج می‌شوند و هیچ راهی برای بازیابی آن‌ها وجود ندارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره کیف پول بیت کوین، مطلب راهنمای کامل انواع کیف پول بیت کوین را بخوانید.

 

مزایای بیت کوین (Bitcoin) چیست؟

  • غیرمتمرکز بودن: بیت کوین به وسیله فرد یا موسسه ای کنترل نمی شود و رئیسی ندارد. هر کامپیوتر که بیت کوین استخراج می‌کند یا به وسیله بیت کوین، تراکنش انجام می‌دهد بخشی از شبکه بیت کوین است و در واقع کامپیوترها با هم همکاری می‌کنند تا یک سیستم بزرگ کار کند. این به آن معنی است که یک مسئول داخلی نمی‌تواند تصمیم به قطع دسترسی به شبکه بیت کوین بگیرد یا بیت کوین‌های افراد را از آن‌ها بگیرد، یا اگر بخشی از شبکه به دلیلی آفلاین شود، پول از بین نمی‌رود و همچنان در شبکه‌ها گردش دارد. با مطالعه نحوه کار بیت کوین اطلاعات بیشتری می‌توانید کسب کنید.
  • ایجاد آسان حساب کاربری: ایجاد کیف پول بیت کوین ساده تر از باز کردن حساب بانکی است و در چند ثانیه با کارمزد قابل پرداخت انجام می‌شود. در شبکه بیت کوین نیازی به ارائه مدارک شناسایی و آدرس نیست.
  • نداشتن محدودیت: در هر ساعتی از شبانه روز و در هر کشوری با استفاده از بیت کوین می‌توانید تقریبا بلافاصله (البته اگر کارمزدهای لازم را پرداخت کنید) و بدون محدودیت، تراکنش مالی انجام دهید. در شبکه بیت کوین محدودیت و جریمه معنایی ندارد.
  • کارمزد پایین: تراکنش‌های بیت کوین (BTC)، با درصد کارمزد بسیار کم‌تری نسبت به سایر سیستم‌های مالی صورت می‌گیرند.
  • امنیت بالا: هنگام استفاده از بیت کوین، برخلاف روش‌های دیگر پرداخت، نمی‌توان کسی را مجبور به پرداخت مبلغی خلاف خواسته او تحت عنوان جریمه یا موارد مشابه کرد و به دلیل اینکه اطلاعات شخصی افراد اعلام نشده است، سرقت هویت انجام نمی‌گیرد؛ بنابراین انجام تراکنش‌ها با بیت کوین، به دلیل رمزگذاری پیچیده آن، امنیت بالایی دارد.
  • شفافیت مالی: تمامی اطلاعات تراکنش‌های بیت کوین (BTC) در زنجیره بلوک (بلاک چین) قابل دسترسی است و کاملا شفاف و بی‌طرف و همچنین غیر قابل دستکاری و سوء استفاده است.

 

معایب بیت کوین (Bitcoin) چیست؟

  • رایج نبودن: مردم هنوز آگاهی لازم را در مورد بیت کوین (BTC) ندارند و برخی آن را نپذیرفته‌اند. بسیاری از مردم نیز هنوز برای استفاده از آن اعتماد کافی ندارند.
  • ناپایداری: در حال حاضر، ارزش بیت کوین (BTC) بسیار ناپایدار و همواره در حال تغییر است. با مطالعه قیمت بیت کوین چگونه تعیین می‌شود؟، اطلاعات بیشتری دراین‌باره کسب کنید. همچنین برای دانستن علت ناپایداری قیمت بیت کوین مطلب حباب بیت کوین را می‌توانید مطالعه کنید.
  • در حال توسعه بودن: نرم‌افزار بیت کوین هنوز توسط گروهی از توسعه‌دهندگانش در حال توسعه و بهبود است تا استفاده از آن برای عمده مردم آسان‌تر باشد.
  • عدم وجود نوعی نظارت متمرکز: به دلیل غیرمتمرکز بودن بیت کوین (BTC) که بخشی از ماهیت آن و البته از مزایای مهم آن است، در صورت بروز هر گونه سرقت یا اختلالی در روند انجام تراکنش‌ها، هیچ نهادی در قبال مشکلات پیش‌آمده پاسخگو نیست.

 

آینده بیت کوین چگونه خواهد بود؟

بیت کوین آغازگر روندی است که در نتیجه آن، نظارت و کنترل مستقیم مردم روی پول خود به مرور زمان بیشتر می‌شود و به خاطر همین اولین بودن، فعلاً بیت کوین (BTC) محبوب‌ترین ارز رمزپایه است. ضمن این که بیت کوین رقبای زیادی دارد. رقیبانی همچون بیت کوین گلد (BTG) و بیت کوین کش (BCH) تا اتریوم (ETH) و هزاران رمز ارز دیگری که در مسیر معرفی، توسعه، افزایش ارزش و افزایش تعداد روزانه تراکنش‌هایشان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

اکنون سوال این است که آیا ممکن است در زمانی نه چندان دور، سایر ارزهای رمزپایه جایگزین بیت کوین شوند یا بیت کوین (BTC) همچنان خواهد توانست در خط مقدم ترسیم آینده پول در جهان ما باشد؟ نظر خود را در این رابطه در بخش کامنت‌ها برایمان بنویسید.

 

 

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

علی

۱۳۹۹/۰۶/۲۸

سلام،،چگونه میتوان وارد بیت کوین شد،و شروع به کار کرد

تهران پیمنت

۱۳۹۹/۰۶/۲۸

سلام، از سوال شما متشکریم. شما می‌توانید از طریق شرکت‌هایی مانند تهران پیمنت بیت کوین بخرید و یا بیت کوین خود را بفروشید. برای نگهداری بیت کوین نیز لازم است یک کیف پول دیجیتال تهیه کنید. لینک اطلاعات و ثبت سفارش خرید بیت کوین در تهران پیمنت: https://www.tehranpayment.com/payment/Pay-With-Bitcoin

پگاه

۱۳۹۹/۰۶/۰۴

با سلام لطفا مراحل ثبت نام را بصور مرحله مرحله بفرمایید

تهران پیمنت

۱۳۹۹/۰۶/۰۴

سلام، از سوال شما متشکریم. متاسفانه متوجه منظور شما از ثبت نام نشدیم. لطفاً دقیق‌تر سوال خود را مطرح کنید.

میثاق

۱۳۹۹/۰۵/۲۱

سلام بیشتر اطلاعات بدین ممنون میشم

تهران پیمنت

۱۳۹۹/۰۵/۲۱

سلام، از شما متشکریم. شما می‌توانید سایر مقالات وبلاگ در گروه بیت کوین را مطالعه فرمایید و در صورت بروز پرسش، آن را با مطرح کنید تا در صورت اطلاع به شما پاسخ دهیم.