صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left تفاوت استیبل کوین های USDT و USDC چیست؟

تفاوت استیبل کوین های USDT و USDC چیست؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۳/۰۲/۰۸

استیبل کوین‌ها (Stablecoins) به دلیل مزایایی که به کاربران ارائه می‌دهند به بخشی اساسی از بازار ارز دیجیتال تبدیل شده‌اند. ماهیت غیرنوسانی این نوع رمز ارزها باعث افزایش محبوبیت روزافزون آن‌ها شده است؛ به‌طوری‌که از ارزش بازار بسیار بالایی برخوردار شده‌اند. دو استیبل کوین برتر در بازار ارز دیجیتال، تتر (USDT) و USDC هستند که اگرچه USDT رتبه اول را در میان استیبل کوین‌ها کسب کرده است، USDC یک رقیب مهم برای آن محسوب می‌شود. به همین دلیل، ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه USDT و USDC بپردازیم.

استیبل کوین چیست؟

قبل از اینکه به مقایسه USDT و USDC بپردازیم، لازم است بدانید استیبل کوین چیست. استیبل کوین، رمز ارزی است که ارزش آن توسط یک دارایی خارجی مانند دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. برای مدتی طولانی بیت کوین (BTC) و سایر ارزهای دیجیتال تنها امکان مبادله با انواع دیگر رمز ارز و ارزهای فیات را داشتند و اگر می‌خواستید موجودی رمز ارز خود را به به یک دارایی با پشتوانه ارز فیات تبدیل کنید، این امکان برای شما وجود نداشت. به همین دلیل، استیبل کوین‌ها به وجود آمدند.

بسیاری از دارندگان رمز ارز از استیبل کوین‌ها به‌منظور ماندن در اکوسیستم ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. استیبل کوین‌ها دارایی‌هایی هستند که قیمت ثابتی دارند. آن‌ها با نوسانات کمی روبرو هستند و می‌توانید آن‌ها را در ۲۴ ساعت روز بدون برداشت پول از بانک مبادله کنید. تا زمانی که میزان پشتوانه استیبل کوین‌ها حقیقی باشد، آن‌ها ارزش کنونی خود را حفظ خواهند کرد. با این حال، تفاوت استیبل کوین ها نیز قابل‌توجه است. قبل از اینکه به مقایسه USDT و USDC بپردازیم شما را با این دو استیبل کوین برتر آشنا می‌کنیم.

تفاوت استیبل کوین ها – یو اس دی تی چیست – فرق USDT و USDC
USDT چیست

USDT چیست؟

USDT توسط کمپانی Tether Limited در سال ۲۰۱۴ و به‌منظور ایجاد یک پل میان ارز دیجیتال و ارز فیات ایجاد شد. تتر برای اولین بار به کاربران دسترسی به دلار آمریکا را به‌صورت مبتنی بر بلاک چین داد و در عین حال، بسیاری از مزایای بیت کوین، اتریوم (Ethereum) و سایر دارایی‌های ارز دیجیتال با قابلیت نقدینگی بالا را حفظ کرد اما نوسانات آن‌ها را دربرنداشت.

تتر یک راه بدون نیاز به مجوز را برای ارسال دلارهای رمزنگاری‌شده به هر کسی با سرعت، شفافیت و هزینه پایین ایجاد کرد و امکان استفاده از ارزهای دیجیتال را برای حواله‌ها، پرداخت‌ها و غیره فراهم کرد. USDT به هر کسی اجازه می‌دهد تا تراکنش سریع و ارزانی داشته باشد و در پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز سود بدست بیاورد. این استیبل کوین همچنین به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به ریسک کردن و استفاده از ارزهای دیجیتال پرنوسان، پرداخت‌های ارز دیجیتال به فیات را بپذیرند.

USDT به‌گونه ای طراحی شده است که هر واحد آن با یک دلار آمریکا برابر باشد. اگرچه در برخی مواقع در حد چند سنت، نوساناتی در قیمت تتر وجود دارد، مارکت به‌سرعت خودش را اصلاح می‌کند و قیمت USDT را به یک دلار برمی‌گرداند.

USDC چیست؟

USDC که به آن یو اس دی کوین (USD Coin) نیز گفته می‌شود، استیبل کوینی است که در سال ۲۰۱۸ توسط Coinbase و Circle ایجاد شد. قیمت هر واحد از این رمز ارز مانند USDT و سایر استیبل کوین‌های مبتنی بر دلار آمریکا، برابر با یک دلار آمریکاست. حاکمیت USDC به عهده Centre Consortium است که بر استانداردهای فنی و مالی استیبل کوین نظارت دارد و شفافیت پشتوانه آن را برای برابر بودن با دلار آمریکا تضمین می‌کند. این بدین معنی است که هر واحد USDC که عرضه می‌شود، ۱ دلار آمریکا به خزانه به شکل پول نقد یا معادل آن افزوده می‌شود.

یو اس دی کوین می‌تواند توسط موسسات مالی تاییدشده که چارچوب عضویت Circle را برآورده می‌کنند صادر شود که این امر می‌تواند به رشد اکوسیستم USDC کمک کند. USDC در بیشتر صرافی‌های بزرگ و ارائه‌دهندگان ارز دیجیتال در دسترس است. USDC مانند USDT می‌تواند توسط هر کیف پول یا صرافی سازگار با ERC-20 (اتریوم) و بسیاری از بلاک چین‌های دیگر مانند بایننس (Binance)، استلار (Stellar)، ترون (Tron)، سولانا (Solana) و غیره ارسال و دریافت شود.

علاوه بر این، این رمز ارز نیز به‌گونه‌ای طراحی شده است که همیشه هر واحد آن برابر با یک دلار آمریکا باشد. اگرچه در برخی مواقع، نوسانات جزئی‌ای وجود دارد اما مارکت به‌سرعت خودش را اصلاح می‌کند و قیمت USDC را به حالت تعیین‌شده برمی‌گرداند.

USDT و USDC چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

تفاوت USDT و USDC مانند تفاوت میان تخم‌مرغ‌هایی است که می‌خواهید برای تهیه املت استفاده کنید. این دو، استیبل کوین‌هایی با پشتوانه دلار آمریکا هستند که تفاوت‌هایی جزئی میان آن‌ها وجود دارد. در جدول زیر با مقایسه USDT و USDC آشنا می‌شوید.

USDTUSDC
توسعه‌دهندهTether LimitedCentre
نوع استیبل کوینبا پشتوانه فیاتبا پشتوانه فیات
سال شروع به کار۲۰۱۴۲۰۱۸
دفعات حسابرسیهر سه ماه یک‌بارماهانه
وابستگی قیمت۱ تتر = ۱ دلار آمریکا۱ یو اس دی کوین = ۱ دلار آمریکا

تفاوت اصلی در هنگام مقایسه USDT و USDC، امنیت و شفافیت این دو استیبل کوین است. USDT به دلیل تردید تتر در انتشار به‌روزرسانی مرتب و کامل نحوه پشتیبانی از رمز ارز، مورد برخی موشکافی‌های دقیق قرار گرفته است. از سوی دیگر، شرکت مادر USDC یعنی Centre Consortium به‌طور پیوسته از مقررات پیروی کرده  و گزارش‌های حسابرسی منظمی را ارائه می‌کند.

اگرچه تتر بالاخره در ماه مارس ۲۰۲۱ گزارشی از ذخایر خود را منتشر کرد، برای جلوگیری از عمومی شدن این گزارش تلاش زیادی را انجام داد. از آن زمان، تتر با ارائه محتویات ذخایر خود و ارائه به‌روزرسانی‌های منظم، گام‌های بیشتری را برای افزایش شفافیت برداشت. اگرچه این گام مهمی بوده است اما شفافیت و امنیت تتر هنوز در ذهن برخی افراد مورد سوال است.

از سوی دیگر، USDC با پیروی از مقررات به‌صورت ماهانه حسابرسی‌های خود را منتشر می‌کند و همچنین، متعهد شده است که در ذخایر خود تنها دلار آمریکا و اسناد خزانه‌داری کوتاه‌مدت را در نظر بگیرد. خواست USDC این است که افراد به سیستم‌های پرداخت الکترونیکی اعتماد کنند و بنابراین، به شفافیت و امنیت استیبل کوین خود اهمیت زیادی می‌دهد.

تفاوت USDT و USDC – فرق USDT و USDC – خرید USDC
مقایسه USDT و USDC

خرید کدامیک بهتر است؟ تتر یا یو اس دی کوین؟

همانطور که در مورد مقایسه USDT و USDC مطرح شد، بزرگترین فرق USDT و USDC به اعتماد برمی‌گردد. لازم به ذکر است که هر دو استیبل کوین USDT و USDC مفید هستند. USDT به‌ویژه برای مشاغل و کسب‌وکارهایی کاربردی است که به دنبال راهی آسان‌تر برای مبادلات ارزان با دلار آمریکا با استفاده از USDT هستند. با این حال، مسائلی در مورد حاکمیت و شفافیت این رمز ارز وجود دارد.

تتر در گذشته ناهمواری‌هایی داشته است و اگرچه احتمالا توسط دلار و سایر دارایی‌ها پشتیبانی می‌شود اما برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد توانایی آن در پرداخت بدهی وجود دارد. اگر علاقه‌مند به خرید تتر هستید، مهم است که قبل از این کار در ابتدا چند گام مهم را بردارید. برای مثال، بررسی دوره‌ای وبسایت تتر برای بررسی گزارش‌های شفافیت یا بررسی اطلاعات بیشتر در مورد تحولات آن می‌تواند کمک‌کننده باشد. با این وجود، تتر از قابلیت نقدینگی بالایی برخوردار است، از حجم معاملات بیشتری نسبت به یو اس دی کوین برخوردار است و امکان نقل و انتقالات بیشتر میان دارایی‌های رمزنگاری‌شده و استیبل کوین را فراهم می‌کند.

در انتها، USDT و USDC هر دو استیبل کوین‌هایی هستند که امروزه در اکوسیستم ارز دیجیتال ارائه شده‌اند. اگرچه حجم معاملات USDT بسیار بالاست، کمپانی تتر حسابرسی‌های منظم و شفافی را ارائه نمی‌کند و به همین دلیل، تردیدهایی در مورد میزان ذخایر پشتوانه این رمز ارز وجود دارد. در مقابل، USDC همیشه تلاش کرده است که با پیروی از مقررات و ارائه حسابرسی‌های منظم، اعتماد کاربران را به خود جلب کند. به‌طور کلی، اگر در مورد خرید USDT و USDC مردد هستید، مهم است که از مقایسه USDT و USDC آگاه باشید و پس از بررسی گزارش‌های حسابرسی هر دو استیبل کوین و  تحولات آن‌ها، گزینه مناسب را انتخاب کنید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*