صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند بایننس (BSC) چیست؟

بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند بایننس (BSC) چیست؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۰۳

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالا با بایننس چین (Binance Chain) و توکن بایننس کوین (BNB) آشنایی دارید. بایننس چین پس از اینکه در سال ۲۰۱۹ توسط صرافی بایننس راه‌اندازی شد توان عملیاتی و سرعت بالایی را با موفقیت به نمایش گذاشت. سپس، توسعه‌دهندگان آن یک بلاک‌چین موازی با بایننس چین را به نام بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) یا زنجیره هوشمند بایننس (BSC) ارائه کردند. با این حال، سوالات زیادی در مورد BSC وجود دارد که ما قصد داریم در این مقاله به پاسخ آن‌ها و اطلاعات شبکه اصلی بایننس اسمارت چین بپردازیم.

شبکه بایننس اسمارت چین – خرید بایننس اسمارت چین

اطلاعات شبکه اصلی بایننس اسمارت چین

بایننس چین (BC) چیست؟

شرکت بایننس، بلاک‌چین بایننس چین را در آوریل ۲۰۱۹ برای حمایت از تجارت غیرمتمرکز راه‌اندازی کرد. این شرکت، صرافی غیرمتمرکز بایننس یا Binance Decentralized Exchange (DEX) را با بلاک‌چین به‌صورت مشترک راه‌اندازی کرد. در واقع هدف از بایننس چین، ارائه صرافی غیرمتمرکز برای دارایی ارزهای دیجیتال بود. سایر صرافی‌های غیرمتمرکز در بازار از تجربه کاربری ضعیف و رابط کاربری نامطلوب برخوردار بودند و به همین دلیل، هدف بایننس از معرفی بایننس چین و DEX، ایجاد تغییر در این زمینه بود.

بایننس قصد داشت که فرمول موفق صرافی خود یعنی رابط کاربری و تجربه کاربری بهبودیافته را در DEX معرفی کند. علاوه بر این، آن را به‌گونه‌ای طراحی کرد که زمان تایید تراکنش در آن زیر یک ثانیه انجام شود. بایننس چین از نظر ساختار محدود است و تنها امکان تجارت غیرمتمرکز را فراهم می‌کند. طبق گفته بایننس، وظایف بلاک‌چین BC شامل موارد زیر است:

  • ارسال و دریافت دارایی‌های دیجیتال از جمله رمز ارز بایننس کوین
  • کنترل صدور و عرضه توکن
  • صدور توکن‌های جدید بر اساس استاندارد BEP-2

بایننس چین از الگوریتم Tendermint BFT استفاده می‌کند که بیشتر در بلاک‌چین کازموس (Cosmos) مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه BC و بلاک‌چین‌های کازموس از یک مکانیسم اجماع مشترک استفاده می‌کنند، این بدین معنی است که آن‌ها در مدل اثبات سهام یا Proof of Stake (PoS) در مدیریت و اعتبارسنجی تراکنش‎‌ها نیز با یکدیگر سهیم هستند.

بایننس اسمارت چین چیست؟

بایننس اسمارت چین (BSC) در سال ۲۰۲۰ عرضه شد. BSC یک پلتفرم قرارداد هوشمند (Smart Contract) است که از عملکرد شبکه اتریوم و سایر پلتفرم‌های اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) مانند ترون (Tron) و ایاس (EOS) تقلید می‌کند. به گفته بایننس، معرفی عملکرد هوشمند به بلاک‌چین BC باعث کاهش سرعت شبکه می‌شد و کارآمدی آن را پایین می‌آورد.

قراردادهای هوشمند سابقه ممانعت از پیشرفت میزبان خود را دارند و همانطور که شاهد بودیم این اتفاق در دسامبر ۲۰۱۷ در بحران CryptoKitties در اتریوم و اخیرا در شبکه Solana رخ داد. بهترین گزینه برای بایننس، راه‌اندازی یک بلاک‌چین موازی به‌منظور میزبانی از قراردادهای هوشمند با افزایش سازگاری با اتریوم بود. اتریوم به‌صورت بالفعل پادشاه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است و در دسترس بودن آن در فضای متن‌باز (Open Source) می‌توانست فورک کردن (Fork) آن توسط بایننس را آسان سازد.

بایننس، Go Ethereum (Geth) را برای ایجاد بایننس اسمارت چین فورک کرد اما برای متمایز کردن آن از اتریوم، تغییراتی را در آن ایجاد کرد. یکی از این تغییرات، انتخاب مکانیسم اجماع اثبات اعتبار سهام یا Proof of Staked Authority (PoSA) بود که در کاهش زمان بلاک (Block Time) و کارمزدهای تراکنش تاثیر زیادی داشت.

بایننس اسمارت چین چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای اینکه بایننس اسمارت چین را بهتر درک کنیم مهم است که ویژگی‌های آن را تحلیل کنیم تا بتوانیم علت منحصربه‌فرد بودن آن را نسبت به سایر بلاک‌چین‌ها متوجه شویم. بنابراین، در ادامه با ما همراه باشید تا با مشخصات شبکه بایننس اسمارت چین بیشتر آشنا شوید.

اصول طراحی BSC

وقتی بایننس در حال طراحی زنجیره هوشمند بایننس بود، چهار اصل را برای توسعه آن در نظر گرفت. اطلاعات شبکه اصلی بایننس اسمارت چین عبارت‌اند از:

  • بلاک‌چین مستقل: خواسته بایننس این بود که زنجیره هوشمند بایننس از بایننس چین مستقل باشد. جدا کردن این بلاک‌چین‌ها تضمین می‌کند که اگر یکی از بلاک‌چین‌ها با مشکل روبرو شود، ارائه خدمات با مشکل مواجه نمی‌گردد. این امر همچنین به بایننس امکان داد که فناوری‌های جدیدی را در شبکه در نظر بگیرد که یا قبلا استفاده نمی‌شدند یا در صورت استفاده، تاثیرات نامطلوبی داشتند.
  • استیکینگ (Staking): بایننس اسمارت چین برای ایجاد مشارکت در مدیریت و تولید بلاک در بلاک‌چین از مدل استیکینگ استفاده می‌کند. مهم‌ترین دلیل انتخاب این مدل این بود که بایننس سرعت شبکه را به‌قیمت عدم تمرکزگرایی و امنیت در اولویت قرار داد. علاوه بر این، مدل‌های استیکینگ با محیط زیست سازگارتر هستند و از تولید بلوک، پشتیبانی سریع‌تری را فراهم می‌کنند.
  • سازگاری با اتریوم (Ethereum): بدون شک رایج‌ترین و کاربردی‌ترین پلتفرم برای توسعه قراردادهای هوشمند، اتریوم است. زنجیره هوشمند بایننس، سازگاری با شبکه اصلی اتریوم را تضمین می‌کند تا دسترسی به جامعه و مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های نسبتا رشدیافته آن را تسهیل کند. بنابراین، بایننس اسمارت چین به‌آسانی زمینه دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، ابزارها و مولفه‌های اکوسیستم اتریوم را فراهم می‌کند.
  • ارتباطات متقابل زنجیره‌ای بومی: اگرچه بایننس می‌خواست BSC را موازی با بایننس چین توسعه دهد، در عین حال، آن را به‌گونه‌ای طراحی کرد که بین دو بلاک‌چین، ارتباطات متقابل زنجیره‌ای بومی وجود داشته باشد. توکن‌های شبکه بایننس اسمارت چین می‌توانند از طریق بایننس DEX، به‌سرعت و به‌راحتی در بایننس چین با دیگر توکن‌ها عوض شوند.

مکانیسم اجماع اثبات اعتبار سهام (PoSA)

یکی دیگر از مهم‌ترین مشخصات شبکه بایننس اسمارت چین، مکانیسم اجماع آن است. شبکه بایننس اسمارت چین برای دستیابی به اجماع درون شبکه از مکانسیم PoSA استفاده می‌کند. مکانیسم PoSA ترکیبی از الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) و الگوریتم اثبات اعتبار (PoA) است. الگوریتم اول قبلا به‌صورت موفقیت‌آمیزی در بلاک‌چین‌هایی مانند ایاس (EOS) اجرا شده بود. DPoS شکلی از مدل استیکینگ است که در آن اعتباردهنده‌ها برای تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌ها سهمی از توکن‌های بومی شبکه را کنار می‌گذارند.

از نظر فنی، در DPoS هر کسی با حداقل سهم از توکن‌ها می‌تواند به اعتبارسنج تبدیل شود اما اگر این موضوع جایز باشد شبکه کند خواهد شد. در شبکه‌های DPoS سهام‌داران به نماینده‌های مشخصی رای می‌دهند تا آن‌ها اعتبارسنج باشند. در بایننس اسمارت چین و ایاس، تعداد اعتبارسنج‌ها ۲۱ است. PoA که در بایننس اسمارت چین استفاده شده است، نشان‌دهنده مدلی است که در آن اعتبارسنج‌ها توسط یک گروه مرکزی که در اینجا بایننس است انتخاب می‌شود. صرافی همه اعتباردهنده‌ها را قبل از اینکه سهام‌داران به آن‌ها رای دهند بررسی می‌کند.

اگرچه ادغام PoA با DPoS تمرکزگرایی شبکه را افزایش می‌دهد، به نظر می‌رسد بایننس برای دستیابی به توان عملیاتی بالای شبکه این سعی و خطا را انجام داده است. زمان تولید بلوک در زنجیره هوشمند بایننس می‌تواند تا سه ثانیه برسد. این در حالی است که این زمان برای اتریوم ۱۳ ثانیه و برای بیت کوین ۱۰ دقیقه است.

ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین در جولای ۲۰۱۷ به‌عنوان یک توکن کاربردی در صرافی بایننس ایجاد شد. ارز بایننس اسمارت چین در ابتدا به‌عنوان یک مشوق در جامعه رمز ارز برای مشارکت در عرضه اولیه (ICO) بایننس استفاده می‌شد. اگر سهام‌داران از بایننس کوین به‌عنوان یک روش پرداخت استفاده می‌کردند، صرافی به تریدرها تخفیف می‌داد. در زمان معرفی شبکه بایننس، ۲۰۰ میلیون توکن BNB ایجاد شد که نیمی از آن در طی تامین مالی جمعی به فروش رسید. نیم دیگر، بین تیم بنیان‌گذار و سرمایه‌گذاران فرشته (Angel Investors) تقسیم شد.

بایننس حدود ۱۵ میلیون دلار از ICO جمع‌آوری کرد که این پول صرف ساخت پلتفرم صرافی شد. در زمان معرفی، BNB توکنی بود که با استفاده از استاندارد صدور ERC-20 ایجاد می‌شد. با این حال، وقتی بایننس، بلاک‌چین بایننس چین را در آوریل ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرد، همه توکن‌های BNB را به استاندارد جدید BEP-2 منتقل کرد. BNB به توکن بومی DEX در شبکه بایننس چین تبدیل شد که همچنان به‌عنوان توکن کاربردی برای پرداخت کارمزدهای تراکنش استفاده می‌شد.

در سال ۲۰۲۰، با معرفی بایننس اسمارت چین، بایننس کوین یک بار دیگر به‌عنوان توکن بومی صادرشده تحت استاندارد BEP-20 انتخاب شد. از آنجایی که دو بلاک‌چین بایننس وجود دارد، دو نسخه از BNB نیز وجود دارد زیرا صرافی نمی‌خواست که توکن‌های قبلی BEP-2 را حذف کند. به‌جای آن، بین بایننس اسمارت چین و بایننس چین سازگاری بین زنجیره‌ای بومی را در نظر گرفت تا تبدیل BNB را تسهیل کند. به‌طور کلی، BNB به‌عنوان ارز بایننس اسمارت چین برای سه هدف استفاده می‌شود:

  1. پرداخت کارمزدها برای توسعه قراردادهای هوشمند در بایننس اسمارت چین
  2. استیکینگ بر اعتبارسنج‌های منتخب زنجیره هوشمند بایننس و دریافت پاداش
  3. اجرای عملیات بین زنجیره‌ای مانند انتقال توکن‌ها میان BC و BSC

بسیاری از افراد نیز خرید و فروش بایننس کوین را به‌عنوان سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند و با توجه به پتانسیل رشد بایننس، آن را یک سرمایه‌گذاری سودآور می‌دانند.

ارز بایننس اسمارت چین – سایت بایننس اسمارت چین

شبکه بایننس اسمارت چین

مزایای BSC چیست؟

با توجه به مزایا و اطلاعات شبکه اصلی بایننس اسمارت چین، عجیب نیست که این شبکه توانست در مدت کوتاهی، بسیاری از کاربران را به استفاده از خود قانع کند. مزایای زنجیره هوشمند بایننس بسیار قابل‌توجه هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

  • استقلال: بایننس اسمارت چین، یک بلاک‌چین مستقل است که از بایننس چین نیز به‌صورت مجزا عمل می‌کند.
  • سرعت بالا: بایننس اسمارت چین با فرایندهای بسیار سریع شناخته می‌شود و به این منظور از مزایای بایننس چین استفاده می‌کند.
  • هزینه‌های پایین تراکنش: تراکنش در بایننس اسمارت چین به‌ویژه در مقایسه با اتریوم بسیار ارزان‌تر است. این مزیت باعث می‌شود که BSC یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاربران و توسعه‌دهندگان باشد.
  • سازگاری: BSC با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است و قراردادهای هوشمند مشابه نیز توسط بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که جابه‌جایی میان این پلتفرم‌ها برای برنامه‌نویسان آسان‌تر باشد.

بایننس اسمارت چین چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با بایننس چین دارد؟

با توضیحاتی که در بالا در مورد مشخصات شبکه بایننس اسمارت چین مطرح شد به‌راحتی می‌توان شباهت و تفاوت بایننس و بایننس اسمارت چین را متوجه شد. با این حال، اگر می‌خواهید با جزئیات بیشتری از شباهت‌ها و تفاوت‌های میان این دو آگاه شوید در ادامه به این موضوع پرداخته‌ایم. شباهت‌های میان بایننس چین و بایننس اسمارت چین عبارت‌اند از:

  • هر دوی این شبکه‌ها توسط صرافی بایننس راه‌اندازی شده و نگهداری می‌شوند. شرکت بایننس کنترل کمتری بر روی BSC نسبت به بایننس چین دارد اما هنوز هم میزان کنترل آن قابل‌توجه است.
  • هم زنجیره هوشمند بایننس و هم بایننس چین از زمان سریع استخراج بلوک پشتیبانی می‌کنند. در BC این زمان کمتر از یک ثانیه برای ایجاد هر بلوک است اما در BSC هر بلوک در هر سه ثانیه ایجاد می‌شود.
  • هر دوی این بلاک‌چین‌ها در مقایسه با غول‌های صنعت ارز دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم، کارمزد بسیار کمی را برای انجام تراکنش‌ها در نظر می‌گیرند.

اکنون‌که با شباهت BC و BSC آشنا شده‌اید در ادامه تفاوت‌های میان این دو را مطرح می‌کنیم.

  • عملکرد BC محدود است و در حال حاضر تنها در خدمت یک هدف که میزبانی DEX است فعالیت می‌کند. از سوی دیگر، BSC یک پلتفرم قابل‌برنامه‌نویسی است که بر روی آن هر اپلیکیشن غیرمتمرکزی میزبانی می‌شود. حتی اپلیکیشن‌هایی که بر روی اتریوم در حال اجرا هستند نیز می‌توانند به این پلتفرم منتقل شوند.
  • BC از مکانیسم اجماع BFT و BSC از مکانیسم اجماع PoSA استفاده می‌کنند. مکانیسم اجماع BFT به صرافی بایننس امکان می‌دهد که بلاک‌چین BC را بدون مشارکت اجتماع کنترل کند اما PoSA به اعتبارسنج‌ها اجازه می‌دهد تا در مدیریت و تایید بلوک مشارکت کنند. با این حال، بایننس همچنان با بررسی اعتبارسنج‌ها در زنجیره هوشمند بایننس بر آن کنترل دارد.
  • توکن‌های شبکه BC تحت استاندارد صدور BEP-2 ساخته می‌شوند اما توکن‌های صادرشده توسط BSC باید مطابق با استانداردهای BEP-20 باشند. BEP مخفف Binance Evolution Proposal به معنی طرح پیشنهادی تکامل بایننس است. شبکه بایننس اسمارت چین از قابلیت ارائه استانداردهای توکن بیشتر در زمان نیاز برخوردار است. برای مثال، استاندارد BEP-721 برای صدور NFT و سایر کلکسیون‌های دیجیتال منحصربه‌فرد شبیه ERC-721 اتریوم است.

زنجیره هوشمند بایننس چه نقاط ضعفی دارد؟

بایننس اسمارت چین با وجود همه مزایایی که دارد، کامل و بی‌نقص نیست و میزان نامطلوب بودن معایب آن می‌تواند بسته به کاربر متفاوت باشد. در ادامه با این نقاط ضعف بیشتر آشنا می‌شوید.

  • تمرکزگرایی: بایننس اسمارت چین به بایننس وابسته است. بر خلاف بسیاری از دیگر مارکت‌های مالی غیرمتمرکز، مسیر بایننس اسمارت چین الزاما از صرافی مرکزی ارز دیجیتال عبور می‌کند. بنابراین، در این پلتفرم، بایننس همه تراکنش‌ها با ارزهای دیجیتال را کنترل می‌کند. صرافی بایننس بیش از اندازه بر اجرای روان بلاک‌چین و حفظ آن کنترل دارد.
  • مکانسیم اجماع PoSA: در حالی که برخی کاربران کاملا از اصول PoSA پشتیبانی می‌کنند، دیگران به آسیب‌پذیری این مکانیسم اشاره می‌کنند. نگرانی اصلی این است که در این مکانیسم کنترل بلاک‌چین به دست بهترین افراد نیست، بلکه توسط افرادی انجام می‌شود که بیشترین پول را دارند.
  • کلاهبرداری: کارمزد پایین تراکنش زنجیره هوشمند بایننس، آن را به انتخابی سودآور برای کلاهبرداران نسبت به اتریوم تبدیل می‌کند. اگرچه بایننس کنترل‌های زیادی برای جلوگیری از کلاهبرداری فراهم کرده است، این مسئله می‌تواند منجر به تمرکزگرایی بالاتر شبکه شود و در نتیجه، باز هم کنترل شبکه را به یک نقطه ضعف تبدیل کند.

چه کیف پول‌هایی از بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کنند؟

اگرچه همه کیف پول‌ها از توکن‌های BEP-20 پشتیبانی نمی‌کنند، چند کیف پول بایننس اسمارت چین در دسترس هستند که می‌توانید از میان آن‌ها گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر قصد خرید بایننس کوین را دارید می‌توانید از این کیف پول‌ها استفاده کنید. در ادامه چند مورد از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

  • متامسک (MetaMask)
  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • کیف پول بایننس چین (Binance Chain Wallet)
  • کیف پول مث والت (Math Wallet)
  • کیف پول گواردا (Guarda Wallet)
  • لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
  • سیف پال (SafePal)

همانطور که مطرح شد بایننس اسمارت چین به‌طور گسترده‌ای کارکرد بایننس چین را گسترش می‌دهد و به طیف وسیعی از پروتکل‌های پیشرو می‌پیوندد که به‌منظور ایجاد پل میان بلاک‌چین‌های مختلف طراحی شده‌اند. BSC به‌موازات BC پیشرفت‌های زیادی مانند ارتباط بین زنجیره‌ای و مکانیسم مبتنی بر استیکینگ را معرفی کرده است و تاکنون نیز عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته است. رمز ارز این پلتفرم که بایننس کوین نام دارد نیز یکی از ارزهای دیجیتال ارزشمند در بازار محسوب می‌شود که متخصصان آینده آن را مثبت می‌دانند. اگر قصد سرمایه‌گذاری و خرید و فروش بایننس کوین (BNB) را دارید می‌توانید از تهران پیمنت کمک بگیرید و کیف پول BNB خود را به‌سرعت شارژ کنید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*