صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left شبکه ‌BEP2 و BEP20 چیست و چه تفاوتی با ERC20 دارد؟

شبکه ‌BEP2 و BEP20 چیست و چه تفاوتی با ERC20 دارد؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۰۷

شبکه‌های BEP2 ،BEP20 و ERC20 استانداردهای توکن بلاک‌چین هستند که به‌ترتیب برای مشخص کردن قوانین صدور توکن‌های بایننس چین (BC)، بایننس اسمارت چین (BSC) و اتریوم (Ethereum) استفاده می‌شوند. این استانداردهای توکن تفاوت‌های قابل‌توجهی با یکدیگر دارند که ما قصد داریم در این مقاله به توضیح آن‌ها بپردازیم. بنابراین، اگر می‌خواهید با تفاوت BEP20 و ERC20 آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت ERC20 و BEP2 – فرق BEP2 و ERC20 – BEP20 چیست

فرق بین ERC20 و BEP20

استاندارد توکن چیست؟

قبل از پرداختن به تفاوت BEP20 و ERC20 لازم است بدانید استاندارد توکن چیست. استاندارد توکن با توکن یکسان نیست اما بسیاری از افراد به‌اشتباه این دو را به‌جای هم استفاده می‌کنند. توکن‌ها، ارزهای دیجیتال درون شبکه بلاک‌چین هستند که وظایف متعددی دارند و منحصر به یک بلاک‌چین هستند. برخی از کاربردهای توکن عبارت‌اند از:

  • به‌دست آوردن دارایی‌های دیجیتال مانند کلکسیون‌ها و کردیت‌های بازی
  • به‌دست آوردن حق رای‌دهی در پلتفرم‌های مختلف
  • تسهیل تراکنش‌ در بلاک‌چین‌ها مانند ارسال و دریافت پرداخت‌ها
  • سرمایه‌گذاری

استاندارد توکن، مجموعه‌ای از قوانین است که مشخص می‌کند یک توکن چگونه در یک شبکه خاص عمل کند. این استاندارد می‌تواند شامل مشخصات فنی مانند زبان برنامه‌نویسی برای عملکرد توکن و همچنین، قوانین کسب‌وکار مانند عملکردهای خاص توکن درون شبکه شود. کسب‌وکارها می‌توانند قبل از توسعه بلاک‌چین خود از استانداردهای توکن سایر بلاک‌چین‌ها استفاده کنند و بر اساس آن‌ها، توکن خود را توسعه دهند. سپس، وقتی بلاک‌چین خود را توسعه دادند می‌توانند توکن را به بلاک‌چین خود منتقل کنند.

استانداردهای توکن به وضع قوانینی کمک می‌کند که نام‌گذاری و فرمت توکن‌ها را مشخص می‌کنند. آن‌ها به این دلیل مهم‌اند که تضمین می‌کنند توکن‌ها چگونه توسط طرف‌های درگیر، مبادله شوند. در حال حاضر، سه استاندارد توکن اصلی وجود دارد که عبارت‌اند از: BEP2 ،BEP20 و ERC20. در ادامه با هر یک از این استانداردهای توکن و تفاوت BEP20 و ERC20 آشنا می‌شوید.

BEP2 چیست؟

BEP2 استاندارد توکن استفاده‌شده در پلتفرم BNB است که مشخصات فنی توکن‌ها را تعیین می‌کند تا آن‌ها بتوانند در اکوسیستم BNB عملکرد مناسب را داشته باشند. پردازش‌ توکن BEP2 توسط بسیاری از کیف پول‌های محبوب مانند تراست ولت (Trust Wallet)، کیف پول‌های لجر (Ledger) و کیف پول ترزور (Trezor) مدل T پشتیبانی می‌شود.

اگر می‌خواهید از طریق توکن‌های BEP2 تراکنش داشته باشید، برای پرداخت هزینه‌های گس (Gas) مانند کارمزد تراکنش به بایننس کوین نیاز خواهید داشت. یک مزیت مهم BEP2 راحتی معامله ارزهای دیجیتال مختلف در صرافی غیرمتمرکز (DEX) است. با این حال، BEP2 از قراردادهای هوشمند که عملکرد بسیاری از توکن‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) به آن‌ها وابسته است پشتیبانی نمی‌کند. پنج مورد از توکن‌های برتر BEP2 عبارت‌اند از:

  • فانتوم (FTM): فانتوم که به‌عنوان یکی از قاتل‌های اتریوم شناخته می‌شود یک بلاک‌چین لایه ۱ است که هدف آن حل مسئله مقیاس‌پذیری و بهره‌وری هزینه با استفاده از مکانیسم اجماع aBFT است.
  • BTCB: BTCB یک توکن صادرشده توسط BNB است که به‌طور کامل توسط بیت کوین (BTC) حمایت می‌شود.
  • بایننس کوین: بایننس کوین یکی از معروف‌ترین توکن‌های کاربردی و ارزهای دیجیتال است که اکوسیستم BNB Chain را پشتیبانی می‌کند. برخی برای سرمایه‌گذاری اقدام به خرید و فروش بایننس کوین می‌کنند.
  • Binance USD (BUSD): این ارز دیجیتال یک استیبل کوین (Stablecoin) است که در سال ۲۰۱۹ و در نتیجه همکاری مشترک بین شرکت بایننس و یک شرکت مالی در نیویورک به نام پکسوس (Paxos) شروع به کار کرد.
  • Chain (XCN): این توکن اتریوم، پروتکل Chain را مدیریت می‌کند و برای تخفیف‌ها و دسترسی پرمیوم در یک دفتر کل توزیع‌شده ابری به نام Sequence استفاده می‌شود.

BEP20 چیست؟

BEP20 استاندارد توکنی است که توسط BSC استفاده می‌شود و همچنین، یک استاندارد قابل‌تطبیق است که به‌منظور سازگاری با BEP2 و استاندارد ERC20 اتریوم و در نتیجه، تضمین سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) طراحی شده است. BEP20 و BSC این فرصت را برای کاربران فراهم کرده‌اند که به تعدادی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بزرگ و در حال رشد دسترسی پیدا کنند.

BSC در طی چند ماه اول راه‌اندازی به رقیب اصلی اتریوم برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز توکنیزه‌شده تبدیل شد. مانند BEP2، برای پرداخت هزینه‌های گس در تراکنش با توکن‌های BEP20 به بایننس کوین نیاز است. در حال حاضر، BEP20 توسط کیف پول‌های مختلفی پشتیبانی می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به کیف پول آرکین (Arkane) و کیف پول مث (Math) اشاره کرد.

شما همچنین می‌توانید با استفاده از پل بایننس (Binance Bridge) میان BEP2 و BEP20 تراکنش داشته باشید. این سرویس بین زنجیره‌ای برای تسهیل قابلیت همکاری میان بلاک‌چین‌های مختلف از جمله اتریوم و ترون (TRX) طراحی شد. چهار توکن برتر BEP20 عبارت‌اند از:

  • Binance-Peg Ethereum Token (ETH): این توکن، توکن اتریوم بر روی BSC است.
  • Binance-Peg BSC-USD (BSC-USD): فعالیت‌های این توکن مبتنی بر سایر بلاک‌چین‌های کریپتو مانند بلاک‌چین ایاس (EOS) است.
  • Wrapped BNB (WBNB): این توکن اجازه می‌دهد که BSC توسط اپلیکیشن‌های دیگر استفاده شود.
  • Binance-Peg XRP Token (XRP): این یک توکن شبیه‌سازی‌شده XRP و یک محصول مشتق‌شده از بایننس است.

ERC20 چیست؟

ERC20 استانداردی است که توسط بلاک چین اتریوم برای توکن‌های تبدیل‌پذیر استفاده می‌شود. هر واحد توکن تبدیل‌پذیر دارای ارزش غیرمنحصربه‌فرد و استانداردشده است. ارزهای دیجیتال، بارزترین نمونه از توکن‌های تبدیل‌پذیر هستند، زیرا هر واحد خاص از ارز دیجیتال از واحد دیگر قابل‌تشخیص نیست. برای مثال، هر اتر (Ether) از سایر اترها قابل‌تشخیص نیست و در عین حال، ارزش آن‌ها با یکدیگر برابر است.

به همین دلیل، توکن‌های تبدیل‌پذیر از توکن‌های غیرتبدیل‌پذیر (NFTها) متفاوت است. اتریوم استاندارد دیگری نیز برای NFT دارد که به آن ERC721 گفته می‌شود. ERC20 به‌طور گسترده‌ای برای توسعه قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در اتریوم استفاده می‌شود. هزینه‌های گس (Gas) نیز با اتر پرداخت می‌شوند. از آنجایی که ERC20 بسیار محبوب است، تراکنش‌های آن توسط بسیاری از کیف پول‌ها مانند تراست ولت (Trust Wallet) و متامسک (MetaMask) پشتیبانی می‌شود. برخی از توکن‌های برتر ERC20 عبارت‌اند از:

  • شیبا اینو (SHIBUSD): این یک آلت‌کوین است که مشخصه آن یک سگ با نژاد ژاپنی است و به‌عنوان قاتل دوج کوین (Dogecoin) شناخته می‌شود، زیرا به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان جایگزین دوج کوین استفاده می‌شود.
  • Tether USD (USDT): این یکی از اولین استیبل کوین‌هایی است از ارز فیات (دلار آمریکا) استفاده کرد.
  • UniSwap: یک صرافی غیرمتمرکز بزرگ است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون واسطه متمرکز، دادوستد ارز دیجیتال انجام دهند. این صرافی دارای یک ارز دیجیتال به همین نام نیز هست.
تفاوت BEP20 با ERC20 – تفاوت BEP2 و ERC20 – فرق BEP20 و ERC20

فرق BEP20 با ERC20

BEP2، BEP20 و ERC20 چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

قبل از اینکه به تفاوت BEP20 و ERC20 بپردازیم لازم است کمی به تفاوت BEP2 و BEP20 بپردازیم. بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید کدامیک از این استانداردهای توکن بهترند در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت BEP2 و BEP20

BEP2 و BEP20 پایه و اساس هویت دیجیتالی امن به شمار می‌روند و به همین دلیل نیز در سیستم‌های غیرمتمرکز متعدد مشاهده می‌شوند. آن‌ها دو استاندارد فنی متفاوت هستند که به کاربران اجازه می‌دهند هویت دیجیتالی خود را به‌راحتی مدیریت کنند و در عین حال، از اطلاعات شخصی خود محافظت کنند. قبل از اینکه با تفاوت BEP20 و ERC20 آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد تفاوت BEP2 و BEP20 بیشتر بدانید.

  • شبکه بلاک‌چین: توکن‌های BEP2 و BEP20 به‌ترتیب مربوط به شبکه‌های بلاک‌چین بایننس چین (BC) و بایننس اسمارت چین (BSC) هستند به یاد داشته باشید که توکن‌های بایننس کوین می‌توانند BEP2 یا BEP20 باشند.
  • پشتیبانی از قرارداد هوشمند: توسعه‌دهندگان به دنبال اکوسیستم‌های web3 قابل‌اعتماد برای ابتکارات جدید هستند، زیرا نیاز به برنامه‌های غیرمتمرکز در حال افزایش است. بنابراین، برای توسعه‌دهندگانی که به ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و راه‌حل‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند علاقه‌مندند، پشتیبانی شبکه از قرارداد هوشمند بسیار مهم است. بایننس اسمارت چین از ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پروژه‌های web3 پشتیبانی می‌کند و بنابراین، BEP20 نسبت به BEP2 از این نظر برتر است.
  • آدرس‌های توکن: آدرس کیف پول توکن بایننس چین با BNB شروع می‌شود اما آدرس کیف پول توکن BEP20 شباهت زیادی به آدرس‌های بلاک‌چین اتریوم دارد. آدرس کیف پول توکن BEP20 مانند آدرس کیف پول اتریوم با 0x شروع می‌شود.
  • سازگاری با اتریوم: استاندارد توکن BEP2 که منحصر به اکوسیستم بایننس است اولین استاندارد توکن بومی برای بایننس چین محسوب می‌شود. توکن‌های BEP2 نمی‌توانند در سایر بلاک‌چین‌ها استفاده شوند. این در حالی است که استاندارد توکن BEP20 از اصول استاندارد توکن ERC20 اتریوم پیروی می‌کند. بنابراین، BEP20 با بلاک‌چین اتریوم سازگار است.
  • مکانیسم اجماع: بایننس چین از مکانیسم اجماع PoW استفاده می‌کند. بنابراین، احتمال بیشتری هست که تراکنش‌های BEP2 منجر به هزینه‌های بیشتر و آسیب‌های محیطی شوند. علاوه بر این، PoW به منابع زیادی نیاز دارد و فرصت کمتری را برای ارائه مشوق‌های بیشتر فراهم می‌کند. در مقابل، مکانیسم اجماع PoSA در توکن‌های BEP20 دسترسی به فرصت‌های استیکینگ (Staking) را فراهم می‌کند و کاربران نیز تراکنش‌های سریع‌تر و هزینه‌های گس کمتر را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، آسیب‌های زیست‌محیطی با این مکانیسم اجماع کاهش می‌یابد.
  • هزینه‌های تراکنش در بایننس: سکه‌های BEP2 با دریافت کارمزد تراکنش، هزینه استفاده از بایننس CEX و DEX را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. در مقابل، سکه‌های BEP20 کارمزد تراکنش بایننس CEX و DEX را ضروری نمی‌دانند.
  • مقیاس‌پذیری: بر خلاف BEP2، پارامترهای ایجاد یا سوزاندن توکن‌های BEP20 به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که مشخص کنند کدامیک از توکن‌ها باید ایجاد یا سوزانده شوند. توانایی در کنترل عرضه و تقاضای توکن‌های BEP20 بدون شک به مقیاس پذیری پروژه‌های BEP20 کمک می‌کند. علاوه بر این، قابلیت همکاری BEP20 با اتریوم در مقیاس‌پذیری این استاندارد توکن نقش موثری دارد.

تفاوت BEP20 و ERC20

تفاوت BEP20 با ERC20 چیست؟ BEP20 خصوصیات ERC20 را به ارث برده است زیرا این استاندارد توکن در واقع به‌عنوان توسعه‌دهنده ERC20 ایجاد شده است. با این حال، این دو استاندارد توکن تفاوت‌های قابل‌توجهی نیز با یکدیگر دارند. یکی دیگر از استانداردهای توکن محبوب نیز TRC20 نام دارد که قبلا به تفاوت TRC20 و ERC20 پرداخته‌ایم. در ادامه با تفاوت BEP20 و ERC20 بیشتر آشنا می‌شوید.

عملکردهای توکن

نکته اول در مورد فرق BEP20 با ERC20، عملکردهای توکن است. هدف اصلی استاندارد توکن، تعیین پارامترهایی است که قراردادهای هوشمند، کیف پول‌ها و بازارها برای تعامل با توکن استفاده می‌کنند. در BEP20 و ERC20، شش عملکرد برای یک توکن اختصاص داده شده‌اند که این عملکردها با اهداف زیر انجام می‌شوند:

  • نشان دادن عرضه کل توکن
  • نمایش مقدار توکن یا موجودی توکن دارنده کیف پول
  • مشخص کردن این موضوع که توکن‌ها چگونه به یک آدرس ارسال شوند
  • مشخص کردن این موضوع که توکن‌ها چگونه از یک آدرس ارسال شوند
  • تعیین مجاز بودن و چگونگی برداشت‌های متعدد از یک آدرس
  • تعیین محدودیت در مبلغی که یک آدرس می‌تواند از آدرس دیگر برداشت کند

BEP20 به‌عنوان یک آدرس توکن جدیدتر دارای چهار عملکرد بیشتر است که اطلاعات زیر را مشخص می‌کنند:

  • نام توکن
  • نماد توکن
  • تعداد ارقام اعشار برای یک واحد توکن
  • آدرس دارنده توکن

کارمزد تراکنش

تفاوت کارمزد ERC20 و BEP20 نیز قابل‌توجه است. سکه‌های BEP20 در مقایسه با توکن‌های ERC20 با هزینه‌های کمتر گس همراه هستند. هزینه گس، یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در تفاوت BEP20 با ERC20 است. هزینه گس در هنگام استفاده از استاندارد توکن ERC20 باید با اتریوم پرداخت شود که قیمت ارز دیجیتال اتریوم نیز بالاست.

از سوی دیگر، در هنگام استفاده از توکن‌های BEP20 از باینسس کوین برای پرداخت هزینه گس استفاده می‌شود که با استفاده از بایننس کوین، کاربران می‌توانند از پرداخت هزینه گس با استفاده از اتریوم معاف شوند و این موضوع می‌تواند هزینه‌ها را به‌شدت کاهش دهد.

تراکنش‌های سریع‌تر

یکی دیگر از موارد کلیدی در مورد تفاوت BEP20 و ERC20 سرعت تراکنش است. بیشتر کاربران، تراکنش‌های BEP20 را آسان‌تر می‌دانند زیرا آن‌ها در کمتر از سه ثانیه انجام می‌شوند. در مقابل، تراکنش‌های ERC20 تقریبا ۱۵ ثانیه طول می‌کشند.

امنیت

فرق BEP20 و ERC20 از نظر امنیت نیز قابل‌توجه است. در حالی که توکن‌های BEP20 هزینه‌های گس کمتری دارند و سریع‌تر انجام می‌شوند، روش اعتبارسنجی PoSA که توسط BSC استفاده می‌شود به دلیل ایرادهای امنیتی مورد انتقاد قرار گرفته است. اصلی‌ترین انتقاد به سطح بالای تمرکزگرایی این شبکه در تایید تراکنش‌ها برمی‌گردد. در BSC، بیست و یک اعتبارسنج برای تایید بلوک‌ها انتخاب می‌شوند. در مقابل، در شبکه اتریوم، بیش از ۷۰۰۰ اعتباردهنده فعال هستند.

به همین دلیل، کاربران بالقوه ممکن است به BSC اعتماد کمتری داشته باشند. می‌توان اینگونه مطرح کرد که BEP20 امنیت و تمرکزگرایی را فدای هزینه‌های کمتر گس و سرعت بالاتر تراکنش کرده است. در مقابل، توکن‌های ERC20 می‌توانند به افرادی که در مورد امنیت نگران هستند، آرامش خاطر بیشتری دهند. با توجه به این تفاوت شبکه ERC20 و BEP20 اگر امنیت برای شما مهم‌تر است، ERC20 گزینه مناسب‌تری برای شماست.

در پایان، همانطور که در مورد تفاوت BEP20 و ERC20 مطرح شد، این دو از ابعاد مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و می‌توان گفت BEP20 امکانات بیشتری نسبت به ERC20 دارد. دلیل این موضوع این است که BEP20 بر اساس ERC20 ساخته شده است و هدف از آن توسعه ERC20 بوده است. با این حال، اگرچه BEP20 سرعت بالاتر و هزینه کمتر تراکنش را به همراه دارد، ERC20 از نظر امنیت گزینه مناسب‌تری است. بنابراین، اگر امنیت برای شما بسیار مهم است، ERC20 نسبت به BEP20 برتری دارد. همچنین، مهم است در هنگام خرید اتریوم یا هر ارز دیجیتال دیگری که با توکن ERC20 صادر می‌شود، به پشتیبانی کیف پول خود از این آدرس توکن توجه کنید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

تهران پیمنت

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.