صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left کیف پول بیت کوین چیست؟ راهنمای کامل انواع کیف پول بیت کوین

کیف پول بیت کوین چیست؟ راهنمای کامل انواع کیف پول بیت کوین

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۱۵

یکی از اولین سوالاتی که هنگام خرید بیت کوین پیش می‌آید این است که بیت کوین را در کجا ذخیره کنیم که از امنیت کافی برخوردار باشد؟ کیف پول بیت کوین، یک کیف پول دیجیتال است که به واسطه آن خرید و فروش بیت کوین به راحتی و در مدت زمان بسیار کمی انجام می‌شود. انواع مختلفی از کیف پول بیت کوین وجود دارد که هر کدام نیازهای مختلفی را برآورده می‌کنند و از نظر امنیت، راحتی و دسترسی متفاوت هستند. سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه یک کیف پول بیت کوین انتخاب کنیم؟

هک کیف پول بیت کوین - ثبت نام کیف پول بیت کوین

کیف پول یا والت بیت کوین چیست؟

 

کیف پول بیت کوین چیست؟

بیت کوین هم مانند پول نقد در کیف پول نگهداری می‌شود؛ با این تفاوت که نگهداری بیت کوین در کیف پول (Wallet)، به صورت دیجیتال صورت می‌گیرد. هنگام ذخیره بیت کوین، شما عملا خود سکه بیت کوین را در جایی ذخیره نمی‌کنید، بلکه در واقع اطلاعات رمزنگاری شده‌ای را در کیف پول ذخیره می‌کنید که لازمه دسترسی به آدرس‌‌های کیف پول و امضای تراکنش‌ها هستند. در واقع، کلید رمزنگاری شده خصوصی (Private Key) است که ذخیره می‌‌شود نه خود بیت کوین.

هنگام ساخت کیف پول بیت کوین، ۱۲ یا ۲۴ کلمه تصادفی به نام عبارت بازیابی (Seed phrase) در اختیار شما قرار داده می‌شود. سپس از روی این کلمات، یک کلید خصوصی (Private Key) و کلید عمومی (Public Key) مختص به شبکه و چندین آدرس ساخته می‌شود. برای درک بهتر می‌توانیم کلیدهای عمومی را به شماره حساب بانکی و کلیدهای خصوصی را به رمز عبور تشبیه کنیم.

شما برای ارسال بیت کوین از کیف پول خود نیاز به کلید خصوصی دارید و همواره باید به این نکته توجه کنید که نباید Private Key خود را در اختیار دیگران قرار دهید چرا که با داشتن این کلیدها هر شخصی می‌تواند به دارایی موجود در کیف پول شما دسترسی پیدا کند. برای دریافت بیت کوین نیز به کلیدهای عمومی نیاز است که می‌توان آن را با دیگران به اشتراک گذاشت.

دو مورد ذکر شده، با آدرس کیف پول دیجیتال تفاوت دارند. آدرس کیف پول مجموعه‌ای از اعداد و حروف است که تنها کاربرد آن ارسال و دریافت بیت کوین است. آدرس کیف پول بیت کوین هر شخص، کلید خصوصی و عمومی منحصر به فردی دارد. مانند کلید عمومی، آدرس کیف پول خود را نیز می‌توانید در اختیار دیگران قرار دهید. برخی از کیف پول های بیت کوین برای هر تراکنش، آدرس جدیدی تولید می‌کنند که این کار امنیت بیشتری برای انجام تراکنش‌ها ایجاد می‌کند. محدودیتی در ارتباط با تعداد آدرس های کیف پول بیت کوین وجود ندارد و شما می‌توانید هر چند آدرسی که می‌خواهید برای کیف پول خود بسازید.

 

بهترین و امن ترین کیف پول بیت کوین کدام است؟

هر کدام از انواع کیف پول بیت کوین ویژگی‌‌‌های خاص خود را دارند که بسته به نیاز خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید. از جمله عواملی که هنگام انتخاب والت مناسب باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از: هزینه کیف پول، امنیت، دسترسی آسان و سهولت استفاده، میزان سرمایه، سطح دانش و امکانات والت.

بسیاری از والت‌های های بیت کوین نرم افزاری هستند و می‌توانید آن‌ها را به صورت رایگان روی گوشی موبایل یا کامپیوتر خود نصب کنید. اگرچه کیف پول نرم افزاری امن و رایگان برای ذخیره بیت کوین کم نیست، کیف پول های سخت افزاری بیت کوین از امنیت بالاتری برخوردارند که البته نیاز به خرید آن‌ها خواهید داشت.

چنانچه فرد تازه‌کاری هستید، احتمالا کیف پولی که کار کردن با آن آسان‌تر است، برایتان مناسب‌تر باشد. معمولا افراد حرفه‌ای به امکانات بیشتری برای مدیریت بیت کوین نیاز دارند. کیف پول‌ های بیت کوین روی سیستم‌عامل‌های مختلفی اجرا می‌شوند که این موضوع یکی از عوامل مهم در انتخاب کیف پول مناسب است. همچنین پشتیبانی کیف پول از سایر ارزهای دیجیتال از دیگر مواردی است که در انتخاب شما تاثیرگذار است.

بر اساس مواردی که گفته شد، بنا به نیاز خود و کاربردهای والت بیت کوین مورد نظرتان می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در ادامه با انواع کیف پول های بیت کوین بیشتر آشنا می‌شویم و در نهایت می‌توانید تصمیم بهتری در این رابطه بگیرید.

 

انواع کیف پول بیت کوین، مزایا و معایب

کیف پول های ارز دیجیتال به طور کلی در دو دسته کیف پول گرم (Hot Wallet) و کیف پول سرد (Cold Wallet) قرار می‌گیرند:

  • کیف پول داغ یا گرم به هر کیف پول ارز دیجیتالی گفته می‌شود که به اینترنت متصل است. به طور کلی استفاده از این کیف پول‌ها آسان است و اکثر کیف پول های ارز دیجیتال از نوع گرم هستند. از طرفی، سهولت استفاده از این کیف پول‌ها، آن‌ها را در برابر هکرها آسیب‌پذیرتر می‌کند. به همین دلیل، نگهداری مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال در کیف پول‌ های گرم توصیه نمی‌شود.
  • کیف پول سرد به هر نوع کیف پولی گفته می‌شود که به صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت کار می‌کند. از آن‌جایی که تنها راه تعامل با بلاک چین از طریق اینترنت است، کیف پول های سرد بسیار امن اند و عملا در برابر این‌گونه هک‌ها غیرقابل نفوذ هستند. کار کردن با کیف پول‌ سرد معمولا به دانش فنی بیشتری نیاز دارد، بنابراین برای کاربران حرفه‌ای یا کسانی که سرمایه زیادی دارند یا به صورت روزانه به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌پردازند، مناسب‌تر است.

 

کیف پول گرم بیت کوین

 

  • کیف پول موبایل

کیف پول موبایل ارز دیجیتال از انواع پرطرفدار کیف پول های دیجیتال به شمار می‌رود. کیف پول موبایلی بیت کوین را می‌توانید به صورت یک اپلیکیشن رایگان بر روی گوشی موبایل خود نصب کنید. این نوع از کیف پول، بیت کوین‌ های شما را در خود ذخیره می‌کند و امکان پرداخت و دریافت بیت کوین از طریق موبایل را فراهم می‌کند. قبل از نصب هر کدام از این کیف پول‌ها لازم است بررسی کنید که روی کدام سیستم عامل قابل اجرا هستند. کار با این نوع از کیف پول های دیجیتال راحت است اما همین راحتی باعث آسیب پذیری آن در برابر هکرها می‌شود. کیف پول موبایلی برای تازه‌کاران و کسانی که قصد ذخیره مقادیر زیادی از ارز دیجیتال در کیف پول خود ندارند بسیار مناسب است.

از بهترین کیف پول های موبایلی ارز دیجیتال می‌توان به تراست والت (Trust Wallet)، کیف پول مای سلیوم (Mycelium)، بلو والت (BlueWallet)، الکتروم (Electrum)، اکسودوس (Exodus) و بیت کوین ولت (Bitcoin Wallet) اشاره کرد.

 

  • کیف پول تحت وب

یکی دیگر از کیف پول های رایگان و پرطرفدار ارز دیجیتال، کیف پول‌ های تحت وب هستند. با کیف پول تحت وب بیت کوین می‌توانید به صورت آنلاین، بدون هیچگونه پیچیدگی خاصی، خرید و فروش بیت کوین انجام دهید. برای استفاده از کیف پول تحت وب ارز دیجیتال کافی است به سایت ارائه دهنده والت مراجعه کنید و با استفاده از مرورگر و به صورت تحت وب از امکانات کیف پول استفاده کنید. در مقابل تمام مزایای استفاده از این نوع والت‌ها، موضوع امنیت مطرح می‌شود. به دلیل آنلاین بودن، کیف پول های تحت وب نسبت به هکرها مقاومت زیادی ندارند و نمی‌توان برای نگهداری دارایی‌های هنگفت از آن‌ها استفاده کرد.

از بهترین کیف پول های بیت کوین تحت وب می‌توان به بلاکچین ولت ( Blockchain Wallet) اشاره کرد.

 

  • کیف پول دسکتاپ

کیف پول دسکتاپ بیت کوین روی کامپیوتر نصب می‌شود و مانند سایر کیف پول های گرم، به صورت آنلاین کار می‌کند. انواع مختلف این کیف‌ پول‌ها برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است. دسترسی سریع و آسان، سرعت بالای انجام تراکنش‌ها، امنیت و دسترسی سریع به تاریخچه تراکنش‌ها از جمله مزایای کیف پول دسکتاپ ارز دیجیتال است. بحث امنیت این کیف پول‌ها زمانی مطرح می‌شود که بخواهید دارایی زیادی در آن‌ها ذخیره کنید، در این صورت پیشنهاد می‌شود از کیف پول‌های آفلاین استفاده کنید. با این حال این کیف پول‌ها برای انجام تراکنش‌های روزانه و به مقدار کم بسیار مناسب و ایمن هستند.

کیف پول الکتروم (Electrum)، کوینومی (Coinomi)، بیت کوین کور (Bitcoin core) و اکسودوس (Exodus) از بهترین و امن‌ترین کیف پول‌های دسکتاپ هستند که برخی از آن‌ها نسخه موبایل نیز دارند و روی سیستم عامل گوشی موبایل قابل اجرا هستند.

نحوه ی ساخت کیف پول بیت کوین - انتقال پول به کیف پول بیت کوین

کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری بیت کوین

 

کیف پول سرد بیت کوین

 

  • کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت ‌افزاری ارز دیجیتال، دستگاهی شبیه یک درایو USB است که اطلاعات کلید خصوصی را بدون آن که به اینترنت متصل باشد، در خود ذخیره می‌کند. از این رو امنیت بسیار بیشتری نسبت به کیف پول‌های آنلاین فراهم می‌کند. از آنجا که کیف پول ‌های سخت‌افزاری همواره آفلاین هستند، برای استفاده از آن‌ها به نرم‌افزار و دستگاه متصل به اینترنت نیاز است. هر کیف پول سخت‌افزاری، یک نرم‌افزار مخصوص به خود دارد که می‌توانید نرم‌افزار را از سایت رسمی آن دانلود کرده و روی کامپیوتر خود نصب کنید.

از بهترین کیف پول های سخت افزاری بیت کوین می‌توان به کیف پول لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) اشاره کرد.

 

  • کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی ارز دیجیتال همان کلید خصوصی است که روی کاغذ چاپ شده است. دارنده کاغذ، هم به کلید خصوصی و هم آدرس کیف پول دسترسی دارد. کلید خصوصی عمدتا در قالب QR code چاپ می‌شود تا بتوان به سرعت آن را اسکن کرده و به یک کیف ‌پول نرم‌افزاری وصل کرد تا تراکنش انجام شود. لازم به ذکر است که همه کیف پول‌ها از این کلیدهای خصوصی پشتیبانی نمی‌کنند.

امنیت کیف پول‌ کاغذی، بستگی به این دارد که چگونه از آن نگهداری می‌کنید. به دلیل این که کیف پول‌های کاغذی به اینترنت متصل نیستند، امکان هک شدن آن‌ها وجود ندارد، بنابراین بیت کوین‌های کاربر به صورت مجازی دزدیده نمی‌شوند. کلیدهای خصوصی ذخیره شده در این نوع کیف پول، تنها راه دسترسی به اطلاعات تراکنش‌های نگهداری شده در کیف پول کاغذی است و اگر این کلیدهای خصوصی گم شوند یا به صورت فیزیکی دزدیده شوند، بیت کوین‌ها نیز از دسترسی خارج می‌شوند. همچنین اگر به هر ترتیبی این کاغذها از بین بروند یا خوانا نباشند (بر اثر آسیب‌های فیزیکی مثل سوختن یا خیس شدن و یا محو شدن به مرور زمان) هیچ راهی برای بازیابی آن‌ها وجود ندارد.

با توجه به مطالبی که گفته شد، انتخاب بهترین و امن ترین کیف پول بیت کوین به نیاز و مقدار استفاده شما از آن بستگی دارد. اگر به صورت روزانه خرید و فروش بیت کوین انجام می‌دهید و سهولت دسترسی به کیف پول برایتان اولویت دارد، کیف پول های گرم بیت کوین گزینه مناسبی برایتان هستند. از طرف دیگر اگر قصد دارید مقدار زیادی بیت کوین بخرید و آن را به صورت بلند مدت در کیف پول خود نگهداری کنید، خرید کیف پول‌های امن‌تر مانند کیف پول سخت افزاری بیت کوین برای شما مناسب‌تر است.

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.