صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین کیست؟

ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین کیست؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۰۸

همه عاشق راز خوب هستند و دنیای رمز ارز یکی از بزرگترین رازهای قرن بیست و یکم را ایجاد کرده است: ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) کیست؟ ناکاموتو یک فرد ناشناس است که ادعا می‌کند اولین رمز ارز جهان یعنی بیت کوین (BTC) را خلق کرده است. اگرچه در این موضوع تردیدی نیست که فرد یا افرادی تحت عنوان ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین را خلق کرده‌اند، اما هیچکس نمی‌داند که نام خالق بیت کوین یا خالقان آن چیست. اگر می‌خواهید در مورد بیوگرافی خالق بیت کوین و اسرار ساتوشی ناکاموتو بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

هویت خالق بیت کوین – بیوگرافی خالق بیت کوین – پیدا شدن خالق بیت کوین

بیوگرافی خالق بیت کوین

 

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

اولین بیت کوین در سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ توسط فردی به نام ساتوشی ناکاموتو استخراج شد. اکنون، ساتوشی ناکاموتو به‌عنوان نام مستعار فرد یا افراد خالق بیت کوین شناخته می‌شود. این نام از مدت‌ها قبل از توسعه عظیم بیت کوین، در میان افراد علاقه‌مند به رمز ارز مانند مهندسان کامپیوتر و هکرها نامی آشنا بود. سال‌ها قبل فردی با همین نام پست‌هایی را به‌صورت آنلاین به اشتراک می‌گذاشت و با همین نام، با توسعه‌دهندگان از طریق ایمیل ارتباط برقرار می‌کرد. اگرچه این موضوع تایید نشده است، این احتمال وجود دارد که فرد یا افرادی که تحت این عنوان بیت کوین را خلق کرده‌اند، در فرستادن این ایمیل‌ها نیز نقش داشته‌اند.

ماه‌ها قبل از استخراج اولین بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو اوراق سفیدی (White Paper) را در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸ منتشر کرد و در آن طرح کلی یک پروتکل همتا به همتا (Peer-to-Peer) که از نظر رمزنگاری ایمن بود را ارائه نمود. این مقاله با عنوان «نسخه‌ای کاملا همتا به همتا از نقدینگی الکترونیکی» (A Peer-to-Peer Electronic Cash System) از طریق فهرست پستی ارزهای رمزدار منتشر شد. در اوراق سفید، ناکاموتو بیت کوین را «نسخه‌ای کاملا همتا به همتا از نقدینگی الکترونیکی» توصیف کرد که «به پرداخت‌های آنلاین اجازه می‌دهد بدون نیاز به مراجعه به موسسه مالی یا هیچ واسطه‌ای از طرفی به طرف دیگر ارسال شوند.»

تا کمی بیش از دو سال پس از انتشار اوراق سفید، ساتوشی با اعضای جامعه نوپای ارز دیجیتال دائما ارتباط برقرار می‌کرد و نحوه کار با بیت کوین، خرید بیت کوین و مفاهیم مختلف اکوسیستم بیت کوین را برای آن‌ها توضیح می‌داد اما پس از آخرین پیام ساتوشی ناکاموتو، او این جامعه را ترک کرد و دیگر پیام عمومی‌ای را ارسال نکرد. ساتوشی ناکاموتو در آخرین پیام خود در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۰ گفت که هنوز کارهای زیادی برای بهبود این شبکه وجود دارد.

 

چرا بیت کوین خلق شد؟

اگرچه هویت خالق بیت کوین همچنان یک چهره مرموز باقی مانده است، هدف او برای خلق رمز ارز و انواع بیت کوین، به‌خودی‌خود، هرگز یک راز نبود. در واقع، او بیت کوین را خلق کرد تا کنترل مالی را از نخبگان مالی پس بگیرد و به افراد معمولی این فرصت را بدهد که در سیستم مالی غیرمتمرکز نقش داشته باشند. بیت کوین، متن‌باز (Open source) باقی می‌ماند و این بدین معنی است که هیچکس از قدرت مالکیت یا کنترل کامل آن برخوردار نیست و همه می‌توانند در خرید و فروش بیت کوین مشارکت کنند.

اختراع بیت کوین، واکنشی به بحران بزرگ مالی بود. این بحران نشان داد حتی بزرگترین بانک‌های جهان نیز می‌توانند شکست بخورند و چقدر سیستم مالی مدرن شکننده است. به همین دلیل، موضوع تراکنش‌های مالی غیرمتمرکز مطرح شد. به‌این‌ترتیب، ارز دیجیتال متولد شد و بیت کوین به اولین گزینه خارج از سیستم مالی سنتی برای تراکنش‌های مالی بدون واسطه تبدیل گردید. از همان زمان نمودار بیت کوین دائما در نوسان است و قیمت بیت کوین تغییرات مکرر را تجربه می‌کند.

 

آیا خالق بیت کوین ایلان ماسک است؟

برخی افراد که به دنبال افشای هویت خالق بیت کوین هستند، بر این باورند که ایلان ماسک (Elon Musk)، بنیان‌گذار SpaceX و تسلا، ممکن است مخترع بیت کوین باشد. به نظر می‌رسد که این شایعه از زمان انتشار یک پست در وبسایت Medium توسط ساهیل گوپتا (Sahil Gupta) شروع شد.

گوپتا که کارآموز کمپانی SpaceX بود باور داشت که دانش و علایق ایلان ماسک می‌توانست این میلیاردر را به سمت توسعه ارز دیجیتال مانند بیت کوین سوق دهد و بنابراین، احتمالا خالق بیت کوین ایلان ماسک است. با این حال، ایلان ماسک این ادعا را رد کرد.

دستگیری خالق بیت کوین – کریگ رایت خالق بیت کوین – خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو

خالق بیت کوین کیست؟ هویت ساتوشی ناکاموتو

 

هویت‌های احتمالی ساتوشی ناکاموتو شامل چه مواردی می‌شود؟

در مورد اینکه خالق بیت کوین و ساتوشی ناکاموتو کیست، شایعات زیادی وجود دارد. برخی در مورد بیوگرافی خالق بیت کوین معتقدند که خالق بیت کوین، گروهی از توسعه‌دهندگان هستند اما برخی دیگر بر این باورند که خالق بیت کوین یک فرد خاص است. صرف‌نظر از اینکه کدامیک از این نظرات درست باشد، چند فرد بیش از همه به‌عنوان هویت احتمالی خالق بیت کوین مورد توجه قرار گرفته‌اند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

  • کریگ رایت (Craig Wright)

کریگ رایت یک مهندس کامپیوتر استرالیایی و تنها فردی است که علنا ادعا کرده است ساتوشی ناکاموتو و خالق بیت کوین است. در دسامبر ۲۰۱۵، دو مجله به نام‌های Wired و Gizmodo به‌صورت جداگانه، داستان‌هایی را منتشر و در آن‌ها مطرح کردند که کریگ رایت خالق بیت کوین است. به دنبال این مقالات، مقامات استرالیایی برای تحقیقات مرتبط با اداره مالیات به خانه کریگ رایت هجوم بردند.

اگرچه داستان‌های مجلات بعدا بی‌اعتبار شدند، رایت همچنان مدعی است که او ساتوشی ناکاموتو است. رایت برای کپی‌رایت اوراق سفید و کدهای اولیه بیت کوین ثبت‌نام کرد و در آوریل ۲۰۱۹ آن را دریافت کرد. با این حال، مهم است بدانید که هر کسی می‌تواند برای کپی‌رایت ثبت‌نام کند و دریافت کپی‌رایت به معنی اثبات مالکیت نیست.

  • دوریان ناکاموتو (Dorian Nakamoto)

مجله نیوزویک (Newsweek) در مارس ۲۰۱۴ مطرح کرد که هویت خالق بیت کوین، دوریان ناکاموتو، یک فیزیکدان آمریکایی- ژاپنی بدون شغل است که در کالیفرنیا زندگی می‌کند. با این حال، دوریان ناکاموتو خیلی سریع این ادعا را رد کرد. او مطرح کرد که این گزارش موجب سردرگمی و استرس فراوان خود و خانواده‌اش شده است.

او همچنین گفت: «من بیت کوین را خلق، اختراع یا هر کار دیگری نکرده‌ام. من بدون قیدوشرط، گزارش نیوزویک را رد می‌کنم.» ظاهرا دوریان ناکاموتو بیش از یک دهه بیکار بوده است و حتی به دلیل عدم توانایی در پرداخت صورتحساب اینترنت، از سال ۲۰۱۳ به اینترنت دسترسی نداشته است. او حتی مطرح کرد که تا سال ۲۰۱۴ نام بیت کوین را نشنیده بوده است.

  • نیک سابو (Nick Szabo)

نیک سابو یک برنامه‌نویس و فردی متخصص در حوزه رمزنگاری بود که در اواخر دهه ۱۹۹۰، اولین تلاش‌هایش را برای توسعه یک ارز غیرمتمرکز انجام داد. اسم این ارز بیت گلد (Bit Gold) بود. اگرچه بیت گلد با بیت کوین شباهت‌هایی داشت اما تا سال ۲۰۰۵ در مورد آن به‌صورت کامل صحبت نشد.

امروزه کار سابو به‌عنوان یکی از پیش‌درآمدهای مستقیم بیت کوین محسوب می‌شود و برخی افراد بر این باورند که پیدا شدن خالق بیت کوین حقیقت دارد و نیک سابو همان ساتوشی ناکاموتو است. ایلان ماسک نیز در یک پادکست مطرح کرد که نیک سابو خالق بیت کوین است. با این حال، سابو این شایعات را رد کرده است.

  • هال فینی (Hal Finney)

هال فینی یک متخصص در حوزه رمزنگاری است که در سال ۲۰۰۹ اولین انتقال بیت کوین را از خود ساتوشی ناکاموتو دریافت کرد. برخی بر این باورند که خود هال فینی تحت عنوان ساتوشی ناکاموتو این بیت کوین‌ها را به خودش انتقال داده است. این افراد برای تایید ادعای خود اغلب مطرح می‌کنند فینی اولین کسی بود که نرم‌افزار بیت کوین را پس از انتشار لینک توسط ناکاموتو دانلود کرد.

در مقابل، فینی مطرح کرده است که چند روز پس از دانلود نرم‌افزار بیت کوین، قابلیت‌های استخراج بیت کوین را خاموش کرده است زیرا باعث داغ شدن کامپیوتر او می‌شده است. او تا سال ۲۰۱۴ که از دنیا رفت پیوسته خالق بیت کوین بودن خودش را انکار می‌کرد.

 

ثروت ساتوشی ناکاموتو چقدر است؟

یکی دیگر از اسرار ساتوشی ناکاموتو، میزان ثروت اوست. هیچکس دقیقا نمی‌داند که ثروت خالق بیت کوین چقدر است و این از ناشناس بودن ماهیت بیت کوین و ناتوانی محققان در مشخص کردن کیف پول ساتوشی ناکاموتو سرچشمه می‌گیرد. این حدس زده می‌شود که ناکاموتو حداقل یک میلیون بیت کوین دارد که ارزش آن بسته به قیمت بیت کوین متفاوت است. با این حال، به غیر از ۱۰ بیت کوینی که در سال ۲۰۰۹ به هال فینی منتقل شد، هیچ بیت کوین دیگری از این یک میلیون برداشته یا جابه‌جا نشده است.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه حداکثر تعداد بیت کوین احتمالا حدود ۲۱ میلیون است، ناکاموتو در پنج درصد از این رقم سهم دارد که می‌تواند قدرت قابل‌توجهی را در بازار بیت کوین به دنبال داشته باشد. ثروتی که خرید و فروش بیت کوین ایجاد کرده است می‌تواند زندگی هر فردی را متحول کند. همچنین، خالق بیت کوین ممکن است پیامدهای شدیدی را از سوی افراد شرور یا حتی دولت‌ها تجربه کند. به همین دلیل، احتمالا ما هرگز موفق به پیدا شدن خالق بیت کوین نخواهیم شد.

درنهایت، از آنجایی که ساتوشی ناکاموتو، نقشی بسیار مهم در توسعه ارزهای دیجیتال داشت، طبیعی است که افراد بخواهند بدانند چه کسی پشت این نام مستعار است. تغییراتی که توسط خالق بیت کوین ایجاد شده است و همچنین، نحوه عملکرد بیت کوین، بسیاری از ابعاد زندگی مدرن را متحول کرده است. اگرچه ممکن است بیت کوین در آینده وجود نداشته باشد، تکنولوژی بلاک چین و پیشرفت‌های صورت‌گرفته از طریق آن احتمالا تا مدت‌ها باقی خواهند ماند و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت چگونگی خلقت بیت کوین است.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*