صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left بیت کوین چگونه کار می کند؟

بیت کوین چگونه کار می کند؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۱۵

بیت کوین (Bitcoin) ارزی رمزنگاری شده و دیجیتال است که برخلاف سایر ارزها مانند دلار و یورو، کاملا به صورت مجازی مبادله می‌شود؛ یعنی هیچ‌گونه ماهیت فیزیکی ندارد و به صورت سکه و اسکناس در دسترس نیست. بیت کوین هنوز توسط برخی دولت‌ها به طور رسمی به عنوان پول رایج شناخته نشده است. یکی از دلایل اهمیت بیت کوین، جایگاه آن به عنوان اولین ارز دیجیتال بدون کنترل متمرکز، مانند کنترل توسط بانک‎‌ها یا بانک‌های مرکزی است. در این مطلب سعی می‌کنیم نحوه کار بیت کوین و مفاهیم مرتبط با آن را توضیح دهیم. چنانچه تمایل به خرید و فروش بیت کوین (BTC) داشته باشید می‌توانید از طریق تهران پیمنت این کار را انجام دهید. خرید و فروش بیت کوین در تهران پیمنت بدون کارمزد است و قیمت نهایی خرید یا فروش بیت کوین به شما نشان داده می‌شود.

بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین چگونه کار می کند؟

بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟

مهم‌ترین تفاوت بیت کوین (BTC) و به طور کلی، ارزهای رمزپایه با سایر ارزها در این است که موجودی حساب‌ها و تراکنش‌ها، به جای آن که به صورت متمرکز (مثلاً توسط بانک) کنترل شوند، همگی در شبکه‌ای به نام بلاک چین (Blockchain) ثبت می‌شوند و هر کاربر به طور مستقیم تراکنش‌های خود را کنترل می‌کند.

بلاک چین، چیزی شبیه به یک دفتر کل است که بیت کوین برای کار کردن، کاملا به آن متکی است. زیرا تمامی تراکنش‌های بیت کوین در بلاک چین ثبت می‌شوند و به این ترتیب، در دسترس همه کاربران قرار می‌گیرند.

به دلیل آن که بیت کوین (BTC) مدیر یا رئیسی ندارد، اطلاعات آن فقط در یک قسمت مرکزی ذخیره نمی‌شود؛ بلکه بیت کوین، پایگاه اطلاعات خود را به بخش‌های کوچک‌تری به نام بلوک تقسیم‌بندی کرده است که با هر بار انجام شدن تراکنش‌های بیت کوین، تعدادی از این تراکنش‌ها در یک بلوک ثبت می‌شوند. در واقع هر بلوک یک واحد یا بخش کوچک‌تر از دیتابیس بزرگ و اصلی بلاک چین هستند.

مجموعه اطلاعات کلیه بلوک‌ها (یا همان بخش‌های کوچک‌تر)، اطلاعات ثبت شده در بلاک چین را تشکیل می‌دهند و سیستم‌های تمامی کاربران بیت کوین، خود شبکه بلاک چین را می‌سازند. هر کاربر بیت کوین، قادر است نسخه‌ای از بلاک چین را روی دستگاه خود ذخیره کند و از آن به منظور چک کردن آدرس‌های کیف پول بیت کوین و جلوگیری از کلاهبرداری در یک تراکنش استفاده کند. در مطلب بیت کوین (Bitcoin) چیست؟، درباره ماهیت بیت کوین (BTC) بیشتر توضیح داده‌ایم که می‌توانید آن را برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید.

کیف پول بیت کوین (BTC) چیست و چگونه کار می‌کند؟

مثل هر پول دیگری، بیت کوین (BTC) هم نیاز به محلی برای نگهداری دارد و هر کسی که می‌خواهد برای اولین بار یک کیف پول بیت کوین داشته باشد، می‌تواند به یکی از روش‌های زیر برای خود کیف پول ارز دیجیتال (Cryptocurrency Wallets) ایجاد کند:

  • کیف پول‌های آنلاین که برخی از آن‌ها با استفاده از اپلیکیشن، بر روی کامپیوتر یا موبایل نصب می‌شوند و برخی از طریق وب‌سایت‌هایی مانند blockchain.info و bitcoin.com در دسترس قرار می‌گیرند.
  • کیف پول‌های آفلاین که بعضی از آن‌ها، بدون استفاده از اینترنت روی کامپیوتر نصب می‌شوند و یا کیف پول‌های سخت افزاری مانند کیف پول‌های لجر (ledger).

آدرس کیف پول بیت کوین یا به اختصار آدرس بیت کوین، یک زنجیره ۲۶ تا ۳۵ کاراکتری متشکل از حروف و اعداد است که با عدد ۱ یا ۳ شروع می‌شود. به عنوان مثال “۱BoatSLRHtKNngkdXEeobR76b53LETtpyT” یک نمونه آدرس بیت کوین است که این آدرس‌، به صورت بارکد نیز نشان داده می‌شود تا احتمال بروز اشتباه به حداقل برسد.

یکی از مهم‌ترین کارکردهای کیف پول، ایجاد سه کد عمومی، خصوصی و آدرس کیف است. این کیف‌ها در واقع، کدهای رمزنگاری شده که از نظر ریاضی به یکدیگر مرتبط هستند را تولید می‌کنند و در اختیار افراد قرار می‌دهند. به این ترتیب هر فرد، یک آدرس بیت کوین دارد که می‌تواند آن را در اختیار دیگران بگذارد تا به آدرس او، بیت کوین ارسال کنند. وب‌سایت‌هایی که دریافت بیت کوین دارند هم به این روش می‌توانند صاحب درگاه بیت کوین شوند. در مطلب راهنمای کامل انواع کیف پول بیت کوین می‌توانید به طور جامع با کیف پول‌های مناسب بیت کوین آشنا شوید.

بیت کوین چگونه کار می کند؟ خرید و فروش بیت کوین (BTC)

آشنایی با نحوه عملکرد بیت کوین (BTC)

تراکنش ها در بیت کوین چگونه انجام می شود؟

حال که با مفاهیم مهم مربوط به نحوه کار بیت کوین آشنا شدیم، می‌توانیم چگونگی انجام تراکنش‌های بیت کوین را بررسی کنیم. تراکنش بیت کوین به معنی انتقال پول، میان دو کیف پول بیت کوین است که اطلاعات این انتقال در بلاک چین ثبت می‌شود و همانطور که قبلاً گفتیم، توسط همگی کاربران قابل مشاهده و بررسی است.

بلاک چین از واحدهای کوچک‌تری به نام بلوک تشکیل شده است که به صورت زنجیره به یکدیگر متصل هستند. برای تایید شدن یک تراکنش، تراکنش‌ها باید در یکی از بلوک‌های بلاک چین، که طبق قوانین سخت‌گیرانه‌ای رمزنگاری شده‌اند، دسته‌بندی شوند و توسط ماینرها به تایید برسند تا اطلاعات معاملات در بلاک چین ثبت شوند. به این ترتیب، با این که خود تراکنش در چند ثانیه انجام می‌شود، تایید شدن آن می‌تواند از چند دقیقه تا چندین روز طول بکشد.

با ایجاد یک کیف پول بیت کوین، دو کلید رمزنگاری شده به نام کلید عمومی (Private Key) و کلید خصوصی (Public Key) نیز ساخته می‌شوند و هر دوی این کلیدها مجموعه‌ای از اعداد خاص هستند که از نظر ریاضی به یکدیگر مرتبطند. هم‌زمان با این مرحله، یک آدرس کیف پول نیز ایجاد می‌شود که این آدرس نیز با کلیدهای خصوصی و عمومی در ارتباط ریاضی پیچیده است.

کلید خصوصی، یک زنجیره (String) متشکل از ۵۲ حرف (حروف کوچک و بزرگ) و اعداد است. به عنوان نمونه، ‘B221d9dbb083a7f33428d7c2a3c3198ae925614d70210e28716ccaa7cd4ddb79’ می‌تواند یک کلید خصوصی باشد.

کلید عمومی، یک داده ۲۵۵ بیتی (واحد حافظه کامپیوتری که هر ۸ کاراکتر آن یک بایت است) بوده و افرادی که از آدرس کلید عمومی صاحب کیف پول، مطلعند، می‌توانند درستی امضایی که دارنده کیف پول با استفاده از کلید خصوصی، در تراکنش‌ها استفاده می‌کند را تایید کنند.

فرآیند ماینینگ بیت کوین (BTC) چگونه انجام می شود؟

ماینینگ (Mining) را می‌توان یک سیستم توافق توزیع شده تعریف کرد که این عملیات، به بلاک چین نظم و ترتیب زمانی می‌دهد، شبکه را بی‌طرف نگه می‌دارد و به کامپیوترهای مختلف اجازه می‌دهد تا روی وضعیت سیستم به توافق برسند.

یکی از روش‌های ماینینگ، تایید تراکنش‌هایی است که در بلوک‌های بلاک چین انجام می‌گیرند و ماینرها با تایید این تراکنش‌ها، اطلاعات آن‌ها را در بلاک چین ثبت می‌کنند تا کارمزد تایید تراکنش (Fee) دریافت کنند. با این که انجام خود تراکنش به وسیله بیت کوین ظرف چند ثانیه انجام می‌شود، اما تایید شدن آن می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. طولانی بودن این زمان به این دلیل است که الگوریتم‌هایی که باید توسط ماینرها حل شوند، حتی با وجود استفاده آن‌ها از سیستم‌های پیشرفته کامپیوتری، وقت می‌برد و از آنجا که هر چه صف طولانی تراکنش‌های نیازمند به تایید طولانی‌تر می‌شود، این زمان هم در حال بیشتر شدن است. از این رو، بسیاری از افراد جهت تسریع تایید شدن تراکنش‌های خود، کارمزد پرداخت می‌کنند.

روش دیگر ماینینگ، مشارکت در  ایجاد بلوک‌های جدید است. در این روش زمانی که بلوک جدیدی ساخته می‌شود، ماینرها اطلاعاتی مانند تراکنش‌های بلوک را جمع آوری می‌کنند و با استفاده از فرمول ریاضی، این اطلاعات را به مجموعه‌ای از حروف و ارقام متوالی که نسبت به اطلاعات اولیه بلوک، مختصرتر هستند، تبدیل می‌کنند. مجموعه حروف و ارقام، هش (Hash) نامیده می‌شود. این هش همراه با خود بلوک، در بلاک چین ذخیره می‌شود و هر ماینری که بتواند سریع‌تر از سایرین هش یک بلاک را کشف کند، تعدادی بیت کوین (BTC) به عنوان پاداش دریافت می‌کند. طبق آخرین هاوینگ بیت کوین که در سال ۲۰۲۰ انجام شده ، پاداش ماینرها به ۶.۲۵ بیت کوین (BTC) به ازای استخراج هر بلاک رسیده است.

ماینرها برای انجام فرآیند ماینینگ، از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند که به طور خاص برای ماینینگ بلوک‌های بلاک چین، طراحی شده و از این طریق برای پیدا کردن هش یک بلوک جدید با یکدیگر رقابت می‌کنند. زمانی که یک بلوک جدید به زنجیره بلوک اضافه می‌شود، لیست اطلاعاتی که در بلاک چین ثبت شده‌اند طولانی تر می‌شود و یک نسخه آپدیت شده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا همه کاربران از اطلاعات اضافه شده با خبر شوند.

فرآیند ماینینگ به طور برابر، شانس را به همه ماینرها می‌دهد و به دلیل سخت بودن این فرآیند، فقط تعداد محدودی از کاربران فرآیند ماینینگ را انجام می‌دهند. این کار افراد را از این که به طور مرتب بلوک‌های جدید به بلاک چین اضافه کنند، منع می‌کند و به این ترتیب، کسی نمی‌تواند اطلاعاتی که وارد بلاک چین می‌شوند را کنترل کند یا اطلاعات ثبت شده در بلاک چین را با اطلاعات خود جایگزین کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه استراخ بیت کوین می‌توانید مطلب استخراج بیت کوین چیست و چقدر طول می کشد؟ را هم بخوانید.

آینده روشن بیت کوین (BTC)

از سال ۲۰۰۹ که بیت کوین (BTC) معرفی شد تاکنون در شبکه بیت کوین پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است. تحولاتی که در سال‌های آینده در شبکه بیت کوین رخ می‌دهد، تعیین خواهد کرد که این رمز ارز و سایر رمز ارزها چه جایگاهی در سیستم مالی دنیا خواهند داشت. در حال حاضر کشورهای زیادی قوانین مشخصی برای استفاده از بیت کوین وضع کرده‌اند که نشان از پذیرش قدم به قدم بیت کوین در سیستم مالی آن‌ها دارد. در مطلب بیت کوین در کدام کشورها قانونی است؟، ‌به طور کامل می‌توانید با کشورهایی که بیت کوین را پذیرفته‌اند آشنا شوید.

همچین توجه به این نکته ضروری است که هنگام خرید و فروش بیت کوین (BTC) باید اطلاعات کافی درباره روند قیمت BTC کسب کنید تا آگاهانه در این راه قدم بگذارید. به این منظور می‌توانید به کانال تلگرام تهران پیمنت مراجعه کنید و از پیشینه قیمت Bitcoin و همچنین قیمت روز BTC آگاه شوید.

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

ناشناس

۱۳۹۶/۰۹/۲۳

سلام این امکان هست از coinbase به blockchain بیتکوین انتقال داد؟ کیف پول ها با هم فرق می کنن؟

تهران پیمنت

۱۳۹۶/۰۹/۲۳

بله، امکان انتقال بیت کوین از coinbase به بلاک چین وجود دارد. کیف پول‌ها از نظر کشوری که در آن قرار دارند، قوانین داخلی، سرعت و مورد اعتماد بودن با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین باید در انتخاب کیف پول اینترنتی خود دقت کنید و نظراتی که کاربران در مورد آن داده‌اند را حتما قبل از انتخاب کیف پول خود، بررسی کنید.