صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left جاستین سان خالق ترون کیست؟

جاستین سان خالق ترون کیست؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۹/۲۷

ترون (Tron) یک پروژه مبتنی بر بلاک‌چین است که در سال ۲۰۱۷ روی شبکه اتریوم (Ethereum) کار خود را آغاز کرد. این پروژه که درسال‌های بعد به شبکه خود منتقل شد، در ابتدا به این دلیل منحصربه‌فرد بود که هیچ نوآوری‌ در مورد بهبود شبکه ارز دیجیتال ارائه نکرد و در عوض، بر بهبود تجربه کاربری و طراحی تمرکز داشت. از سوی دیگر، استراتژی این شبکه که متمرکز بر بازار آسیا بود به خالق ترون یعنی جاستین سان (Justin Sun) اتکا داشت. جاستین سان یکی از شخصیت‌های جذابی است که در زمینه رمز ارز به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است. اگر شما هم می‌خواهید درباره این جوان پرحاشیه در دنیای ارز دیجیتال اطلاعات کسب کنید و موفقیت‌های او را مشاهده کنید؛ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

جاستین سان خالق ارز دیجیتال ترون

 

از کودکی تا نوجوانی جاستین سان

جاستین سان (Justin Sun) سال ۱۹۹۰ در استان چینگهای چین متولد شد. خانواده سان اصالتا اهل شاندونگ چین بودند، اما او در چینگهای به دنیا آمد و در گوانگدونگ بزرگ شد. جاستین سان از همان ابتدای کودکی علاقه خود به کامپیوتر را نشان داد که همین موضوع سبب افت تحصیلی او شد. پس از گذشت مدتی تصمیم گرفت تا روی بهبود نمرات خود تمرکز کند. او فردی خلاق، باهوش و ایده‌ پرداز بود که این ویژگی‌ها وی را از مابقی همکلاسی‌هایش متمایز می‌کرد.
خلاقیت او در داستان و مقاله‌نویسی سبب شد تا به شهرت برسد و از طرف دانشگاه پکن برای او دعوت‌نامه ارسال شد. جاستین سان در رشته تاریخ دانشگاه بزرگ پکن پذیرفته و مدرک لیسانس خود را در سال ۲۰۱۱ از این دانشگاه دریافت کرد. به دلیل هوش بالا و استعدادی که داشت در دانشگاه پنسیلوانیا، در مقطع کارشناسی ارشد و رشته مطالعات آسیای شرقی پذیرفته شد. ورود سان به آمریکا زندگی او را متحول کرد و وارد دنیای جدیدی به نام کریپتو شد.

ورود به دنیای ارز دیجیتال

هنگامی که خالق ارز ترون با بیت کوین آشنا شد، این ارز دیجیتال ۱۰ دلار قیمت داشت. جاستین سان خرید بیت کوین را شروع کرده و به یکی از اولین سرمایه‌گذاران در بازار این نوع ارز تبدیل شد. کمی بعد در سال ۲۰۱۳، او سمتی بالا در آزمایشگاه‌های ریپل (Ripple Labs) دریافت کرد. جاستین سان تا سال ۲۰۱۶ نماینده و مشاور در آزمایشگاه‌های ریپل بود. همکاری او با این کمپانی نقش بسیار زیادی در موفقیت ریپل داشت و باعث شد که این کمپانی خیلی زود با صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ چین شروع به همکاری کند. پس از آن در سال ۲۰۱۷ جاستین پلتفرم بلاک‌چین خود به نام ترون را ایجاد کرد که تمرکز آن بر تحقیق ایده اینترنت غیرمتمرکز بود. بنابراین، در این زمان او به خالق ترون تبدیل شد.

موفقیت بزرگ با ورود به دانشگاه هوپان

یکی از مهم‌ترین موضوعات در بیوگرافی جاستین سان، تحصیلات او است. خالق ترون علاوه‌بر تحصیل در مقطع کارشناسی رشته تاریخ در دانشگاه پکن و مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات آسیای شرقی در دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania)، در دانشگاه معتبر چینی به نام هوپان (Hupan University) نیز تحصیل کرده است.
دانشگاه هوپان در سال ۲۰۱۵ توسط بنیان‌گذار علی بابا (Alibaba Group) یعنی جک ما (Jack Ma) تاسیس شده است. برای اینکه فردی بتواند در این دانشگاه مشغول به تحصیل شود، باید صاحب کسب‌وکاری با حداقل سه سال سابقه و همچنین، دارای حداقل ۳۰ کارمند باشد. علاوه بر این، این کسب‌وکار باید سالیانه حداقل چهار میلیون دلار گردش مالی داشته باشد؛ بنابراین، ورود به دانشگاه هوپان یک موفقیت بزرگ برای جاستین سان محسوب می‌شود.

 

اولین کسب‌وکار موفق جاستین سان

اولین کسب‌وکار موفق خالق ارز ترون را می‌توان راه‌اندازی اپلیکیشن Peiwo دانست که در سال ۲۰۱۳ در دسترس عموم مردم چین قرار گرفت. Peiwo که به عبارت «با من تماس بگیر» ترجمه می‌شود، یک بستر مناسب برای به‌اشتراک‌گذاری محتوا، پخش ویدئوهای زنده، ارتباط با سایر کاربران و غیره است.
این اپلیکیشن شباهت زیادی به شبکه اجتماعی دارد اما می‌تواند محتواهای ضبط‌شده ۱۰ ثانیه‌ای را تجزیه‌ و تحلیل کند، سپس کاربران را بر اساس علایقشان به گروه‌های مرتبط پیوند دهد. اپلیکیشن Peiwo ماهانه بیش از یک میلیون کاربر فعال دارد و تعداد حساب‌های کاربری در آن از ۱۲ میلیون حساب نیز فراتر رفته است. جاستین سان همچنان رئیس هیئت مدیره این کمپانی است.

ارز دیجیتال ترون

 

ترون و بیت تورنت: پروژه‌های فعلی جاستین سان

خالق ترون از زمان شروع به‌کار توانست توجه زیادی را جلب کند و بسیاری از افراد را به خرید رمز ارز شبکه ترون (TRX) ترغیب کند؛ همچنین این شبکه جنجال زیادی به راه انداخت. برای مثال، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق اتریوم، اوراق سفید ترون را سرقت ادبی خواند. با این حال، TRX تا سال‌های زیادی یکی از ۱۰ رمز ارز برتر دنیای ارز دیجیتال بود.
جاستین سان شخصا در زمینه معرفی محصول خود نقش زیادی بازی می‌کند. او به‌طور مرتب گزارش‌هایی در مورد تغییر و تحول در شبکه می‌نویسد، ویدئوهای زنده‌ای را برای پاسخ به سوالات کاربران پخش می‌کند، در کنفرانس‌های متعددی صحبت می‌کند و غیره. یکی از عوامل موفقیت شبکه ترون این است که جاستین سان ادغام ارز دیجیتال را در سایر شبکه‌ها در نظر می‌گیرد. برای مثال، در اوایل سال ۲۰۱۸، ارز دیجیتال ترون در اپلیکیشن Peiwo ادغام شد و کاربران این اپلیکیشن از آن زمان می‌توانند برای دریافت ویژگی‌های اضافی، از خرید ترون و پرداخت آن به این پلتفرم استفاده کنند یا از طریق این اپلیکیشن، به کاربران دیگر TRX انتقال دهند.

خریداری بیت تورنت و عرضه اولیه آن در بایننس

پس از مدتی، خالق ترون، بیت تورنت را با مبلغ بیش از ۱۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. خیلی زود پس از این اتفاق، عرضه اولیه (ICO) توکن‌های BTT که متعلق به بیت تورنت است را برگزار کرد و از این طریق توانست تنها در چند دقیقه هفت میلیون دلار جمع‌آوری کند. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های جاستین سان این است که او می‌تواند با افراد دیگر مشارکت‌های موفقیت‌آمیزی داشته باشد. برای مثال، لازم است بدانید جاستین سان دوست و شریک چانگ پنگ ژائو (Chanpeng Zhao)، بنیان‌گذار یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال به نام بایننس (Binance) است. اتفاقا، جاستین سان عرضه اولیه بیت تورنت را در این صرافی برگزار کرد.
در حال حاضر، خالق ارز ترون به‌طور کامل بر توسعه این شبکه متمرکز است و در نقشه راه این پروژه، اهداف ترون تا سال ۲۰۲۷ را تعیین کرده است. تاکنون، دفاتر مختلفی از این شبکه در شهرهای گوناگون ایجاد شده است و جاستین قصد دارد در آینده‌ای نزدیک، این دفاتر را به‌صورت جهانی گسترش دهد. او همچنین قصد دارد که با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، ایجاد انجمن‌ها و برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی، توسعه‌دهندگان مستعد را به پروژه ترون جذب کند.

 

برداشت شخصی جاستین سان از ارز دیجیتال

جاستین برداشت خوش‌بینانه‌ای در مورد ارزهای دیجیتال دارد. او مانند بسیاری از افراد علاقه‌مند به رمز ارز، متقاعد شده است که اهمیت بانک‌های سنتی به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. جاستین در رویداد Forbes در سال ۲۰۱۵ این اظهارات را بیان کرد:
«به نظر من، محور دارایی قابل‌اعتماد، ارزش آن است. همه بخش‌های سیستم مانند قطره‌های آب هستند. اگر آن‌ها را با هم ترکیب نکنید، آب نمی‌تواند تخلیه شود، نمی‌توان از آن استفاده کرد و در نتیجه ارزش قطره به‌سرعت تبخیر می‌شود. با این حال، اگر مکانیسم پیچیده‌ای دارید که می‌تواند ارزش واقعی را منعکس کند و آن را به دست کسانی می‌رساند که به آن نیاز دارند، آن مکانیسم ارزش فوق‌العاده‌ای دارد.»

 

انتقادها به خالق ترون

انتقادهای زیادی به شخصیت خالق ارز ترون و این پروژه مبتنی بر بلاک‌چین صورت گرفته است. او متهم به فروختن ۳۰۰ میلیون دلار توکن‌های ترون، در حالی که هنوز بخشی از بلاک‌چین اتریوم بوده‌اند، است. همچنین، گفته می‌شود که جاستین سان از اوراق سفید سایر پروژه‌ها سرقت ادبی کرده است.
برای مثال، در اوایل سال ۲۰۱۸ بدهو مندر (Bedeho Mender)، مدیر Joy Stream در توییتر از جاستین سان پرسید: «چرا اوراق سفید ترون از پروژه‌هایی مثل IPFS و Filecoin کپی شده‌اند؟!» پس از این پیام که توسط چارلی لی (Charlie Lee)، خالق لایت کوین (Litecoin) ریتوییت شد، بسیاری از رسانه‌ها به این موضوع توجه نشان دادند. جاستین این موضوع را رویدادی تصادفی خواند و توضیح داد که اوراق سفید ترون به‌طور نادرستی ترجمه شده‌اند و پیشنهاد کرد که این اوراق به زبان اصلی، یعنی چینی، خوانده شوند.

 

میزان ثروت خالق ترون

اکنون که می‌دانید خالق ترون کیست ممکن است برایتان جالب باشد که بدانید او چقدر ثروت دارد. یکی از دلایل شهرت جاستین سان ثروت اوست. او صاحب یکی از بزرگترین کیف پول‌های ارز دیجیتال است که در آن حدود ۱.۳میلیون دلار رمز ارز وجود دارد.
به‌طور کلی، سرمایه جاستین سان در سال ۲۰۲۳، با توجه به دارایی او در کیف پول عمومی‌اش و همچنین، سرمایه‌گذاری‌های خصوصی او، ۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است. برخی از ارزهای جاستین سان در کیف پول او عبارت‌اند از: اتریوم، بایننس کوین (BNB)، پالیگان (Polygon) و آربیتروم (Arbitrum).

 

شایعه ممنوع خروج بودن جاستین سان

وارن بافت اقتصاددان، فعال حقوق بشر و پنجمین فرد ثروتمند جهان محسوب می‌شود که در ۱۵ سال اخیر ۳۸ میلیارد دلار از ثروت خود را در راه امور خیریه استفاده کرده است. مراسمی که در سال‌های اخیر توسط وارن بافت در شهر اوماها برگزار شد، جاستین سان، رئیس جمهور پیشین آمریکا، دونالد ترامپ، و رهبران صنعت ارز دیجیتال در آن شرکت کردند، اما درست دو روز قبل از اجرای آن، مهمانی به دلیل بیماری سان برگزار نشد. با عدم برگزاری این مراسم، انتقادات و شایعه‌های بسیاری به‌خصوص در کشور چین منتشر شد.
یکی از شایعه‌ها این بود که جاستین سان به دلیل ممنوعیت خروج توسط دولت چین نمی‌تواند این کشور را به مقصد اوماها ترک کند. اما بنیاد ترون تمامی شایعه‌ها را رد کرده و خبر داد که خالق ترون در سانفرانسیسکو است و مشکل سنگ کلیه موجب غیبت او در این مهمانی شده است.

سرانجام، دیدار جاستین سان و وارن بافت

پس از کش و قوس‌های فراوان، عاقبت جاستین سان و وارن بافت در ۲۳ ژانویه سال ۲۰۲۰ و درون کلوپ خصوصی در شهر اوماها باهم ملاقات کردند. در این ملاقات افراد مشهور دیگری مانند یونی آسیا (Yoni Assia) مدیرعامل ای تورو (eToro) و کریس لی مقام مالی ارشد صرافی هیوبی گلوبال (Huobi) هم شرکت داشتند.

سخنرانی جاستین سان در مقابل حضار

 

حواشی پلتفرم استیمیت (Steemit)

پلتفرم استیمیت یکی از تاثیرگذارترین اپلیکیشن‌هایی است که روی بلاک چین استیم ساخته شده است؛ همچنین این پلتفرم شبکه اجتماعی محسوب می‌شود که تولیدکنندگان محتوا را با سیستم پرداخت پاداش از طریق ارزها به تولید محتوای بیشتر ترغیب می‌کند. پس از خرید این پلتفرم توسط خالق ترون، جاروجنجال دیگری به‌وقوع پیوست که در این درگیری سان به این که برای تحکیم قدرت روی کل سیستم غیر متمرکز بلاک چین از این شرکت استفاده کرد است، متهم شد. همین موضوع باعث شد تا کاربران پلتفرم Steemit خالق ترون را ظرف چند روز از این اپلیکیشن بیرون کنند و کنترل بلاک چین را به‌دست بگیرند.

 

جاستین سان و اقدامات بحث برانگیز او

با این که حواشی پلتفرم استیمیت روی شخصیت جاستین سان و موقعیت اجتماعی او بسیار تاثیرگذار بود، اما ذهن متفکر، شخصیت پیچیده و ایده پردازی‌های ناب او سبب شده تا هنوز که هنوزه بر سر زبان‌ها بوده و در دنیای ارز دیجیتال شناخته شده باشد. خالق ترون با پرداخت هزینه‌های هنگفت برای ثبت نام در سفرهای فضایی شرکت بلو اوریجین و کسب جایگاه دوم در مزایده ۶۹ میلیون دلاری یک NFT در کریستیز (Christie’s)؛ همچنین قرعه‌کشی خودروهای تسلا در توییتر شناخته شده است.

 

شکایت بورس و اوراق بهادار آمریکا از جاستین سان

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از خالق ترون به‌دلیل فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده، کلاهبرداری و دستکاری بازار شکایت کرد. جاستین سان با فروش دو توکن اوراق بهادار ثبت‌نشده به نام‌های ترونیکس (TRX) و بیت تورنت (BTT)؛ همچنین دستکاری عامدانه حجم معاملاتی توکن TRX در معرض اتهام این کمیسیون قرار گرفت. با شکایت SEC از جاستین سان، توکن ترونیکس ۱۳درصد کاهش یافت و سایر توکن‌های مربوط به وی مانند HT، JST و SUN نیز هرکدام به تنهایی ۵ درصد ریزش داشتند. در پایان خالق ارز ترون با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به توافق رسیده، حساب‌ها را کنترل و Rainberry وجوه را برای معاملات انتقال داد.

 

توییتر جاستین سان

یکی از علت‌هایی که جاستین سان بسیار مشهور شده و حواشی دارد، وجود پررنگ او در فضای مجازی به‌خصوص توییتر است. توییتر یا همان X، شبکه اجتماعی است که کاربران آن در خصوص ترندها و موضوع‌های مختلف به‌صورت روزانه به گفت‌وگو می‌پردازند. جاستین سان نیز یکی از افراد مشهور در توییتر با ۳.۴ میلیون دنبال کننده است. برای مشاهده صفحه او در توییتر می‌توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

جاستین سان در سال‌های اخیر

جاستین سان، این نخبه ۳۳ ساله که با راه‌اندازی اپلیکیشن Peiwo؛ همچنین رمز ارزهای ترون و بیت تورنت به شهرت رسید، یکی از تاثیرگذارترین افراد در حوزه ارز دیجیتال محسوب می‌شود. او روزانه در صفحه شخصی توییتر خود فعالیت می‌کند و به‌عنوان یک ماشین بازاریابی دائمی در میان افراد شناخته شده است. او دفتر مرکزی در پکن و سانفرانسیسکو دارد و اعضای تیمش در سئول و توکیو مستقر هستند. جاستین سان یک سخنران عالی نیز محسوب و در مراسمات مختلف حاضر می‌شود.
آخرین اخباری که به جاستین سان مربوط می‌شود هک صرافی HTX است. او در صفحه شخصی خود در توییتر خاطرنشان کرد که وجوه کاربران در امنیت کامل به سر می‌برد. او همچنین اظهار نظر کرده است که یک صندوق SAFU برای جبران خسارات ناشی از مسائل امنیتی پلتفرم راه اندازی شده است تا کاربران با خیال آسوده به سرمایه‌گذاری بپردازند. ویدیویی که مشاهده می‌کنید توسط جاستین سان در توییتر، در واکنش به هک صرافی HTX منتشر شده است، که پیام آن در رابطه با حفظ ارز دیجیتال است.

اگرچه خالق ترون یک کارآفرین بسیار با استعداد است، اما نظر جامعه رمز ارز نسبت به او عمدتا منفی است. جاستین سان و پلتفرم بلاک‌چین او یعنی ترون، دائما سرفصل اخبار هستند و واقعیت نیز این است که اتهاماتی که به او وارد شده‌اند بی‌اساس نیستند. یکی از اتهاماتی که صحت آن ثابت شد فروش ۳۰۰ میلیون دلار توکن ترون توسط جاستین سان بود. پس از آن، قیمت TRX تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. با این حال، ترون همچنان یکی از رمز ارزهای باارزش در بازار ارز دیجیتال به شمار می‌رود و بسیاری از افراد خرید ترون را برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی می‌دانند.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*