صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left تتر (USDT) چیست؟ همه چیز درباره ارز دیجیتال تتر

تتر (USDT) چیست؟ همه چیز درباره ارز دیجیتال تتر

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۰۳

استیبل کوین‌ ها (Stablecoins) با عمل کردن به‌عنوان پلی میان ارزهای سنتی و ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، نقش مهمی در بازار رمز ارز ایفا می‌کنند. تتر (Tether) اولین استیبل کوینی است که در این بازار ظاهر شد و خود را به‌عنوان یک ارز دیجیتال دارای ارزش ثابت و پشتوانه دلار آمریکا معرفی کرد. این رمز ارز پر کاربرد که در حال حاضر، بزرگترین استیبل کوین در بازار ارز دیجیتال به شمار می‌رود بسیار بحث‌برانگیز نیز بوده است. به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله به‌طور مفصل به این رمز ارز، نحوه عملکرد آن و همچنین، نحوه خرید و فروش تتر بپردازیم.

چگونه تتر بخریم – ارز تتر چیست
تتر چیست و چه کاربردی دارد

تتر چیست؟

تتر (USDT) رمز ارزی است که با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. این ارز دیجیتال، اولین رمز ارزی است که دارای ارزش ثابت است و برای معامله در بازار ارز دیجیتال توسعه پیدا کرده است. ارزش USDT برابر با دلار آمریکاست؛ به این معنی که ۱ تتر برابر با ۱ دلار است.

افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال هستند و در عین حال، می‌خواهند با اجتناب از نوسانات ذاتی سایر رمز ارزها و توکن‌ها، سرمایه‌گذاری امنی داشته باشند، خرید تتر (USDT) را به دلیل ثبات آن انتخاب می‌کنند. جوهره تتر، ثبات است که این موضوع بر خلاف نوسانات قابل‌مشاهده در قیمت ارزهای دیجیتال معروف از جمله بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum) و سایر توکن‌های در دسترس است.

قیمت USDT تنها بر اساس ارزش دلار تغییر می‌کند. این بدین معنی است که عوامل مختلفی که بر ارزش دلار تاثیر می‌گذارند بر قیمت تتر نیز موثرند. از میان این عوامل می‌توان به تورم، کشش بازار خارجی و شرایط اقتصادی موجود اشاره کرد.

خالق تتر کیست؟

تتر (USDT) در سال ۲۰۱۴ توسط براک پیرس (Brock Pierce)، ریو کالینز (Reeve Collins) و کریگ سلرز (Craig Sellars) با هدف ارائه یک اکوسیستم رمز ارز پایدار به جهان ایجاد شد. این ارز دیجیتال که در ابتدا Realcoin نام داشت، نمی‌توانست با انواع آلت‌کوین (Altcoin) محبوب رقابت کند. با این حال، پس از برخی به‌روزرسانی‌ها نام آن به تتر تغییر کرد و تکنولوژی صدور آن نیز عوض شد. این تغییرات برای ماندن تتر در دنیای ارز دیجیتال ضروری بود. شرکتی که مسئولیت صدور و مدیریت ذخایر تتر را به عهده دارد، Tether Limited نام دارد.

صرافی بیتفینکس (Bitfinex) اولین صرافی بزرگ ارز دیجیتال بود که در ژانویه ۲۰۱۵، معاملات تتر را ارائه کرد. اگرچه بیتفینکس و Tether Limited موجودیت‌های جداگانه‌ای دارند، افشای اسناد پارادایس (Paradise Papers) در سال ۲۰۱۷ نشان داد صاحب منصبان بیتفینکس، Tether Limited را راه‌اندازی کرده‌اند و در سال ۲۰۱۸ نیز سخنگوی هر دو شرکت تایید کرد که مدیر عامل این شرکت‌ها یکسان است.

نحوه عملکرد تتر چگونه است؟

همه تترها در ابتدا روی بلاک‌چین بیت کوین و از طریق پروتکل Omni Layer صادر می‌شدند اما امروزه این رمز ارز روی هر زنجیره‌ای که تتر از آن پشتیبانی می‌کند صادر می‌شود. وقتی یک تتر صادر می‌شود، می‌تواند مانند هر رمز ارز یا توکن دیگری که روی زنجیره یکسان صادر شده استفاده شود. در حال حاضر، USDT در بلاک‌چین‌های دیگری از جمله اتریوم (ETH)، ترون (TRX)، پالیگان (MATIC) و ایاس (EOS) در دسترس است و امکان ایجاد دارایی‌های جدید را در این بلاک‌چین‌ها به‌صورت بومی فراهم می‌کند.

از آنجایی که قراردادهای هوشمند و توکن‌ها در این شبکه‌های بلاک‌چین میزبانی می‌شوند، امنیت پایه تتر نیز توسط نودها (Nodes) یا استخراج‌کنندگانی که این شبکه‌ها را با استفاده از مکانیسم‌های اجماع PoS یا PoW امن نگه می‌دارند کنترل می‌شود. این پلتفرم‌ها به‌طور منظم حسابرسی‌ها را انجام می‌دهند تا مطمئن شوند کدها به‌روز، امن و مطابق با چارچوب فعلی هستند. آن‌ها همچنین تضمین می‌کنند که معاملات USDT مطابق با هر شبکه است.

USDT چه کاربردهایی دارد؟

اگرچه استیبل کوین‌های زیادی وجود دارد، تنها تعداد کمی از آن‌ها توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند. در این میان، USDT از ارزش بازار بالاتری برخوردار است و از همه مهم‌تر حجم معامله روزانه آن بسیار بالاتر از سایر استیبل کوین‌هاست. در واقع، تتر معمولا بالاترین حجم معاملات ۲۴ ساعته را در میان تمام ارزهای دیجیتال دارد و به همین دلیل نیز نقش مهمی را در اکوسیستم ارز دیجیتال ایفا می‌کند. USDT کاربردهای متعددی دارد که در ادامه با رایج‌ترین آن‌ها آشنا می‌شوید.

  • پرداخت: یکی از مزایای تتر این است که از طریق آن افراد می‌توانند سریعا و با هزینه کم به دیگران پول ارسال کنند. این در حالی است که اگر برای این کاربرد از سایر ارزهای دیجیتال استفاده شود، ارزش ارز می‌تواند در هنگام رسیدن به دست گیرنده تغییر کند. تتر این مشکل را حل می‌کند، چون قیمت ثابتی دارد.
  • معامله: استفاده از ارز فیات برای تراکنش‌های رمز ارز هزینه دارد و پردازش آن ممکن است چند روز طول بکشد. گزینه آسان‌تر این است که برای معامله ارز دیجیتال از تتر استفاده کنید. شما می‌توانید با خرید تتر و نگهداری آن در صرافی، هر زمان که می‌خواهید معامله با ارز دیجیتال را انجام دهید. اگر رمز ارزی دارید که می‌خواهید فعلا آن را به پول نقد تبدیل کنید، می‌توانید به‌جای تبدیل آن به ریال، آن را به تتر تبدیل کنید.
  • قرض دادن: برخی از پلتفرم‌های ارز دیجیتال اجازه می‌دهند که رمز ارزهایتان را قرض بدهید و شما می‌توانید این کار را با هر نوع رمز ارز از جمله استیبل کوین‌ها انجام دهید. نرخ سود می‌تواند بالا باشد و حتی به ۲۵ درصد نیز برسد. مزیت انجام این کار با USDT این است که نگرانی‌ای در مورد کاهش ارزش این رمز ارز نخواهید داشت.
پشتوانه تتر – تتر چیست ارز دیجیتال
خرید و فروش تتر

مزایا و معایب USDT چیست؟

تتر در میان سایر رمز ارزها، یک ارز دیجیتال متمایز محسوب می‌گردد و مزایای خاصی دارد که دیگر رمز ارزها از آن‌ها برخوردار نیستند. چند مورد از این مزایا عبارت‌اند از:

  • عدم وجود ترس از بازار: یک تغییر کوچک در ارزش سایر ارزهای دیجیتال منجر به ضرر و زیان زیادی برای دارندگان آن‌ها می‌شود. بر خلاف آن‌ها تتر، ارز دیجیتالی است که نوسان کمی را تجربه می‌کند. از آنجایی که ارزش تتر تحت تاثیر عوامل موثر بر ارزش سایر ارزهای دیجیتال نیست، دارنده تتر نگرانی و ترسی در مورد بازار ندارد. حتی اگر یک روز بازار ارز دیجیتال سقوط کند، سرمایه‌گذاران برای امن ساختن موقعیت مالی خود می‌توانند از تتر استفاده کنند.
  • شفافیت: دلار آمریکا مستقیما از تتر پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل، این رمز ارز در زمینه شفافیت و قابل‌اعتماد بودن با مشکلی مواجه نیست. بسیاری از افراد از بیت کوین و سایر آلت‌کوین‌ها به دلیل نبود شفافیت در نوسانات زیادشان انتقاد کرده‌اند. این در حالی است که چنین انتقادی در مورد تتر مطرح نیست.
  • امنیت بالا: تتر روی بلاک‌چین کار می‌کند که این موضوع آن را به یکی از امن‌ترین سیستم‌های جهان تبدیل می‌کند. علاوه بر این، این شرکت به دستورالعمل‌های KYC و AML پایبند است که باعث می‌شود امنیت تتر هرچه بیشتر تقویت گردد.
  • سرعت: همه ارزهای دیجیتال دارای یک ویژگی مشترک هستند که آن هم سرعت است. این واقعیت که این رمز ارزها می‌توانند در لحظه پردازش شوند آن‌ها را جذاب‌تر کرده است. USDT نیز از این مزیت مستثنی نیست. این ارز دیجیتال می‌تواند برای پرداخت سریع استفاده شود و برای هر معامله‌ای مفید است زیرا ارزش دقیق دلار آمریکا را ارائه می‌دهد.

اگرچه تتر مزایای متعددی دارد، این رمز ارز دارای برخی معایب خاص است که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  • تمرکزگرایی: یک شرکت متمرکز در مورد تتر قانون وضع می‌کند. این بر خلاف خصیصه ارزهای دیجیتال است، زیرا هیچ مرجع واحدی، ذره‌ای بر ارزش و قیمت رمز ارزها کنترل ندارد و تنها نیروهای بازار نوسانات آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با این حال، این موضوع نیز در مورد تتر صادق نیست.
  • پتانسیل پایین سرمایه‌گذاری: USDT به‌عنوان یکی از استیبل کوین‌هایی شناخته می‌شود که نوسانات پایینی دارد. این بدین معنی است که اگر ارزش سایر ارزهای دیجیتال تغییر کند، ارزش تتر بدون تغییر باقی می‌ماند. با این حال، هر عاملی که بر دلار آمریکا تاثیر بگذارد، می‌تواند قیمت تتر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. تتر از این نظر بیشتر شبیه به یک ارز سنتی عمل می‌کند تا یک ارز دیجیتال.
  • بحث‌برانگیز بودن: اخیرا بحث‌های داغی در مورد تتر شکل گرفته است، زیرا شرکت ناظر بر آن هیچ گزارش حسابرسی‌ای را از زمان شروع به کار تتر ارائه نکرده است. بسیاری از افراد نیز به همین دلیل به اعتبار تتر تردید دارند.

تتر چه تفاوت‌هایی با سایر استیبل کوین‌ها دارد؟

در یک زمانی، بازار استیبل کوین‌ها تحت سلطه تتر بود اما اکنون گزینه‌های مختلفی از استیبل کوین‌ها در دسترس است. دو استیبل کوین دیگری که شباهت‌ها و در عین حال، تفاوت‌های زیادی با USDT دارد شامل BUSD و USDC می‌شوند. هر سه این استیبل کوین‌ها با ارز سنتی پشتیبانی می‌شوند و نسبت به دلار از ارزش ۱:۱ برخوردارند. همچنین، هر سه آن‌ها توسط صرافی‌ها و کیف پول‌های معروف پذیرفته و معامله می‌شوند. علاوه بر این، آن‌ها در بلاک‌چین اتریوم در دسترس هستند و تلاش می‌کنند در بلاک‌چین‌های بیشتری در دسترس باشند.

از سوی دیگر، تفاوت‌های کلیدی‌ای نیز میان USDT، USDC و BUSD وجود دارد. یکی از تفاوت‌های مهم میان آن‌ها این است که در کدامیک از بلاک‌چین‌ها در دسترس هستند. برای مثال، BUSD تنها به بلاک‌چین اتریوم و بایننس کوین (BNB) محدود می‌شود. این در حالی است که USDT و USDC شبکه‌های بیشتری را پوشش می‌دهند. این امر باعث می‌شود که آن‌ها سرعت بیشتر و کارمزد کمتری را در معاملات دارایی‌ها ارائه دهند.

در ارتباط با ثبات، یکی از نقاط ضعف USDT این است که گاهی اوقات قیمت آن به زیر یک دلار نزول کرده است و برخی را به این باور رسانده که ممکن است ذخایر دلاری تتر به‌طور کامل پشتیبانی نشوند. علاوه بر این، قیمت تتر گاهی اوقات بالاتر از یک دلار نیز رفته است. در مقابل، USDC و BUSD تاکنون با چنین مشکلاتی روبرو نشده‌اند و ارزش ثابتی به اندازه یک دلار دارند. تنها در برخی موارد نادر قیمت آن‌ها کمی افزایش یا کاهش داشته است.

USDT همچنین به دلیل مدیریت ذخایر خود، یکی از گزینه‌های بحث‌برانگیز است. USDC و BUSD از حمایت موسسات مالی بزرگ برخوردارند و همچنین، دائما حسابرسی می‌شوند. تفاوت‌های دیگری نیز میان این سه استیبل کوین وجود دارد که در جدول زیر به‌صورت کلی با آن‌ها آشنا می‌شوید.

USDT

USDC

BUSD

سال شروع به کار

۲۰۱۴

۲۰۱۸

۲۰۱۹

صادرکننده استیبل کوین

Tether

Circle

Binance و Paxos

شبکه‌های بلاک‌چین

Algorand

Avalanche

EOS

Ethereum

Kusama

Liquid

Polygon

Solana

Tezos

Tron

Algorand

Avalanche

Ethereum

Flow

Hedera

Polygon

Solana

Stellar

Tron


BNB Chain

Ethereum

ذخایر

- پول نقد و معادل آن

- خزانه‌داری آمریکا

- اوراق قرضه شرکتی

- سپرده‌های امانی

- دارایی‌های ارز دیجیتال

- پول‌های بازخرید معکوس

- وام‌های تضمین‌شده

- پول نقد و معادل آن

- خزانه‌داری آمریکا

- اوراق تجاری

- اوراق قرضه شرکتی

- سپرده‌های امانی

- اوراق قرضه شهرداری

- سپرده‌های تجاری یانکی

- پول نقد و معادل آن

- پشتوانه خزانه‌داری آمریکا

حسابرس

BDO Italia

Grant Thornton LLp

Withum

آیا خرید USDT سرمایه‌گذاری خوبی است؟

وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال می‌شود، گزینه‌های متعددی برای انتخاب وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها که در سال‌های اخیر نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است، خرید تتر یا استیبل کوین‌های دیگر است. همانطور که مطرح شد بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال، USDT برای حفظ ارزش فارغ از شرایط بازار طراحی شده است. به همین دلیل است که خرید این رمز ارز گزینه جذابی در میان افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

این موضوع به‌ویژه در مورد شهروندان کشورهایی صادق است که تفاوت قیمت ارز کشورشان با قیمت دلار زیاد است و قصد سرمایه‌گذاری بر دلار دارند. برای مثال، اگر می‌خواهید ارزش سرمایه خود را با خرید دلار حفظ کنید، می‌توانید با خرید USDT این کار را انجام دهید، زیرا همانطور که مطرح شد یک تتر با یک دلار برابر است. تتر گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند از سرمایه خود در برابر نوسانات محافظت کنند.

علاوه بر این، استیبل کوین‌ها را می‌توان برای نقل و انتقالات مالی بدون پرداخت هزینه به موسسات مالی سنتی در نظر گرفت. با این حال، به یاد داشته باشید استیبل کوین‌ها هنوز تکنولوژی جدیدی محسوب می‌شوند و خطرات احتمالی آن‌ها به‌طور کامل پیش‌بینی نشده است و همانگونه که مطرح شد برخی نگرانی‌ها در مورد حسابرسی USDT و همچنین، تمرکزگرایی بالای آن وجود دارد.

بهترین کیف پول تتر چیست؟

اگر قصد خرید تتر را دارید لازم است بدانید یکی از نکات مهم در مورد نحوه خرید تتر، انتخاب کیف پول مناسب است، . کیف پول‌های متعددی وجود دارند که از این استیبل کوین پشتیبانی می‌کنند که در ادامه برخی از آن‌ها را نام می‌بریم.

  • MyEtherWallet
  • OmniWallet
  • Tether Wallet
  • Coinomi
  • Binance Wallet
  • Ledger Nano X
  • Trust Wallet
  • MetaMask
  • Trezor Model T

نحوه خرید و فروش تتر چگونه است؟

از آنجایی که تتر یک استیبل کوین بسیار محبوب است خرید و فروش آن از طریق بیشتر صرافی‌های بزرگ امکان‌پذیر است. همچنین، شما می‌توانید برای خرید و فروش تتر از خدمات رمز ارز تهران پیمنت استفاده کنید. پس از اینکه کیف پول تتر خود را انتخاب کردید، می‌توانید با ثبت سفارش خرید USDT در تهران پیمنت، کیف پول ارز دیجیتال خود را تنها طی یک تا سه ساعت شارژ کنید.

علاوه بر این، تهران پیمنت می‌تواند موجودی کیف پول شما را حداکثر طی دو سیکل پایا به ریال تبدیل کند و بنابراین، امکان فروش سریع تتر را نیز فراهم کرده است. همچنین، می‌توانید از طریق وبسایت و کانال تلگرام تهران پیمنت از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال آگاه شوید.

در پایان، تتر یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌های موجود در بازار ارز دیجیتال است که در عین حال، برای تراکنش‌هایی به ارزش میلیون‌ها دلار نقدینگی فراهم می‌کند. علی‌رغم وجود برخی بحث‌ها در مورد تتر، این رمز ارز مانند یک پایگاه امن برای کاربران در بازار پر از نوسان ارز دیجیتال عمل می‌کند و همچنان توسط میلیون‌ها کاربر علاقه‌مند به تامین مالی غیرمتمرکز در سراسر جهان استفاده می‌شود. اگر قصد خرید و فروش تتر را دارید، تهران پیمنت این امکان را برای شما فراهم کرده است که کیف پول USDT خود را در طی تنها یک تا سه ساعت شارژ کنید و همچنین، در صورت نیاز، موجودی کیف پول خود را طی حداکثر دو سیکل پایا به ریال تبدیل کنید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*