صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left کیف پول امانی و غیر امانی چیست و چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

کیف پول امانی و غیر امانی چیست و چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۰۷

اگر تا به حال خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را انجام داده باشید، مطمئنا می‌دانید که داشتن کیف پول تا چه حد ضروری است. اگر بخواهید تراکنش انجام دهید، در صرافی‌های رمز ارز معامله کنید یا از اپلیکیشن‌های بلاک چین استفاده کنید به یک کیف پول نیاز دارید. به این ترتیب، مهم است بدانید که کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند و تفاوت کیف پول امانی (Custodial Wallet) با کیف پول غیر امانی (Non-Custodial Wallet) چیست. در ادامه با ما همراه باشید تا با این موضوع بیشتر آشنا شویم.

کیف پول دیجیتال – کیف پول سخت افزاری

کیف پول ارز دیجیتال

 

کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

کیف پول ارز دیجیتال، ابزاری است که به شما امکان می‌دهد با یک شبکه بلاک چین تعامل داشته باشید. برای مثال، می‌توانید از آن برای دادوستد ارز دیجیتال یا دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) استفاده کنید. کیف پول‌های ارز دیجیتال از نظر فنی در واقع رمز ارزهای شما را ذخیره نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها اطلاعاتی که برای استفاده از ارز دیجیتال نیاز دارید را تولید می‌کنند. با این حال، بیشتر کاربران از این فعل استفاده می‌کنند تا مفهوم کیف پول برای افراد مبتدی قابل‌درک‌تر باشد. به همین دلیل، ما نیز از این واژه در ادامه مقاله استفاده می‌کنیم.

همچنین، لازم است بدانید کیف پول بیت کوین یا هر کیف پول رمز ارز دیگری از دو عنصر اصلی یعنی کلید عمومی و کلید خصوصی تشکیل شده است. اگر کسی بخواهد برای شما رمز ارز بفرستد می‌تواند آن را به یکی از آدرس‌هایی که کلید عمومی کیف پولتان ایجاد کرده است، ارسال کند. آدرس‌های کیف پول و کلید عمومی آن را می‌توانید با دیگران به اشتراک بگذارید. در مقابل، کلید خصوصی باید مانند یک رمز عبور محرمانه حفظ شود، زیرا تراکنش‌ها را امضا می‌کند و دسترسی به موجودی رمز ارز را فراهم می‌کند. تا زمانی که کلید خصوصی خود را امن نگه دارید، می‌توانید از هر دستگاهی به ارزهای دیجیتال خود دسترسی داشته باشید.

کیف پول های ارز دیجیتال که دارای کلیدهای عمومی و خصوصی هستند در انواع گزینه‌ها در دسترسند. کلیدها می‌توانند بر روی کاغذ چاپ شوند (کیف پول کاغذی)، از طریق نرم‌افزار دسکتاپ در دسترس باشند یا به‌صورت آفلاین در کیف پول‌های سخت‌افزاری ذخیره شوند. با این حال، صرف نظر از انواع کیف پول ارز دیجیتال، شما همیشه یا کیف پول امانی دارید یا غیر امانی.

 

کیف پول امانی چیست؟

کیف پول امانی که به آن کیف پول حضانتی نیز گفته می‌شود، کیف پولی است که دارایی‌های شما را برایتان نگه می‌دارد. این بدین معناست که یک شخص ثالث، به نمایندگی از شما کلیدهای خصوصی شما را نگه می‌دارد و مدیریت می‌کند. به عبارت دیگر، با استفاده از این کیف پول، کنترل کاملی بر روی موجودی رمز ارز خود و همچنین، امکان امضای تراکنش‌ها را نخواهید داشت. با این حال، این بدین معنی نیست که استفاده از کیف پول امانی لزوما بد است.

در روزهای اول معرفی بلاک چین بیت کوین، همه کاربران مجبور بودند کیف پول‌ها و کلیدهای خصوصی خودشان را ایجاد و مدیریت کنند. اگرچه این امر مزایای زیادی به همراه دارد اما می‌تواند با تجربه‌ای ناخوشایند و حتی پرمخاطره همراه باشد. اگر کلیدهای خصوصی شما به خطر بیفتند یا گم شوند، دسترسی به رمز ارزهای خود را برای همیشه از دست خواهید داد. به همین دلیل، گزارش‌های تحلیل بیت کوین مطرح می‌کنند که ممکن است بیش از سه میلیون BTC برای همیشه از دست برود.

علاوه بر این، در برخی موارد، ارزهای دیجیتال به‌ارث‌رسیده غیرقابل‌بازیابی بوده‌اند، زیرا تنها دارنده اصلی رمز ارزها، کلیدهای خصوصی را داشته است. شما می‌توانید با به‌اشتراک‌گذاری دارایی‌های خود با یک متولی، از این وقایع جلوگیری کنید. بنابراین، در بسیاری از شرایط، استفاده از کیف پول حضانتی می‌تواند ایده منطقی‌ای باشد. با این حال، از آنجایی که کلیدهای خصوصی خود را به یک شخص ثالث می‌سپارید، مهم است صرافی یا سرویس قابل‌اعتمادی را انتخاب کنید.

برخی از خدماتی که لازم است در هنگام انتخاب ارائه‌دهندگان کیف پول حضانتی بررسی کنید این است که آیا این سرویس، تحت نظارت است؟ چه نوع خدماتی به شما ارائه می‌کند؟ کلیدهای خصوصی شما چگونه نگهداری می‌شوند و آیا بیمه هم در نظر گرفته شده است یا خیر.

 

کیف پول غیر امانی چیست؟

کیف پول غیر امانی یا کیف پول غیر حضانتی، کیف پولی است که تنها دارنده آن، کلیدهای خصوصی را در اختیار دارد و کنترل می‌کند. برای کاربرانی که می‌خواهند کنترل کامل رمز ارزهای خود را داشته باشند، کیف پول غیر امانی بهترین گزینه است. از آنجایی که هیچ واسطه‌ای وجود ندارد، شما می‌توانید ارز دیجیتال را مستقیما از کیف پول خود معامله کنید. این امر یک گزینه مناسب برای تریدرها و سرمایه‌گذاران باتجربه است که می‌دانند چگونه از کلیدهای خصوصی و عبارت‌های بازیابی محافظت کنند.

برای تعامل با یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) یا اپلیکیشن غیرمتمرکز نیاز به یک کیف پول غیر امانی دارید. صرافی Uniswap ،SushiSwap ،PancakeSwap و QuickSwap برخی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز هستند که برای کار کردن با آن‌ها به کیف پول غیر امانی نیاز دارید. کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) و کیف پول متامسک (MetaMask) از بهترین نمونه‌های ارائه‌دهندگان خدمات کیف پول غیر امانی هستند. در هر حال، به یاد داشته باشید که با این کیف پول‌ها شما کاملا مسئول امن نگه داشتن کلیدهای خصوصی و عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال هستید.

کیف پول امن – کیف پول تراست ولت – کیف پول متامسک

کیف پول های غیر امانی

 

کیف پول امانی و غیر امانی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

اکنون که با هر دو نوع کیف پول امانی و کیف پول غیر امانی آشنا شدیم، ممکن است بخواهید تفاوت‌های میان این دو را دقیق‌تر بدانید. در ادامه با ما همراه باشید تا این تفاوت‌ها را بررسی کنیم.

مالکیت کلید خصوصی

ارائه‌دهنده کیف پول امانی وظیفه دارد کلید خصوصی کاربر را به‌صورت امن حفظ کند. به همین دلیل، کاربران کنترل کاملی بر روی دارایی‌های خود ندارند. در عوض، متولی کیف پول به‌صورت مستقیم، موجودی رمز ارز را کنترل می‌کند و در برخی موارد ممکن است از آن سوء استفاده کند.

برای کیف پول های غیر امانی، هیچ شخص ثالثی درگیر نیست و کاربران، کلیدهای خصوصی خودشان را مدیریت می‌کنند. بنابراین، کاربران بدون دخالت واسطه می‌توانند به‌تنهایی به دارایی‌های ذخیره‌شده در کیف پول ارز دیجیتال دسترسی پیدا کنند.

امنیت

در هنگام انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال، مهم‌ترین عاملی که لازم است در نظر بگیرید امنیت آن است. از آنجایی که کیف پول امانی، کلیدهای کاربر را در سرورهای متمرکز ذخیره می‌کند، این نوع کیف پول‌ها بیشتر در معرض حملات و هک‌ها توسط عوامل مخرب قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر، از آنجایی که کاربران کیف پول غیر امانی، کلیدهای خصوصی خود را ذخیره می‌کنند، سرقت رمز ارزهای آن‌ها برای هکرها بسیار دشوار است. بنابراین، کیف پول‌های غیر امانی از امنیت بهتری نسبت به کیف پول‌های امانی برخوردارند. با استفاده از کیف پول سخت افزاری که به‌صورت آفلاین کار می‌کند می‌توانید آسیب‌پذیری‌های امنیتی را کمتر کنید. بنابراین، امن ترین کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول غیر امانی سخت افزاری است.

کارمزد و زمان تراکنش

با کیف پول حضانتی، هر تراکنشی نیاز به تایید از سوی صرافی مرکزی دارد. در نتیجه، در تراکنش در حال انجام تاخیر وجود دارد. سابقه تراکنش نیز در لحظه در بلاک چین ثبت نمی‌شود و هزینه تراکنش به دلیل دخالت متولیان یا سایر واسطه‌ها بیشتر است.

کاربران کیف پول‌های غیرامانی می‌توانند تراکنش‌ها را مستقیما و بدون دخالت مراجع مرکزی تایید کنند. بنابراین، با استفاده از این کیف پول‌ها، تراکنش‌ها سریع‌تر صورت می‌گیرند. علاوه بر این، تاریخچه تراکنش در لحظه بر روی بلاک چین ظاهر می‌شود. کارمزد تراکنش‌ها نیز معمولا کمتر است، زیرا واسطه‌ها یا اصلا وجود ندارند یا کم هستند.

تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی از وجوه

کاربران کیف پول‌های امانی در صورت مفقود شدن رمز عبور می‌توانند از متولی کیف پول کمک بگیرند. از آنجایی که حق نگهداری از کلیدهای خصوصی به دست صرافی ارز دیجیتال است، صرافی باید وجوه کاربر را بازیابی کند. بنابراین، کاربران نگرانی‌ای در این مورد نخواهند داشت زیرا پشتیبانی از مشتریان به بازگرداندن دارایی‌های آن‌ها کمک می‌کند.

در مقابل، کاربرانی که دارای کیف پول غیر حضانتی هستند باید بیشتر مراقب باشند، زیرا از دست دادن کلیدهای خصوصی برای آن‌ها به معنی از دست دادن همه ارزهای دیجیتال آن‌هاست. آن‌ها باید عبارت بازیابی خود را به‌طور امن ذخیره کنند. عبارت بازیابی یک عبارت ۱۲، ۱۸ یا ۲۴ کلمه‌ای است که برای دسترسی مجدد به کیف پول ارز دیجیتال کاربرد دارد.

ایجاد حساب کاربری جدید

ایجاد حساب کاربری جدید برای کیف پول‌های امانی معمولا با دردسرهای زیادی همراه است. کاربران باید فرم‌های احراز هویت مشتری (KYC) و قوانین ضدپولشویی (AML) را به‌منظور رعایت امنیت و مقررات تکمیل کنند و این می‌تواند یک فرایند زمان‌بر باشد.

در مقابل، کیف پول غیر حضانتی نیازی به تکمیل فرم‌های KYC و AML ندارد. بنابراین، ایجاد حساب کاربری در این نوع کیف پول ارز دیجیتال، آسان‌تر و سریع‌تر است و همچنین، کاربران می‌توانند از مزیت ناشناس بودن بهره‌مند شوند.

دسترسی آفلاین

کیف پول امانی برای دسترسی به سرور مرکزی و داده‌های بلاک چین نیاز به اتصال به اینترنت دارد. بنابراین، این نوع کیف پول تنها می‌تواند به‌صورت آنلاین کار کند که این مسئله می‌تواند آن را در معرض حملات سایبری قرار دهد.

کیف پول‌های غیر امانی، انعطاف‌پذیرتر هستند، زیرا می‌توانند هم به‌صورت آنلاین و هم به‌صورت آفلاین کار کنند. یک کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی می‌تواند از طریق یک مرورگر یا یک اپلیکیشن موبایل کار کند. با این حال، کیف پول سخت‌افزاری امن‌تر است، زیرا کاربران می‌توانند تراکنش‌ها را به‌صورت آفلاین امضا کنند و از کلیدهای خصوصی خود در برابر هکرها محافظت کنند.

 

کدامیک بهتر است؟ کیف پول امانی یا غیر امانی؟

بیشتر کاربران از هر دو کیف پول امانی و غیر امانی استفاده می‌کنند اما انتخاب میان این دو نوع کیف پول به نیازهای شما بستگی دارد. اگر دوست دارید که کنترل کاملی بر روی دارایی‌های رمز ارز خود داشته باشید یا می‌خواهید از تکنولوژی بلاک چین برای تعامل با برنامه‌های DeFi استفاده کنید، لازم است کیف پول غیر حضانتی را انتخاب کنید.

با این حال، اگر به دنبال سرویسی هستید که نیازهای ذخیره‌سازی شما را در هنگام معامله یا سرمایه‌گذاری برآورده کند، کیف پول حضانتی گزینه بهتری برای شماست. چه از کیف پول حضانتی و چه از کیف پول غیر حضانتی استفاده می‌کنید، سعی کنید همیشه از بهترین اقدامات امنیتی برای محافظت از دارایی‌های خود استفاده کنید.

در نهایت، کیف پول امانی یا کیف پول حضانتی، کیف پولی است که کنترل دارایی‌های شما را به‌صورت کامل در اختیار دارد. در مقابل، در کیف پول غیر امانی یا کیف پول غیر حضانتی کنترل کامل دارایی‌ها در اختیار خود شماست. اگرچه هر یک از این دو نوع کیف پول دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، انتخاب بهترین گزینه از میان آن‌ها کاملا به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. همچنین، مهم است توجه کنید که آیا کیف پول از ارز دیجیتال مورد نظر شما پشتیبانی می‌کند یا خیر. برای مثال، قبل از خرید بیت کوین، اتریوم یا هر رمز ارز دیگر و تصمیم‌گیری در مورد امانی یا غیرامانی بودن کیف پول، به پشتیبانی کیف پول از رمز ارز توجه کنید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*